دوشعر براي نـــدا ي مــــا که جان در راه آزادي نهـــــاد

 پاس همدردي با خانوادهء او و خانودهء بزرگ تر او ايران

م.سحر

3 تير 1388

1


نـــــداي مــــــا

نداي ما نداي ما
تويي تويي نواي ما

فروغ ديدگان تو
نگاه آشناي ما

قسم بر آن سپيده دم
ميان ِ ابرهاي غم

که راه توست راه ما
که پاي توست پاي ما

به چهر نازنين تو
پيام ِ واپسين ِ تو

رهايي ِ اميد ما
خدايي ِ خداي ما

به خون قسم که هرگزت
ز لوح جان خويشتن

بنستـُريم تا وطن ،
وطن شود براي ما

نداي آشنا زدي
نشان به قلب ما زدي

نوا شدي، صلا زدي
به پرچم و لواي ما

چنين لواي نازنين
نمي نهيم بر زمين

مگر برآيد از کمين
سپيدهء رهاي ما

تو نام صبح روشني
سپيده دخت ميهني

اگرچه کين و دشمني
ربودت از سراي ما

تو باور زمانه اي
بمان که جاودانه اي

کليد قفل خانه اي
به روي سينه هاي ما

اگرچه دشمن وطن
به زخم ِکينهء کهن

فشرد خنجرت به تن
چو داس بر گياي ما ،

اگرچه زار و خسته اي
ميان خون نشسته اي

تو مرگ را شکسته اي
چو شوکت صداي ما

رهاي ما رهاي ما
نوا ي ما نواي ما

صداي ما صداي ما
نداي ما نداي ما

2


دو ترانه ديگــر بـــراي
نــداي شهيـد مــا


اين دخت وطن فداي ايران شده است
خونش جاري براي ايران شده است
با چهرهء لاله گون و چشم ِ نگران
آزادي را« نــدا» ي ايران شده است !ـ

در پويه و پا به پاي ملت بودي
آميخته با صداي ملت بودي
اي دخت وطن به خون پاکت سوگند
آزادي را «نـــدا»ي ملت بودي!

 

م.سحر
پاريس ، 22.خرداد 1358
http://msahar.blogspot.com


نامـه سرگشـاده عبدالعلي بازرگان به رهبـري

هوالعلي الکبير
نامـه سرگشـاده به رهبـري
عبدالعلي بازرگان (اول تيرماه ۱۳۸۸)

جناب آقاي سيد علي خامنه اي، نميدانم با چه زبان و از کدامين ظلم و جنايتى با شما سخن بگويم که مشفقان و دلسوختگان ملت نگفته باشند؟ در نظام متمرکز و مطلقه اي که همه راه ها منتهي به رأي و تصميم شخصي شما گشته، نامه‌هاي ناصحانه متعددي در ارتباط با تقلب انتخاباتي وسرکوب خونين معترضين به جنابعالي نوشته شده که هيچکدام هم پاسخي دريافت نکرده‌اند. بنده نيز اميدي ندارم اين نوشته از کانال‌هاي کنترل شده ارتباطي بيت بگذرد و به رؤيت شما برسد، با اين حال بنا به وظيفه ملي و ديني خود نکاتي را يادآور مي‌شوم.
در نظام ولايت مطلقه فقيه، شما و تئوريسين‌هاي اين تِز مدعي هستيد مشروعيت خود را نه از آراء اکثريت مردم، بلکه از پيوند به ولايت اهل بيت مطهر پيامبر مکرم اسلام ۖ مي‌گيريد. سرسلسله ولايت و عرفان در مکتب تشيع اميرالمومنين علي(ع) است که ديدگاه سياسي خود و معيارهاي مطلوب حکومتي را در "عهدنامه‌اي" که به "منشور حکومت اسلامي" شهرت يافته، تدوين کرده است. عهدنامه‌اي که براي اداره سرزمين بزرگ مصر به "مالک اشتر" سپرده تا در ماموريت خطير خود به عدالت رفتار کند. بنابراين بر آن شدم عملکرد شما در وقايع خونبار اخير را در عرضه به اين منشور، که تبلور عصاره تجربيات حکومتي نخستين امام مکتب تشيع است، مورد ارزيابي و مقايسه قرار دهم. گرچه اين نکات را بهتر از من مي‌دانيد، اما خواستم به مصداق:"فذکرفان الذکري تنفع المومنين"، هرچند خوشايند شما و چاپلوسان نباشد، هم يادآوري کرده باشم، و هم به کساني که ولايت شما را از سنخ همان ولايت مي‌دانند تفاوت زمين تا آسمان را به توفيق حق نشان دهم.

الف – بدبيني ملت به رهبري

جناب آقاي خامنه‌اي، ميليون ها ايراني آزاده، به حق يا باطل، شما را در حوادث اخير به خاطر حمايت بي دريغتان از رئيس جمهورو تقلب آشکار انتخاباتي همکاران او، عامل اصلي تشنجات و کشتارها مي‌دانند و سياست‌هاي يک طرفه و استبدادي شما را محکوم و عدالت و صلاحيت رهبري‌تان را انکارمي کنند. جنابعالي مسلماً چنين قضاوتي را بر نمي‌تابيد، اما مدعي پيروي از کسي هستيد که (در همان عهدنامه) فرمود:
اگر ملت بر تو گمان ستمگري بَرَد( حکم ترا ظالمانه بشمارد)، عذر خويش را با شفافيت تمام براي آن ها بيان کن و بدگماني مردم را با دلائل روشن از خود دور ساز. مسلماً در اين (تمکين به حقوق و حاکميت مردم) رياضتي است که بايد بر خود دهي، و رفاقتي است با مردم، و رسيدني است به آرمانت که بايد بر پاداشتن مردم در راه حق باشد (بند ۱۳۰ عهدنامه).
اما شما جز تأييد شتابزده صحّت انتخابات پيش از زمان قانوني آن و مردود شمردن ادعاي مخالفين بر تقلب درامانت ِ آراء، نه تنها هيچ دليل و منطقي جز پافشاري بر درستي و "شيريني"! آن ارائه نداديد، بلکه نيروهاي سرکوب تحت فرمانتان را از "تلخي" عواقب کشتار منع نکرديد. در حالي که بايد به جاي تهديد و توبيخ، با عدالت و انصاف و عذرخواهي از ملت، آن ها را آموزش و رشد مي‌داديد.
با وجود بسته شدن خبرگزاري‌ها و همه امکانات و ابزار رسانه‌اي ِ قابل کنترل، براي بي خبر نگه داشتن توده‌هاي مردم از سرکوب سازمان يافته حاکميت، به نظر نمي‌رسد براي شما محدوديتي براي آگاهي ازعوارض اين قلع و قمع باشد. آيا هرگز گزارش و عکسي از شهدا و مجروحين وقايع اخير را به سمع و نظر شما رسانده اند؟ آيا مي‌دانيد نزد خدا و خلقش، به عنوان تصميم گيرنده اصلي و مسئول مستقيم آن ها پاسخگوي در دنيا و آخرت هستيد؟ از دو حال خارج نيست؛ يا مي دانيد، يا نمي دانيد. اين سئوال را رهبر سلف شما در آستانه انقلاب از شاه کرد. آيا به ياد نمي‌آوريد!؟
اختلاف ميان مقام رهبري و ملت، امري بسيار طبيعي و عادي در ساير کشورهاست، در نظام ولايت فقيه، همواره اين مردم هستند که صغير و مهجور و محتاج سرپرستي هستند و حق هميشه با رهبري است و نظر او "فصل الخطاب" و "حکم حکومتي"اش حذف کننده هرحرکت فکري است. اما در همان "عهدنامه"، در تنازع احتمالي رهبر با ملت (مشابه چنين حوادثي)، تصريح شده است طرفين موظفند به کتاب و سنت (قانون) مراجعه نمايند ورهبري هيچ حق ويژه اي بر ديگران ندارد (بندهاي ۶۳ تا ۶۵).
جناب آقاي خامنه‌اي، اينک متاسفانه ميان شما و بخش عظيمي از ملت اختلاف و فاصله‌اي عميق افتاده است که در صورت لجاجت و بي‌اعتنائي به حقوق مردم، مي رود خداي ناکرده به جنگي داخلي و برادرکشي منتهي شود. آثار چنين فتنه‌اي که تا ابد بر پيشاني عاملان آن باقي مي ماند، نام نيکوئي از شما باقي نمي‌گذارد.
توجه تان را به تصوير زشتى ازاين اوضاع در فرازي ديگر ازعهدنامه جلب مي کنم:
اگر ملت بر رهبري چيره گردد (نظام مديريت گسسته شود) يا رهبري به ملت ستم کند، در اين هنگام اختلاف کلمه پديد مي‌آيد و نشانه‌هاي زورگوئي قدرت آشکار مي‌گردد، فريب کاري‌هاي ديني زياد مي‌شود، عمل به سنت‌هاي نيکو متروک مي ماند، هر کس به دلخواه عمل مي کند، احکام معطل مي‌ماند، دردها و بيماري‌هاي(جسمي و روحي) مردم افزون مي‌شود، هيچ کس از پايمال شدن حق بزرگ و رواج امور باطل بيمي به دل راه ندهد (بي‌تفاوتي مردم). در اين هنگام نيکان به‌خواري و بدکاران به عزّت مي‌رسند(خطبه ۱۶۰).

ب- انتقاد به رهبري

جناب آقاي خامنه‌اي، علي(ع) که شما سالي را به ياد او نامگذاري کرديد، در همان آغاز خلافت، صريحاً مردم را به حق‌گوئي (انتقاد) از خود و نظردهي (مشورت) دعوت و تأکيد کرد: "من بالاتر از اين نيستم که اشتباه نکنم، مگر آن که خدا کفايتم کند" (خطبه ۲۱۶) و در متن عهدنامه معروف خود به مالک هشدار داد:
بايد نزديک‌ترين وزيرانت از نظرقرب مقام کسي باشد که بيشترين حرف تلخ حق را به تو مي زند و آن گاه که عملي از تو سر مي‌زند که خدا از اوليائش ناخوش دارد، کم ترين ياري را به تو مي‌رساند، ... همکارانت را به جد بياموز تا تو را ستايش و بي‌جهت تجليل نکنند. (بند ۳۳)
شما اگر در حوادث اخير به جاي دستگيري گسترده رهبران گروه هاي سياسي و صاحب نظران دلسوز ملک و ملت، از بيم واهي بهره برداري از نيروي خشم ملت، و اعتمادتان به تحليل‌هاي اطرافيانتان، طبق فراز زير با آنان گفتگو و رايزني مي‌کرديد، آيا به صلاح خودتان و ملک و ملت مظلوم نبود؟
تا آن جا که مي‌تواني با دانايان و حکيمان (کارشناسان) در تثبيت آن چه امور کشور را به اصلاح و مردم را به پا مي دارد مذاکره کن. (بند ۴۰)
رهبران فکري و سياسي مردم که جاي خود دارد، شما طبق اين عهدنامه وظيفه داريد بخشي از اوقات هفته را به شنيدن نظريات کساني که به شما انتقاد دارند، اختصاص دهيد:
بايد قسمتي از اوقات خويش را به کساني که مطالباتي از خودت دارند اختصاص دهي و در مجلسي عمومي که نهايت تواضع را به خاطر خدا انجام مي دهي، بدون حضور نيروهاي نظامي، حراستي (امنيتي) و پليس، شخصاً حضور يابي تا گويندگان (شاکيان) بدون لکنت زبان با تو سخن بگويند، که من از رسول خدا، نه يک بار، که به کرات شنيدم که مي‌فرمود: هرگز نظامي را که حق ِ ضعيف بدون لکنت زبان از قوي ستانده نمي‌شود، نمي توان نظام مقدس (پاک و مبراي از عيب) شمرد... ( بندهاي ۱۰۹ تا ۱۱۱)
جناب آقاي خامنه‌اي، هواداران شما با کدام معيار، حکومتي را که مطالبه امانت درآراء انتخابات را با ضرب و شتم و ابزار قتاله پاسخ مي‌دهند، نظام مقدس!! مي‌شمارند؟ شما وقتي کارهاي بزرگ را به اشخاص کوچک مي‌سپاريد، براي حفظ موقعيت خود از هيچ اقدامي فروگذاري نمي‌کنند. به راستي منطق شما درحمايت مستمر از آقاي احمدي نژاد، که مملکت را با عملکردش در آستانه نابودي قرار داده، جز نزديکي به افکار خودتان، آن چنان که در نماز جمعه گفتيد، چيست؟ نمازي که فرصت استثائي خدائي بود تا جامعه را با قبول تقلب و قضاوت منصفانه خودتان به آرامش بياوريد. اما در "عهد نامه علي" آن گاه که ضوابط گزينش کارگزاران را: داشتن تجربه، حياء، خانواده صالح، سابقه در اسلام پيشگام (نه متحجر)، اخلاق کريمانه، بي طمعي مالي، عاقبت انديشي و ... تبيين مي کند به گونه ديگري توصيه شده است:
کارگزارانت را پس ازآزمايش به کار بگمار، نه با تمايل شخصي و رأي فردي. که اين شيوه ظلم است و خيانت (به ملت). (بند ۷۲)

ج- سرکوب مخالفين

کشتارهاي فجيعي که در برخورد با دانشجويان و يا در تظاهرات مسالمت آميزخياباني در حوادث اخيرتوسط نيروهاي تحت فرمان مستقيم وغير مستقيم شما رخ داده است، تماماً حکايت از عزم راسخ آن مقام در قلع و قمع مخالفيني مي‌کند که جز تجديد انتخابات ِمهندسي شده درخواست ديگري ندارند. گويا فدا شدن هزاران نفر براي به کرسي نشاندن تصميم رهبري و ناديده گرفتن ميليون ها درخواست منطقي اهميتي در نظام ولائي شما ندارد!؟
اگر از خاطر نبرده باشيد،۵۶ سال قبل در بيدادگاه نظامي شاه، وقتي مرحوم طالقاني و ساير سران نهضت آزادي محاکمه مي‌شدند، مهندس بازرگان پس از دريافت محکوميت ده ساله خود خطاب به تيمسار"قره باقي" رئيس دادگاه گفت:
ما آخرين گروهي هستيم که با زبان قانون و به شيوه مسالمت آميز با شما سخن مي‌گوئيم. با محکوم کردن ما ملت خاموش نمي شود بلکه با زبان ديگري با شما سخن خواهد گفت.
ده سال بعد حرکت‌هاي چريکي درجنگل‌هاي "سياهکل" و عمليات مسلحانه شهري جايگزين مبارزات مسالمت آميز پارلماني شده بود. تشکيلات شما استثنا نيست و قوانين الهي شيخ و شاه نمي‌شناسد.
شما اين سخت‌سري و قاطعيت را به نفع نظام ولائي مي‌دانيد، اما در فراز ديگري از منشور حکومتي على (ع) نظر ديگري عنوان شده است:
ترا هشدار ميدهم در باره خون ها (جان مردم) و خون ريزي به ناحق. زيرا هيچ عاملي بيش از کشتاربه ناحق موجب بروز نابساماني‌هاي اجتماعي (نقمت) و پي‌آمدهاي تخريبي عظيم و زوال و بريده شدن مدت (حکومت) نمي‌گردد .... مبادا پايه هاي سلطنت خويش با ريختن خون حرام تقويت کني که چنين شيوه‌اي نه تنها موجب تضعيف و سستي ارکان حکومت، بلکه زوال و انتقال آن (به نظامي ديگر) مي‌شود. (بند ۱۴۱)
جناب آقاي خامنه‌اي، شما که اجازه نمي‌دهيد خبرنگاران داخلي و خارجي از صحنه‌هائي که هوادارانتان آفريده‌اند، فيلم و گزارشي تهيه کنند، آيا مستقل از فضا و فيلتري که پيرامونتان ايجاد کرده‌اند هرگز فرصت کرده‌ايد نيم نگاهي به عکس‌ها و فيلم‌هائي که جوانان جسور با موبايل‌هاي خود از جنايت‌هاي مأمورانتان گرفته‌اند بيندازيد؟ آيا حمله نيروهاي سرکوبگر در لباس شخصي را که همچون گرگ به جان جوانان برومند وطن افتادند ديده‌ايد؟ مگر امام علي(ع) در همان عهدنامه هشدار نداده بود:
مبادا، همچون درندگان به جان مردم افتاده و خورد نشان را غنيمت بشماري. آن ها از دو حال خارج نيستند؛ يا برادر ديني تواند و يا همنوع تو (بند ۹ و ۱۰).
البته شما در نماز جمعه با فرافکني زيرکانه‌اي مسئوليت اين جنايت ها را به گردن "تروريست هاي نفوذي"! انداختيد که در پوشش تظاهرات خياباني ضربات تروريستي خود را وارد مي کنند. عجبا، چگونه است که تروريست ها اهداف خود را همواره از ميان دانشجويان معترض دانشگاه ها و در ميان مردم عادي انتخاب مي‌کنند!؟
گفتيد:"اين که بروند دانشگاه و جوان دانشجوي مؤمن و حزب اللهي را آن هم با شعار رهبري مورد تهاجم قرار دهند دل انسان را واقعا خون مي کند"! اگر چنين احساسي صادقانه است، چرا براي يک بار هم که شده دستور نمي‌فرمائيد نيروهاي انتظامي شما با نيروهاي رسمى با لباس شخصي برخورد و آن ها را دستگير کنند؟
امام علي به مالک اشتر، با آن که مطمئن ترين ياور او بود، در دفاع از حقوق مردم تازه مسلمان مصر و پرهيز او از اتخاذ شيوه‌هاي خشن در برخورد با مردم فرمود:
اگر به خطا کسي را کشتي يا تازيانه‌ات، يا شمشيرت، يا دستت در عقوبت از حدّ گذرانيد، يا با مشت و بالاتر از آن، به ناخواسته مرتکب قتلي شدي، نبايد گردن کشي و غرور قدرت تو مانع آيد که خون بهاي مقتول را به خانواده اش بپردازي.
جناب آقاي خامنه‌اي، در نظام ولايتي شما خونبها که پيش کش! جنازه جوانان را هم به خانواده‌هاشان به راحتي تحويل نمي‌دهند تا بر آنان عزاداري کنند!؟ اين است رأفت وعطوفت اسلامي ادعائي شما!
شما با تحريک عواطف مذهبي نمازگزاران، بخش عظيمي از ملت را فريب خوردگان يا وابستگان به بيگانه شمرده و مرتکب ظلم عظيمي مي‌شويد. شما ناله و نفرين مادران داغدار و فرزندان شکنجه شده آنان را نمي‌شنويد اما در نظام خداوند ِ سميع و عليم ناله والدين "ندا"هاي مقتول بدون جواب نمي‌ماند.
(بند۱۹) هيچ عاملي براي تغيير نعمت‌ها (راحت و رفاه و امنيت و آزادي) در جامعه و شتاب گرفتن نقمت ها (نوميدي، اعتياد، فساد، فحشاء و ...) مؤثرتر از قدرت گرفتن يک حکومت بر پايه ظلم نيست. زيرا خداوند شنواي دعاي شکنجه ديدگان و در کمين ستمگران است.

د- شخصيت پرستي مشرکانه

جناب آقاي خامنه‌اي، ملت ما در انقلاب سال ۵۷ ازطاغوت زمان که نماد طغيان استبدادي يک فرد بود، نجات يافت و به حاکميت ملي رسيد. اينک پس از ۳۱ سال، گرچه ظواهر و عناوين عوض شده، اما همچنان در بر همان پاشنه مي گردد و اکثريت ملت در نظام ولايت مطلقه و شوراي نگهبان و ساير نهادهاي وابسته، از حاکميت خود محرومند. شيوه‌هاي شخص پرستي و بت سازي مشرکانه از مقامات و تملق و چاپلوسي، سکه رايج زمانه است و بر خلاف امام علي که در طرد و دفع متملقين فرصت‌طلب از هيچ فرصتي دريغ نمي‌کرد، متأسفانه ديده نمي‌شود مقام رهبري ابراز برائتي از چنين چاپلوساني کرده باشند. گويا اين فراز زير از عهدنامه به کلي فراموش شده است:
هرگاه از اقتدارخويش احساس ابهت واوج خيال (در آسمان جاه و مقام) کردي، نگاهي به عظمت ملک خداوند بر بالاي سرت بيفکن و قدرت او را برخويش، که فاقد آني، در نظر بگير. با چنين به خود نگريستني سرکشي تو تسکين مي يابد، تند و تيزي تو فرو مي‌کاهد و عقل و خِردي که از توگريخته باز مي‌گردد (بند۱۴).

ر - عدالت پروري

انتظار ملت از شما چيزي جز انصاف و عدالت و ترجيح حقوق ملت برتمايلات خودتان نيست، شادماني شما نيز، آن چنان که در عهدنامه آمده است، نبايد جز اجراي عدالت و جلب رفاه و رضايت مردم باشد. اين سخن ِامامي است که يکسره از ولايت او داد سخن مي‌دهيد:
بهترين مايه شادماني رهبران بايد بپا داشتن عدالت در شهرها و پديدار شدن دوستي (طرفداري) ملت باشد و چنين دوستي حاصل نمي‌شود، مگربا خوش‌بيني‌شان و اين نيز حاصل نمي‌شود جز با گردآمدنشان پيرامون مسئولين امور و سنگين نشمردن بار دولت آن ها بردوش خود و ترک ِآرزوي سر آمدن دوران زمامداري‌شان (بند۵۸).
جناب آقاي خامنه‌اي، پايان بخش نامه خود را مقدمه عهدنامه امام علي قرارمي‌دهم، مقدمه‌اي که به هنگام اعزام مالک اشتر به سرزمين فراعنه، نوشته شده است:
اي مالک، بدان که تو را به سرزميني فرستاده‌ام که پيش از تو دولت‌ها ديده، برخي دادگر و برخي ستمگر. و مردم در کارهاي تو به همان چشمي مي‌نگرند که تو در کار رهبران پيش از خود مي‌نگري و درباره تو همان مي‌گويند که درباره آنان مي‌گوئي و نيکوکاران را از آن چه خدا بر زبان مردم جاري مي‌سازد توان شناخت.
ميهن عزيز ما بيش از ۲۵ قرن است درسلطه سلسله سلاطيني، عموماً ستمکار زيسته است، زمان زيادي نداريد تا قضاوت بندگان خدارا عوض کنيد. آريامهر!! آن گاه صداي انقلاب مردم را شنيد که فرياد "مرگ برشاه" همه فضاي شهر را پر کرده بود. به نصيحت اميرمؤمنان گوش دل بسپاريد که فرمود:
کفايت کار مردم به عهده تو قرار گرفته وخداوند ترا در رفتارت با ملت امتحان مي‌کند. پس خود را در جنگ با خدا قرار مده که قدرتي در برابر انتقام او نداري و نيز بي‌نياز از عفو و رحمتش نيستي (بند۱۱).
... و مااريدان اخالفکم الي ما انهيکم عنه ان اريد الاالاصلاح مااستطعت و ماتوفيقي الابالله عليه توکلت و اليه انيب (هود۸۸).


آژانس خبري کوروش

سردار علي فضلي باز داشت شد

2 تير 1388
بنا بر اخبار تاييد نشده سردار علي فضلي پس از انکه از اجراي فرمان سيد علي خامنه اي سر باز زد بازداشت شد.سردار » علي فضلي از سرداران ارشد سپاه پاسداران است . او کانديداي نمايندگي در انتخابات مجلس شده بود. وي از جمله افرادي بود که در جريان بعد از کوي دانشگاه به خاتمي نامه اعتراضي نوشت . او که مسئوليت مهمي در سپاه دارد، در جريان برف سنگين کشور، بنا به دستور فرماندهي سپاه و تبليغ اين نيرو برخي از ادوات سپاه را به کمک در راه ماندگان فرستاد و اين عمليات کوچک سپاه را رياست جمهوري و صدا و سيما بسيار تبليغ نمودند


Rooz online  -  سه شنبه ۲ تير ۱۳۸۸

نامه اي به آيت ا لله منتظري

حسن يوسفي اشکوري

استاد بزرگوار حضرت آيت الله العظمي منتظري دامت برکاته

ضايعة دردناک و جبران ناپذير برخوردهاي غير قانوني و خشونت بار مأموران حکومتي با انبوه مردم معترض و بويژه کشته شدن شماري از هموطنان و از جمله دانشجويان عزيز را، که به حق بايد آنان را "شهيدان راه آزادي و عدالت" دانست، به حضرتعالي به مثابة پدر معنوي و رهبر ديني غمخوار امت و خانواده هاي داغدار آن شهيدان تسليت عرض کرده و از خداوند منان براي آن در گذشتگان رحمت و مغفرت و براي خانواده هاي محترم و حضرتعالي صبر و پاداش صابران مسئلت مي­­نمايم.

بسيار جاي تأسف است که سي سال پس از پيروزي انقلاب بزرگ ملت ايران، که در آن قرار بود در پرتو دين اسلام و مکتب تشيع علوي مردم ايران به آزادي و عدالت و حق حاکميت ملي و توسعه ورفاه برسند، اکنون در پي يک انتخابات با شکوه نتايج آرا به گونه اي رقم خورده است که نه تنها مورد اعتراض کانديداها و يا اکثريت مردم ايران قرار گرفته بلکه انظار مردم جهان را با ناباوري به خود متوجه کرده و موجب حيرت همگان شده است. رخدادي که در تاريخ پارلماني ايران بي نظير است. اين در حالي است که در دين اسلام و فقه آن اصولي چون عدالت و امانتداري و وفاي به عهد از لوازم تخلف ناپذير دينداري است و بويژه وجود چنين شروطي در زمامداران ورعايت مستمر و دقيق آنها از اهم واجبات شرعي و ديني است. اکنون آشکارا در امانت مردم خيانت صورت گرفته و برگزارکنندگان انتخابات امانت را به اهل آن باز نگردانده و از وفاي به عهد شرعي و قانوني خود تن زده و در نهايت عدالت خود را زير سئوال برده و حداقل در اين موارد شبهات جدي پديد آمده است. به هرحال عموم مردم خواهان پاسخگويي منطفي و معقول و مقبول مسؤلان هستند. بيش از ده روز است که انبوه مردم به اعتراض برخاسته و از طرق مختلف خواسته اند به اعتراضات و خواسته هايشان رسيدگي شود اما بر خلاف قانون نه تنها به اين مطالبات رسيدگي نشده که حتي حق اظهار نظر و اعتراض عمومي نيز از معترضان سلب شده است. در اين دهه خشم و خشونت و سرکوب، پيوسته راهپمايي هاي مسالمت جويانه مردم مورد حمله و ضرب و جرح مأموران حکومتي قرار گرفته و هزاران نفر از مردم عادي و بويژه اصحاب سياست و قلم و فرهنگ دستگير و دهها تن از جوانان و دانشجويان کشته شده اند و خسارات مالي و اتلاف اموال عمومي فعلا قابل محاسبه نيست. چنين برخوردهايي از سوي مدعيان دينمداري و مسؤلان يک نظام اسلامي غير قابل قبول و حتي غير قابل تصور است. همين نوع بر خوردها و سرکوبها و خشونت ها بود که رهبران روحاني و غير روحاني انقلاب ( از جمله جنابعالي و آيت الله خميني ) و جوانان و دانشوجويان و در نهايت توده هاي مردم ايران را در دهه چهل و پنجاه به اعتراض واداشت و تداوم آن از سوي رژيم ظالم و فاسد پهلوي به انقلاب عمومي ضد ظلم وعدالت خواه ملت ايران منتهي شد. حال چه شده است که از ساليان پيش و اکنون بيشتر از گذشته مسؤلان نظام بر آمده از آن انقلاب اسلامي همان روش نادرست و سرکوبگرانه را با مردم در پيش گرفته است؟

در اين ميان از حضرات علماي محترم و مراجع تقليد و بزرگان دين انتظار مي رود که با احساس مسؤليت بيشتر از يک سو براي احقاق حقوق ملت بکوشند و مانع تضييع حقوق مردم شوند و از سوي ديگر با تلاش و مواضع پدرانه و صلح جويانه نقار بين دولت و ملت را بر طرف کنند و نگذارند اين آتشي که جاهلانه و شايد مغرضانه بر افروخته شده است به قهر و خشونت بيشتر دامن زند و احيانا همه چيز را در کام خود کشد و به زيان استقلال و تماميت ارضي و منافع ملي بينجامد و بويژه بيش از اين موجب وهن دين ودينداران شود. در اين ميان مواضع روشن و حق طلبانه و پدرانه شما مانند هميشه موجب مباهات و ماية اميدواري است و اعلام سه روز عزاي عمومي بسيار به جا و مورد حمايت است. اميد آن که عالمان ديگر از اين سنت حسنه پيزوي کرده و نيز حاکمان نصايح خيرخواهانه حضرتعالي و ديگر خير خواهان را بشنوند و هرچه زودتر به اين ماجراي تلخ و مضر به حال ملک و ملت پايان دهند. از خداوند سلامي و موفقيت آن استاد بزرگوار را آرزو مندم. حقير را از دعاي خير فراموش نفرماييد. ادام الله ظلکم.


دبيرکل سازمان ملل خواستار پايان خشونت در ايران شد

بان کي‌مون، دبيرکل سازمان ملل، دوشنبه (۲۲ ژوئن، اول تيرماه) در نيويورک از دولت جمهوري اسلامي خواست که در برخورد با هواداران اپوزيسيون و تظاهرکنندگان معترض به زور و خشونت متوسل نشود.

وي از خشونتي که در ايران حاکم است، به ويژه به‌کارگيري خشونت از سوي دولت جمهوري اسلامي در برخورد تظاهرکنندگان ابراز تاثر کرد. بان کي‌مون با اين اظهارات تازه لحن خود در مقابل رهبري ايران را تندتر کرده است.

دبير کل سازمان ملل از حکومت ايران خواست که حقوق پايه‌اي مدني چون آزادي بيان، آزادي رسانه‌ها، حق اجتماع و حق اطلاع‌رساني را رعايت کند و به آن احترام بگذارد. به گفته‌ي وي دولت جمهوري اسلامي بايد فورا به بازداشت‌ها، تهديدها و توسل به خشونت پايان دهد.

بان کي‌مون همچنين تصريح کرد که دولت حاکم و جناح اپوزيسيون در ايران بايد اختلافات خود را از راه گفت‌گويي مسالمت‌آميز و با تکيه بر قوانين موجود برطرف سازند. وي ابراز اميدواري کرد که دولت جمهوري اسلامي به خواست دمکراتيک مردم ايران احترام بگذارد.

نگاه متفاوت غرب و روسيه

کشورهاي اروپايي و همچنين آمريکا انتقادات خود از عملکرد دولت ايران در برخورد با معترضان را تشديد کرده‌اند، روسيه اما درگيري‌ها و بحران کنوني حاکم در ايران را جزو امور داخلي جمهوري اسلامي مي‌داند.

خانم "آنگليکا بر" (Beer)، رييس هيات رسيدگي به مسايل ايران در پارلمان اروپا عصر دوشنبه (۲۲ ژوئن) در گفت‌وگويي با شبکه راديويي آلمان (Deutschlandfunk) در اين رابطه تصريح کرد: «طبيعي است که نمي‌توان اين جنايات عليه تظاهرکنندگان معترض را جزو مسايل داخلي به شمار آورد. ما با اين قضيه در مورد چين و کشتاري که در ميدان صلح آسماني روي داد، آشنا هستيم.»

وي افزود: «انتظار من اين است که سازمان ملل متحد در روند اوضاع مداخله کند. به نظر من اکنون بايد در تمامي سطوح دست به فعاليت‌هاي ديپلماتيک زد و بهترين اقدام اين است که شخص بان کي‌مون، دبيرکل سازمان ملل تقاضاي انجام سفري فوري به ايران را مطرح کند.»

به عقيده "آنگليکا بر"، اتحاديه اروپا بيش از اندازه به انتظار نشسته است. وي در اين رابطه خاطرنشان ساخت: «هيات ما با موافقت پارلمان ايران خواستار اين شده بود که اتحاديه‌ي اروپا، نمايندگي‌اي در تهران داير کند تا از اين طريق گفت‌گويي واقعي ميان طرفين انجام گيرد و ما هم بتوانيم تماسي مستقيم با مردم ايران داشته باشيم، اما از به نتيجه رسيدن اين تلاش‌ها جلوگيري شده است.»

"آنگليکا بر" همچنين بر لزوم به کارگيري تمامي راه‌هاي ديپلماتيک براي حل بحران تاکيد کرد و گفت: «هنوز تمامي درها بسته نشده و بايد از آن درهايي که هنوز بازند، استفاد کرد.»

دويچه وله


وال‌استريت ژورنال: نوکيا−زيمنس تجهيزات کنترل مخابراتي به ايران فروخته است

روزنامه‌ي "وال‌استريت ژورنال" در شماره‌ي روز دوشنبه ۲۲ ژوئن (اول تيرماه) از فروش تجهيزات شنود به دولت ايران در نيمه‌ي دوم سال گذشته‌ي ميلادي از سوي شرکت نوکيا−زيمنس خبر داد. اين شرکت مخابراتي در مورد شمار تجهيزات فروخته شده سکوت اختيار کرده است. از سوي ديگر يکي از کارشناسان يک شرکت کنترل اينترنتي در آمريکا در گفتگو با روزنامه‌ي "وال استريت ژورنال" گفت، با اين فناوري جديد حکومت ايران در زمينه‌ي کنترل اينترنت حتي از دولت چين نيز جلو افتاده است. در مقابل مقامات شرکت نوکيا−زيمنس ارسال اين تجهيزات به ايران را کاملا مطابق با ضوابط صادرات اتحاديه‌ي اروپا و سازمان ملل دانسته‌اند و اعلام کرده‌اند که اين تجهيزات تنها مختص تلفن‌هاي همراه و پيام‌هاي کوتاه تلفني است. آنها همچنين گفته‌اند که اين شرکت فناوري با "عملکردهاي محدود" را به ايران منتقل کرده‌است و به اين ترتيب تمامي برنامه‌ي کنترل را ارسال نداشته است.

دويچه وله


برنامه ريزي براي تحليف احمدي نژاد

نمايندگان مجلس و رئيس جمهوري در جلسه مشترکي شرکت مي کنند و هيات رئيسه مجلس از برنامه ريزي براي تحليف محمود احمدي نژاد خبر داده است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران - ايسنا - محمود احمدي نژاد، رئيس جمهوري، روز سه شنبه، 23 ژوئن (2 تير)، با شماري از نمايندگان مجلس ديدار و در مورد مسايل کشور با آنان گفتگو مي کند.

در اين گزارش، به نقل از فاطمه آليا، نماينده مجلس، آمده است که اکثريت نمايندگان مجلس از نامزدي محمود احمدي نژاد حمايت کردند و بيش از دويست تن از نمايندگان نيز در نامه اي، اعلام پيروزي او در انتخابات را تبريک گفتند.

نتيجه اعلام شده انتخابات با اعتراض ساير نامزدهاي اين انتخابات مواجه شده که دولت را به تقلب گسترده در جريان انتخابات متهم کرده و کسب اکثريت آرا توسط محمود احمدي نژاد را غيرقابل قبول دانسته اند.

از زمان اعلام نتيجه انتخابات رياست جمهوري در ده روز پيش، تهران و شماري ديگر از شهرهاي ايران صحنه تظاهرات گسترده معترضان به اعلام انتخاب محمود احمدي نژاد بوده است.

معترضان نتيجه اعلام شده انتخابات را رد کرده و خواستار ابطال آرا و برگزاري دوباره راي گيري شده اند اما شوراي نگهبان و آيت الله علي خامنه اي، رهبر جمهوري اسلامي، اين درخواست را رد کرده اند.
تحليف با وجود اعتراض

اعلام نتايج انتخابات با انتقادهايي در سطح بين المللي نيز مواجه شده و شماري از کشورهاي جهان، خواستار احترام به آراي مردم و اجازه برگزاري اعتراضات مسالمت آميز نسبت به نتبجه ابن انتخابات شده اند.

با اينهمه، به نقل از برخي هيات رئيسه مجلس گزارش شده است که مراسم تحليف محمود احمدي نژاد به عنوان رئيس جمهوري در اوايل مرداد برگزار مي شود.

معمولا در پي برگزاري مراسم تحليف، نمايندگان مجلس به مذاکره در مورد صلاحيت وزيران و راي اعتماد به آنان مي پردازند.

در خبري ديگر در مورد مجلس، سخنان يکي از نمايندگان در انتقاد از اظهارات رئيس مجلس پيرامون نحوه برگزاري انتخابات با اعتراض شماري از نمايندگان مواجه شده است.

براساس اين گزارش، روز سه شنبه حميد رسايي، از نمايندگان تهران در مجلس، ضمن حمله به مير حسين موسوي، نامزد معترض به انتخابات رياست جمهوري، علي لاريجاني، رئيس مجلس را هم هدف انتقاد قرار داد.

آقاي لاريجاني در مصاحبه اي با تلويزيون دولتي ايران در مورد وضعيت پيش آمده در پي اعلام نتيجه انتخابات، از جانبداري برخي از اعضاي شوراي نگهبان از يک نامزد خاص و عدم صدور مجوز براي تجمع قانوني معترضان انتقاد کرده بود.

وي گفته بود که بايد صداي مردم معترض هم شنيده شود اما آقاي رسايي اظهارات رئيس مجلس در اين گفتگو را قابل قبول ندانسته و مورد انتقاد قرار داده بود.

بي بي سي


شرايط خطير ملي وهشدار شوراي فعالان ملي – مذهبي

سه شنبه ۲ تير ۱۳۸۸ - ۲۳ ژوين ۲۰۰۹

ما به مسئولان امر خاطر نشان مي سازيم توجه به خواست و اراده ملت مبني بر ابطال انتخابات و برگزاري انتخاباتي آزاد، سالم و عادلانه تنها راه تامين منافع ملي و ديني و تحکيم امنيت ملي است. بدون ترديد ادامه سياست هاي سرکوبگرانه کنوني نه تنها جمهوريت نظام که حتي اسلاميت آن را درمعرض تهديد قرار مي دهد.بر اين اساس تجديد نظر اساسي در سياست سرکوب اعتراضات مسالمت آميز و مدني و عدم ممانعت از برگزاري راهپيماييها و اجتماعات مسالمت آميز(مطابق نص صريح اصل ۲۷ قانون اساسي) مي تواند تا حدودي شکاف هاي عميق به وجود آمده ميان دولت و ملت را ترميم کند.
به نام خدا
ملت شريف ايران
وقايع روزهاي اخير سرنوشت و آينده ميهن ما را در برابر شرايط خطير و تعيين کننده اي قرار داده است. حوادث تاسف بار پس از ۲۲خرداد و اصرار راست افراطي براي يک دست کردن قدرت در نظام سياسي و به دنبال آن سرکوب مردم معترض به تقلب ها و تخلفات آشکار دولت،هرگز مانع از آن نمي شود تا همچون گذشته در برابر عزم ملت ايران براي دست يابي به آزادي و جمهوري سر تعظيم فرود نياوريم و بر اين اراده راسخ آنان براي دفاع از حقوق حقه شان و افشاي غاصبان آرا و متجاوزان به حقوق مردم، درود نفرستيم.
بي شک دفاع مشروع ملت از آراي شان و ادامه اعتراضات مسالمت آميز مدني آنان جاي هيچ شبهه اي در باره خودجوش و درونزا بودن اين مجاهدت ها باقي نمي گذارد. بر همين اساس تسليم شدن مسئولان امر به اراده و خواست ملت نه تنها به تامين امنيت و تحکيم منافع ملي منجر خواهد شد بلکه استمرار جمهوريت و اسلاميت نظام کنوني را نيز تضمين خواهد کرد. از اين رو نسبت دادن اعتراضات مدني و مسالمت آميز به انقلاب هاي رنگين در کشورهاي تازه استقلال يافته در شوروي سابق اگر ناشي از سوئ نيت و بهانه سازي براي سرکوب اين اعتراضات نباشد به طور حتم حاصل ضعف دانش در اين زمينه است. مواضع مستقل و ملي رهبران جنبش کنوني، ريشه ها و انگيز ه هاي دروني و ملي اعتراضات و روش ها و شعارهاي متاثر از فرهنگ غني ايراني- ديني، از وجوه تمايز برجسته اعتراضات کنوني در مقايسه با انقلاب هاي رنگي در جمهوري هاي تازه استقلال يافته است. شوراي فعالان ملي- مذهبي مراتب سپاس، تشکر و قدر داني خود را از رهبران جنبش سبز آقايان ميرحسين موسوي و مهدي کروبي و همه کساني که در برابر فشار تماميت خواهان براي نقض حقوق ملت ايستادگي کرده اند، اعلام نموده، به روح شهداي وقايع کنوني درود مي فرستد و از حضرت حق براي همه آن ها طلب آمرزش مي نمايد.
ما به مسئولان امر خاطر نشان مي سازيم توجه به خواست و اراده ملت مبني بر ابطال انتخابات و برگزاري انتخاباتي آزاد، سالم و عادلانه تنها راه تامين منافع ملي و ديني و تحکيم امنيت ملي است. بدون ترديد ادامه سياست هاي سرکوبگرانه کنوني نه تنها جمهوريت نظام که حتي اسلاميت آن را درمعرض تهديد قرار مي دهد.بر اين اساس تجديد نظر اساسي در سياست سرکوب اعتراضات مسالمت آميز و مدني و عدم ممانعت از برگزاري راهپيماييها و اجتماعات مسالمت آميز(مطابق نص صريح اصل ۲۷ قانون اساسي) مي تواند تا حدودي شکاف هاي عميق به وجود آمده ميان دولت و ملت را ترميم کند. به طور قطع و يقين اگر حجم و وسعت تخلفات و تقلب هاي انتخاباتي و سرقت آراي مردم آنچنان وسيع نبود که يک باره نتيجه را دگرگون کند، همچون انتخاب هاي پيشين شاهد اين سطح گسترده از اعتراضات عموم مردم نبوديم.
شوراي فعالان ملي مذهبي با درود فراوان به همه حاميان تغيير و صيانت از آرا خصوصا ورزشکاران، هنرمندان، حقوق دانان و... از همه مردم معترض مي خواهد تا:
۱)عيادت و ديدار با خانواده هاي افراد بازداشت شده را فراموش نکنند وبا آنهاهمدلي و همدردي نمايند.
۲) با توجه به محدوديت هاي موجود در برگزاري اجتماعات و راهپيمايي ها، راهها و ابداعات جديدي براي ادامه اعتراضات مسالمت آميز و مدني بيابند و به ديگران توصيه کنند تا معترضين به روش هاي خشونت آميز متوسل نشوند. بستن نوار سبز رنگ توسط برخي از اعضاي تيم ملي فوتبال در آخرين مسابقه ملي نمونه اي از اين نوآوري ها است.
۳) مثل گذشته از خشونت ورزي به شدت پرهيز کرده و با روش هاي مسالمت آميز و خودجوش مطالبات خود را پيگيري کنند. افزايش خشونت بهانه اي خواهد بود براي تماميت خواهان تا با امنيتي کردن شرايط،ادامه سرکوب معترضين را توجيه کنند.
شوراي فعالان ملي –مذهبي ضمن تاکيد مجدد بر ضرورت توجه حاکمان به شرايط خطير کنوني و منافع و امنيت ملي،خاطر نشان مي سازد سکوت و بي تفاوتي همه ما خصوصا مراجع،علما، دانشگاهيان و شخصيت هاي سياسي، اجتماعي و فرهنگي در برابر نقض حقوق ملت و غارت آراي آنان گناه نابخشودني و خطاي بزرگي در برابر خداي تبارک و تعالي و ملت ايران خواهد بود.

اول تير ماه ۱۳۸۸
شوراي فعالان ملي- مذهبي


ايران در نشست گروه هشت در تريست شرکت نخواهد کرد

فرانکو فراتيني، وزير امور خارجۀ ايتاليا دوشنبه شب در يک برنامۀ تلويزيوني در رم گفت که ايران به دعوت گروه 8 مبني بر شرکت در نشست وزراي امور خارجۀ هشت کشور صنعتي بزرگ جهان که قرار بود از 25 تا 27 ژوئن در تريست برگزار شود ، پاسخ نداده است.لذا تلقي او اينست که ايران در اين نشست شرکت نخواهد کرد. وي ابراز تأسف کرد که" ايران بدين ترتيب فرصتي را از دست داد.

وزراي امور خارجۀ گروه هشت، با توافق آمريکا، ايران را به اين نشست دعوت کرده بودندو بخش مهمي از دستور کار اين نشست مربوط به راهکار هاي ايجاد ثبات در افغانستان است و ايران به عنوان همسايۀ افغانستان مي توانست در عادي سازي وضعيت در اين کشور تشريک مساعي کند. وزير امور خارجۀ ايتاليا گفت " در مناسبات ديپلماتيک قواعدي وجود داردکه بايد رعايت شود. هنگامي که از کسي دعوت مي شود بايد به اين دعوت پاسخ داد. نمي توان دست دعوت را تا ابد دراز نگاهداشت."

در اشاره به وضعيت ملتهب موجود درايران فرانکو فراتيني اظهار داشت معلوم نيست در شرايط کنوني تهران تا چه حد مي تواند به حل مسائل افغانستان و پاکستان کمک کند. وي افزود که ايتاليا همچنان اعمال خشونت را نسبت به تظاهر کنندگان مسالمت جو در ايران محکوم خواهد کرد و بر خواست باز شماري روشن و شفاف آراء تأکيد خواهد ورزيد. دولت ايتاليا که از طرفداران پر و پا قرص ادامۀ گفتگو با ايران است و در اروپا يکي از اولين شرکاي بازرگاني اين کشور مي باشد، از مدت ها پيش در جهان شرکت دادن ايران در نشست گروه هشت در تريست تلاش مي کرد. ولي در چند روز اخير مخالفت هايي ، بويژه از سوي اپوزيسيون دولت نسبت به دعوت ايران به اين نشست ابراز شد. گفتني است که نمايندگان چهل کشور در جلسات مربوط به افغانستان شرکت مي کنند. مسائل مربوط به مبارزه با قاچاق مواد مخدر، تجهيزات زيربنايي، کشاورزي و امنيت تغذيه از جمله مسائل مورد بحث در اين جلسات خواهد بود.

خانم هيلاري کلينتون، وزير امور خارجۀ آمريکا به علت شکستگي استخوان در اين نشست شرکت نخواهد کرد. ويليام برنز، شخصيت شمارۀ دو ديپلماسي آمريکا، ريچارد هولبروک، نمايندۀ اين کشور در افغانستان و پاکستان و جرج ميچل نمايندۀ ويژۀ آمريکا در خاور ميانه در اين نشست حضور خواهند داشت.

راديو بين المللي فرانسه


روسيه از احمدي‌نژاد پشتيناني مي‌کند

وزارت امور خارجه روسيه در اولين بيانيه رسمي خود در مورد جنبش اعتراضي در ايران به صراحت از محمود احمدي‌نژاد، رئيس جمهور ايران حمايت کرد. در اين بيانيه که روز دوشنبه منتشر شد، آمده است که دولت ايران بايد نظم جامعه را همان گونه که در قانون اساسي کشور آمده، برقرار سازد. وزارت امور خارجه روسيه در ادامه اعلام کرده است که دخالت خارجي در امور داخلي ايران پذيرفتني نيست. انتخابات رياست جمهوري در ايران امري کاملا داخلي‌ست و روسيه در نظر دارد روابط حسنه‌ي خود با ايران را حفظ کند.

دويچه وله

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .