کميته گزارشگران حقوق بشر:  شادي صدر ربوده شد

شادي صدر، وکيل، حقوق دان و فعال حقوق زنان، که به همراه تعدادي از اعضاي گروه ميدان زنان، پياده در خيابان کريم خان در حال رفتن به نماز جمعه بود با حمله نيروهاي لباس شخصي مواجه و به اجبار به داخل يک پژو منتقل شد.

حاضرين در محل سعي داشتند او را از دست نيروهاي لباس شخصي برهانند اما آنها وي را با خشونت به داخل ماشين کشيدند به صورتي که مانتو و روسري او از تنش خارج شد. اين افراد هيچ حکم و حتي توضيحي مبني بر تعلق آن ها به ارگان خاصي ارائه ندادند و او را ربودند.

ناظران همچنين وجود يک ماشين بنز ديگر را تاييد کردند که احتمالا به منظور دخالت در صورت بروز درگيري، ماشين پژو را همراهي مي نموده است.

شادي صدر، بنيان‌گذار سازمان مردم‌نهاد غير انتفاعي «راهي» ، از موسسان وب‌گاه‌هاي زنان ايراني و ميدان زنان، و از اعضاي فعال کمپين «قانون ِ بي‌سنگسار» و همچنين عضو کمپين‌هاي «نه به طرح امنيت اجتماعي»، «تحصيل سهم من نيست، حق من است»، «نه! به لايحه حمايت از مردان در خانواده»، «دفاع از حق ورود زنان به ورزشگاه‌ها»، «اعتراض به فشارهاي غيرقانوني عليه فعالان جنبش زنان» و «مادر من، وطن من» و «منشوري از آن خود» (منشور زنان ايراني) است.

خبر تکميلي:

چند ساعت بعد از اتفاق مزبور، شادي صدر از زندان با همسرش حسين نيلچيان تماس گرفت و شماره رمز موبايل خود را خواست.

شادي صدر در جواب همسرش که کجا دنبال کارت بيايم گفته است همانجايي که هميشه مي رفتي. آقاي نيلچيان معتقد است احتمالا منظور او زندان اوين بوده که پيش از اين نيز در اسفند 85 مدتي را در آنجا بازداشت بوده است.


گزارش سحام نيوز از حواشي نماز جمعه تهران: پاسخ نماز گزاران با باتوم و گاز اشک آور

امروز علي رغم گرماي هوا مردم حضوزي بي سايقه داشتند به طوري که از فاصله ٣ کيلومتري نمي شد با خودرو حرکت کرد. پير و جوان همه با هم آمده بودند تا حضور و اعتراض خود را نسبت به نتايج انتخابات و آن هم با شزکت در نماز عبادي سياسي جمعه اعلام کنند.

به گزارش سحام نيوز در خيابان هاي اطراف دانشگاه تهران حضور نيرو هاي امنيتي و نظامي مشهود بود.با اين وجود مردم که قصد شرکت در نماز جمعه را داشتند علي رغم محدوديت ها سعي داشتند خود را به دانشگاه تهران محل بر پايي نماز جمعه برسانند ولي متاسفانه پاسخ آنان گاز اشک آور و باتوم بود.

گفتني است در خيابان هاي اطراف دانشگاه تهران اتوبوس هاي بسيار زيادي وجود داشت که نشان دهنده انتقال بسيار زياد عده اي از نمازگزاران با فراخوان نهاد هاي خاص و از نقاط گوناگون تهران بود.

در اين ميان مردم که حضور چشم گيري داشتند با فرياد الله اکبر اعتراض خود را نسبت به حضور بسيار زياد و حرکات زننده لباس شخصي ها اعلام مي کردند.

بنا بر اين گزارش نيرو هايي که براي برقراري نظم به کمک باتوم و گاز اشک آور حضور داشتند حرمت نماز جمعه و نماز گزاران را نگه نداشته و با حمله به سمت آنان و پرتاب گاز اشک آور فضا را ملتهب ساختند.

با اتمام نماز حاميان کروبي و موسوي به صورت راهپيمايي با سر دادن شعارهايي به حر کت در آمدند که متاسفانه برخي از نيروهاي خودسر به مردم حمله كرده و به ضرب وشتم نمازگزاران پرداختند و از سوي ديگر گار اشك آور در خيابان‌هاي اطراف انقلاب به ويژه خيابان قدس و 16 آذر شليک شد.

همچنين به گزارش پارلمان نيوز دوربين صداو سيما و چند دوربين ديگر در ميان جمعيت و از پشت نرده‌هاي دانشگاه از مردم فيلمبرداري مي‌کردند که اين اقدام با اعتراض مردم با سر دادن شعارهاي عليه صدا و سيما و هو کردن فيلمبرداران مواجه شد.

هنگام ايراد خطبه توسط هاشمي رفسنجاني جمعيت در حمايت از مواضع انتقادي او به انتخابات شعار الله اکبر سر دادند.

زماني‌که خطيب نماز جمعه از زنداني بودن شخصيت هاي سياسي انتقاد کرد مردم شعار زنداني سياسي آزاد بايد گردد سر دادند.

تاکيد هاشمي رفسنجاني بر نقش مردم در انتخاب مسئولان نظام و اينکه" مي‌توانستيم سربلندترين شرايط را در دنيا داشته باشيم ولي متاسفانه آنگونه كه مي‌خواستيم نشد "با شعار هاي الله اکبر،" موسوي، موسوي حمايت" حاضران در نماز جمعه مواجه شد.

مردم دربرخي نقاط براي خنثي کردن اثر گاز اشک آور که به شدت هوا را پر کرده بود آتش روشن کردند.

در برخي خيابان‌ها نماز گزاران ناچار شده بودند براي ايجاد دود در هوا و کمک به بيماران ريوي و آسمي برخي لوازم همراه خود از جمله زيرانداز را بر روي آتش انداخته تا دود آن، اثر گاز اشک آور رااز بين ببرد.

ماشين‌ها در خيابان‌هاي اطراف به نشانه اعتراض به برخورد با نمازگزاران و مردم بوق خودروهاي خود را به صدا در آوردند.

با حضورگسترده گارد موتور سوار،گارد ضد شورش و لباس شخصي‌ها حدود ساعت چهار بعداز ظهر مردم از اطراف خيابان انقلاب متفرق شدند و آرامش نسبي بر اين منطقه حاکم شد.

متاسفانه نماز جمعه اي که قرار بود باعث وحدت شود با بي تدبيري به خشونت کشيده شد.


خبرنامه اميرکبير: اهانت به عبدالله نوري در نماز جمعه تهران

عبدالله نوري پس از نزديک به 11 سال براي همراهي و همدلي با مردم در نماز جمعه تهران حضور يافت.

آخرين حضور نوري در نماز جمعه به سال 1377 بر مي‌گردد كه از سوي نيروهاي افراطي منتسب به گروه‌هاي خاص مورد تعرض و ضرب و شتم قرار گرفت.

امروز در حاليکه عبدالله نوري همراه با مردم در نماز جمعه حضور يافته بود، در حوالي ميدان فلسطين توسط گروهي از نيروهاي سرکوبگر، لباس شخصي و موتور سوار با ركيك ترين الفاظ مورد اهانت و تعرض قرار گرفت.

برخي از حاضران جهت جلوگيري از وقوع آسيب جاني و تشنج بيشتر از عبدالله نوري خواستند تا محل را ترک نمايد.


خبرنامه اميرکبير: شعار «مرگ بر ديکتاتور» و «زنداني سياسي آزاد بايد گردد» در نماز جمعه امروز تهران

 نماز امروز جمعه تهران با حضور بي سابقه مردم و با حواشي و درگيري هاي بسياري برگزار شد.

پس آز انکه طي روزهاي گذشته مردم معترض تهران اعلام کردند که در نماز جمعه امروز تهران شرکت خواهند کرد، امروز تدابير گسترده اي براي جلوگيري از اعتراضات مردم صورت گرفت. قطع ارتباط تلفن هاي همراه، ممانعت از حضور خبرنگاران خارجي، و حضور گسترده نيروهاي نظامي به همراهي نيروهاي لباس شخصي از جمله اين اقدامات بود.

با اين حال جمعيت عظيم مردم معترض امروز روانه نماز جمعه تهران شدند. خيابان قدس از ابتدا تا انتها مالامال از جمعيت بود كه شعارهاي «مرگ بر ديكتاتور»، «الله اكبر»، «مرگ بر روسيه» و «زنداني سياسي آزاد بايد گردد» سر مي دادند.

به گزارش خبرنامه اميرکبير از ساعت 11 به بعد مردم در دسته هاي گسترده به سمت دانشگاه تهران حرکت کردند. نيروهاي لباس شخصي و نيروهاي امنيتي با وجود آماده باش و تجهيز، تنها نظاره گر مردم و سيل خروشان انها بودند.

مردم معترض نمادهاي سبز به همراه داشتند و بر دستان كودكانشان نوارهاي سبز بسته بودند و با فريادهاي «برادر شهيدم رايت رو پس ميگيرم» به اعتراض پرداختند.

خواهر يك شهيد روزهاي اخير نيز در ميان مردم بود كه عكس برادر شهيدش را در آغوش كشيده بود و با مشاهده مردم اشك مي ريخت.

به گزارش خبرنامه اميرکبير بعد از اتمام نماز جمعه سيل جمعيت به سمت خيابان طالقاني و ميدان فلسطين و خيابان فلسطين وارد شدند و يكصدا فرياد «مرگ بر ديكتاتور» سر مي دادند. پس از آن جمعيت وارد بلوار كشاورز و ميدان وليعصر شده و در آنجا نيروهاي گارد ضدشورش با اسپري فلفل «الله اكبر» مردم را پاسخ دادند. همرمان طرفدران احمدي نژاد سعي کردند با بلندگوها و وسايل و ابزارهاي گوناگونشان صداي مردم را خاموش سازند تا صداي مردم معترض شنيده نشود اما شعارهاي مردم معترض ادامه يافت.

به هنگامي که بسيجيان و طرفداران احمدي نژاد از بلندگوها فرياد مي زدند «مرگ بر آمريكا»، مردم معترض نيز يكصدا فريادمي زدند «مرگ بر روسيه، مرگ بر چين».

مردم معترض همچنين شعار مي دادند "تا احمدي نژاده هر روز همين بساطه".

همچنين در هنگام خطبه هاي نماز جمعه امروز و به هنگام سخنان هاشمي رفسنجاني، مردم بارها شعار هاي «الله اكبر»، «مرگ بر ديكتاتور» و «زنداني سياسي ازاد بايد گردد» سر دادند.

مردم عكس هايي از سهراب اعرابي در دست داشتند و فرياد مي زدند «سهراب ما نمرده اين دولت است كه مرده».

پارچه ها و نمادهاي سبز نيز به صورت گسترده اي در همه جا پخش شده بود. پرچم هاي سبز با نوشته هاي يا ابا عبدالله الحسين در دست مردم معترض بود و بسياري از زنان و دختران روسري ها و شال هاي سبز رنگ به سر کرده بودند.


راديو فردا: ضرب و شتم و گاز اشک‌آور پس از نماز جمعه تهران
در حالي که ده‌ها هزار نفر در نماز جمعه اين هفته تهران که به امامت اکبر هاشمي رفسنجاني برگزار شد شرکت کردند، گزارش‌هاي رسيده حاکي از اين است که نيروهاي بسيج و امنيتي در برخي نقاط شرکت‌کنندگان در نماز جمعه را مورد ضرب و شتم قرار داده و به سوي آنها گاز اشک‌آور شليک کرده‌اند.

خبرگزاري رويترز از تهران گزارش مي‌دهد که نيروهاي امنيتي در بلوار کشاورز با هواداران ميرحسين موسوي که نمادهاي سبز رنگ داشتند درگير شده و آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند. اين خبرگزاري همچنين به نقل از شاهدان عيني مي‌نويسد که نيروهاي امنيتي عليه شرکت‌کنندگان در نماز جمعه از گاز اشک‌آور هم استفاده کرده‌اند.

خبرگزاري فرانسه نيز گزارش مي‌دهد هزاران نفر از هواداران ميرحسين موسوي پس از پايان نماز دست به تظاهرات زده و عليه نتايج انتخابات رياست‌ جمهوري و در حمايت از کانديداي خود شعار سر دادند.

اين خبرگزاري به نقل از شاهدان عيني مي‌افزايد که نيروهاي امنيتي چندين نفر از شرکت‌کنندگان در نماز جمعه را دستگير کرده‌اند. اين خبرگزاري همچنين گزارش مي‌دهد که نيروهاي بسيج در راه‌هاي منتهي با دانشگاه تهران حضور داشته‌اند.

از سوي ديگر برخي از شهروندان تهراني که در نماز جمعه اين هفته شرکت کرده بودند در گفت‌وگو با راديوفردا از حضور ميرحسين موسوي و مهدي کروبي، رقباي اصلي محمود احمدي‌نژاد در انتخابات رياست جمهوري، در نماز جمعه تهران خبر دادند.

به گفته اين شاهدان، در خيابان طالقاني نيروهاي بسيج پس از پايان نماز به شرکت‌کنندگان حمله‌ور مي‌شدند و مردم را مورد ضرب وشتم قرار مي‌دادند.

يک شاهد عيني نيز گفته است که در ميدان ولي‌عصر نيروهاي امنيتي به سوي مردم گاز اشک‌آور شليک کرده‌‌اند. همچنين گزارش مي‌شود که در خيابان انقلاب شمار زيادي از نيروهاي بسيج، لباس شخصي و نيروي انتظامي حضور داشته‌اند.

به گفته برخي از شاهدان عيني صداي تيراندازي نيز پس پايان نماز جمعه شنيده شده است.

يکي از شاهدان عيني به راديوفردا گفت که شاهد ضرب وشتم يک جوان به دست نيروهاي بسيجي بوده است. به گفته اين شهروند تهراني پس از اصابت باتوم به سر اين جوان وي بيهوش شده و توسط مردم به خانه‌هاي اطراف محل انتقال داده شده است.

همچنين گزارش مي‌شود که در خيابان اميرآباد جو تنش‌آلود است و نيروهاي امنيتي در آنجا حضور دارند.

به گفته شهروندان تهراني و بنا بر فيلم‌هاي منتشر شده، هواداران ميرحسين موسوي امروز شعارهايي مانند «يا حسين ميرحسين»، «هاشمي سکوت کني، خائني»، «مرگ بر روسيه»، «مرگ بر چين»، «هاشمي باغيرت، حمايت، حمايت»، «سهراب ما نمرده، اين دولته که مرده»، «ما اهل کوفه نيستيم، حسين تنها بماند»، و «اي دولت کودتا، استعفا، استعفا» سر داده‌اند.

به گفته شاهدان عيني، شمار شرکت‌کنندگان در نماز جمعه اين هفته پس از انقلاب ۵۷ بي‌سابقه بوده است.


فعالان حقوق بشر در ايران: نماز جمعه امروز تهران به خشونت كشيده شد

نماز جمعه امروز تهران به امامت هاشمي رفسنجاني و با حضور مير حسين موسوي و مهدي كروبي و حاميان آنها با ضرب و شتم نيروهاي انتظامي و لباس شخصي به خشونت كشيده شد.

نمازگزاران و معترضان به نتايج انتخابات رياست جمهوري از ساعت حدود 11 ظهر به قصد شركت در نماز جمعه به سمت دانشگاه تهران حركت كردند كه با در هاي بسته اين دانشگاه رو به رو شدند.

حاضرين در جلوي دانشگاه تهران بيان مي كردند كه درب مصلاي دانشگاه تهران از ساعت 10 صبح بسته شده بود و اجازه ورود افراد براي اقامه نماز داده نمي شد.

با اين حال مردم معترض به صورت آرام به سمت درب اصلي حركت كردند و با شعارهايي با مضامين درخواست آزادي زندانيان سياسي، اعتراض به دولتهاي چين و روسيه، اعتراض به نتايج انتخابات و بعضا حمايت از کانديداي مورد علاقه خود اعتراض خود نسبت به وقايع اخير را ابراز داشتند.

اين شعارها و اعتراضات آرام تا پيش از شروع سخنراني آقاي هاشمي رفسنجاني رياست مجلس خبرگان رهبري به صورت كاملا مسالمت آميز و آرام ادامه داشت اما با اعلام آغاز سخنراني ايشان نيروهايي با عنوان پليس پيشگيري نيروي انتظامي و يگان ضد شورش با باتوم ، گاز اشك آور و شليك گلوله هاي پلاستيكي به معترضين حمله كردند كه در اين بين تعدادي از مردم زخمي شدند.

با حمله نيروهاي انتظامي كه تمامي آنها فاقد اتيكت نام و مشخصات بودند و نيروهاي ضد شورش صورت خود را با ماسكهاي مشكي پوشانده بودند مردم ابتدا به خيابانهاي اطراف و سپس به سمت پل كالج ( حافظ ) حركت كردند كه پس از پارك دانشجو جمعيت از سوي نيروهاي لباس شخصي و نيروهاي پسيجي با كاور نيروي انتظامي و سپرهاي پليس مورد ضرب و شتم و برخورد قرار گرفتند. اين در حالي بود كه شاهدين در صحنه بيان داشتند كه بسياري از نيروهاي بسيج سني كمتر از 18 سال داشتند و سلاح آنها بيشتر باتوم هاي پلاستيكي و چوبي و حتي ميله هاي آهني آب بود.

تا زمان مخابره اين گزارش اطلاعي از آمار زخمي ها و بازداشت شدگان احتمالي در دست نيست و با تداوم اعتراضات افزايش خشونت محتمل است.


فعالين حقوق بشر و دمکراسي:  گزارشي از اعتراضات گسترده مردم تهران

گزارشي از اعتراضات گسترده مردم تهران در دانشگاه و خيابانهاي اطراف آن که از صبح امروز شروع شده و همچنان ادامه دارد.

ساعت 10:50 از سمت آزادي به سمت انقلاب حركت كرديم .نزديك به ميدان انقلاب نيروهاي گارد و بسيج پشت سر هم ايستاده بودند و سر خيابان دانشگاه يك ماشين آتش نشاني نيز مستقر شده بود در نزديك دانشگاه تهران جمعيت گاردي ها و لباس شخصي ها بيشتر مي شد.در داخل جمعيت و به خصوص كوچه هاي اطراف دانشگاه تهران لباس شخصي ها حضور داشتند..از ميدان اصلي انقلاب و ميدان ولي عصر به سمت دانشگاه تهران مسير هاي عبور و مرور را بسته بودند و مردم پاي پياده اما به صورت جمعي حركت مي كردند در ساعت 11:15 صحن اصلي دانشگاه تهران كه محل نماز جمعه بود پر شده بود .جمعيت رفته رفته بيشتر مي شد تا جايي كه خيابانها و كوچه هاي اطراف دانشگاه تهران مثل خيابان قدس و كوچه هاي آن ، قريب، 16 آذرو كوچه هاي آن و حتي بلوار كشاورز ، فلسطين مملو از جمعيت بود. و دائما به تعداد جمعيت افزوده مي شد. حتي تعدادي از نرده هاي اطراف دانشگاه بالا رفتند و با صداي بلند شعار مي دادند سخنراني هاشمي كه شروع شد مردمي كه درداخل و بيرون دانشگاه بودند شعار مرگ بر ديكتاتور را سر دادند كه هاشمي اعلام كرد به خاطر نمازگزاران نشسته در خيابان هاي اطراف و مسائل امنيتي شعار ندهيد و اينجا هستم تا حرف دل شما را بزنم مردم داخل دانشگاه تا حدي آرام شدند اما مردم در بيرون دانشگاه او را هو كردند وبه دادن شعارهاي خود ادامه دادند شعارهايي چون مرگ بر ديكتاتور ، الله اكبر، مرگ بر خامنه اي ، برادر شهيدم رأيتو پس مي گيرم ، مي كشم مي كشم آنكه برادرم كشت را فرياد مي زدند.ساعت 13:40، 3 گاز اشك آور در خيابان 16 آذر شليك شد. كه صداي شعار الله اكبر و مرگ بر ديكتاتور بالا رفت. زماني كه رفسنجاني در مورد كشتارهاي چين صحبت كرد مردم شروع كردند به سر دادن شعار مرگ بر چين و مرگ بر ديكتاتور و زماني كه در مورد انقلاب و برگرداندن اعتماد مردم به نظام و حكومت و انقلاب صحبت كرد اعتراضات مردم شدت گرفت و مرگ بر خامنه اي و مرگ بر ديكتاتور را سر دادند.موقع نماز مردم در خيابان هاي اطراف شعار مي دادند و خواندن نماز پشت به اقامت رفسنجاني را قبول نداشتند بعد از نماز اكثر مردم با دادن فحش و بد و بيراه به رفسنجاني از دانشگاه خارج شدند و به جمعيت بيرون پيوستند و همگي در حالي كه دستها را به نشانه پيروزي بالا برده بودند شعار زنداني سياسي آزاد بايد گردد .مي كشم مي كشم آنكه برادرم كشت .برادر شهيدم رأيتو پس مي گيرم .مرگ بر ديكتاتور .مرگ بر خامنه اي .نترسيد نترسيد ما همه با هم هستيم .مرگ بر چين مرگ بر روسيه سر مي دادند.

ساعت 14:30 لباس شخصي ها شروع به حمله به سمت مردم كردند در حالي كه باتوم به دست داشتند و كلت به كمر بسته بودند با باتوم به جان مردم به خصوص زنان و دختران افتادند و بيشتر به سر و صورت مي زدند در عرض 15 دقيقه 13 نفر را كه 7 نفر زن بودند از ناحيه بيني و سر مجروح كردند.لباس شخصي ها به صورت جمعي سوار بر موتوراز جلو و عقب به جمعيت حمله مي كردند و مردم با دادن شعار نترسيد نترسيد ما همه با هم هستيم همديگر را به ايستادگي در برابر حمله آنها دعوت مي كردند .در خيابان ولي عصر مردم 3 موتور نيروهاي گارد را به آتش كشيدند.


سحام نيوز: حمله به مهدي كروبي در حاشيه نماز جمعه

نيروهاي لباس شخصي در حاشيه نماز جمعه تهران با حمله به مهدي کروبي به او تعرض کرده و وي را مورد اهانت قرار دادند.

حسين كروبي فرزند مهدي كروبي با اعلام اين خبر گفت: ‌"‌هنگامي كه پدر من در خيابان هاي نزديك به دانشگاه تهران به سمت اين دانشگاه حركت مي كرد مردم بسياري پشت سر او حركت مي كردند و با سر دادن شعارهايي در حمايت از وي خواستار احقاق حقوقشان بودند كه به ناگهان پليس ضد شورش كه در مقابل ايستاده بودند اقدام به تيراندازي هوايي كردند كه در اين حال آقاي كروبي به جمعيت اعلام كرد كه بيش از اين جلو نيايند و خودش در صف اول به نماز جمعه خواهد رفت.‌"

وي ادامه داد: "‌در اين زمان پدرم را سوار بر ماشين كردند كه به دانشگاه ببرند ولي هنگامي كه مقابل دانشگاه پياده شد تعدادي از نيروهاي لباس شخصي مقابل در ايستاده و به او حمله كردند و او را مورد تعرض قرار دادند به طوري كه عمامه وي از سرش افتاد. انها به فحاشي پرداخته و الفاظ بسيار زشت و زننده اي را به كار مي برند. در همين حال محافظين با سختي آقاي كروبي را وارد دانشگاه كردند."

وي با اعتراض به چنين رفتارهايي و ابراز تاسف از چنين برخوردهايي گفت: "هنگامي که با زحمت توانستيم آقاي کروبي را به داخل دانشگاه ببريم بنده به علت ازدحام نتوانستم وارد دانشگاه شوم و وقتي که بيرون ايستاده بودم شاهد ان بودم که فرمانده لباس شخصي ها با بي بسيم به انها خسته نباشيد مي گفت و تاکيد مي کرد که کارتان را بسيار خوب انجام داديد."

وي گفت: "‌هنگام برگشت نيز تعدادي از نيروهاي لباس شخصي به فحاشي عليه آقاي كروبي پرداختند . "

حسين كروبي همچنين با اشاره به دلجويي مهدي كروبي از مردم گفت: " هنگام برگشت به منزل پدر من در برخي از خيابان ها از ماشين پياده شد و با مردم صحبت و از انها دلجويي كرد و مردم نيز شعارهايي را در حمايت از وي سر دادند."‌

فرزند كروبي همچنين با اشاره به صحنه اي كه در حاشيه يكي از خيابان ها شاهد ان بوده است گفت: "من متاسف شدم كه در جمهوري اسلامي شاهد چنين صحنه هايي بودم."

وي افزود: "هنگامي که قصد برگشت به منزل را داشتم شاهد ان بودم که تعدادي از نيروهاي لباس شخصي اطراف يک دستگاه ماشين پژو پرشيا جمع شده اند و البته دو نفر از انها به روي سقف ان ماشين ايستاده و اقدام به تخريب ان مي کردند در همين حال مشاهده کردم که سرنشينان ماشين نيز زخمي شده اند و گويي که رگ دستان انها را زده باشند خون به اسمان فواره مي زد و من بسيار از مشاهده اين صحنه متاسف شدم . "


آينده: شليك گاز اشك آور به صفوف نمازگزاران

خبرنگار آينده گزارش داد: در خيابان قدس، بين طالقاني و انقلاب، همزمان با خطبه ها دو گاز اشك آور به مردم شليك شد که مردم با آتش زدن روزنامه تلاش کردند آثار آن را از بين ببرند.

بعد از نماز نيز در مواردي درگيريهايي بين نيروهاي لباس شخصي و مردم رخ داد و عده اي ضمن ضرب وشتم اقدام به شليك گار اشك آور كردند.

گروهي از مردم به شعار دادن مشغولند و بخشي نيز به ايستگاههاي مترو پناه آورده اند.

مشاهدات خبرنگار آينده حاكيست كه در ساير محورها درگيري رخ نداده و مردم با حضور مامورين گارد وي‍ژه در حال راهپيمايي مسالمت آميز هستند و در حوالي فاطمي با حمله برخي لباس شخصي ها، مردم با شعار "نيروي انتظامي حمايت حمايت" جو را آرام كردند.

گروهي از مردم كه سوار برخودروهاي خود شده اند نيز اقدام به زدن بوق كرده اند.


ادوارنيوز: هاشمي رفسنجاني در نماز جمعه ميليوني تهران:مردم نسبت به نتايج انتخابات رياست جمهوري ترديد دارند/ زندانيان سياسي را آزاد كنيد/ شليگ گاز اشك آور و ضرب و شتم معترضين در نماز جمعه

ادوارنيوز:اكبر هاشمي رفسنجاني رييس مجلس خبرگان رهبري در اجتماع بيش از يك ميليون نفر از مردم تهران كه اكثريت آنها را معترضين به نتايج انتخابات رياست جمهوري تشكيل مي دادند با تاكيد بر اينكه گروه زيادي از مردم نسبت به نتايج انتخابات ترديد دارند گفت: بايد راهي براي نجات از اين وضعيت پيدا شود. وي خواهان آزادي دستگيرشدگان و همدردي با خانواده‌‌هاي کشته‌شدگان انتخابات شد.

رفسنجاني در خطبه هاي دوم نماز جمعه در مورد انتخابات اظهار داشت که اين انتخابات بسيار خوب شروع شد و با استقبال کم نظير مردم روبرو شد. وي سپس از وضعيت به وجودآمده پس از انتخابات اظهار تاسف کرد و گفت: «اي کاش شرايطي که در آستانه انتخابات وجود داشت ادامه پيدا مي‌کرد و ما در دنيا سربلند مي‌شديم که متاسفانه اينگونه نشد». رفسنجاني با انتقاد از عملکرد صدا و سيما گفت بخش بزرگي از مردم در نتيجه انتخابات ترديد دارند و ما باد اين ترديدها را از بين ببريم.

رئيس مجلس خبرگان با اشاره به دستگيري‌هاي گسترده پس از انتخابات گفت تمامي دستگيرشدگان بايد آزاد شوند و ما نبايد زنداني داشته باشيم. رفسنجاني همچنين گفت: «همه ما بايد با خانواده کشته‌شدگان اخير ابراز همدردي کنيم».

رويترز به نقل از يک شاهد عيني از حمله‌‌ي پليس به شرکت‌کنندگان سبزپوش در خارج از محوطه‌ي دانشگاه تهران خبر داد. به موجب اين خبر، نيروهاي امنيتي با پرتاب گاز اشک‌‌آور و استفاده از باتوم سعي کردند آنان را متفرق کنند.

گزارش‌ها از جمعيت انبوهي حکايت دارند که خيابان‌هاي اطراف دانشگاه را پر کرده‌اند. شاهدان عيني از شليك تيرهوايي در تقاطع خيابان حافظ و انقلاب نيز خبر مي دهند. همچنين دقايقي قبل از آغاز خطبه هاي نماز جمعه تهران، مسوول اعلام شعار از پشت تريبون نماز جمعه با اشاره به اقدامات آمريكا و سخنان مقامات آمريكايي از نمازگزاران خواست شعار مرگ بر آمريكا سر دهند كه در اين لحظه جمعيت حاضر در خيابان هاي اطراف دانشگاه تهران كه سخنان مجري را از طريق بلندگو مي شنيدند يك صدا شعار مرگ بر روسيه سر دادند! اين شعار تا دقايقي ادامه داشت. و پس از آن جمعيت شعار الله اكبر و يا حسين ميرحسين سر دادند. جمعيت حاضر در ميان دو خطبه و همچنين پس از پايان نماز شعار مرگ بر روسيه و همچنين مرگ بر چين سر دادند

خبرگزاري آلمان به نقل از شاهدان عيني از حضور صدها هزار نفر از مردم در نماز جمعه‌ي ۲۶ تيرماه در دانشگاه تهران خبر داد. به گفته‌ي اين خبرگزاري، جمعيت تا سه کيلومتري اطراف دانشگاه را پر کرده است. بسياري از نمازگزاران از رنگ سبز به نشانه‌ي اعتراض به نتايج انتخابات رياست جمهوري استفاده کرده‌اند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام پس از هشت هفته، روز جمعه بيست و ششم تيرماه امامت نماز جمعه تهران را بر عهده گرفت. پس از اعلام اين خبر، ميرحسين موسوي و مهدي کروبي دو نامزد معترض به نتيجه انتخابات رياست جمهوري نيز اعلام کردند که در نماز جمعه اين هفته شرکت خواهند کرد. به اين ترتيب نماز جمعه اين هفته تهران با استقبال کم‌نظير قشرهاي زيادي از مردم به خصوص جوانان روبرو شد.

با پايان گرفتن نماز جمعه درگيري ميان پليس ضد شورش و جمعيت در اطراف دانشگاه تهران شدت گرفت با اين وجود جمعيت حاضر در حوالي ميدان فلسطين با سر دادن شعارهايي در حمايت از ميرحسين موسوي و هاشمي رفسنجاني با شعار مرگ بر ديكتاتور و «دولت كودتا!استعفا استعفا»به سمت ميدان ولي عصر تهران راهپيمايي كردند.

با توجه به حضور گسترده مردم در اطراف دانشگاه تهران ميزان جمعيت شركت كننده در اجتماع امروز دستكم 1.5 ميليون نفر تخمين زده مي شود.


موج سبز آزادي: نمازجمعه سبز را هم به خشونت کشيدند  /  حمله وحشيانه به نمازگزاران در تهران

امروز پليس و لباس شخصي‌ها در تهران روي سربازان اسرائيلي را سفيد کردند و نمازگزاران را به شکلي فجيع‌تر از سرکوب نمازگزاران فلسطيني در مسجدالاقصي، سرکوب کردند. اما حضور سبز هواداران موسوي و سخنان انتقادي هاشمي، نمازجمعه‌ي امروز را به نقطه‌ي عطفي جديد در تحولات سياسي پس از کودتاي انتخاباتي تبديل کرد.

امروز زمين چمن سابق دانشگاه تهران بار ديگر عطر طالقاني را به خود ديد و براي جوانان زمان انقلاب، خاطره‌ي نمازجمعه‌هاي ميليوني آن دوران زنده شد. اما جوانان امروز نيز امروز خاطره‌اي تاريخي را در ذهن نيل خود انباشتند؛ خاطره‌ي تبديل دژ تسخيرنشده‌ي نمازجمعه که در تمام اين سي سال در اختيار محافظه‌کاران بود، به محلي براي اعلام حضور مسالمت‌آميز جنبش سبز. هرچند اين گردهمايي مسالمت‌آميز با دخالت سرکوب‌گرانه‌ي پليس و نيروهاي لباس شخصي و بسيجي به خشونت کشيده شد.

برخوردهاي امنيتي و انتظامي در نمازجمعه به حدي خشونت‌آميز بود که گزارش شده در خيابان قدس، هنگامي که نمازگزاران در حال گوش دادن به خطبه‌هاي نماز بودند، چندين بار با شليک گاز اشک‌آور مواجه شدند. اين موضوع باعث شد که بخشي از نمازگزاران مجبور به ترک محل شوند و برخي ديگر مجبور شوند براي خنثي کردن اشک‌آور، آتش روشن کنند.

همچنين گزارش شده که پليس ضدشورش و نيروهاي انتظامي با لباس فرم، شيشه ماشين‌ها را در خيابان‌هاي اطراف از جمله خيابان فلسطين، وليعصر، فاطمي و ... مي‌شکسته‌اند.

قطع شدن موبايل‌ها در محدوده‌ي خيابان‌هاي منتهي به ميدان انقلاب، چهارراه وليعصر، بلوار كشاورز، خيابان انقلاب، خيابان جمهوري و ميدان فردوسي نيز از ديگر ابعاد امنيتي شدن فضاي نمازجمعه‌ي امروز بود.

حضوري سبزتر از هميشه

اما با همه‌ي اينها حضور گسترده‌ي موج سبز، گسترده‌تر از آن بود که اين برخوردهاي خشونت‌آميز، بتواند آن را تحت‌الشعاع قرار دهد.

جمعيت ميليوني نمازگزاران و تجمع‌کنندگان امروز، در حالي که به طور متداول در مراسم نمازجمعه حداکثر چند ده هزار نفر شرکت مي‌کنند و به اذعان همه‌ي ناظران شلوغ‌ترين نمازجمعه‌ها نيز تاکنون به اين حجم از حضور نرسيده است، نشان از اين داشت که جنبش سبز از هر فرصتي براي ابراز وجود و تاکيد بر زنده بودن خود بهره مي‌گيرد.

گزارش‌هاي رسيده حاکي است جمعيت افراد در نمازجمعه امروز و نقاط اطراف، حدود دو ميليون نفر برآورد شده است. حضور اين جمعيت، محدوده‌ي گسترده‌اي از مرکز شهر تهران را تحت‌الشعاع نمازجمعه سبز قرار داده بود؛ حضوري که باعث شلوغي در محدوده‌اي از ميدان توحيد تا ميدان هفت تير شده بود.

نمازجمعه‌ي امروز همچنين از اين جهت خاطره‌انگيز و ماندگار بود که به جاي مقامات دولتي که براي فرار از شرکت در اين مراسم به مشهد پناه برده بودند، چهره‌هايي همچون کروبي، ناطق نوري، محمدرضا عارف و ديگر چهره‌هاي سياسي ميانه‌رو در صفوف اول نماز ديده مي‌شدند.

از اطراف دانشگاه تهران نيز گزارش شده که همزمان با برگزاري نمازجمعه و پس از آن، سبزپوشان و هواداران موسوي شعارهاي متعددي در حمايت از او و عليه دولت کودتا سرمي‌دادند؛ شعارهايي همچون:
مرگ بر روسيه
روسيه حيا کن، کشورمو رها کن
ما اهل کوفه نيستيم، حسين تنها بماند
مرگ بر چين
روحاني با غيرت، حمايت حمايت
نصر من الله و فتح قريب، مرگ بر اين دولت مردم فريب
زنداني سياسي، آزاد بايد گردد
ايراني مي ميرد، ذلت نمپذيرد
يا حسين، ميرحسين
دولت کودتا، استعفا
برادر شهيدم، راي تو پس ميگيرم

و علاوه بر اينها فرياد «الله اکبر» نيز صحن اصلي نمازجمعه، محوطه دانشگاه تهران و خيابان‌هاي اطراف را بارها پر کرد.

آتش زدن پرچم روسيه نيز از ديگر اقداماتي بود که مردم عليه وابستگي فکري و رفتاري برخي کودتاچيان به اين کشور و در واکنش به دخالت‌ها و مشورت دادن‌هاي روسيه به کودتاچيان در ايران انجام دادند.

سياسي‌ترين نماز عبادي- سياسي

دانشگاه تهران امروز شاهد قشرها و طبقه‌هاي مختلفي از نمازگزاران بود که با همراهي موسوي، کروبي و ديگر چهره‌هاي اصلاح طلب در نماز جمعه شرکت کرده بودند. مرد و زن و پير و جوان با انواع نگاههاي مذهبي و حتي بعضا کمتر مذهبي، امروز در نمازجمعه که هميشه يک عبادت سياسي خوانده مي‌شد، حضور پيدا کردند و بدين ترتيب اين نماز را به حق مي‌توان سياسي‌ترين نماز پس از فوت امام خميني دانست.

خطبه هاي پيش از نماز امروز حال و هوايي همچون ديگر نمازهاي جمعه داشت و طعنه‌هايي عليه هاشمي و حضور سبزها در نمازجمعه نيز در آن وجود داشت. اما بلافاصله جمعيت اطراف دانشگاه تهران که منتظر حضور هاشمي بودند، با شعارهاي الله اکبر به پيشواز حضور وي رفتند.
مسئولان نمازجمعه آنقدر معطل کردند که وقتي هاشمي در پشت تريبون حضور يافت، زمان از لحظه اذان عبور کرده باشد. اما وقتي هاشمي حضور يافت، از ابتداي سخنان او مشخص بود که بنا دارد اعتدال هميشگي خود را با انتقاد از وضع موجود بياميزد و شايد به همين خاطر بود که شعارهاي الله اکبر و درود بر هاشمي، چاشني بخش‌هايي از سخنان او شد.

اتحاد سبزها و هاشمي

از ابتداي سخنان هاشمي به نظر مي‌رسيد فضاي حاکم بر صحن اصلي نمازجمعه در اختيار حاميان احمدي‌نژاد باشد، آنچنان که «شعار خوني که در رگ ماست هديه به رهبر ماست» نيز اينطور نشان مي‌داد.

اما کمي که گذشت، شعار «مرگ بر چين» و سپس به دنبال تاکيد هاشمي بر لزوم حفظ جمهوريت نظام و اتکا به راي مردم، شعار «هاشمي، هاشمي، حمايتت مي‌کنيم» نشان داد که سازماندهي گروههاي مخالف حتي از عهده‌ي پر کردن محوطه‌ي زمين چمن سابق و صحن اصلي دانشگاه هم بر نيامده است.

بدين ترتيب از ميانه‌ي خطبه‌هاي هاشمي، فضا عوض شد و سبزها متوجه شدند در اکثريت‌اند. اين شد که طرف مقابل تلاش کرد با شعارهايي در حمايت از رهبري و نيز شعار «مرگ بر غارتگر بيت‌المال» فضا را متشنج کند. اما در اينجا بود که نمازگزاران سنتي هم در مقابل طيف تندروي حامي احمدي‌نژاد ايستادند و با ذکر صلوات، مانع از به نتيجه رسيدن اخلال مورد نظر آنها شدند.

او در طول سخنان خود در هر دو خطبه، مثال‌ها و نکات مذهبي متعددي را بيان کرد که تقريبا همه‌ي آنها حاوي کنايه‌هاي انتقادي عليه وضعيت حاکم بود. همچنين در هيچ جاي صحبتش از مردم معترض انتقاد نکرد، بلکه در عوض عملکرد شوراي نگهبان و صدا و سيما را به باد انتقاد گرفت.

وي به روايتي اشاره کرد و آن را صحيح ترين حديث از نوع خود در رابطه با ولايت معرفي کرد. بر اساس اين حديث، پيامبر به امام علي سفارش مي‌کند که آن زمان بايد به دنبال حکومت باشي که مردم تو را بخواهند و آن زمان که تو را نخواستند، حکومت را کنار بگذار.

وي همچنين به وضع کشور چين و برخورد دولت آن با مسلمانان اشاره کرد و گفت: مسلمانان از اين نوع برخورد با همکيشان خود، در هر جاي دنيا که باشد، متاثر و ناراحت مي‌شوند. اين سخنان با شعار گسترده «مرگ بر چين» پي گرفته شد که هاشمي در اينجا خطاب به نمازگزاران گفت: من هم همان حرف شما را مي‌زنم، و از آنها خواست شعار ندهند.

هاشمي در خطبه دوم نيز با اشاره به انتخاباتي که برگزار شد، اشاره کرد که: وضعيت خوبي در پيش از انتخابات وجود داشت و اگر وضع به همان منوال به پيش رفته بود، اميدوار بوديم بهترين انتخابات را در پيش رو داشته باشيم. اما متاسفانه از پيش از انتخابات صحنه‌هايي به وجود آمد که اين شرايط را که مي‌توانست به بهترين انتخابات منجر شود، حالت ديگري بخشيد و فضايي به وجود آورد که اعتماد عمومي خدشه‌دار شد.

پيشنهادات هاشمي براي حل «بحران»

هاشمي با تاکيد بر اينکه «اين اعتماد از دست رفته را نمي توان به اين راحتي دوباره به دست آورد»، خاطرنشان کرد که: براي به دست آوردن اين اعتماد، رسانه‌ها نقش زيادي خواهند داشت؛ به خصوص صدا و سيما که متاسفانه خوب عمل نکرد و البته بقيه رسانه‌ها که بايد در پوشش قانون حق داشته باشند، انتقاد کنند ولي متاسفانه از اين حق قانوني برخوردار نيستند.

او به تضييقات و نگراني مراجع اشاره کرد و از به وجود آمدن چنين شرايطي براي ايشان اظهار ناراحتي و نگراني کرد.
هاشمي سپس با انتقاد از شوراي نگهبان به خاطر اينکه نتوانست از فرصت اضافي پنج روزه براي جلب اعتماد مردم استفاده کند، پيشنهاداتي را عنوان کرد که به گفته‌ي وي در مشورت با اعضاي خبرگان و مجمع تشخيص هم مورد تاييد آنها قرار گرفته است:
آزادي هرچه سريع‌تر زندانيان سياسي
برداشتن محدوديت‌هاي مطبوعات
دلجويي از آسيب ديدگان
برگزاري مناظره‌هاي آزاد تلويزيوني
و در نهايت مذاكره براي حل اختلاف در نتايج انتخابات.

بدين ترتيب هاشمي در پايان کار موضع نهايي خود را مشخص کرد و تا جايي حتي فراتر از آنچه از او انتظار مي‌رود، از جنبش سبز حمايت کرد


پارلمان نيوز: حاشيه‌هاي نماز جمعه امروز تهران؛ از حضور ميليوني تا پرتاب گاز اشک‌آور

حضور ميليوني حاميان موسوي در نماز جمعه اين هفته تهران که به اقامت آيت الله هاشمي رفسنجاني برگزار شد در برخي نقاط متاسفانه به خشونت کشيده شد.

به گزارش خبرنگار پايگاه خبري فراکسيون خط امام(ره)مجلس«پارلمان‌نيوز»، آيت الله هاشمي رفسنجاني در حالي بعد از حدود 50 روز غيبت در نماز جمعه تهران حاضر شد که جمعيت ميليوني حاميان موسوي با اطلاع از حضور کانديداي مورد حمايتشان در نماز جمعه و براي اعتراض به نتيجه اعلام شده انتخابات به نماز جمعه آمده بودند.

تمامي خيابان‌هاي منتهي به انقلاب مملو از جمعيتي بود که با نماد سبز رنگ به نشانه حمايت از ميرحسين موسوي به نماز جمعه آمده بودند.

چند صد نفر از جوانان حامي احمدي‌نژاد كه پوسترهاي از وي و مقام معظم رهبري در دست داشتند، نيز از مقابل دانشگاه تهران به سمت ميدان انقلاب راهپيمايي كردند و شعارهايي چون مرگ بر غارتگر بيت‌المال / حزب‌الله، ماشا‌الله سر دادند.

پيش از آغاز خطبه نماز جمعه مردم با سر دادن شعارهايي چون يا حسين ميرحسين، الله اکبر، سلام بر هاشمي دورد بر موسوي، زنداني سياسي آزاد بايد گردد، مرگ بر روسيه، و هاشمي حمايت حمايت، حمايت خود را از موسوي و هاشمي اعلام کردند.

در ميان خطبه‌ها در خيابان قدس به دلايل نامشخصي چندين بارگاز اشك آور شليك شد.

دوربين صداو سيما و چند دوربين ديگر در ميان جمعيت و از پشت نرده‌هاي دانشگاه از مردم فيلمبرداري مي‌کردند که اين اقدام با اعتراض مردم با سر دادن شعارهاي عليه صدا و سيما و هو کردن فيلمبرداران مواجه شد.

هنگام ايراد خطبه توسط هاشمي رفسنجاني جمعيت در حمايت از مواضع انتقادي او به انتخابات شعار الله اکبر سر دادند.

زماني‌که خطيب نماز جمعه از زنداني بودن شخصيت هاي سياسي انتقاد کرد مردم شعار زنداني سياسي آزاد بايد گردد سر دادند.

تاکيد هاشمي رفسنجاني بر نقش مردم در انتخاب مسئولان نظام و اينکه" مي‌توانستيم سربلندترين شرايط را در دنيا داشته باشيم ولي متاسفانه آنگونه كه مي‌خواستيم نشد "با شعار هاي الله اکبر،" موسوي، موسوي حمايت" حاضران در نماز جمعه مواجه شد.

با اتمام نماز حاميان موسوي به صورت راهپيمايي با سر دادن شعارهايي به حر کت در آمدند که متاسفانه برخي از نيروهاي خودسر به مردم حمله كرده و به ضرب وشتم نمازگزاران پرداختند و از سوي ديگر گار اشك آور در خيابان‌هاي اطراف انقلاب به ويژه خيابان قدس و 16 آذر شليک شد.

مردم دربرخي نقاط براي خنثي کردن اثر گاز اشک آور که به شدت هوا را پر کرده بود آتش روشن کردند.

در برخي خيابان‌ها نماز گزاران ناچار شده بودند براي ايجاد دود در هوا و کمک به بيماران ريوي و آسمي برخي لوازم همراه خود از جمله زيرانداز را بر روي آتش انداخته تا دود آن، اثر گاز اشک آور را از بين ببرد.

ماشين‌ها در خيابان‌هاي اطراف به نشانه اعتراض به برخورد با نمازگزاران و مردم بوق خودروهاي خود را به صدا در آوردند.

با حضورگسترده گارد موتور سوار،گارد ضد شورش و لباس شخصي‌ها حدود ساعت چهار بعداز ظهر مردم از اطراف خيابان انقلاب متفرق شدند و آرامش نسبي بر اين منطقه حاکم شد.


راديو زمانه: درگيري پليس و معترضان در نماز جمعه تهران

خبرگزاري رويترز از درگيري نيروي انتظامي و معترضان به نتايج انتخابات در نماز جمعه اين هفته تهران خبر داده‌است.

رويترز به نقل از شاهدان عيني تعداد تعداد بازداشت شدگان را دست کم ۱۵ نفر اعلام کرده است.

بسياري از معترضان به نتايج انتخابات براي پيگيري اعتراضات خود در نماز جمعه اين هفته شرکت کرده‌اند. نماز جمعه اين هفته تهران به امامت علي اکبر هاشمي رفسنجاني برگزار شد.

بنا به گزارش خبرگزاري آلمان جمعيت تا سه کيلومتري اطراف دانشگاه را احاطه کرده‌است. اين خبرگزاري تعداد شرکت کنندگان در نماز جمعه اين تهران را صدها هزار نفر برآورد کرده‌است.

بنا به گزارش‌هاي رسيده از تهران تعداد زيادي خودروي پليس در خيابان‌هاي اطراف دانشگاه تهران ديده مي‌شود. شعارهاي «نترسيد، نترسيد، ما همه با هم هستيم» و «يا حسين، ميرحسين» از سوي جمعيت اطراف دانشگاه تهران به گوش مي‌رسد.

تعداد زيادي از نمازگزاران با استفاده از نشانه‌هاي سبز در نماز جمعه حاضر شده‌اند. روزنامه اعتماد روز گذشته از کم ياب شدن سجاده سبز در تهران خبر داده بود.رنگ سبز، نشان انتخاباتي هوادران ميرحسين موسوي است.

به نوشته تارنماي آينده نيوز به خبرنگاران خارجي اجازه حضور در نماز جمعه اين هفته تهران داده نشده‌است. پتر متزگر خبرنگار شبکه اول تلويزيون آلمان، ARD، نيز به راديوي سراسري آلمان گفته‌است که اجازه خروج از محل اقامتش راي تهيه خبر و گزارش را ندارد.

همزمان با شروع نماز جمعه تلفن‌هاي همراه منطقه منتهي به ميدان انقلاب، وليعصر، بلوار کشاورز، خيابان انقلاب، خيابان جمهوري، ميدان فردوسي قطع شده‌است.

خبرگزاري ايلنا از حضور ميرحسين موسوي و مهدي کروبي در نماز جمعه اين هفته خبر داده‌است. اين دو نامزد رياست جمهوري پيش از اين اعلام کرده بودند که در نماز جمعه اين هفته شرکت خواهند کرد.

آيت الله هاشمي رفسنجاني در نماز جمعه اين هفته تهران، خواستار آزادي بازداشت‌شدگان ناآرامي‌هاي اخير ايران شد.

رئيس مجلس تشخيص مصلحت گفت افرادي که در جريان ناآرامي‌ها بازداشت شدند، بايد آزاد شوند و «نبايد به خاطر زنداني بودن عده‌اي، دشمنان ما را استهزا کنند.»

در يک ماه گذشته شهرهاي مختلف ايران شاهد اعتراضات گسترده به نتايج انتخابات بوده‌اند. در جريان اين ناآرامي‌ها هزاران نفر بازداشت شده‌اند.


بي بي سي: درگيري پس از نمازجمعه در تهران

گزارش ها از تهران حاکي است که در حاشيه نمازجمعه ۲۶ تير درگيري هايي ميان مخالفان دولت با پليس و نيروهاي بسيج اتفاق افتاده است.

خبرگزاري آسوشيتدپرس از تهران گزارش داده است که پليس و نيروهاي بسيج در بيرون دانشگاه تهران به سمت هزاران تن از معترضان که شعار "مرگ بر ديکتاتور" مي دادند گاز اشک آور پرتاب کردند و به آنها يورش بردند.

شاهدان عيني به اين خبرگزاري گفته اند که ده ها تن از معترضان دستگير و با کاميون از محل برده شده اند.

بر اساس اين گزارش، بسيجيان لباس شخصي جلوي صف نيروهاي پليس ضد شورش ايستاده بودند و کپسول هاي گاز اشک آور را به سمت آنها پرتاب مي کردند.

آسوشيتدپرس مي نويسد که تعدادي از جوانان که دستمال هاي سبز به صورت بسته بودند، کپسول هاي گاز اشک آور را با پا به پياده روي خيابان مي انداختند.

بعضي از اين جوانان هم در خيابان آتش روشن کرده بودند و انگشتان خود را به نشانه پيروزي در هوا تکان مي دادند.

مخالفان دولت در حاشيه نمازجمعه روز 26 تير که توسط اکبر هاشمي رفسنجاني اقامه شد، شعارهايي چون "آزادي، آزادي"، "الله اکبر"، "يا حسين، ميرحسين"، "ما اهل کوفه نيستيم، حسين تنها بماند"، "دولت کودتا، استعفا، استعفا"، "زنداني سياسي آزاد بايد گردد" و "برادر شهيدم، رأيت رو پس مي گيرم" مي دادند.

هواداران دولت هم شعار مي دادند: "ما اهل کوفه نيستيم، علي تنها بماند"، "خوني که در رگ ماست، هديه به رهبر ماست" و "اي رهبر آزاده، آزاده ايم آزاده".

خبرگزاري فرانسه به نقل از شاهدان عيني در تهران گزارش داده است که نيروهاي پليس ضد شورش و بسيج در خيابان هاي اطراف دانشگاه تهران مستقر شده بودند تا جلوي تظاهرات را بگيرند، اما معترضان موفق شدند دست به تجمع هاي پراکنده بزنند.


راديو دويچه وله: اعتراضي‌ترين نمازجمعه‌ي تاريخ معاصر ايران

شاهدان عيني از پرازحادم‌ترين و اعتراضي‌ترين نماز جمعه تاريخ سي سال اخير ايران خبر مي‌دهند. هنگامي که رفسنجاني خواهان آزادي زندانيان معترض به نتيجه انتخابات شد، تأييد جمعيت اين خواست را همراهي کرد.

بعد از اعلام رسمي دفتر هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام مبني بر اقامه نماز جمعه تهران توسط وي، ميرحسين موسوي و مهدي کروبي دو تن از نامزدهاي معترض به نتايج انتخابات رياست جمهوري اعلام کردند که هم‌گام با مردم براي ادامه اعتراضاتشان در نماز جمعه اين هفته شرکت خواهند کرد.

به گفته‌ي شاهدان عيني از ساعت ۱۰ صبح درهاي ورودي دانشگاه تهران بر روي مردم بسته شده و به آنان اجازه ورود به داخل دانشگاه داده نمي‌شد. شرکت‌کنندگان در مراسم امروز از تعداد بسيار زياد مردمي که به سمت دانشگاه تهران حرکت مي‌کردند گفته‌اند. يکي از اين شاهدان، جمعيتي را که از ميدان فلسطين به سمت دانشگاه تهران حرکت مي‌کردند بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر تخمين مي‌زند. وي مي‌گويد: «از تقاطع طالقاني - وصال جمعيت به حدي زياد بود که نمي‌شد جلوتر رفت و مردم جاي جاي خيابان طالقاني نشسته بودند. قبل از سخنراني رفسجاني فردي پشت تريبون رفت و خواستار گفتن ’’مرگ بر امريکا‘‘ بود که همه‌ي مردم با شدت ’’مرگ بر روسيه‘‘ مي گفتند و بعد هم ’’يا حسين ميرحسين‘‘».

دستگيري شادي صدر

قبل از شروع نماز جمعه حدود ساعت ۱۲ ظهر به وقت تهران، شادي صدر وکيل و فعال زنان در حالي که با دوستان و همکارانش به طرف محل برگزاري نماز جمعه مي‌رفتند، توسط نيروهاي لباس شخصي در بلوار کشاورز دستگير شد. زهرا سعيدزاده حقوقدان و از همکاران شادي صدر که هنگام دستگيري وي با او بوده مشاهداتش را اينگونه بيان مي‌کند: «من و دوستانم داشتيم مي‌رفتيم نماز جمعه. مثل همه‌ي آدمهاي که مي‌توانند بروند نماز جمعه، خيلي ساده و راحت. ناگهان يک موتورسوار به ما حمله کرد و گفت، اين خانم را دستگير کنيد. دو نفرکه پياده بودند شروع کردند به گرفتن شادي و به طرف ماشين بردندش. ما اعتراض کرديم که براي چي مي‌خواهند اين کار را بکنند. براي اين که نه پليس بودند، نه نيروي انتظامي. گفتند شما کاري نداشته باشيد، برويد کنار بايستيد. شادي را انداختند تو ماشين».

وي همچنين از برخورد خشن افراد دستگيرکننده خانم صدر با وي مي‌گويد و اينکه او را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند: «ما در ماشين را باز کرديم که شادي را بيرون بياوريم، با وضعيت خيلي وحشتناک و غيرانساني مانتوي شادي را از تنش درآوردند و يکنفر از جلو به او حمله کرد و اصلا روسري‌اش را از سرش درآوردند. من گفتم، شادي بيا بيرون. اينها کي هستند دارند تو را مي‌برند. که شادي به سمت خيابان دويد تا از دستشان فرار بکند، ولي يک آقايي با يک باتوم فنري به او حمله کرد و خانم صدر را بغل کرد و انداخت تو ماشين. يعني ديگر آن موقع نه حجاب مطرح بود، نه محرمي و نامحرمي. فقط مي‌خواستند شادي را ببرند. پشت سر آن هم دوتا ماشين بنز آمدند وسط خيابان که من ديگر آنموقع گفتم مردم کمک کنيد، دارند مي‌برند، لخت‌اش کرده‌اند و دارند مي‌برندش. اما مردم همين طور مبهوت مانده بودند. مثل اين که از يک مدتي اين موتورسوارهاي لباس شخصي دنبال ما بودند».

تنها نماز جمعه‌اي که با کف و سوت همراه بود

شاهد عيني ديگري که امروز از ساعات اوليه روز براي شرکت در تجمع اعتراضي نماز جمعه به سمت دانشگاه تهران رفته، مشاهداتش را اينگونه بيان مي‌کند: «ما حدود ساعت ۱۲ رسيديم و درهاي دانشگاه را بسته بودند در حالي که هيچ وقت ساعت ۱۲ درها را نمي‌بندند. مردم اعتراض‌شان اين بود که چرا ساعت ۱۲ درها را بسته‌ايد و مي‌گفتند بگذاريد ما برويم داخل. حتا يک عده رفتند به طرف در که در آن را بشکنند و وارد بشوند که ديگر نتوانستند. مردم در تمام خيابان‌هاي اصلي، يعني چهارضلع دانشگاه تهران نشستند. همه‌ي خيابانها پر شد، به غير از ميدان انقلاب. گارد ويژه، پليس، بسيجي، لباس شخصي، هرچيزي که دلتان بخواهد هم بود. حرفهاي خطيب قبل از رفسنجاني همه پخش شد و همه گوش کردند. به حرفهاي هاشمي که رسيد بلندگوها را قطع کردند يعني توي محوطه‌ي دانشگاه صداي هاشمي پخش مي‌شد. بعد ديگر مردم با راديو ترانزيستوري خطبه‌ها را گوش مي‌کردند. قبلش هم کلي شعار دادند. محور اصلي شعارها اين دفعه مرگ بر روسيه بود. يعني چيز جديدي بود. چون اين هواپيما هم سقوط کرده بود، مردم عقده‌ي عجيبي از روسيه گرفته بودند. يکي هم زنداني سياسي آزاد بايد گردد. و شعار ’’مجتبي بميري، رهبري رو نبيني‘‘ و "يا حسين ميرحسين‘‘.مردم با همين راديوهاي کوچک به همديگر خبر مي‌دادند که الان هاشمي دارد چه مي‌گويد. آنجايي که درباره‌ي زندانيان سياسي گفت، همه الله اکبر گفتند، دست زدند، کف و سوت زدند. اين تنها نمازجمعه‌اي بود که کف و سوت داشت. بعضي‌ها مي‌گفتند کف نزنيد، سوت نزنيد ولي مردم مي‌گفتند دلمان مي‌خواهد اصلا آمده‌ايم که کف و سوت بزنيم».

اين شرکت‌کننده در مراسم اعتراضي روز جمعه تهران همچنين از شليک گاز اشک‌آور توسط نيروهاي انتظامي مي‌گويد: «همين که خطبه‌هاي نماز تمام شد، يعني هنوز نماز را نخوانده بودند که حمله کردند. بيشتر از همه چيز گاز اشک‌آور بود. صداي شليک مي‌آمد که مردم فکر کردند اينها دارند تير مي‌زنند ولي صداي تير نبود، گاز اشک‌آور بود. دوباره مردم راه افتادند و شعار مي‌دادند. شعار مرگ بر ديکتاتور، يا حسين، ميرحسين. بعد همه هم سبزپوش بودند. يعني اصلا مردم نترسيده بودند. همه مچ‌بند، روسري و نشانه‌هاي سبز داشتند. بعد آمدند سمت بلوار کشاورز و وليعصر و دوباره دسته‌هاي تجمع راه افتاد. ولي گاز اشک‌آور و باتوم بيشترين چيزي بود که مردم را با آن متفرق مي‌کردند. اگر مي‌ايستادي، يکنفر هم بودي، مي‌گفتند خانم رد شو، آقا رد شو و اگر نمي‌رفتي باتوم مي‌زدند. من خودم سر خيابان ويلا ديدم پسري را گرفتند و کلي او را کتک زدند و بعد هم او را بردند».

به گزارش خبرگزاري‌هاي خارجي از جمله رويترز در نماز جمعه تهران ۱۵ نفر دستگير شده‌اند. شاهدان عيني اطلاعي از تعداد دستگيرشدگان نداشتند اما خبر دستگيري‌هاي گسترده را تاييد کرده‌اند. سايت‌هاي خبري منتقد دولت احمدي‌نژاد شمار شرکت‌کنندگان در نماز جمعه‌ي اعتراضي امروز را بي سابقه و تا دو و نيم ميليون نفر تخمين زده‌اند.

همچنين به گزارش سحام‌نيوز افراد لباس شخصي هنگام ورود مهدي کروبي به دانشگاه تهران وي را مورد ضرب و شتم قرار دادند به طوري که عمامه‌ي او از سرش افتاد. حسين کروبي فرزند مهدي کروبي دراين مورد به سحام نيوز گفت: «هنگامي كه پدرم مقابل دانشگاه از ماشين پياده شد، تعدادي از نيروهاي لباس شخصي مقابل در ايستاده و زير چتر حمايت نيروي انتظامي به او حمله كردند و او را مورد تعرض قرار دادند به طوري كه عمامه‌ي وي از سرش افتاد . آنها به فحاشي پرداخته و الفاظ بسيار زشت و زننده‌اي به كار مي‌بردند . در همين حال محافظين با سختي آقاي كروبي را وارد دانشگاه كردند».
طبق گزارش‌هاي رسيده، يکي از اعضاي سايت ميدان زنان نيز در تظاهرات روز جمعه مورد حمله‌ي نيروهاي پليس قرار گرفت و در اثر ضربه باتوم از ناحيه دست دچار شکستگي شد.

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .