مهدی کروبی : من تا پای حصر ایستاده ام / امروز به میدان انقلاب خواهم رفت

بامداد خبر - یکی از اعضای ستاد مهدی کروبی و یکی از روزنامه نگاران نزدیک به وی در گفتگو با خبرنگار بامداد خبر اعلام کرده اند که مهدی کروبی تا آخرین لحظه اعلام کرده است که به تجمع امروز در میدان انقلاب خواهد رفت.وی در پاسخ به کسانی که پیامی ازیکی از مقامات عالیرتبه برای او آورده بوده اند گفته است من تا پای حصر ایستاده ام و امروز به میدان انقلاب خواهم رفت.قابل ذکر است که سایت حزب اعتماد ملی ساعاتی است که از دسترس خارج شده است و نیروهای امنیتی محمد قوچانی را نیز بازداشت کرده اند.


مجمع روحانيون: راهپيمايي امروز لغو شد/مجوز ندادند/براي تامين خواست منطقي و مشروع مردم اقدام مي‌کنيم

به گزارش قلم‌نيوز، در اين بيانيه آمده است: مجمع روحانيون مبارز در اجابت پيشنهاد گسترده مردم درخواست مجوز راهپيمايي براي روز شنبه ‌٣٠/٣/٨٨ کرده بود که با کمال تاسف مراجع ذيربط از صدور مجوز خودداري نمودند. بنابراين مجمع برنامه‌اي جهت راهپيمايي امروز نخواهد داشت.

در ادامه اين بيانيه همچنين مسووليت حفظ امنيت مردم برعهده دولت و مسوولان امنيت کشور دانسته شده است.

مجمع روحانيون مبارز هم‌چنين خاطرنشان کرده است: از همه طرق ممکن براي تامين خواست‌هاي منطقي و مشروع اقدام خواهيم کرد و همواره خود را در کنار مردم مي‌دانيم


فوري/ بيانيه مهم ميرحسين موسوي خطاب به ملت شريف ايران تا ساعتي ديگر منتشر مي شود

 ۳۰ خرداد ۱۳۸۸ ساعت ۱۲:۵۱

کلمه- بيانيه مهم ميرحسين موسوي خطاب به ملت شريف ايران تا ساعتي ديگر منتشر مي شود.

ميرحسين موسوي تا ساعتي ديگر بيانيه مهمي خطاب به ملت ايران منتشر خواهد نمود.

اين بيانيه از طريق وب سايت «کلمه» منتشر خواهد شد.


فعالين حقوق بشر و دمکراسي

تجمع گسترده خانواده هاي دستگير شدگان اعتراضات اخير در مقابل دادگاه انقلاب

بنابه گزارشات رسيده،صبح امروز خانواده هاي دستگير شدگان اعتراضات اخير در مقابل دادگاه انقلاب تجمع کردند.

از صبح امروز شنبه 30 خرداد ماه خانواده هاي دستگيرشدگان اعتراضات جاري در مقابل دادگاه انقلاب تجمع کردند . تعداد دستگير شدگان نزدک به 400 نفر تخمين زده مي شود. خانواده هايي که عزيزانشان دستگير شده اند، از وضعيت وشرايط و محل نگهداري آنها بي خبر هستند و دادگاه انقلاب و ساير ارگانهاي رژيم تا به حال به آنها جوابي مشخصي نمي دهند. در ميان خانواده هاي دستگير شده تعداد زيادي از خانواده هاي دانشجويان که اخيرا دستگير شده اند حضور دارند .

افراد دادگاه انقلاب به خانواده هايي که پيگير وضعيت عزيزان خود هستند مي گويند برويد و يک ماه ديگر مراجع کنيد.

خانواده هاي دستگير شدگان که در مقابل دادگاه انقلاب تجمع کرده اند نسبت به برخورد افراد حاضر در دادگاه انقلاب خشمگين هستند و فضاي حاکم در انجا متشنج مي باشد. خانواده به انها اعلام کرده اند تا وضعيت عزيزانشان مشخص نشود آنجا را ترک نخواهند کرد.

افراد لباس شخصي و نيروي انتظامي خانواده را مورد تهديد قرار ميدهند و براي سر دواندن آنها به خانواده ها مي گويند که به ستاد پيگيري و يا از نيروي انتظامي وضعيت عزيزان خود را پيگيري کنند.مامورين وزارت اطلاعات براي ايجاد جو رعب و وحشت از تجمع خانواده هاي دستگير شدگان در مقابل دادگاه انقلاب فيلم و عکس مي گيرند . تا به حال درگيريهاي بين خانواده ها و نيروهاي اطلاعاتي و انتظامي روي داده است. توهينها و تهديدات افراد وزارت اطلاعات و نيروي انتظامي باعث خشم خانواده ها شده است

فعالين حقوق بشر و دمکراسي در ايران؛ ضمن ابراز نگراني از وضعيت دستگير شدگان ،بي خبري خانواده از وضعيت عزيزانشان را محکوم مي کند و از مراجع بين المللي خواستار اقدامات عملي براي آزادي فوري و بي قيد وشرط تمامي دستگير شدگان است.

فعالين حقوق بشر ودمکراسي در ايران
30 خرداد 1388 برابر با 20 ژون 2009

فعالين حقوق بشر و دمکراسي


خانواده هاي زندانيان سياسي از قطع ارتباطات با عزيزانشان بسيار نگران هستند

بنابه گزارشات رسيده از زندانهاي مختلف ايران، از اواسط هفتۀ گذشته ارتباطات زندانيان سياسي با خانواده هايشان يا بطور کامل قطع شده است و يا در آستانه قطع شدن قرار گرفته.

از اواسط هفتۀ گذشته ارتباطات زندانيان سياسي با خانواده هايشان يا قطع شده است و يا بسيار محدود شده است. زندانيان سياسي بند 350 زندان اوين از روز سه شنبه 26 خرداد ماه ، زندانيان سياسي بند زنان زندان اوين از روز چهارشنبه 27 خرداد ماه و بند 240 زندان اوين بطور کامل قطع شده است. ار تباطات زندانيان سياسي ساير بندها به حداقل رسيده است.

ارتباطات زندانيان سياسي زندان اصفهان با خانواده هايشان از از اوايل هفته گذشته قطع شده است. ارتباطات زندانيان سياسي زندان گوهردشت با خانواده هاي خود بسيار محدود شده است.

قطع کامل و يا بسيار محدود کردن ارتباطات زندانيان سياسي با خانواده هايشان براي اکثر خانواده هايي که عزيزان آنها در جريان قتل عام زندانيان سياسي سال 67 در زندان بودند و در حال حاضر در زندان بسر مي برند،يادآور دورانهاي سال 67 مي باشد که قبل از آغاز قتل عام ها ارتباطات زندانيان سياسي را با خانواده هايشان قطع گرديد وآنها نسبت به اين مسئله شديدا نگران هستند که اينگونه فجايع بار ديگر تکرار شود و بخصوص با تهديدات روز گذشته ولي فقيه رژيم علي خامنه اي بر سرکوب خونين مردم بر نگراني آنها افزوده شده است.

فعالين حقوق بشر و دمکراسي در ايران ، نسبت به نيات شوم قطع ارتباطات زندانيان سياسي با خانواده هايشان شديدا ابراز نگراني مي کند. و براي پيشگيري از گونه اقدامات انتقام جويانه عليه زندانيان سياسي بي دفاع خواستار اقدامات عاجل سازمانهاي حقوق بشري است.

فعالين حقوق بشر ودمکراسي در ايران
30 خرداد 1388 برابر با 20 ژون 2009


راديو زمانه

راهپيمايي شنبه به قوت خود باقيست

بر پايه آخرين خبرها راهپيمايي امروز، شنبه، که ستاد مهدي کروبي فراخوان آن را داده‌است به قوت خود باقي است.

در تحولي ديگر تارنماي کلمه، پايگاه اينترنتي ستاد موسوي لحظاتي پيش خبر داد که ميرحسين موسوي تا ساعتي ديگر بيانيه «مهمي» خطاب به ملت ايران منتشر خواهد نمود.

از سوي ديگر دبيرخانه شوراي امنيت ملي نيز امروز، شنبه،‌ در نامه‌اي به ميرحسين موسوي، از نامزدان رياست‌جمهوري ايران نوشت: «قطعاً به اين نکته مهم توجه داريد که در صورت دعوت و تحريک به اين اجتماعات غيرقانوني مسئوليت عواقب ناشي از آن بر عهده جنابعالي خواهد بود.»

خبرگزاري فارس نيز خبر داد که «علي‌اکبر هاشمي رفسنجاني، قرار است امروز بياينه و سخنراني مهمي داشته باشد.» که به گفته خبرگزاري فرانسه،‌ آقاي هاشمي اين امر را «تکذيب کرده‌است.»

به گزارش پرس‌تي‌وي، آقايان ميرحسين موسوي و مهدي کروبي امروز در قرار ملاقات خود با شوراي نگهبان حضور نيافته‌اند.

دويچه‌وله، صداي آلمان از قول ستاد مهدي کروبي مي‌گويد که آقايان «موسوي، کروبي و خاتمي در راهپيمايي، شنبه ۳۰ خرداد شرکت خواهند کرد.»

اين خبر که در اين لحظه نياز به تأئيد بيشتر دارد در وبلاگ‌هاي اصلي کمپين حاميان مهدي کروبي نيز ديده مي‌شود.

به گفته اين منابع در اطلاعيه‌اي از ستاد مهدي کروبي «آمده‌است»: «از کليه حاميان اصلاحات و تغيير درخواست مي‌شود که حضوري کوبنده داشته باشند تا فريادشان اعتراضي باشد به تقلب و دروغ و پشتيباني از آن در بالاترين سطح نظام. باشد که سيل جمعيت لرزه بر اندام هر مسئولي بياندازد که رأي مردم را به پشيزي نمي‌انگارد».

ستاد انتخابات مهدي کروبي، از نامزدهاي معترض رياست‌جمهوري ايران، در ساعات پاياني پنج‌شنبه‌شب در اطلاعيه‌اي برنامه تجمع اعتراض‌آميز روز جمعه هواداران خود را از جمعه به شنبه ساعت ١٦ در ميدان انقلاب تهران موکول کرد.

هدف از اين راهپيمايي که قرار است از ساعت ۱۶ تا ۱۹ بعدازظهر از انقلاب به سوي ميدان آزادي صورت گيرد «پي‌گيري مطالبات قانوني و تداوم اعتراض مدني» اعلام شده‌است.

مجمع روحانيون مبارز نيز براي برگزاري کي راهپيمايي براي امروز، شنبه، درخواست مجوز کرده‌بود. به گزارش قلم‌نيوز، از آن‌جا که مجوزي براي اين راهپيمايي صادر نشده، اين مجمع تصميم به لغو راهپيمايي خود گرفته‌است.

«ادامه نداهاي الله اکبر»
جمعه‌شب براي هفتمين شب متوالي نداي اعتراضي الله اکبر از پشت بام‌هاي بسياري از خانه‌هاي ايران شنيده شد.

به گزارش قلم‌نيوز، تارنماي رسمي ميرحسين موسوي، گروهي از معترضان براي متمايز ساختن خود از هواداران دولتي، ميان ذکر «الله اکبر» شعار دادند: «يا حسين ميرحسين».

به گزارش اين سايت، هواداران ميرحسين موسوي تصميم گرفته‌اند تا هر شب با ذکر الله اکبر اعتراض خود را «به مدني‌ترين شکل ممکن» اعلام کنند.

نامه کروبي به شوراي نگهبان
مهدي کروبي در نامه‌اي سرگشاده به شوراي نگهبان بار ديگر خواهان برگزاري مجدد انتخابات رياست جمهوري شد.

مهدي کروبي مي‌گويد که «اکثريت قاطعي از ملت ايران» نسبت به نتيجه اعلام شده براي انتخابات معترض هستند و براي بطلان اين انتخابات ده‌ها دليل دارند.

در اين نامه که بعد از ظهر روز جمعه، منتشر شد، وي «سوءاستفاده برگزارکنندگان انتخابات از موقعيت خود در دولت، دخل و تصرف در رأي صندوق‌ها و وعده و وعيدهاي غيرقانوني و شبه قانوني، اتهام‌پراکني و پرده‌دري» را بخشي از دلائل اعتراض به نتايج انتخابات عنوان کرده‌است.

وي با طرح اين سوال که «دولتي که برپايه انتخابات مشروع به قدرت برسد به اين جو رعب و وحشت چه نيازي دارد؟» رفتارهاي هفته گذشته دولت را بهترين سند براي ابطال انتخابات برشمرده‌است.

اين نامزد رياست جمهوري، خس و خاشاک خواندن مردم، حمله به اجتماعات مسالمت‌آميز با چماق و قمه و حمله به کوي دانشگاه را از جمله اين رفتارها برشمرده‌است.

آقاي کروبي مي‌گويد که دولت در پناه سانسور رسانه‌ها و محدوديت سايت‌ها و قطع موبايل‌ها و پيامک‌ها و ايجاد جو رعب و وحشت به بازداشت گسترده نخبگان و روشنفکران پرداخته‌است .

وي در ادامه به برخي رفتارها با معترضين اعتراض کرده است: «فردي که نيازمند مراقبت‌هاي مستمر پزشکي است و جانش در خطر است را بازداشت کردند، پيرمرد هفتادوچندساله‌اي را از بيمارستان به زندان بردند و در ميدان آزادي هم افرادي را کشتند.»

مهدي کروبي: «حتماً به ياد داريد که محمدرضا پهلوي هم قيام مردم تبريز را در آستانه انقلاب اسلامي به توطئه بيگانگان نسبت مي‌داد»

در اين نامه آمده‌است: «اگر شوراي نگهبان به سياق گذشته خود عمل کند که به بهانه يک شام و يا دادن چند قلم جنس از سوي يک نامزد راهيابي به مجلس در يک حوزه انتخابيه کوچک يا دخالت يک فرماندار، انتخابات را باطل اعلام مي‌کرد اکنون با اين وعده‌هاي بزرگ و سوءاستفاده‌هاي بزرگتر و توزيع پول از سوي مقامات بزرگ‌تر اگر شوراي نگهبان کاري کم‌تر از ابطال کند در حقيقت مرتکب اشتباه بزرگي شده‌است.»

وي با تأکيد بر اينکه قصد او «تحت فشار قرار دادن شوراي نگهبان» نيست، اعلام کرده‌است: «من به قانون عمل مي‌کنم و با وجود برخي باورها درباره عدم بي‌طرفي نهادهاي داوري‌کننده انتخابات هنوز اميدوارم شوراي نگهبان به وظيفه قانوني خود عمل کند و اين انتخابات را باطل اعلام کند.»

«محمدرضا پهلوي را به ياد داريد؟»
اين نامزد رياست جمهوري خطاب به اعضاي شوراي نگهبان نوشته است: «حتما به ياد داريد که محمدرضا پهلوي هم قيام مردم تبريز را در آستانه انقلاب اسلامي به توطئه بيگانگان نسبت مي‌داد، مخالفانش، يعني ما و شما را ارتجاع سرخ و سياه مي‌ناميد و بي‌بي‌سي را عامل انقلاب اسلامي ايران مي‌خواند.»

وي هشدار داده‌است که توهين به ملت آتش خشم آنان را شعله‌ور مي‌کند و افزوده‌است:

«نمايندگان ملت از اين حيث نظارت بر انتخابات را به شوراي نگهبان واگذار کردند که نگران تکرار تجربه دخالت دربار و ساواک در انتخابات در رژيم گذشته بودند و گمان مي‌کردند با امکان تکرار تجربه ديکتاتوري در نهاد رياست‌جمهوري بايد نظارت بر انتخابات به جمعي از فقها و حقوقدانان مستقل و بي‌طرف واگذار شود تا به نام دموکراسي، ديکتاتوري به‌وجود نيايد.»

آقاي کروبي با بيان اينکه مردم نه خواستار تغيير نظام هستند و نه اجازه هر نوع آشوبي را مي‌دهند، اعلام کرده‌است که خواسته مردم ابطال انتخابات رياست جمهوري ۲۲ خرداد ۸۸ و برگزاري يک انتخابات سالم و آزاد بدون سوءاستفاده از امکانات دولتي است.

وي در عين حال گفته‌است که «اين انتخابات زير نظر همين نهادهاي فعلي برگزار خواهد شد و در آن هيچ چيزي جز يک رئيس جمهور تعيين نخواهد شد و معناي آن نيز هيچ چيزي جز تمکين نظام به رأي ملت نخواهد بود.»

آقاي کروبي شوراي نگهبان را «مهمترين ظرفيت قانوني» در اصلاح اين وضع برشمرده و افزوده‌است: «مبادا با نااميدي ملت از شوراي نگهبان آن نگراني تاريخي امام خميني محقق شود که فرموده بود: مبادا روزي ملت عليه شوراي نگهبان به خيابان‌ها بريزند.»

در اين نامه از اعضاي شوراي نگهبان خواسته شده با «رأي عادلانه» درباره انتخابات و ابطال آن و برگزاري انتخابات مجدد اراده ملت را بپذيرند و «بقاي نظام» را تضمين کنند.

بر پايه خبري که روز ۲۸ خرداد در تارنماي سحام‌نيوز، پايگاه اطلاع‌رساني حزب اعتماد ملي منتشر شده «مهدي کروبي در نامه‌اي به وزير کشور خواهان ارايه آمار صندوق‌هاي سراسر کشور شده‌است. علي رغم گذشت ۳ روز از اين در خواست وزارت کشور در اقدام به ارائه آمار استاني کرد و از ارائه آمار صندوق‌ها خودداري نمود.»


بازداشت قوچاني و صفايي‌فراهاني

محمد قوچاني، سردبير روزنامه اعتماد ملي و محسن صفايي فراهاني، عضو جبهه مشارکت از سوي ماموران امنيتي بازداشت شدند.

مريم باقي، همسر آقاي قوچاني به زمانه گفت که ساعت دو بعد از نيمه شب افراد لباس شخصي آقاي قوچاني را در منزل شخصي‌اش بازداشت کرده‌اند.

به گفته وي ماموران بدون اعلام دليل بازداشت و ارائه هرگونه مجوز قانوني، فقط برگه‌اي با نشان وزارت اطلاعات را به خانواده آقاي قوچاني نشان داده‌اند.

بنا به گزارش‌هاي رسيده به زمانه محسن صفايي فراهاني نيز دقائقي پيش بازداشت شد.ماموران وزارت اطلاعات با مراجعه به محل کار وي را بازداشت و اتومبيلش را توقيف کرده‌اند.

شب گذشته ماموران دادستاني تهران با هجوم به خانه علي مزروعي، عضو مرکزيت جبهه مشارکت و رئيس انجمن صنفي روزنامه نگاران، منزل وي را تفتيش کردند

ماموران امنيتي پس از بازداشت محمد قوچاني به محل روزنامه اعتماد ملي رفته و آنجا را نيز مورد تفتيش قرار داده‌اند. آقاي قوچاني سردبيري روزنامه اعتماد ملي به صاحب امتيازي مهدي کروبي را بر عهده دارد.

اين روزنامه در روزهاي گذشته تحت فشار ناظران وزارت ارشاد بوده و بارها برخي صفحات و ستون‌ها را بدون چاپ مطلب و به صورت سفيد منتشر کرده‌است.

از سوي ديگر، شب گذشته ماموران دادستاني تهران با هجوم به خانه علي مزروعي، عضو مرکزيت جبهه مشارکت و رئيس انجمن صنفي روزنامه نگاران، منزل وي را تفتيش کردند.

اين چهارمين باري است که طي روزهاي گذشته ماموران، منزل آقاي مزروعي را تفتيش مي‌کنند. بهانه اين تفتيش‌ها بازداشت حنيف مزروعي، پسر علي مزروعي عنوان شده‌است.

بنا به اعلام گزارشگران بدون مرز، دست کم ۱۸ روزنامه نگار از روز شنبه ۲۳ خرداد بازداشت شده‌اند و از سرنوشت ده‌ها روزنامه نگار ديگر در سراسر کشور اطلاعي در دست نيست.

مجتبا پورمحسن، روزنامه‌نگار آزاد و همکار راديو زمانه نيز دوشنبه ۲۵ خردادماه در منزل خود در شهر رشت بازداشت شد.

عبدالرضا تاجيک، مهسا امرآبادي، احمد زيدآبادي، کيوان صميمي بهبهاني، بهزاد باشو، سيد خليل ميراشرفي، سميه توحيدلو، محمد عطريانفر، سعيد حجاريان، محمد علي ابطحي، سعيد ليلاز، روح اله شهوار، ماشالله حيدر زاده، حميده ماحوزي، امان الله شجاعي، حسين شکوهي از جمله روزنامه نگاراني هستند که طي هفته گذشته در تهران، مشهد و بوشهر بازداشت شده‌اند.

بر اساس گزارش‌هايي که تا کنون از سوي رسانه‌ها اعلام شده‌است طي چهار روز گذشته بيش از ۵۰۰ نفر از فعالان سياسي، دانشجويان، روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشر بازداشت شده‌اند.

دستگيري اين افراد همزمان با گسترش ناآرامي‌ها در ايران صورت مي‌گيرد. فضاي سياسي- اجتماعي ايران با اعلام پيروزي محمود احمدي‌نژاد در انتخابات، متشنج است.


يك هفته بي خبري از وضعيت احمد زيد آبادي

شنبه، 30 خرداد 1388

ادوارنيوز:با گذشت يك هفته از بازداشت احمد زيدابادي دبيركل سازمان دانش آموختگان هيچ اطلاعي از وضعيت وي در دست نيست.

احمد زيد آبادي دبيركل ادوار تحكيم و روزنامه نگار و تحليلگر سياسي ساعاتي بعد از اعلام نتايج نهايي انتخابات رياست جمهوري به همراه ده ها تن ديگر از فعالان سياسي بازداشت شده بود.

جمعي از اعضاي شوراي مركزي سازمان ادوار تحكيم روزگذشته با حضور در منزل دبيركل بازداشتي اين سازمان با خانواده وي ديدار كردند. در اين ديدار خانم محمدي همسر دكتر زيد ابادي ضمن ابراز بي اطلاعي از وضعيت همسرش خواهان آزادي هرچه سريعتر احمد زيد ابادي شد


ازقوانين بين المللي براي تجمعات مسالمت آميز پيروي کنيد و گروههاي خود خوانده نظامي را مهار کنيد!

رعايت حقوق بشر و گفتگو، ضرورت حل مسالمت آميزاست.

۲۹ خرداد ۱۳۸۸ – کمپين بين المللي حقوق بشر در ايران امروز اعلام کرد که دولت ايران بايد به قوانين داخلي و بين المللي براي حفاظت از حق تجمع مسالمت آميزشهرونداني که عليرغم تهديدها، خواهان ابراز عقايدشان در حل مناقشات مربوط به انتخابات رياست جمهوري هستند، متعهد باشد. اين کمپين از احتمال خشونت بيشترعليه تجمعات مسالمت آميز و بازداشت هاي خودسرانه شهروندان ايراني توسط پليس و نيروهاي خود خوانده نظامي ابراز نگراني عميق کرد و از مقامات خواست که به الزامات حقوقي بين المللي ايران و قانون اساسي ايران در مواجه با نا آرامي هاي وسيع مردمي مربوط به نتايج انتخابات رياست جمهوري روز ۲۲ خرداد ماه پايبند باشد.

ارون رادز؛ سخنگوي کمپين بين المللي حقوق بشر در ايران گفت: ” ما هر گونه اظهارنظري را مبني بر اينکه تظاهرات مسالمت آميز غير قانوني هستند، يا طبق برنامه هاي خيانت به کشور برانگيخته شده اند، يا عليه منافع مردم ايران است، با صراحت تمام رد مي کنيم.” ارون تاکيد کرد که “اين حق شهروندان ايران و مردم در سراسر جهان، در حکم يک حق بنيادين وعمومي بشراست.”

کمپين بين المللي حقوق بشر، استفاده وسيع از نيروهاي فشار عليه تظاهر کنندگاني که بعد از رقابت انتخابات رياست جمهوري ۲۲ خرداد ماه ۱۳۸۸ عقايدشان را به مقامات ابراز مي کردند، رصد و مستند کرده است. خشونت عليه تجمع کنندگان منجر به تعدادي کشته و تعدا زيادي زخمي شده است. استفاده از نيروهاي فشار توسط پليس و نيروهاي امنيتي طبق معيارهاي بين المللي بشدت ممنوع است. استفاده از نيروهاي فشار عليه تظاهرکنندگان ايران آشکارا معيارهاي بين المللي مربوطه بخصوص اصول بنيادين سازمان ملل در مورد استفاده از نيروهاي فشار و مسلح توسط ماموران اجراي قانون، نقض کرده است. (اين اصول بنيادين سازمان ملل را در اين پيوند ببينيد http://www.unhchr.ch/html/menu3/b/h_comp43.htm  )

ايران بعنوان کشوري که ميثاق بين المللي حقوق سياسي و مدني را امضا کرده است، قانونا ملزم است که حق برگزاري تجمع مسالمت آميز را طبق ماده ۲۱ رعايت کند. حق برگزاري تجمع مسالمت آميز در ماده ۲۰ اعلاميه جهاني حقوق بشر نيز تصريح شده است.حق تجمع مسالمت آميز همچنين در ماه ۲۷ قانون اساسي در ايران در صورتي که اصول اسلام را نقض نکند مورد حمايت قرار گرفته است.

کمپين بين المللي حقوق بشر در ايران از مقامات ايران مي خواهد که خيابان هاي شهرها را از نيروهاي وسيع امنيتي و نظامي که براي ترساندن و مقابله با تجمع مسالمت آميز مردم مستقر شده اند، خالي کند.

کمپين بين المللي حقوق بشر از مقامات مي خواهد که گروه هاي خود خوانده نظامي که شهروندان ايراني را مورد ضرب و شتم قرار داده اند و کشته اند، خلع سلاح کرده و تحت کنترل درآورد. اعضاي اين گروه ها که در عمليات جنايي عليه شهروندان مشارکت کرده اند، بايد محاکمه شوند.

ارون رادز در مورد فضاي خشونت در ايران گفت :”ايران بعنوان يک جامعه مدني نمي تواند خشونت نفرت انگيزرا عليه هموطنانشان تحمل کنند که توسط گروههاي تند رويي اعمال مي شود که بر اساس دستوري که مسئولين دولت مي دهند يا از نظر تاکتيکي اعمال اين افراد را ناديده مي گيرند، از مصونيت برخوردارند.”

کمپين بين المللي حقوق بشر از مقامات در ايران خواست که به مداخله در سيستم ارتباطات شهري براي محدود کردن آزادي بيان و تحت کنترل گرفتن جريان اطلاعات، خاتمه دهد.

کمپين بين المللي حقوق بشر همچنين بازداشت خودسرانه دهها فعال حقوق بشر، شخصيت هاي سياسي، رهبران جامعه مدني و روزنامه نگاران را رصد کرده است. بسياري از اين افراد و همچنين تعداد بسيار زيادي از شهرونداني که تاکنون شناخته شده نيستند در جريان تظاهرات در سراسر کشور بازداشت شده اند. بازداشت خودسرانه بشدت تحت قوانين بين المللي بخصوص ماده ۹ ميثاق بين المللي حقوق مدني و سياسي ممنوع شده است. کمپين بين المللي حقوق بشر بر اين باور است که اين چنين بازداشت هاي غير قانوني شهروندان، آنها را با خطر شکنجه و بدرفتاري روبرو مي کند و اينکه حتي ممکن است برخي از اين افراد در خطر جاني باشدن. اين کمپين ياداوري مي کند که دولت مسئول امنيت جاني و سلامتي همه اين افراد بازداشت شده است.

کمپين بين المللي حقوق بشر از مقامات ايراني ميخواهد که همه افرادي که خودسرانه بازداشت شده اند، آزاد کند و مطابق الزامات ايران در قوانين بين المللي، براي پايان دادن به خشونت نظامي عليه تظاهرکنندگان مسالمت آميز بايد فورا گام هاي لازم را بردارد.

کمپين بين المللي حقوق بشر در ايران به مقامات پيشنهاد مي کند که براي پيشگيري از هر گونه صدمات بيشتر جاني با رهبران سياسي گروههاي منتقد وارد گفتگو شود وبراي حل مسالمت آميز وضعيت سياسي گام هايي بردارد.


بيانيه انجمن دموكراسي خواه دانشگاه تهران خطاب به شهروندان ايراني و ياران دبستاني در پي فجايع اخير كوي دانشگاه

خبرنامه اميرکبير: انجمن دانشجويان دموكراسي خواه دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران با صدور بيانه اي خطاب به دانشجويان و مردم ايران، اشغال، تخريب و تاخت و تاز نيروهاي حاکميت به کوي دانشگاه را محکوم کرد.

اين انجمن همچنين خواستار محاكمه همه عاملان و آمران فاجعه كوي دانشگاه در هر رده اي شد. متن کامل اين بيانيه به شرح زير است:

در اين سراي بي كسي، كسي به در نمي زند

به دشت پرملال ما پرنده پر نمي زند

چند سال بود كسي كه درِ اتاق هاي كوي دانشگاه تهران را نزده بود، چند سال بود شخصي از مسئولان به ظاهر متعهد به كوي سري نزده بود، چند سال بود به كيفيت غذاي خوابگاه دانشجويان و وضعيت خوراك و تغذيه شان رسيدگي نشده بود و چند سال بود به كمبودي امكانات ساختمان هاي كوي پرداخته نشده بود.

آخرين بار هجده تير ۷۸ تنها باري بود كه اينچنين مسئولان به ناگهان متوجه غفلت خود از دانشجويان شده بودند و به صحبت با آنها پرداخته بودند. صحبتي كه يك طرفش شعار و خواست هاي مدني بود و طرف ديگرش اشك آور و اسلحه و چماق.

در دور دهم رياست جمهوري همه اين ضعف ها اما يك شبه برطرف شد. با حضور دوباره محمود احمدي نژاد و به همت دستهاي پشت پرده ي كودتاي رنگي، مسئولان كشوري و لشكري به يكباره متوجه غفلت خود از وضعيت دانشجويان كوي دانشگاه شدند و در صدد جبران كاستي هاي موجود برآمدند.

اين بود كه نيمه شب بيست و پنج خرداد حوالي ساعت سه بامداد باتمام توان سعي بر بهبود وضعيت ساكنان خوابگاه كردند و پس از چندسال بي خبري در عرض چند دقيقه كوي دانشگاه تحت اشغال چكمه پوشان لاشخور صفت رژيم در آمد.

دانشجويان خواب و بيدار آن شب به ناگهان محل زندگي خود را بهت زده در اشغال بيش از صد ها خبيث گارد ويژه با لباس فرم، انصار حزب الله مطيع ولي فقيه و اراذل و اوباش اجير شده ديد كه به دستور مقامات ذيربط علي رغم غفلت چند ساله شان درِ تك تك اتاق هاي كوي را نواختند البته نه با دست كه با تبرها و پوتين هايشان، دانشجويان را به يك ميهماني غيرمنتظره در آگاهي شاپور و زيرزمين وزارت كشور دعوت كردند. ميهماني اجباري و باشكوه حكومت ديكتاتور با بهترين پذيرايي با باتوم ها، ميله ها، پاره سنگ ها، شوك هاي الكتريكي، زغال، شلاق و انواع واقسام اهانت ها؛ به مناسبت جشنواره ي تثبيت كودتا با خوردن حق و راي تك تك ملت ايران و جاري ساختن جوي خون در محل زندگي دانشجويان اين بار هم مسئولين به جاي اين كه خود سري به خوابگاه زده باشند، جيره خواران امنيتي خود را مأمور كردند تا اين مهم را به نحو احسن اجرا نمايند. والحقو الانصاف كه آنها نيز فروگذار نكردند.

هيچ شبي در تاريخ كوي دانشگاه اين همه شيريني بين دانشجويان پخش نشده بود. شيريني هايي كه بعضاً خون از بدن جاري مي كردند و اشك از چشمان دانشجويان روانه مي ساختند و گلو و سر و صورت و چشمان آنان را با اسانس هاي فلفل و خردل مي سوزاندند كه ساچمه هايي كه برخي شان به يادگار در بدن دانشجويان براي هميشه مي ماند. به امكانات خوابگاه هم خوب رسيدگي شد:

تمام درها و شيشه هاي كهنه و قديمي كوي خرد و خاكستر شد و آتش استبداد در ساختمان هاي كوي شعله ور شد، كاري كه تنها سه بار اسكندر مقدوني، چنگيز مغول و محمود افغان در تاريخ ايران انجام داده بودند، اين بار به دست عاليجنابان خاكستري به وحشيانه ترين شكل ممكن با دانشجويان نخبه كشور رقم خورد.

حاصل اين دعوت ناگهاني و ميهماني خودخوانده به جاي ماندن چند كشته، بيش از پنجاه تن مجروح از ضرب گلوله، تخريب اكثر اتاق هاي خوابگاه توسط نيروهاي مزدور رژيم و از بين رفتن نيمي از امكانات كوي دانشگاه بود كه رئيس بي كفايت دانشگاه تهران، فرهاد رهبر كه قرار بود حافظ امنيت و سلامت دانشجويان باشد، با انتقاد از دانشجويان و نفي كشته ها و مجروحين اين فاجعه همچون ديگر دولتمردان وقيح نظام، چشم در چشم افكار عمومي به دروغ بافي پرداخت.

مشابه اين فاجعه متاسفانه در خوابگاه ديگر دانشگاه ها همچون دانشگاه صنعتي اصفهان، دانشگاه شيراز و دانشگاه تبريز و … به وقوع پيوسته و صحن اين خوابگاه ها نيز زير هجمه مزدوران رژيم به خاك و خون كشيده شده است.

ما اعضاي انجمن دانشجويان دموكراسي خواه دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران با تسليت اين فاجعه به تمام شهروندان ايراني و ياران دبستاني آزادي خواهمان و ضمن محكوم كردن اشغال، تخريب و تاخت و تاز نيروهاي مزدور حاكميت محاكمه همه عاملان و آمران فاجعه كوي دانشگاه در هر رده اي را خواستاريم و تمام هم وطنان آگاهمان را به شكيبايي و پايداري و ستيز تا احقاق حقوق طبيعي ملت ايران و خونخواهي تمامي شهداي راه آزادي در چند روز اخير در سراسر كشور فرا مي خوانيم و اعلام مي داريم اعضاي اين انجمن علي رغم هزينه هاي وارده تا آخرين حد توانشان دوشادوش تمام آزاديخواهان اثين مرز و بوم به مبارزه تمام قد عليه استبداد ادامه مي دهند.

تعداد، نام و مشخصات تمامي كشته ها، مجروحين و در بندان كوي دانشگاه تهران در نامه هاي بعدي اين انجمن در اختيار افكار عمومي شهروندان بيدار ايراني قرار خواهد گرفت.

بيست و نه خرداد يكهزار و سيصد و هشتاد هشت

انجمن اسلامي دانشجويان دموکراسي خواه
دانشگاه تهران و علوم پزشکي تهران


شيرين عبادي خواهان پيگرد شليک‌کنندگان به سوي مردم شد

شيرين عبادي، وکيل دادگستري و برنده جايزه صلح نوبل، روز جمعه از محمود احمدي‌نژاد، رئيس‌جمهوري ايران، خواست کساني که در تظاهرات خياباني به روي مردم آتش گشوده‌اند را تحت پيگرد قانوني قرار دهد و به خانواده‌هاي قربانيان نيز غرامت پرداخت کند.

شيرين عبادي، رئيس کانون مدافعان حقوق بشر، که در ژنو به سر مي‌برد همچنين خواستار برگزاري دوباره انتخابات رياست‌جمهوري ايران با حضور ناظران بين‌المللي شد.

اين وکيل دادگستري در عين حال خطاب به مقام‌هاي جمهوري اسلامي گفت که ۵۰۰ نفر از افرادي را که پس از انتخابات مناقشه‌برانگيز ۲۲ خرداد دستگير شده‌اند را آزاد کنند.

شيرين عبادي در يک کنفرانس خبري در ژنو گفت: «(محمود احمدي‌نژاد) بايد به کساني که زخمي شده‌ا‌ند و خانواده‌هاي کشته‌شدگان غرامت پرداخت کند. او بايد مسببان کشتارها و کساني که به سوي تظاهرات کنندگان آتش گشوده‌اند را شناسايي و تحت تعقيب قرار دهد.»

وي با اشاره به تيراندازي مستقيم گلوله از ساختمان گردان ۱۱۷ عاشوراي ناحيه مقاومت بسيج ويژه قدس به سوي مردم در روز دوشنبه در شهر تهران گفت: «اين واقعيت که به مردم از بالاي ساختمان دولتي تيراندازي شده و هفت نفر کشته شده‌اند، کاملا به خلاف قوانين ماست.»

شيرين عبادي همچنين در اين کنفرانس خبري گفت به شمار معترضان در شهرهاي مختلف ايران، مي‌تواند بيانگر اين باشد که اين جمعيت درباره اظهارات آيت‌ الله خامنه‌اي در نماز جمعه چگونه مي‌انديشند.

علي خامنه‌اي يک هفته پس از برگزاري انتخابات ۲۲ خرداد که نتايج آن از سوي ميرحسين موسوي و مهدي کروبي دو کانديداي اصلاح‌طلب پذيرفته نشد و از سوي محسن رضايي نيز در مورد شمارش آرا با تشکيک مواجه شد، روز گذشته سخنراني شديد‌اللحني عليه معترضان به انتخابات کرد.

علي خامنه‌اي که اصلاح‌طلبان نهادهاي مرتبط با وي از جمله شوراي نگهبان و سپاه پاسداران و صدا و سيما را به جهت‌گيري و دخالت در انتخابات متهم کرده‌ بودند، روز جمعه در خطبه دوم نماز جمعه دست کم سه بار صريحا به معترضان هشدار داد که مسئوليت هرگونه خونريزي بر عهده طرف مقابل است.

رهبر جمهوري اسلامي ساز و کار انتخابات در ايران را به گونه‌اي دانست که در آن تقلب گسترده امکان‌پذير نيست و اظهار داشت که نمي‌شود در يک انتخابات ۱۱ ميليون راي تقلب کرد.

سخنان تهديدآميز رهبر جمهوري اسلامي با واکنش گسترده مقام‌هاي کشورهاي غربي و نهادهاي حقوق بشري مواجه شده است.

باراک اوباما، رييس جمهور آمريكا، روز جمعه گفت كه از «فحوا و لحن» اظهارات رهبر جمهورى اسلامى بسيار نگران است و نسبت به برخورد با تظاهر كنندگان در ايران هشدار داد.

نيکلا سرکوزي، رييس جمهوري فرانسه، نيز ابراز اميدواري کرد که رهبران ايران «دست به کاري جبران ناپذيري نزنند» که ثبات کشور را به مخاطره بيندازد.

از سوي ديگر رهبران ۲۷ کشور اروپايي روز جمعه اعمال خشونت عليه معترضان به نتيجه انتخابات رياست جهوري در ايران را محکوم کردند و از دولت ايران خواسته‌اند به معترضان اجازه دهد تا به صورت مسالمت‌آميز راهپيمايي کنند.

گوردون براون، نخست وزير بريتانيا، روز جمعه گفت دولت ايران «بايد به جهان نشان دهد سرکوب و بيرحمي که در روز هاي اخير ديديم تکرار نخواهد شد.»

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در همين زمينه اظهار ات علي خامنه‌اي را «مايوس کننده» خوانده و خواستار تحقيقات رسمي در مورد ادعاي تقلب در انتخابات رياست جمهوري ايران شده است.

عفو بين‌الملل نيز سخنان رهبر جمهوري اسلامي را به منزله چراغ سبزي براي سرکوب تظاهرات کنندگان تعبير کرده است.

ناوي پيلاي، کميسر عالي حقوق بشر سازمان ملل، هم روز جمعه ضمن هشدار نسبت به وخامت وضع در ايران از جمهوري اسلامي خواست تا نيروهاي بسيج را که به خشونت عليه معترضان به انتخابات متهم هستند کنترل کند.

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .