نداي ايران . کار ويژه  وانشا رودبارکي


از سرگيري اعتراضات گسترده در سطح تهران

بنابه گزارشات رسيده از تهران تعداد زيادي از جمعيت معترض براي گراميداشت ياد جانباختۀ آزادي ندا آقا سلطان با در دست داشتن شمع به سوي ميدان جمهوري در حال حرکت هستند.
جمعيت معترض براي گراميداشت جانباختن زنده ياد ندا آقا سلطاني با در دست داشتن شمع از خيابان جيحون شروع شده و از خيابان نواب به سمت ميدان جههوري در حال حرکت هستند.اين جمعيت که اکثرا از دختران جوان و خانم هاي تشکيل شده ساعاتي پيش آغاز و در حال گسترش مي باشد . مغازه داران خيابانهاي فوق با بستن فروشگاههاي خود به جمعيت مي پيوندند. و هر لحظه بر تعداد جمعيت افزوده مي شود.جمعيت با روشن کردن شمع ها ياد و خاطرۀ زنده ياد ندا آقا سلطان را گرامي ميدارند
نيروهاي سرکوبگر سر تقاطع ها ايستاده اند ولي مردم بدون توجه به آنها و برخوردهاي وحشيانه آنها به حرکت خود ادامه ميدهند.
موتورسوارهاو نيروهاي سرکوبگر که با ماشينهاي مملو از افراد گارد ويژه ،سپاه پاسداران ،بسيجي و لباس شخصيها با باطومهاي خود آماده يورش به جمعيت هستند.
تا اين لحظه هيچ گزارش از درگيري نرسيده است.
فعالين حقوق بشر ودمکراسي در ايران، به نيروهاي سرکوبگر هشدار ميدهد که از يورش به مردم خوداري کنند در غير اينصورت بعنوان کساني که مرتکب جنابت عليه بشريت هستند بايد در آينده جوابگو باشند.
فعالين حقوق بشر و دمکراسي در ايران
4 تيرماه 1388 برابر با 25 ژون 2008


مادران عزادار: هر شنبه در سوگ فرزندانمان در پارک لاله جمع مي شويم

شماري از مادران ايراني با عنوان «مادران عزادار» در اطلاعيه اي گفته اند: به ياد ندا آقاسلطان، دختر جواني که با شليک گلوله به قلبش در خيايان امير آياد تهران کشته شد، و ساير کشته شدگان روزهاي اخير، بعد از ظهر هر شنبه در پارک لاله تهران با سکوت، به سوگ آنها مي نشينند.
در اين اطلاعيه افزوده شده که در کمتر از دو هفته، بيش از ۸۰۰ نفر از فرزندان ايران، بازداشت شده، صدها تن زخمي و ده ها نفر کشته شده اند. اين اطلاعيه مي افزايد که «مادران عزادار» تا آزادي بازداشت شدگان و پايان دادن به خشونت ها، به تجمع خود در پارک لاله ادامه خواهند داد و از ساير مادران نيز خواسته اند به آنها بپيوندند.


حسين موسوي تبريزي:ميزان مشارکت در حوزه شهرري بيش از 200 درصد ثبت شده است!

پنج‌شنبه، 4 تير 1388

دبير کل مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم مي‌گويد شوراي نگهبان براي بررسي نتايج انتخابات بي‌طرف نيست و کساني که به نتايج انتخابات معترض‌اند حق دارند تظاهرات کنند.

وي که با يک سايت حامي محمود احمدي‌نژاد گفت‌وگو کرده است همچنين اظهار داشت که شوراي نگهبان از چند ماه پيش بي‌طرفي خود را در انتخابات نقض کرد، نمي‌تواند براي بررسي صحت يا سقم نتايج انتخابات «حَکَم» باشد.

آيت‌الله سيد حسين موسوي تبريزي در مصاحبه با سايت «ثانيه نيوز» با يادآوري وقايع سال‌هاي ۱۳۵۶ که مقدمه‌اي براي رويدادهاي منتهي به انقلاب ۵۷ شد، گفت: «انقلاب هم از همين حرف ها درآمده، شاه هم به اينها مي گفت اغتشاشگر. من جريان ۲۹ بهمن تبريز را مي‌دانم، جريان ۱۹ دي قم را نيز من ايجاد کردم، وقتي در تبريز مردم بيرون آمدند، شاه، آموزگار و مجلس او گفتند که اين‌ها از آن طرف مرز آمده‌اند اين‌ها اغتشاشگرند».

دبيرکل خانه احزاب در ادامه گفت « رژيم شاه به خاطر اينكه همين حرف ها را مى زد طاغوتى بود، اگر اين حرف ها را نمى زد و حق مردم را مى داد كه طاغوت نبود. فرقى نمى كند هر كس حق مردم را بخورد، طاغوت است».

وي که در انتخابات رياست جمهوري از نامزدي ميرحسين موسوي حمايت کرده بود، همچنان بر موضع پشتيباني خود از اقدامات و بيانيه‌هاي وي ادامه داده و به خبرنگار سايت «ثانيه نيوز» مي‌گويد که آقاي موسوي از حقوق مردم دفاع مي‌کند و اقدامات وي تاکنون حقوقي و قانوني بوده است؛ «وقتي مي گويد به شوراي نگهبان اطمينان ندارم خيلي از مردم اين عقيده را دارند».

در همين مصاحبه آقاي موسوي تبريزي به آمارهاي مربوط به مشارکت بالاي صد در صد در برخي شهرها اشاره مي‌کند و مي‌گويد «حوزه شهر ري ۲۰۱ درصد راي دارد» و زماني که مصاحبه کننده به «ميهمان‌پذير» بودن برخي حوزه‌ها اشاره مي‌کند و در پاسخ اظهار مي‌دارد که اين گونه اظهارات خلاف قبلاً هم گفته شده اما «چطور تا حالا در طول تاريخ انقلاب اين‌ها ميهمان‌پذير نبودند، اما حالا ميهمان‌پذير شدند؟»

دبير کل مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم و دبير کل خانه احزاب در اين مصاحبه عدم صدور مجوز براي سازمان بازرسي کل کشور براي نظارت بر روند انتخابات را نيز فاقد وجاهت قانوني دانست و اعلام کرد که در اين باره حاضر به مناظره با شوراي نگهبان است.


انتقال دو زخمي به زندان اوين

پنجشنبه ، 4 تير 1388

شهروند معترض که در خشونت هاي اخير زخمي شده بودند به زندان اوين منتقل شدند.

بنابر گزارشات دريافتي، کورش شهبازي و کريم باقرپور يزدي دو شهروند تهراني که طي درگيريهاي اخير اين شهر در هفته جاري زخمي شده بودند. روز گذشته از بيمارستان بقيع متعلق به سپاه پاسداران به زندان اوين منتقل شدند.

لازم به ذکر است به دليل عدم اجازه تماس و ملاقات به اين افراد از وضعيت جسمي حال حاضر آنان اطلاعي در دست نيست.

مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران


شکنجه دسته جمعي، منظم و هرروزه بازداشت شدگان کمپ کهريزک

پنجشنبه ، 4 تير 1388

صدها شهروند بازداشت شده اعتراضات اخير شهر تهران در کمپ کهريزک به صورت روزمره تحت بدرفتاري و شکنجه قرار دارند.

کمپ غيرقانوني کهريزک واقع در شهرسنگ از توابع شهرري استان تهران که حدود هشت سال قبل در عمليات موسوم به "جزيره" مربوط به پاکسازي منطقه خاک سفيد تهران براي اولين بار مورد بهره برداري قرار گرفت با توسعه و ساخت و ساز به محلي براي نگهداري بازداشت شدگان طرح موسوم به امنيت اجتماعي تبديل شد.

اين کمپ غيرقانوني که روند ساخت و ساز آن به خصوص از دو سال پيش شدت گرفته است با شروع اعتراضات اجتماعي گسترده در تهران پس از اعلام نتايج انتخابات دوره دهم رياست جمهوري باري ديگر نقشي محوري اما پنهان يافته است.

صدها بازداشت شده درگيريهاي خياباني روزهاي اخير تهران بنا به ارگان بازداشت کننده در اماکن مختلفي اعم از بندهاي مختلف زندان اوين تا بازداشتگاههاي بسيج محلات و اماکن ديگر توزيع شده اند.يکي از مهمترين اماکن که تعداد قابل توجهي از بازداشت شدگان را در خود جاي داده کمپ غيرقانوني کهريزک است که به دليل عدم شناخت رسانه ها و افکار عمومي از ديده باني جامعه پنهان مانده است.

بنابر گزارشات دريافتي از تني از زندانيان اين کمپ که اخبراً به زندان قزل حصار منتقل شده اند. در محدوده يک سالن، 8 اتاق، 2 سالن قرنطينه، 4 سوله فلزي، جمعيتي در حدود 920 نفر که دو سوله فلزي آن به خانمهاي بازداشت شده تعلق گرفته است، (گنجايش اين دوسوله در حدود 200 نفر است) نگهداري مي شوند.

شاهدين عنوان مي دارند همچون زمان طرح موسوم به ارتقاي امنيت اجتماعي، بازداشت شدگان در اين مکان در بدو ورود مورد ضرب و شتم قرار ميگيرند، فضاي اختصاصي به هر فرد کمتر از يک متر مربع است، تغذيه در هر روز شامل دو وعده جيره مي شود و کماکان سيب زميني بعنوان غذاي اصلي در اين مکان توزيع مي شود.

بنا بر شناخت اين مکان حاصله از تحقيقات ميداني پيشين و مدعيات شاهدان، نيروهاي پليس امنيت بصورت منظم و هر روزه تحت عنوان "جيره کتک" با يورش به اتاقها و يا به صف کردن بازداشت شدگان در محوطه محصور به سيم خاردار اين مکان، اقدام به ضرب و شتم شهروندان زنداني مي نمايند. در اين مکان طي دو سال اخير دست کم 14 زنداني بر اثر خشونت بي حد و حصر نيروهاي نظامي يا عدم رسيدگي پزشکي جان خود را از دست داده اند. هر چند مجموعه امکان تائيد جان باختن فردي از سري بازداشت شدگان اخير در اين مکان را ندارد اما کماکان اين موضوع بنابر شرايط و اهداف ساخت کمپ و مديريت چند ساله آن محتمل است. همچنين گزارش شده است نيروهاي امنيتي مستقر در اين مکان به صورت گروهي به بازجويي و فيلمبرداري از شهروندان محبوس در اين مکان مي پردازند.

لازم به ذکر است اين مکان در اختيار بخش پليس امنيت نيروي انتظامي است و هيچگونه نظارتي بر کمپ وجود ندارد.


سرنوشت 70 نفر از اساتيد دستگير شده مشخص شد// دکتر بهشتي: هنوز 4 استاد دانشگاه در بازداشت هستند

۴ تير ۱۳۸۸ ساعت ۲۱:۲۹

اغلب اساتيد دانشگاهي که روز گذشته بازداشت شده بودند بامداد امروز(پنجشنبه) آزاد شدند اما هنوز 4 نفر از اين اساتيد در بازداشت به سر مي برند.

دکتر سيد عليرضا حسيني بهشتي با اعلام اين خبر به «کلمه»، افزود: دکتر قربان بهزاديان نژاد از اساتيد دانشگاه و رئيس ستاد انتخاباتي ميرحسين موسوي که روز گذشته در جمع 70 استاد بازداشت شده قرار داشت هنوز آزاد نشده است.

وي افزود: ساير اساتيد که عضو انجمن اسلامي مدرسان دانشگاه هاي کشور هستند ساعت 5 صبح امروز آزاد شدند.

عصر چهارشنبه 70 نفر از اعضاي انجمن اسلامي مدرسان دانشگاه با ميرحسين موسوي ملاقات داشتند تا درباره ناآرامي‌هاي اخير و مسائل به وجود آمده بعد از انتخابات رياست جمهوري بحث و گفت و گو کنند که بعد از جلسه همه افراد حاضر در جلسه بازداشت شدند.

کلمه


دفتر ارتباطات مردمي ميرحسين موسوي اعلام کرد: درخواست صدور مجوز براي گردهمايي در حال پيگيري است

۴ تير ۱۳۸۸ ساعت ۱۸:۱۶

دفتر ارتباطات مردمي مهندس ميرحسين موسوي اعلام کرد : پيگيري درخواست صدور مجوز براي گردهمايي مطابق اصل 27 قانون اساسي ادامه دارد.
به گزارش سايت «کلمه»، اصل 27 قانون اساسي تاکيد دارد که تشکيل اجتماعات و راه‏پيمايي‏ها، بدون حمل سلاح، به شرط آن که مخل به مباني اسلام نباشد آزاد است.

اطلاعيه کامل اين دفتر خطاب به ملت ايران به شرح زير است:

بسمه تعالي
ملت شريف ايران
براي پاسداشت ياد شهيدان روزهاي گذشته و تأكيد بر حقوق قانوني مردم، مطابق اصل 27 قانون اساسي، از مراجع ذي‌ربط درخواست مجوز گردهمايي داشته ايم كه متأسفانه جواب مثبتي دريافت نكرده ايم. تلاش براي استفاده از اين حق قانوني ادامه دارد و در صورت اخذ مجوز مراتب به استحضار شما مردم بزرگوار خواهد رسيد.

دفتر ارتباطات مردمي ميرحسين موسوي

کلمه


ميرحسين موسوي در حبس خانگي است

خبرنامه گويا

بر اساس گزارش هاي موثق رسيده به خبرنامه گويا از روز دوشنبه گذشته هرچند رسما اعلام نمي شود اما مير حسين موسوي تقريبا در بازداشت خانگي است.

بر همين اساس از اين پس هرگونه برنامه اي که اعلام مي شود ارتباطي به او ندارد و صرفا براي حمايت از او است. در همين حال قصد حکومت هم اين است که هرگونه حرکتي را به او نسبت دهند و او را مسئول اعلام کنند.

به گفته يک منبع موثق ديگر، همه رابطين او دستگير شده و هر روز تعداد تازه اي دستگير مي شوند. اين درحالي است که همه کادر روزنامه کلمه سبز و کارکنان سايت کلمه بازداشت شده اند و در نتيجه سايت کلمه از کنترل نزديکان مهندس موسوي خارج شده است.

بر همين اساس حتي اعضاي خانواده مير حسين موسوي نيز تحت نظر هستند.

به گفته اين افراد در حال حاضر تنها منابع موثق اطلاعيه هاي ستاد مردمي يا حاميان موسوي خواهند بودو تنها سايت قابل اعتماد نسيم فردا  nasimfarda.com معرفي شده است.

به گزارش نزديکان مهندس موسوي شمار دستگيرشدگان از مرز ۱۰۰۰ نفر گذشته و از خيلي ها خبري در دست نيست.


ملاقات گروهي از نمايندگان مجلس با موسوي و رفسنجاني

گروهي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي روز چهارشنبه بطور جداگانه با ميرحسين موسوي و اکبر هاشمي رفسنجاني ديدار کردند. اين نخستين ديدار موسوي با مقام‌هاي حکومتي پس از آغاز بحران بر سرنتايج انتخابات در ايران است.

خبرگزاري آلمان به نقل از خبرگزاري "فارس"، از حاميان سرسخت محمود احمدي‌نژاد، خبر داد که گروهي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي روز چهارشنبه، ۳ تير (۲۴ ژوئن) به ديدار ميرحسين موسوي و اکبر هاشمي رفنسجاني رفته‌اند.

بنابراين گزارش، علاءالدين بروجردي، رئيس کميسيون امنيت و سياست خارجي مجلس گفته است، موسوي و رفسنجاني در اين ديدارها براي رفع اختلاف‌ها بر سر نتايج انتخابات ابراز علاقه کرده‌اند. علاءالدين بروجردي هم‌چنين گفته است، ديدارهاي ديگري نيز با ميرحسين موسوي پيش‌بيني شده است.

به گزارش خبرگزاري آلمان، ديدار موسوي با نمايندگان مجلس، نخستين ديدار رسمي وي پس از آغاز بحران بر سر نتايج انتخابات در ايران است. موسوي و کروبي، دو نامزد انتخابات رياست جمهوي ۲۲ خرداد، نتايج اعلام‌شده از سوي وزارت کشور را غيرواقعي و غيرقابل قبول مي‌دانند.

موسوي و کروبي دولت محمود احمدي‌نژاد را متهم مي‌کنند که در آراي شهروندان دستکاري اساسي کرده است. آنان خواهان ابطال انتخابات ۲۲ خرداد و برگزاري انتخابات جديد با نظارت ارگان‌هاي بي‌طرف هستند. جناح محافظه‌کار حکومت و بيش از همه‌ آيت‌الله علي خامنه‌اي، رهبر جمهوري اسلامي ايران بشدت با اين درخواست مخالفت مي‌کند.

مخالفت با دخالت مجمع تشخيص مصلحت

يک روز پيش از ديدار گروهي از نمايندگان مجلس با ميرحسين موسوي و اکبر هاشمي رفسنجاني، عبدالله نوري، وزير کشور سابق و يکي از منتقدان جدي جناح محافظه‌کار حکومت، در بيانيه‌اي خواستار ارجاع بحران به مجمع تشخيص مصلحت شد. اما غلام‌حسين الهام سخنگوي دولت محمود احمدي‌نژاد روز چهارشنبه با اين پيشنهاد مخالفت کرد. الهام علاوه‌بر سخنگويي دولت احمدي‌نژاد، عضو حقوقدانان شوراي نگهبان نيز هست.

سخنگوي دولت گفت: «انتخابات مشکل ويژه‌اي ندارد که بخواهد نظام حقوقي را نقض کند و دور بزند.» الهام دخالت مجمع تشخيص مصلحت در بحران انتخابات را «بدعتي» ناميد که «عوارض نامطلوب دارد و نتيجه آن تامين حقوق ملت نيست.»

علاوه‌بر عبدااله نوري، علي لاريجاني، رييس مجلس نيز نسبت به دخالت مجمع تشخيص مصلحت در بحران اظهار تمايل کرده است. هم‌چنين محمدباقر قاليباف، فرمانده سابق نيروي انتظامي و شهردار کنوني تهران، روز گذشته بطور ضمني از رفتار حکومت با معترضين به نتايج انتخابات انتقاد کرد و گفت: «بايد ابهامات مردم در مورد انتخابات رفع شود و نمي‌توان با زور اين موضوع را حل کرد.»

با وجود اين و عليرغم ادامه‌ي اعتراض‌ها به نتايج اعلام‌شده‌ي انتخابات، آيت‌الله علي خامنه‌ي براي دومين‌بار با ابطال انتخابات مخالفت کرد. او روز چهارشنبه در ديدار با گروهي از نمايندگان مجلس گفت: «من در مسائل اخير مربوط به انتخابات رياست‌جمهوري، مصر به اجراي قانون بوده و خواهم بود و نظام اسلامي و مردم نيز به هيچ قيمتي زير بار زور نخواهند رفت.»

از هنگام اعلام محمود احمدي‌نژاد به عنوان پيروز انتخابات، تهران و شماري ديگر از شهرهاي ايران شاهد درگيري و زدوخورد ميان معترضين به نتايج انتخابات و نيروهاي امنيتي و انتظامي است. تاکنون دست‌کم ۱۷ نفر در اين درگيري‌ها جان خود را از دست داده‌اند و صدها نفر از فعالان سياسي و خبرنگاران بازداشت شده‌اند.

دويچه وله


بهزاديان‌نژاد، ‌رئيس ستاد مير حسين موسوي بازداشت شد

برپايه گزارش‌هاي رسيده از تهران، ‌قربان بهزاديان‌نژاد، رئيس ستاد ميرحسين موسوي روز چهارشنبه به دست نيروهاي امنيتي دستگير شده است.
منابع مطلع در گفت‌وگو با راديو فردا ضمن اعلام اين خبرگفته‌اند که قربان‌بهزاديان‌نژاد روز چهارشنبه به همراه گروهي از استادان دانشگاه‌هاي تهران که با ميرحسن موسوي ديدار داشته‌اند بازداشت شده است.

همين منابع مي‌افزايند که آقاي بهزاديان‌نژاد و دکتر ظرفيان همچنان در بازداشت به سر مي‌برند و بيشتر استادهاي بازداشتي که سايت کلمه شمار آنها را ۷۰ نفر اعلام کرده بود، آزاد شده‌اند.

همچنين به گفته منابعي که خواسته‌اند نامشان فاش نشود هنگام دستگيري اين استادان دانشگاه، نيروهاي امنيتي به آنها دستبند و چشمبند زده و پس از چند ساعت با ضبط تلفن‌هاي همراه و لپ‌تاپ‌هاي آنها، اين افراد را آزاد کرده است.

با اين حال هنوز اطلاع دقيقي از وضعيت قربان بهزاديان‌نژاد در دست نيست.

قربان بهزاديان نژاد، استاد ميكروبيولوژي در دانشگاه تربيت مدرس است که در سال‌هاي اخير در فعاليت‌هاي فرهنگي نيز فعاليت داشته است.

آقاي بهزاديان‌نژاد معاونت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي در دولت محمد خاتمي و مشاور وزير بهداشت در انتخاب رؤساي دانشگاه‌هاي علوم پزشکي را در کارنامه مسئوليت هاي خود جاي داده است.

در سال‌هاي اخير بهزاديان نژاد در موسساتي که نزديک به مير حسين موسوي بوده، در زمينه علوم انساني و مطالعات ايرانشناسي فعاليت مي‌کرده است.

روز چهارشنبه اردشير اميرارجمند، مسول حقوقي ستاد ميرحسين موسوي، نيز بازداشت شد.

پيش از اين در روز دوشنبه نيز بيش از ۲۵ نفر از کارکنان روزنامه کلمه سبز، ارگان ميرحسين موسوي، بازداشت شده بودند.

به دنبال اعتراضات به نتايج انتخابات رياست جمهوري ايران تاکنون علاوه بر بازداشت تعدادي زيادي از معترضان در خيابان هاي تهران و برخي از شهرستان ها، به گزارش کمپين بين المللي حقوق بشر در ايران، دست‌کم ۲۴۰ شخصيت سياسي، اجتماعي، روزنامه نگار و فعال دانشجويي در ۱۰ روز اخير دستگير شده‌اند.

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .