در سوگ کشته شدگان، هزاران نفر در گورستان بهشت زهرا جمع شدند

25/06/2009
در ايران، علي رغم ادامه سرکوب معترضين و دستگيري ده ها استاد دانشگاه، روزنامه نگار و شهروندان عادي، وب سايت هاي مخالفان هنوز مردم را به برپايي اجتماعي در روز پنجشنبه دعوت کردند.

شاهدان به شبکه خبري فارسي صداي آمريکا مي گويند جمعيتي بالغ بر ۱۳ هزار نفر، که از حد عادي بزرگتر است، بعنوان بخشي از سوگواري کشته شدگان خشونت هاي اخير، در گورستان بهشت زهرا جمع شده اند.

ساکنان تهران مي گويند در روزهاي عادي حدود ۹ هزار نفر از گورستان، که در آن بسياري از قربانيان جنگ ايران و عراق دفن شده اند، ديدن مي کنند.

درباره اعتراضات سازمان يافته در بهشت زهرا يا ديگر نقاط پايتخت گزارشي نرسيده است. مهدي کروبي قبلا مراسم سوگواري را لغو کرده بود.

دولت حضور سنگين پليس در خيابان ها را براي متفرق ساختن جميعت حفظ کرده است.

پيشتر، مير حسين موسوي در وب سايت رسمي خود گفت دسترسي وي به طرفدارانش به شدت محدود شده است و او براي پس گرفتن چالش انتخاباتي زير فشار قرار دارد.

موسوي اعلام کرد دست کم ۷۰ استاد دانشگاه پس از ملاقات با او در روز چهارشنبه دستگير شدند.

موسوي که در انتخابات ۲۲ خرداد در برابر محمود احمدي نژاد بازنده شد، گفته است تقلب هاي گسترده اي در راي گيري صورت گرفت. اما رهبر جمهوري اسلامي و شوراي نگهبان مي گويند انتخابات باطل نخواهد شد.

در تظاهرات و ناآرامي هاي پس از انتخابات دست کم ۱۷ تن کشته و نيروهاي امنيتي صدها نفر را دستگير کرده اند.

در اين ميان، آيت الله عظما منتظري روز پنجشنبه به رهبران جمهوري اسلامي هشدار داد که ادامه سرکوب ناراضيان مي تواند ثبات نظام را بر هم بزند.

آيت الله در بيانيه اي همچنين خواهان تشکيل هيات بي طرفي براي کمک به حل بحران شده است.

در رويدادي ديگر، مهدي کروبي نيز مراسم ياد بود کشته شدگان را که قرار بود روز پنجشنبه برگزار شود لغو کرد.

احمدي نژاد روز پنجشنبه از باراک اوباما رييس جمهوري آمريکا خواست در امور ايران «مداخله» نکند.

آقاي اوباما گفته بود او از ضرب و شتم و دستگيري معترضين «وحشت کرده و به خشم آمده است.»

رسانه هاي ايران به نقل از محمود احمدي نژاد مي گويند گفته هاي اخير پرزيدنت اوباما موضع سختي را که جرج بوش، رييس جمهوري سابق آمريکا، برگزيده بود منعکس مي کند.

گزارش مي رسد احمدي نژاد به پرزيدنت اوباما هشدار داده است چنين زباني فقط هر اميدي را براي گفت و شنود بين دو کشور به خطر مي اندازد.

گزارش هاي منابع اوپوزيسيون حاکي است در ضيافتي که شامگاه چهارشنبه به مناسبت پيروزي احمدي نژاد ترتيب داده شده بود، نزديک به دو سوم قانونگزاران و علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي حضور نيافتند. روشن نيست که آيا از تمام ۲۹۰ عضو مجلس براي شرکت در ضيافت دعوت شده بود يا نه.


تسخير سفارت اشغالي ايران در سوئد

5 تير 1388
آژانس خبري کوروش: امروز آدينه ساعت چهار و نيم بعد از ظهر در استکهلم گروهي از ايرانيان خشمگين با حمله به سفارت اشغالي ايران در سوئد با شکستن ديوار حفاظتي سفارت متشکل از نيروهاي رژيم و پليس سوئد وارد محوطه اين سفارت شده و با شکستن دربها و شيشه هاي سفارت اين سفارت را به اشغال خود درآورند. ايرانبان خشمگين در اين حرکت از گروههاي سياسي مختلف بودند و برخي از تظاهرکنندگان با ماسک در اين حرکت شرکت داشتند . در جريان اين حرکت يکي از کارمندان سفارت اشغالي ايران نيز مجروح شده است. اين حرکت هنوز نيز در جريان است و عليرغم خبر قبلي در پايان پذيرفتن اين حرکت با دخالت پليس خبر مي رسد که اين حرکت هنوز جريان دارد. گزارشات تکميلي متعافبن منتشر خواهد شد.


شيرين عبادي به تعقيب انتظامي تهديد شد

گروهى از زنان طرفدار محمود احمدىنژاد، در نامه‌اي به وزير دادگستري خواهان تعقيب انتظامي خانم شيرين عبادي از طريق کانون وکلاي دادگستري شده‌اند. زنان طرفدار احمدي‌نژاد ادعا مي‌کنند، خانم عبادي در فعاليت‌هاي خود احکام اسلامي را نقض کرده است.

زنان هوادار محمود احمدي‌نژاد خود را «خواهران فرهيخته دانشگاه‌ها و خانواده شهدا و ايثارگران» ناميده‌اند و نامه‌ي آنها را شماري از وبسايت‌هاي طرفدار احمدي‌نژاد و نيز خبرگزاري فارس که با هزينه‌ي سپاه پاسداران فعاليت مي‌کند، منتشر کرده‌اند. آنها در نامه‌ي خود به غلامحسين الهام، سخنگو و وزير دادگستري دولت احمدي‌نژاد ادعا کرده‌اند، شيرين عبادي «از طريق ترويج حقوق بشر، احکام اسلام و قانون اساسي را نقض کرده است».

کمپين بين‌المللي حقوق بشر در ايران در اطلاعيه‌اي که روز جمعه ۵ تيرماه منتشر کرد، نوشت: «اين نامه بدنبال مجموعه‌اي از اتهامات ديگري منتشر شد که در آنها خانم عبادي را به استفاده از پول‌هاي کشورهاي غربي براي پيشبرد مبارزه عليه دولت ايران متهم کرده بودند.»

خانم شيرين عبادي، برنده جايزه صلح نوبل، رئيس سازمان غيردولتي «کانون مدافعان حقوق بشر» است. دفتر اين کانون در سال ۱۳۸۷ توسط مقام‌هاي دولت ايران پلمپ شد و قائم مقام کانون، عبدالفتاح سلطاني نيز بازداشت شده است.

بنابه گفته‌ي کمپين بين‌المللي حقوق بشر در ايران، خانم عبادي اخيرا با شماري از شخصيت‌ها و رهبران بين‌المللي از جمله بان کي مون، دبير کل سازمان ملل متحد، ناوي پيلاي، کميسر عالي حقوق بشر سازمان ملل، خاوير سولانا مسئول سياست‌هاي خارجي اتحاديه اروپا و رهبران پارلمان اروپا ديدار کرد و در باره اينکه جامعه بين‌المللي چگونه مي‌تواند به توقف خشونت عليه معترضين در ايران کمک کند، گفت‌وگو کرد.

هادي قائمي، سخنگوي کمپين بين‌المللي حقوق بشر در ايران در باره‌ي تهديدهاي اخير عليه برنده جايزه صلح نوبل گفت: «اين آخرين تلاش‌هاي عوامل اطلاعات و امنيت براي تهديد و ترساندن شيرين عبادي، يک تلاش بي‌شرمانه است تا زمينه‌هاي بازداشت و يا در حالت خوش‌بينانه لغو پروانه وکالت ايشان را فراهم ‌کنند.» هادي قائمي افزود: «اين تلاش‌ها بايد توسط مردم ايران و جامعه بين‌المللي محکوم شود.»

سخنگوي کمپين بين‌المللي حقوق بشر در ايران در مورد فعاليت‌هاي اخير خانم عبادي گفت: «گزارش‌هاي خانم عبادي و درخواست‌هاي ايشان از شخصيت‌هاي بين‌المللي نه تنها فعاليت‌هايي غيرقانوني نيستند، بلکه منطبق با وظايف مدافعان حقوق بشر است.» به گفته‌ي هادي قائمي، «اين فعاليت‌ها اقداماتي وطن‌دوستانه هستند که به دولت ايران کمک مي‌کند تا تعهدات بين‌المللي خود را به انجام برساند.»

کمپين بين‌المللي حقوق بشر در اطلاعيه‌ي خود از دبير کل سازمان ملل متحد، کميسر عالي حقوق بشر و نماينده عالي اتحاديه اروپا در امور بين‌المللي و سياست امنيتي و نيز رئيس پارلمان اروپا خواسته است، بي‌درنگ و قاطعانه از خانم عبادي حمايت کنند و به دولت ايران هشدار دهند که بازداشت ايشان بخاطر فعاليت‌هاي حقوق بشري، نقض آشکار بيانيه‌ي سازمان ملل متحد درمورد مدافعان حقوق بشر است.

بر اساس اعلاميه سازمان ملل متحد در مورد مدافعين حقوق بشر، که به اتفاق آرا در مجمع عمومي اين سازمان در سال ۱۹۹۸ به تصويب رسيد، دولت‌ها موظف شده‌اند از مدافعين حقوق بشر در برابر هر گونه خشونت، تهديد، اقدام تلافي‌جويانه، تبعيض قانوني يا عملي، فشار و يا هرگونه اقدام‌هاي خودسرانه‌ي ديگر حمايت کنند.

دويچه وله


سوئد مخالف تحريم ايران است

دولت سوئد که هفته آينده رياست ادواري اتحاديه اروپا را برعهده مي‌گيرد، اعلام داشت که تحريم جمهوري اسلامي بخاطر درگيري‌هاي انتخابات رياست جمهوري، اقدامي سازنده نيست. فردريک راينفلد نخست وزير سوئد گفت:«نگراني من اين است که رهبران ايران خواست مردم را به بهانه تحريم ناديده بگيرند».

دويچه وله


سخنگوي شوراي نگهبان: هيچ گونه تقلبي در اين انتخابات شکل نگرفته است

سخنگوي شوراي نگهبان با رد هر گونه تخلف در انتخابات اخير رياست جمهوري در ايران ، از اين رويدا د به عنوان سالم ترين انتخابات در سال هاي گذشته ياد کرد و متذکر شد که به طور قطع هيچگونه تقلبي در اين انتخابات شکل نگرفته است.

عباسعلي کدخدايي سخنگوي شوراي نگهبان قانون اساسي روز جمعه اعلام کرد که پس از ده روز رسيدگي به شکايت هاي دريافت شده از سوي نامزد هاي انتخاباتي مي توان گفت که جز تخلف‌هاي کوچکي که عموماً در هر دوره از انتخابات ديده مي‌شود، هيچگونه تخلف عمده‌اي مشاهده نشده است.

سخنگوي شوراي نگهبان با اشاره به تدابير انديشده شده براي سالم برگزار شدن اين دوره از انتخابات متذکر شد که شوراي نگهبان از جهت نظارت سعي کرده است که براي اين انتخابات، راهکارهاي جديدي را درنظر بگيرد تا اطمينان بيشتري از صحت انتخابات حاصل شود.

مثلاً در تعرفه‌هاي راي که در گذشته يک جاي مهر داشت، اين‌بار دو جاي مهر درنظر گرفته شده بود که يکي مهر انتخابات و ديگري مهر نظارت بوده است و يا اينکه تعرفه‌ها براي هر استاني داراي يک کد و پيش‌شماره سريال مخصوص خود را داشته است.

سخنگوي شوراي نگهبان درخصوص اعتراضات مطرح شده از سوي مير حسين موسوي اضافه کرد که وي از همان ابتدا موارد اندکي را براي شوراي نگهبان ارسال کرده است و معلوم شد که بسياري از آنها صحت ندارند.

کدخدايي درارتباط با شکايت هايي که در مورد ميزان چاپ تعرفه‌هاي راي مطرح شده بودمتذکر شد که:" مجموع تعرفه‌هايي که براي اين دوره از انتخابات چاپ شده بود، حدود 60 ميليون برگه بوده است که شوراي نگهبان در روزهاي گذشته ، براي اطمينان بيشتر، سه‌نفر از کارشناسان و بازرسان خود را به وزارت کشور فرستاد و آنها قراردادهاي مربوط به چاپ، تعداد تعرفه‌هايي که در انبارها باقي مانده، تعداد تعرفه‌هايي که مصرف شده و تعداد تعرفه‌هايي که در صندوق‌ها است را با آمار و ارقام و اسناد کافي جمع‌آوري کردند و گزارش آن را به اعضاي شوراي محترم نگهبان ارائه کردند و خوشبختانه هيچگونه مشکلي در اين زمينه نبوده است."

راديو بين المللي فرانسه


تحولات جنبش اعتراضي

با تشديد خشونت نيروهاي امنيتي جمهوري اسلامي عليه تظاهر کنندگان و جلوگيري از تشکيل هر گونه تجمع ، جنبش اعتراضي مردم تحول يافته و در کنار تظاهرات خياباني فعاليت هاي مخفيانه نيز رواج پيدا کرده است ، فعاليت هايي که خطر کمتري براي مبتکرين آنها به دنبال دارند ولي سبب مي شوند تا دولت فراموش نکند که خشم و نارضايتي مردم به جاي خود باقيست.

در اين چهارچوب قرار است امروز هزاران بادکنک سبز و سياه به ياد "ندا" که به يکي از نماد هاي اصلي جنبش اعتراضي و همچنين خشونت هاي رژيم جمهوري اسلامي تبديل شده است ، و همچنين براي ادامه موج اعتراضات در آسمان تهران رها شوند.

همچنين پس از جلوگيري مأموران دولتي از راه اندازي فرآيند اعتصاب در بازار تهران ، قرار است شهروندان همراه با خاواده خود به بازار بروند تا با ازدياد جمعيت کوچه هاي تنگ بازار مسدود شده ، در نتيجه کسب و کار در بازار متوقف شود.

از سوي ديگر نيز قرار است بسياري از مردم ظهر امروز با براه انداختن تمامي وسائل برقي خود سبب ايجاد اختلال و قطع برق در شبکه سراسري شوند.

گرچه به دليل ممنوعيت هاي فراوان از جمله فيلتر شدن سايت ها ، قطع شدن شبکه تلفن همراه ، پايين آوردن سرعت شبکه اينترنت و بسياري محدوديت هاي ديگر توسط مأمورين جمهوري اسلامي ، ابتکار عمل معترضين از هماهنگي هاي لازم برخوردار نيست ، ولي بدون شک موج اعتراضي زير زميني عظيمي در ايران ، در حال رشد است.

راديو بين المللي فرانسه


گروه 8 در پي اتخاذ موضعي واحد در قبال ايران

وزيران امور خارجه هشت کشور بزرگ صنعتي جهان (گروه هشت) براي دستيابي به موضعي واحد در برابر بحران انتخاباتي ايران تلاش مي کنند.

کشورهاي عضو گروه هشت عبارتند از: آمريکا، کانادا، بريتانيا، آلمان، فرانسه، ايتاليا، روسيه و ژاپن.

نشست سه روزه وزيران امور خارجه اين گروه در شهر تريست ايتاليا برگزار مي شود.

انتظار مي رود که گروه هشت روز جمعه (26 ژوئن) بيانيه اي در قبال ايران صادر کند.

دولت ايتاليا مي خواهد که اين گروه بيانيه اي جدي عليه دولت ايران صادر کند.

اکثر کشورهاي اروپايي گروه هشت در کنار آمريکا تا کنون با صدور بيانيه هايي دولت ايران را به اتهام برخورد خشونت بار با معترضان به نتيجه انتخابات اين کشور محکوم کرده اند.

اما سرگئي لاورف، وزير امور خارجه روسيه هشدار داده است که انزواي بيشتر ايران اشتباه است. وزير امور خارجه روسيه بر سياست تعامل و مذاکره با ايران تاکيد دارد.

گزارش ها از محل برگزاري نشست گروه هشت حاکي از ادامه گفتگوهاي فشرده اعضاي اين گروه براي دستيابي به موضعي واحد در مقابل بحران انتخاباتي ايران است.

وزير امور خارجه روسيه پس از ديدار با فرانکو فراتيني همتاي ايتاليايي خود گفت که طرفين توافق کرده اند که در بيانيه گروه هشت در قبال ايران از واژگاني استفاده کنند که به آن ها اجازه دهد به سمت حل و فصل مناقشه اتمي ايران حرکت کنند.

سرگئي لاورف گفته است از شرکت کنندگان، کسي آماده محکوم کردن پروسه انتخاباتي ايران نيست چرا که به گفته وي اين پروسه "تمرين دموکراسي" است.

اما فرانکو فراتيني، وزير امور خارجه ايتاليا پيشتر هشدار داده بود که ايران به نقطه عطفي رسيده است و دولت اين کشور بايد بين باز نگاه داشتن يا مسدود کردن باب گفتگوها با جامعه بين المللي يکي را انتخاب کند.

وي گفت: "دستي که آمريکا به سمت ايران دراز کرده و ما هم از آن حمايت کرده ايم، نمي تواند آغشته به خون بازگردد."

برنارد کوشنر، وزير امور خارجه فرانسه، هم مانند همتاي ايتاليايي خود خواهان صدور بيانيه محکم گروه هشت عليه دولت ايران بوده است، هرچند معلوم نيست همه اعضاي گروه هشت به ويژه ايتاليا از اين موضع حمايت کنند.

وزيران امور خارجه گروه هشت در نشست تريست ايتاليا موضوع هايي از جمله امنيت جهاني، موضوع عدم گسترش تسليحات هسته اي در دنيا و نيز مبارزه با پديده دزدي دريايي را بررسي خواهند کرد.

يکي از موضوع هاي مهم مورد بحث در نشست گروه هشت، اوضاع افغانستان و تلاش براي کمک به برقراري ثبات در اين کشور است.

ايران به عنوان همسايه افغانستان به اين نشست گروه هشت دعوت شده بود، اما ايتاليا ميزبان گروه هشت مي گويد پس از آنکه ايران در موعد مقرر به دعوتنامه اين گروه پاسخ نداد، ايتاليا دعوتنامه خود را پس گرفت.

منوچهر متکي، وزير امور خارجه ايران، اعلام کرده است که برنامه اي براي سفر به ايتاليا و شرکت در اجلاس گروه هشت ندارد.

بي بي سي


'نگراني' از نقش سعيد مرتضوي در پرونده بازداشتي ها

دولت کانادا و همچنين گروه ديده بان حقوق بشر، به شدت نسبت به انتصاب سعيد مرتضوي، براي تحقيق درباره کساني که در ناآرامي هاي پس از انتخابات ايران بازداشت شده اند ابراز نگراني کرده اند.

لارنس کانون، وزير خارجه کانادا، که کشورش قبلا با شديدترين لحن خشونت هاي 12 روز اخير در ايران را محکوم کرده است گفت که او "عميقا نگران" سپرده شدن اين مسئوليت به سعيد مرتضوي، دادستان عمومي و انقلاب تهران، است.

گروه "ديده بان حقوق بشر" نيز با وارد کردن اين اتهام که سعيد مرتضوي در گذشته در "شکنجه و گرفتن اعتراف اجباري" از زندانيان دست داشته است، گفت انتصاب وي "نشان مي دهد که مقام ها خود را براي طرح اتهامات ساختگي عليه مخالفان آماده مي کنند."

سارا لي ويتسون مدير بخش خاور ميانه و آفريقاي شمالي اين گروه گفت: "سپردن نقش اصلي در سرکوب (مخالفان) در تهران به سعيد مرتضوي بايد زنگ خطر را براي همه کساني که با سابقه او آشنا هستند به صدا در آورد."

کانادا قبلا سعيد مرتضوي را مسئول مرگ زهرا کاظمي، عکاس ايراني-کانادايي که در سال 2003 در بازداشت درگذشت، دانسته است.

آقاي کانون در بيانيه اي گفت: "ما عميقا نگران گزارش هايي هستيم که مي گويد مسئوليت تحقيق درباره رهبران اصلاح طلب و مقام هاي حزبي بازداشت شده در ايران به سعيد مرتضوي سپرده شده است."

وي افزود: "آقاي مرتضوي در چندين مورد، به خصوص بازداشت و قتل زهرا کاظمي خبرنگار کانادايي، بي اعتنايي خود به حقوق بشر و آزادي هاي بنيادي را ثابت کرده است."

آقاي کانون گفت که تحقيقات داخلي ايران تاييد کرده بود که سعيد مرتضوي دستور بازداشت "غيرقانوني" زهرا کاظمي را داده بود و اينکه "با جعل مدارک، دخالت خود را در پرونده او پنهان کرد."

خانم کاظمي در ژوئن 2003 زماني که 54 سال داشت درحال عکس گرفتن از تظاهراتي در خارج از زندان اوين دستگير شد. وي در جريان بازداشت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و دو هفته پس از بازداشت در اثر خونريزي مغزي درگذشت. پرونده وي روابط ايران و کانادا را به شدت تيره کرد.

از زمان آغاز بحران انتخابات ايران، دستگاه هاي حکومتي اقدام به بازداشت و حبس صدها نفر از جمله چهره هاي مخالف و معترضان در خيابان ها کرده اند.

برخي گزارش ها حاکيست که شماري از خانواده هاي بازداشتي ها هر روز برابر دادگاه انقلاب تهران که به اتهامات امنيتي رسيدگي مي کند جمع مي شوند تا درباره عزيزان خود اطلاعات کسب کنند.

رسانه هاي دولتي شمار بازداشتي ها را حدود 460 نفر اعلام کرده اند اما گروه "ديده بان حقوق بشر" در نيويورک مي گويد که احتمالا هزاران نفر در سراسر ايران دستگير شده اند.

"کمپين بين المللي حقوق بشر در ايران" که در نيويورک مستقر است نيز فهرست اسامي بيش از 200 نفر از بازداشتي هايي را که موفق به شناسايي هويت آنها شده منتشر کرده است.

دولت ايران پنهان نکرده است که با برخي از بازداشتي ها به شدت برخورد خواهد کرد.

روز چهارشنبه از ابراهيم رئيسي، معاون قوه قضاييه، نقل قول شد که "با کساني که در حوادث اخير بازداشت شدند طوري برخورد خواهد شد که درس عبرت بگيرند."

وي گفت که يک دادگاه ويژه براي رسيدگي به پرونده اين افراد تشکيل شده است و افزود: "بايد با آشوبگران طوري برخورد کرد که سرمشق ديگران باشد و قوه قضاييه چنين خواهد کرد."

بي بي سي


نامه اعتراضي اتحاديه هاي جهاني به خامنه اي
مردم ايران بايد از تمامي حقوق انساني اعم از آزادي تشکل و تجمع برخوردار گردند.
روز اقدام همبستگي جهاني با کارگران ايران

عاليجناب،

مطلب پيش رو به نمايندگي از ۱۷۰ ميليون کارگر براي ابراز همبستگي با بسياري از کارگران ايران که به خاطر محترم شمردن حقوق مسلم دمکراتيکشان به تظاهراتهاي خياباني پيوسته اند به رشته تحرير در مي آيد.مردم ايران بايد از تمامي حقوق انساني اعم از آزادي تشکل و تجمع برخوردار گردند.
سرکوب شديد تظاهرات هاي مسالمت آميز و ارزش قائل نشدن به شأن و مقام انساني وحشت انگيز است و استفاده نامتعادل و نابجاي خشونت ده ها کشته و صدها زخمي بر جاي گذاشته است. تشکلات کارگري در سرتاسر جهان با شاهد بودن بر اينکه کارگران و شهروندان تا چه حد در تظاهرات هاي کارگري حمله و بازداشت قرارگرفته اند مأنوس گشته اند. مورد آخر تلاش براي برپايي راهپيمائي مسالمت آميز اول ماه مي در پارک لاله تهران بود. بسياري از تظاهرات ها در آستانه انتخابات با سرکوب خشونت آميز و دستگيري صدها نفر همراه بوده است.
واکنش بيرحمانه مقامات دولتي به بيان خواسته هاي مشروع مردم با گزارش هايي که حاکي از آنست که مقامات دولتي در چند روز گذشته به مساجد در ايران دستور داده اند تا به هيچيک از قربانيان تظاهرات ها هيچگونه ياري رساني صورت نپذيرد. اين انعکاسي است از عدم وجود ارزش و احترام بنيادين براي مردم خودتان.
چند هفته قبل از رأي گيري براي انتخابات رياست جمهوري، آي.تي. يو. سي (کنفدراسيون بين المللي اتحاديه هاي کارگري)، اي.آي (سازمان آموزش جهاني)، آي.تي.اف (کنفدراسيون بين المللي کارگران حمل و نقل)، آي.يو.اف (اتحاديه بين المللي خدمات و صنايع غذايي) تشکيل ائتلافي به نام " دادخواهي براي کارگران ايران" را اعلام کرده و تمامي اعضايمان را فرا خوانديم تا با توجه به ادامه سرکوب کارگران در ايران در روز ۲۶ جون يعني روز اقدام جهاني همبستگي شرکت کنند. خاموش سازي بيرحمانه مراسم در آستانه انتخابات براي ما قابل تصور نبود.
سرکوب سبعانه مردم دولت فعلي را بي اعتبار مي سازد و کارگران و شهروندان نهادهاي خودتان در مواردي مربوط به قانون شکني هائي در ارتباط با انتخابات و مهمتر از آن به خاطر ممانعت محض در برابر حقوق بنيادي انساني نظير آزادي بيان، آزادي تجمع و تشکل نارضايتي خود را از دولتي که شما از آن حمايت مي کنيد به نمايش مي گذارند. اين محدوديت ها مردم ايران را از برآوردن فريادشان باز مي دارد.
در دوران بحران عميق اقتصادي حاضر، فشار بر کارگران و تمامي مردم ايران که متحمل مشقات شديد اقتصادي مي باشند بسيار طاقت فرسا شده است. کارگراني که به عناوين گوناگون تلاش کرده اند تا صداي محروميت خود را در مورد دستمزدها، پائين بودن شرم آور دستمزدها، قراردادهاي موقت، بيمه هاي بيکاري، امنيت اجتماعي و شرايط اسفناک کاري برآورند، هر بار با سرکوب رو در رو شده اند. بسياري از فعالين اتحاديه ها از جمله: منصور اسانلو، ابراهيم مددي، فرزاد کمانگر و شرکت کنندگان در تجمع اول ماه امسال، به سبب تلاش هايشان در زندان ها بسر مي برند.
کساني که در خيابان هاي تهران و شهرهاي ديگر دست به تظاهرات مي زنند ديگر حاضر به پذيرش چنين سرکوبي نمي باشند. مردان و زنان گارگر از هر گوشه و کنار جهان و از تشکلاتشان در اتحاديه هاي جهاني، در حمايت از مبارزات برادران و خواهران ايراني شان، فريادهايشان را به فرياد هاي آنها در حمايت از مبارزاتشان براي پايه اي ترين حقوق بشر و کارگران مي افزايند. ما مصرانه شما را بر آن مي داريم تا در جهت پايان بخشيدن فوري بر برخورد خشونت آميز عليه تظاهرات مسالمت آميز، اقدام هاي لازم و ضروري را بعمل آورده و کساني را که مسئوليت خشونت و کشتن مردم را بر عهده دارند به پاي ميز عدالت بکشانيد.
آغاز دمکراسي و حقوق بشري که به صورت جهاني برسميت شناخته مي شود براي مردم ايران امري مورد نياز و ضروري بوده و پيش شرطي است براي به اجرا گذاشتن راهي متصور براي همه کشورها، براي يافتن راه حل هائي براي بحرانهاي سياسي و اقتصادي فعلي در ايران.

اهداف اتحاديه کارگري بين المللي روشن و مشخص و به قوت خود باقي اند.
ما براي:
۱_ حقوق کامل دمکراتيک براي مردم ايران شامل: آزادي تشکل و تجمع
۲_ توقف هر گونه سرکوب خشونت آميز
۳_ آزادي تمامي فعالين اتحاديه اي
۴_ به رسميت شناختن تمامي تشکلات مستقل کارگري در ايران
۵_ احترام گذاشتن به حقوق حقه کارگران و قبول تمامي کنوانسيون هاي بنيادي آي.ال.او، مشخصا در زمينه آزادي تشکل و قرارداد دسته جمعي کار
۶_ توقف تمامي سرکوب هاي ضد اتحاديه اي و
۷_ بکارگيري مجدد کارگران اخراجي که ناعادلانه از کار بيکار شده اند.

وضعيت کارگران در ايران همچنان مرکز توجهي براي اتحاديه هاي جهاني است و ائتلاف ما؛ " دادخواهي براي کارگران در ايران" از نزديک به ديده باني وضعيت ايران همانگونه که آشکار مي شود ادامه خواهد داد.

ارادتمند شما

گاي رايدر
آي.تي. يو. سي (کنفدراسيون بين المللي اتحاديه هاي کارگري)
ديويد کاک رأفت
آي.تي.اف (کنفدراسيون بين المللي کارگران حمل و نقل)
فرد ون لوون
اي.آي (سازمان آموزش جهاني)
ران ازولد
آي.يو.اف (اتحاديه بين المللي خدمات و صنايع غذايي)

عصر نو


ايران: حمله هاي جديد به مدافعان حقوق بشر و جامعه مدني

پاريس، ژنو - برنامه نظارت بر حمايت مدافعان حقوق بشر، به عنوان برنامه اي مشترک از "سازمان جهاني مبارزه با شکنجه" (OMCT) و "فدراسيون بين المللي جامعه هاي حقوق بشر" (FIDH) مراتب نگراني عميق خود را نسبت به نامعلوم نگاه داشتن محل بازداشت آقاي عبدالفتاح سلطاني، وکيل کانون وکلاي تهران و عضو مؤسس کانون مدافعان حقوق بشر (DHRC) و آقاي احمد زيدآبادي، تحليلگر سياسي و فعال جامعه مدني، اعلام مي دارد.

عبدالکريم لاهيجي، نايب رييس فدراسيون بين المللي جامعه هاي حقوق بشر، در اين رابطه اظهار داشت: "از زمان بازداشت آقايان سلطاني و زيدآبادي که يک هفته پيش بوده، هيچ اطلاعي از محل حبس شان در دست نيست. ما بي نهايت نسبت به سلامت روحي و جسماني آنان نگرانيم."

ناپديد شدن آقايان سلطاني و زيدآبادي به ترتيب از تاريخ ۱۶ و ۱۲ ژوئن ۲۰۰۹ در زماني صورت گرفته که جامعه مدني مورد سرکوب شديد قرار دارد. براساس گزارش رسيده از گزارشگران بدون مرز، ۳۳ روزنامه نگار در حال حاضر در زندان بسر مي برند و ۲۳ نفر نيز از تاريخ اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوري دستگير شده اند. آخرين دستگيري مربوط به شب ۲۰ ژوئن مي شود که دو روزنامه نگار به نام هاي بهمن احمدي عمويي و همسرش خانم ژيلا بني يعقوب توسط مأموران لباس شخصي وزارت اطلاعات در منزل شان در تهران دستگير شدند. آنان سپس به مکان نامعلومي منتقل شده اند. خانم ژيلا بني يعقوب در کشورش به عنوان يکي از فعالان سرشناس در زمينه حقوق زنان شناخته مي شود.

برنامه نظارت از دولتمردان جمهوري اسلامي مي خواهد که هرچه سريعتر و بدون هيچ گونه قيد و شرطي آقاي سلطاني، يکي از مدافعان سخت کوش حقوق بشر که بارها در گذشته مورد سرکوب و اذيت و آزار قرار گرفته، آقاي زيدآبادي و خانم بني يعقوب و همچنين تمامي فعالان جامعه مدني که در حال حاضر در ايران زنداني هستند را آزاد کنند، زيرا دستگيري و حبس اين افراد صرفاً به دليل فعاليت هاي آنان در زمينه حقوق بشر مي باشد.

اريک سوتاس، دبير کل سازمان جهاني مبارزه با شکنجه، در اين رابطه مي گويد: "سرکوب هاي سبعانه و خشونت آميز پاسخ مناسبي براي مطالبات مسالمت آميز مردم در راستاي حق داشتن انتخابات آزاد و سالم نيست. صداي مردم را بايد شنيد و دولتمردان جمهوري اسلامي بايد بدانند که امروز جامعه پوياي مدني ايران يک نقش اساسي ايفا مي کند."

برنامه نظارت همچنين خاطرنشان مي سازد که کانون مدافعان حقوق بشر، به عنوان يک سازمان غيردولتي مستقل در زمينه حقوق بشر در ايران، در دسامبر ۲۰۰۸ از سوي دولتمردان جمهوري اسلامي پلمب شد و تاکنون هيچ تغييري در وضعيت آن حاصل نشده است.

برنامه نظارت متعاقباً از دولتمردان جمهوري اسلامي مي خواهد که در هر شرايطي سلامت روحي و جسماني تمامي مدافعان حقوق بشر در ايران را تضمين کنند و به اذيت و آزار آنان پايان دهند. اين خواسته براساس مواد اعلاميه مدافعان حقوق بشر سازمان ملل و اعلاميه جهاني حقوق بشر که ايران نيز متعاهد آنهاست مطرح شده است.


احمد خاتمي، امام جمعه موقت تهران: قوه قضائيه، قاطعانه و بي‌رحمانه برخورد کند! قتل ندا کار اعتشاشگران است

- کسي که دستور ولي‌فقيه را نشنيده بگيرد، دستور امام معصوم را زير پا گذاشته است و مخالفت با دستور امام معصوم، مخالفت با دستور خداست
- تظاهرات غيرقانوني خلاف قانون است و چون آقا هم نهي کرده است، خلاف شرع است.

امام جمعه موقت تهران گفت: در هفته قوه قضائيه، از قوه قضائيه مي‌خواهم با سران اغتشاش که سر در آخور آمريکا و اسرائيل دارند، قاطعانه و بي‌رحمانه برخورد کند تا مايه عبرت براي همگان باشد.
حجه‌الاسلام احمد خاتمي در خطبه دوم نماز جمعه امروز تهران، ضمن تشکر صميمانه از نيروي انتظامي و امنيتي و بخصوص بسيجيان گفت: اين نيروها در اين مدت رنج بسياري کشيدند، به خصوص بسيجيان مظلوم که هم در جبهه و هم پشت جبهه مظلوم بودند و در اينجا براي شهداي‌ اين عزيزان، علو درجات و براي مجروحين شفاي عاجل طلب مي‌کنيم.

وي در ادامه با اشاره به برخي حوادث اغتشاشات اخير گفت: در اغتشاشات اخير، يک خانم کشته شد، اوباما برايش اشک تمساح ريخت و غرب معرکه گرفت. هر عاقلي که فيلمش را ببيند متوجه مي‌شود کار خود اغتشاش‌گران است. به‌گونه‌اي که از جايي که ماشين اين خانم هم پارک شده است عکس گرفته‌اند. اين خانم در کوچه خلوت بوده است. در کوچه خلوت که نمي‌کشند، دستگير مي‌کنند. معلوم است که اگر کار نظام بود، در خيابان برخورد مي‌کرد. اغتشاشگران برنامه‌ريزي کرده بودند که بعدا بهره‌برداري کنند.
وي با بيان اينکه در اين ماجراها، رسانه‌هاي خارجي به خصوص رسانه‌هاي انگليسي و آمريکايي اوج خباثت خودشان را نشان داده‌ و آتش بيار معرکه شدند، گفت: تعجب مي‌کنم اينها چطور در کشور ول هستند. دولت بايد کنترل کند. با چه حسابي اينها در کشور هستند و مرتب با تلفن‌هاي ماهواره‌اي گزارش‌ مي‌دهند و مردم را تهييج مي‌کنند.
خاتمي افزود: اغتشاش و تخريب اموال عمومي و آزار و اذيت مردم بر اساس روايت ديني از مواردي است که بغي خوانده مي‌شود و رهبر جامعه اسلامي مي‌تواند با اين افراد تا نابودي کامل آنها بجنگد و يا مصادق محاربه است که اسلام اشد مجازات را براي آنها در نظر گرفته است.
وي گفت: تظاهرات غيرقانوني خلاف قانون است و چون آقا هم نهي کرده است، خلاف شرع است.
خاتمي با اشاره به اقدامات منافقين در سال ۶۰ از جمله ترور ناکام مقام معظم رهبري، ‌شهادت بهشتي و صدوقي افزود: جاي تامل دارد که چرا منافقين ابتدا سراغ مقام معظم رهبري رفتند، هر چند ناکام ماندند و خداوند ايشان را به عنوان ذخيره انقلاب نگه داشت.
وي گفت: عواملي مانند نشناختن اسلام و تعبدناپذيري در برابر آن بي‌بصيرتي و بازي‌خوردن از بيگانگان در فرجام منافقين موثر بود، اما مهم‌ترين عامل ولايت‌ستيزي آنها بود.
وي گفت: آنها با امامي در افتادند که بعد از معصومين چهره‌اي مانند او کم داشتيم و دلداده کسي شدند که به تعبير رسانه‌هاي غربي رهبر هميشه در حجله بود.
وي افزود: جوانان بايد بدانند در نگرش ما ولي‌فقيه فقط رهبر سياسي نيست، حجت شرعي است. نايب امام زمان است و مخالفت با نايب امام زمان، مخالفت با امام زمان است.
وي در ادامه با استناد به برخي روايات گفت: کسي که دستور ولي‌فقيه را زير پا بگذارد، دستور امام معصوم را زير پا گذاشته است و مخالفت با دستور امام معصوم، مخالفت با دستور خداست.
خاتمي خواستار آن شد که برخي از سرنوشت منافقين درس عبرت بگيرند و ببينند سرنوشت کساني که با ولايت درافتادند چه شد و اين کار را تکرار نکنند.
وي در ادامه حماسه حضور ۴۰ ميليوني مردم را سرمايه اقتدار و عظمت نظام دانست و گفت: البته استکبار با طراحي‌هاي از پيش مشخص شده شيريني را به کام مردم تلخ کرد ولي در هر صورت، بيش از ۸۵ درصد از مردم راي آري به نظام دادند.
وي افزود: اکنون بايد کدورت‌هاي قبل از انتخابات را کنار بگذاريم، موضع واحدي داشته باشيم و صفا و برادري نهادينه شود. هم کانديداي پيروز و هم کانديداي غيرپيروز اخلاق را رعايت کنند.
وي با تاکيد بر اينکه کانديداي پيروز بايد جانش را کانون محبت همه مردم قرار دهد، خطاب به کانديداهايي که راي اکثريت را نياورده‌اند، ‌گفت: شما هم حلم داشته باشيد و برخورد منطقي کنيد. مگر در چارچوب اين نظام نيامديد که به خيال خودتان به نظام خدمت کنيد. اکنون رفتار شما آب به آسياب دشمن مي‌ريزد،‌ دوستان در ايران و دوستان ايران در جهان رنجيده شده‌اند. انتخابات همين است. هر وقت مردم‌سالاري را مي‌پذيريد بايد لوازمش را هم بپذيريد.
خاتمي در ادامه با تاکيد بر اينکه يکي از لوازم مردم‌سالاري حق اعتراض است، گفت: حق اعتراض را قانوني مي‌دانيم و هميشه پس از انتخابات اعتراض بوده است، منتها از مجراي خودش. شوراي نگهبان هم آغوشش براي پذيرش اعتراضات باز بوده است، پنج روز هم مهلت بررسي شکايت را تمديد کردند که هيچ شبهه‌اي باقي نماند.
وي در ادامه با اشاره به تاکيد رهبري به قانون‌مداري و بازخواني سخناني از امام خميني(ره) درباره اهميت جايگاه قانوني شوراي نگهبان و اجراي قانون اساسي گفت: امام فرمودند اگر جايي به قانون عمل شد و يک گروهي در خيابان‌ها بخواهند در مقابل قانون عرض اندام کنند، معنايش ديکتاتوري است و ايشان تاکيد داشتند که قانون را بپذيريد ولو بر خلاف نظر شما باشد.
خاتمي افزود: اينکه گفته مي‌شود شورايي متشکل از شخصيت‌هاي حقوقي و حقيقي نيز ترتيب داده شود، بسيار نادرست است و عواقب غيرقابل پيش‌بيني و ناجوري دارد.
وي تاکيد کرد: اصل انتخابات را زير سوال بردن و درخواست ابطال انتخابات حرف زور است و ملت نمي‌پذيرند. اگر در مورد چند صندوق اشکالي داريد، از مجراي قانوني اعتراض کنيد. نتيجه به هر جا که رسيد عيبي ندارد.
وي افزود: هر کانديدا نمايندگاني سر صندوق راي داشته است، طوري که يکي از معترضان بيش از ۴۰ هزار نماينده داشته است و اين بي‌سابقه بوده است از سوي ديگر نمايندگان کانديداها از صبح روز انتخابات در کنار اعضاي هيات نظارت بوده‌اند. در حالي که در قانون چنين چيزي پيش‌بيني نشده بود.
وي گفت: تفاوت هم ۱۱ ميليون راي بوده، يک ميليون راي تفاوت نبوده است که شبهه تقلب مي‌کنيد. در عين حال تمام نظرسنجي‌هاي قبل و بعد از انتخابات هم همين نتيجه را نشان مي‌دهند، پس بدانيد کوبيدن بر طبل ابطال شما را به هيچ نتيجه‌اي نمي‌رساند.
وي در بخش‌ ديگري از سخنانش رفتار دولت‌هاي آمريکا، انگليس، ‌آلمان، فرانسه و دبيرکل سازمان ملل را منافقانه خواند و افزود: دبيرکل سازمان ملل گفته احساس نگراني کرده است، بيچاره زماني که ۴۰۰ طفل و ۱۰۰ زن را در غزه کشتند، احساس نگراني نداشتي. هر روز در عراق و افغانستان آدم مي‌کشند، احساس نگراني نداري ولي اينجا احساس نگراني مي‌کني.
وي گفت: سازمان ملل سازمان دول مستکبر است و دولت‌ها بايد فکر تاسيس سازمان ملل واقعي باشند نه سازماني که پيوسته جانب مستکبران را مي‌گيرد.
وي افزود: آيا سران آمريکا با وجود گوانتانامو و ابوغريب رويشان مي‌شود درباره حقوق بشر حرف بزنند. مردم ۵۷ سال جنايت دولت انگليس را فراموش نمي‌کند، اينها رژيم پهلوي را سر کار آوردند، حق انگليسي‌ها است که بعد از مرگ بر آمريکا، مرگ بر انگليس را هم ضميمه کنيم.
وي با اشاره به اينکه در زمان جنگ با هواپيماهاي فرانسوي شهرهاي ما را بمباران مي‌کردند و با بمب‌هاي شيميايي آلمان‌ها به رزمندگان حمله مي‌شد، گفت: در اين انتخابات برخي دولت‌هاي اروپايي نشان دادند خيلي کودکانه عمل مي‌کنند و به بلوغ سياسي نرسيده‌اند، ولي مردم ايران در زمان مناسب جواب جانانه‌اي به آنها خواهند داد.

 ايلنا

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .