اعلام سه روز عزاي عمومي از سوي آيت الله منتظري

 


تجمع مردم در ميدان هفت تير آغاز شد

مچ بندهاي سبز در دست بازيکنان تيم ملي فوتبال ايران

بنا بر آخرين گزارش ها، تجمع اعتراضي مردم از ميدان هفت تير تهران آغاز شده است و هم اکنون مردم در حال پيوستن به اين گردهمايي اند. اين راهپيمايي که تا ميدان وليعصر ادامه خواهد داشت با سکوت و به شکل مسالمت آميز برگزار خواهد شد. ميرحسين موسوي امروز با انتشار بيانيه‌اي از مردم ايران خواست براي همدردي با خانواده‌هاي شهدا و مصدومان وقايع اخير، روز پنج شنبه با نماد سوگواري در مساجد و تکايا اجتماع کنند و يا به راهپيمايي مسالمت آميز بپردازند. ديدار حساس تيم هاي ملي فوتبال ايران و کره جنوبي در سئول با نتيجه مساوي يک بر يک پايان يافت. در شروع بازي برخي از بازيکنان تيم ملي ايران با مچ بندهاي سبز به زمين بازي آمدند! به نظر مي رسيد که آنان نيز با اين تمهيد در اعتراضات مردم، خود را سهيم مي دانند. با اين حال در نيمه دوم، اين بازيکنان مچ بندهاي سبز خود را نبسته بودند. احتمال مي رود فدراسيون فوتبال ايران مانع از اين حرکت بازيکنان شده باشد.


افزايش تعداد جان باختگان خشونت هاي اخير ايران به سي و دو

چهارشنبه ، 27 خرداد 1388

مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران پس از تحقيقات ميداني عليرغم گزارشات متعدد ارسالي از آمار کشته شدگان خشونت هاي اخير در ايران، قادر به تائيد مرگ سي و دو شهروند ايراني مرتبط با وقايع 24 و 25 خردادماه است.

اکثر شهروندان مورد اشاره در پي حوادثي چون حمله به کوي دانشگاه (24 خردادماه) و همينطور تيراندازي مستقيم نيروهاي شبه نظامي بسيج به مردم بي دفاع (25 خردادماه) جان خود را از دست داده اند. اين خشونت ها پس از اعتراض شهروندان ايراني به نتايج انتخابات دوره دهم رياست جمهوري آغاز شد و با دخالت نيروهاي امنيتي و شبه نظامي وابسته به دولت به خشونت گرائيد.

روابط عمومي دفتر تحکيم وحدت روز گذشته با صدور بيانيه اي از جان باختن دست کم هفت دانشجو در حوادث حمله به کوي دانشگاه تهران و ساير دانشگاههاي کشور خبر داد (سازمان عفو بين الملل اين آمار را تا تاريخ 25 خرداد 5 تن اعلام کرده بود) . همچنين بنابر گزارشات متعدد و موثق، سردخانه بيمارستان رسول اکرم تهران محل نگهداري هشت جانباخته واقعه تيراندازي به سوي مردم بي دفاع در روز دوشنبه است.

در ادامه فعالان حقوق بشر آذربايجاني نيز از کشته شدن دو شهروند  اروميه اي در درگيري روز دوشنبه 25 خردادماه اين شهر خبر داده اند.

در آخرين مورد منابع پزشکي از بيمارستان فوق تخصصي عرفان (35 درصد اين بيمارستان ويژه “آي.سي.يو”، سي.سي.يو، ان.آي.سيو و14 اتاق عمل است) واقع در غرب تهران از 15 جانباخته در اين بيمارستان که مرتبط با واقعه تيراندازي به سوي مردم در 25 خردادماه است به مجموعه گزارش داده اند.

در مجموع هرچند که آمارهاي دريافتي مجموعه در خصوص شهروندان جانباخته در اقصي نقاط کشور بسيار زياد است اما به لحاظ فقدان امکان ديده باني صحيح ناشي از فضاي به شدت امنيتي و دستگيريهاي گسترده تنها مقدور به تائيد اين آمار هستيم و تلاش مجموعه براي تکميل نمودن مستندات و گزارش خود ادامه دارد.


ميرحسين موسوي: پنج شنبه با نماد سوگواري، تجمع يا راهپيمايي کنيد

براي همدردي با خانواده هاي شهدا و مصدومان وقايع اخير

به گزارش خبرنگار قلم نيوز ، متن بيانيه ميرحسين موسوي به اين شرح است:

بسمه تعالي

ملت شريف ايران

همانگونه که مي دانيد طي روزهاي گذشته و در نتيجه برخوردهاي غيرقانوني و خشونت بار با منتقدان و معترضان نسبت به نتايج انتخابات رياست جمهوري شماري از هموطنانمان مصدوم و تعدادي نيز به شهادت رسيده اند. اينجانب ضمن عرض تسليت به خانواده هاي شهدا و همدردي با مصدومان و مجروحان از همگان درخواست مي کنم بعد از ظهر روز پنج شنبه بيست و هشتم خردادماه به هرصورت ممکن، اعم از اجتماع در مساجد و تکايا با استفاده از نمادهاي سوگواري همدردي خود را با بازماندگان اعلام کنند و بديهي است که خود نيز در اين مراسم شرکت خواهم کرد.

ميرحسين موسوي


اطلاعيه روابط عمومي نهضت آزادي ايران

هم ميهنان شريف و آزاده

به اطلاع مي رساند عصر روز سه شنبه 26 خرداد ماه ماموران دادگاه انقلاب اسلامي  به دفتر کار آقاي مهندس محمد توسلي ، عضو شوراي مرکزي و رئيس دفتر سياسي نهضت آزادي ايران ، مراجعه و متاسفانه بدون هرگونه تفهيم اتهام قضايي و يا در دست داشتن هرگونه حکم قضايي و صرفا  با عنوان کلي اتهام " اقدام عليه امنيت ملي" نسبت به دستگيري ايشان اقدام کرده و سپس منزل ايشان را نيز مورد تفتيش و بازرسي قرار داده اند. به صورت همزمان نيز ،  مراجعه مشابه اي از طرف ماموران به محل سکونت دکتر ابراهيم يزدي، رئيس شوراي مرکزي و  دبيرکل نهضت آزادي ايران انجام شده است که به دليل عدم حضور ايشان در منزل ، ماموران موفق به ديدار با ايشان نشده اند.

لازم به يادآوري است که نهضت آزادي ايران طي روزهاي اخير و در بيانيه تحليلي شماره 2104 – 24/03/88 خود ،  نسبت به عدم سلامت انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري اعتراض کرده است .

 روابط عمومي

نهضت آزادي ايران


تجمع اساتيد، دانشجويان و کارمندان دانشگاه هاي تهران در اعتراض به تهاجم وحشيانه به کوي دانشگاه تهران

خبرنامه اميرکبير: هزاران تن از دانشجويان، اساتيد، کارمندان دانشگاه تهران و ديگر دانشگاه هاي تهران، مانند دانشگاه پلي تکنيک و شريف با تحصن در مقابل مسجد دانشگاه تهران، به هجمه ي بي سابقه ي نيروهاي مهاجم انصار و بسيج به کوي دانشگاه تهران و به خاک و خون کشيده شدن دهها تن از دانشجويان بي گناه دانشگاه تهران اعتراض کردند. دانشجويان در اين تجمع با در دست داشتن پلاکاردهائي کشته و زخمي شدن دانشجويان بي گناه را در اين يورش وحشيانه مجريان حکومت، محکوم کردند.

در اين تجمع اعتراضي که جمع کثيري از اساتيد دانشگاههاي شريف و پلي تکنيک و دانشگاه تهران حضور داشتند، بيانيه اساتيد دانشگاه هاي مختلف در محکوميت اين واقعه دردناک قرائت شد. اساتيد سخنراني در اين تجمع خواهان رسيدگي هر چه سريعتر به وضعيت دانشجويان زخمي شده و نيز شناسائي عاملان اين جنايت آشکار شدند.

هم چنين طبق خبرهاي رسيده جمعي از اساتيد دانشگاه تهران، بويژه دانشگاه فني و رياست اين دانشکده نيز ضمن صدور بيانيه اي خواهان پاسخگوئي فرهاد رهبر در مقابل اين تجاوز آشکار به حريم دانشجويان و نيز استعفاي فرهاد رهبر در مقابل اين بي کفايتي اشکار شدند.

به گزارش خبرنامه اميرکبير، تجمع کنندگان در تجمع امروز که از ساعت ۱۱ صبح آغاز شد و تا ظهر ادامه يافت، دانشجويان اعلام کردند که به تجمع خود ادامه خواهند داد و هم چنان در عزاي از دست رفتن جان دانشجويان عزادار خواهند بود.

همچنين عده اي از مردم با مراجعه به بيمارستان شريعتي خواهان عيادت و ملاقات دانشجويان زخمي شدند اما مسئولين بيمارستان اعلام کرده اند که به دستور برخي، اجازه ي اين کار را ندارند.

 به گفته دانشجويان شاهد ماجرا در واقعه يکشنبه شب کوي دانشگاه تهران، شدت جراحت دانشجويان و عدم رسيدگي به وضعيت آنان به حدي بوده است که تا صبح آن روز و روشن شدن هوا، صداي ناله هاي دانشجويلان زخمي از ميان اتاق ها و وسايل تخريب شده ي دانشجويان به گوش مي رسيده است. اين در حالي بود که انصار حزب الله که بانيان اين واقعه ي دردناک بوده اند، دانشجويان کوي علوم پزشکي تهران را که آن شب براي رسيدگي به وضعيت زخمي ها به کوي سرازير شده بودند مورد ضرب و شتم شديد قرار دادند.

 به گزارش خبرنامه اميرکبير، در پي اين هجمه گسترده به جان دانشجويان دانشگاه تهران و کشته شدن عده اي دانشجوان دانشگاه تهران به حالت نيمه تعطيل درامده است. روز گذشته کارمندان و اساتيد دانشگاه تهران با تعطيلي تمام کارهاي خود و ترتيب دادن يک اعتصاب اعتراضي تحصن کردند و احتمال مي رود اين تعطيلي و اعتصاب تا روزهاي اينده ادامه يابد.

تجمع ديروز در ساعت ۱ ظهر خاتمه يافت اما دانشجويان حاضر در اين تجمع هم چنان تا ساعات متوالي در جلوي مسجد دانشگاه متحصن شدند. دانشجويان با شعارهاي “مرگ بر ديکتاتور”، “الله اکبر”، رئيس انتصابي استعفا استعفا” خواهان استعفاي فرهاد رهبر شدند.

اين دانشجويان بعد از ظهر ديروز بطور جمعي به سمت خيابان انقلاب به راه افتادند. جمعيت دانشجويان متحصن در حالي که پلاکاردهائي را در مورد واقعه حمله نيروهاي انصار حزب الله به کوي دانشگاه تهران در دست داشتند در ميان مردم جلب توجه نموده و همين امر موجب شد تعداد زيادي از مردم به نشانه ي حمايت از دانشجويان، با آنان همراهي کنند.

به راه افتادن عده ي زيادي از مردم در خيابان آزادي، بار ديگر موجب شکل گيري تجمع بسيار گسترده تري در خيابان ازادي شد و جمعيت معترض به سمت ميدان آزادي به راه افتادند.

بنابر گزارش ها اسامي دانشجويان که توسط نيروهاي انصار و بسيج در حمله وحشيانه آنان به شهادت رسيده اند عبارتند از: مينا احترامي، فاطمه براتي، کسري شرفي، کامبيز شعاعي و محسن ايماني.

لازم به ذکر است شدت جنايت انجام گرفته در حمله مجريان حاکميت به حدي زياد بوده است که علي لاريجاني رئيس مجلس و برخي از نمايندگان مجلس نيز به شکايت از اين وقايع پرداخته اند.

فرهاد رهبر رئيس دانشگاه تهران که سابقه فعاليت در وزارت اطلات را نيز دارد، در شب حمله به کوي دانشگاه نه تنها حاضر نشده بود از دانشجويان دفاع کند، بلکه از نيروي انتظامي نيز تشکر کرده بود.

وي پس از گسترش اعتراض دانشجويان و اساتيد به جنايات صورت گرفته، در مصاحبه هايي حمله به کوي دانشگاه تهران را محکوم کرد اما مدعي شد دانشجويي در اين حادثه کشته نشده است.

لازم به ذکر اجساد قربانيان کوي دانشگاه طي روز گذشته به خاک سپرده شدند و وزارت اطلاعات خانواده دانشجويان را تهديد کرده است که حق ندارند در اين زمينه اطلاع رساني کنند.


محکوميت اقدامات وحشيانه و کشتار مردمي در آخرين بيانيه موسوي

به گزارش قلم نيوز، متن کامل بيانيه مهندس ميرحسين موسوي به اين شرح است:

"بسم الله الرحمن الرحيم

لا يحب الله الجهر بالسوء من القول الا من ظلم و کان الله سميعا عليما

مردم شريف ايران

تجمع عظيم و بي سابقه شما در روز 25 خرداد که در دفاع از حق و صيانت از رأي تان و دفاع از جمهوريت و اسلاميت نظام انجام گرفت، اصحاب دروغ را آن چنان به خشم آورد که تحمل نياوردند و کوشيدند شيريني اين همايش پرشکوه را با برخورد سبعانه به کام دوستداران ايران تلخ کنند. اينجانب ضمن محکوم نمودن اقدامات وحشيانه و کشتار مردمي که صرفاً خواستار احقاق حق خود هستند ، لازم مي دانم نکاتي را درباره اين رخداد و تحولات مربوط به آن به آگاهي ملت برسانم:

1. همانگونه که مردم فهيم تهران در تجمع روز دوشنبه به روشني نشان دادند ما در پي اعتراض آرام به روند ناسالم برگزاري انتخابات و تحقق هدف ابطال انتخابات و تجديد آن بر اساس راهکارهايي هستيم که عدم تکرار تقلب هاي فضاحت بار انتخاب پيشين را تضمين کند. لذا حساب ما از کساني که با آشوب و تخريب اموال خصوصي و عمومي فضاي جامعه را متشنج کنند و آن را به سوي هرج و مرج ببرند جداست. بلکه اطلاعاتي که به دست ما رسيده است نشان مي دهد اين اصحاب تقلب و دروغ هستند که براي تکميل طرح خود به بانک ها و ادارات و اموال مردم حمله مي کنند و آنها را تخريب مي نمايند. بنابراين عموم مردم را به هوشياري در برابر اين نقشه فريبکارانه و تداوم اعتراض با حفظ آرامش دعوت مي کنم. مردم مي دانند چه کساني خوابگاه دانشجويان را ويران کردند و دانشجويان پسر و دختر را کتک زدند يا در شمال ميدان آزادي مردم را به شهادت رساندند. راهي که ملت براي رسيدن به پيروزي و احقاق حقوق نقض شده اش انتخاب کرده است، استفاده از روش هاي صلح آميز و دوري از خشونت است.

2- دولت با همکاري سازمان صداوسيما کوشش مي کند اين موج سبز مردمي را وابسته به بيگانگان جلوه دهد. غافل ازآن که اقبال به رسانه هاي خارجي نه ناشي از توفيق اين رسانه ها در جلب مخاطب و يا وابستگي اين جريان مردمي به خارج بلکه حاصل بي تدبيري و فضاي بسته رسانه اي موجود است. دولتي که رسيدن صداي مخالفانش را از طريق چند روزنامه و پايگاه خبري طاقت نمي آورد لاجرم به دست خود، نگاه جامعه را به رسانه هاي بيرون از مرزها معطوف مي کند؛ موج سبز اعتراض هاي ما تنها منعکس کننده يک خواست مستقل و به حق داخلي است که به مداخله ديگران، خوش آمد نمي گويد.

3- دستگيري هاي گسترده اي که طي روزهاي گذشته از فرزندان انقلاب انجام گرفته است، نشان دهنده اين واقعيت است که عاملان تقلب و سپس بلوا کمترين شناختي نسبت به حقيقت اعتراضات مردم ندارند و با توهم اينکه سازماندهي تشکيلاتي عظيمي در وراي حرکت هاي مردم قرار دارد، خود را تسلي مي دهند تا باور نکنند که طبيعت خودجوش واکنش هاي مردم خبر از ادامه دار بودن آن تا رسيدن به نتيجه مي دهد. اينجانب دستگيري هاي وسيع اخير را محکوم مي کنم و هشدار مي دهم که گسترش اين رويه ها تنها بر زشتي چهره مخالفان ملت و انگيزه مردم را براي توسعه اعتراضات مي افزايد.

4- اينجانب با ابراز همدردي عميق با خانواده هاي شهيدان و مصدومان از ابتکار دلسوزاني که صميمانه با خانواده هاي اين عزيزان همدردي و همراهي کرده اند سپاسگزاري مي کنم و اين سنت حسنه را برآمده از عواطف پاک ديني و انساني آنان مي دانم.

ميرحسين موسوي"


استعفاي جمع کثيري از اساتيد دانشگاه تهران در اعتراض به کشتار وحشيانه دانشجويان دانشگاه تهران

خبرنامه اميرکبير: بيش از صد استاد از دانشکده هاي مختلف دانشگاه تهران در اعتراض به يورش وحشيانه و غيرانساني انصار حزب الله به کوي دانشگاه تهران، و کشته و مجروح شدن جمعي از دانشجويان ساکن کوي، استعفاي خود را اعلام کرده اند.

در ميان اساتيد مستعفي نام دکتر جبه‌دار مارالاني از اساتيد بنام گرايش الکترونيک دانشکده برق به چشم مي خورد. اساتيد مستعفي از دانشکده علوم پايه و فني و ديگر دانشکده هاي دانشگاه تهران هستند. هم چنين جمعي ديگر از اساتيد دانشکده حقوق و علوم سياسي با امضاي طوماري خطاب به فرهاد رهبر، خواهان پاسخگوئي وي در برابر اين تجاوز آشکار به حريم دانشجويان شدند

گفتني است يک روز پس از اين تجاوز وحشيانه، فرهاد رهبر با صدور اطلاعيه اي از نيروي انتظامي تشکر کرده بود. چنين مواضعي از سوي وي خشم دانشجويان را بر انگيخته است.

وي هم چنين در چند روز گذشته تلاش نمود تا به اتخاذ مواضعي همدلي خود را با دانشجويان نشان دهد. اما قاطبه ي دانشجويان و اساتيد در تجمعات اعتراضي خود خواهان پاسخگوئي وي در قبال اين بي کفايتي آشکار و استعفاي وي شدند. هم چنين نکته جالب در مصاحبه هاي وي با خبرگزاري هاي مختلف، آن است که وي هنوز هم اعلام مي کند که دانشجوئي در اين تهاجم کشته نشده است. اين در حالي است که دانشجويان اين مسئله را رد مي کنند.

گفتني از فرهاد رهبر چند سال پيش معاون وزارت اطلاعات بوده است و هم اکنون در موضعي عجيب خواهان روشن شدن هويت ضاربان دانشجويان در واقعه کوي دانشگاه تهران شده است!


سرکوب اعتراضها در اورميه ادامه دارد/حمله مأموران يگان ويژه به يک خوابگاه دخترانه در اروميه

اورمونيوز(۲۷ خرداد ۱۳۸۸): اخبار رسيده از اورميه از شکنجه و ضرب و شتم بيرحمانه شرکت کنندگان اعتراضات سه روز گذشته در اين شهر حکايت مي کند. طبق گزارش همکاران گروه خبري اورمونيوز شهر اورميه بعد از دوم خرداد ۱۳۸۵ تا کنون شاهد چنين جو رعب و وحشتي نبوده است.

بازداشت شدگان که تعداد آنها بيش از ۳۰۰ نفر گزارش شده است ابتدا به مراکز مختلف از جمله اداره آگاهي واقع در کوي مخابرات٬ کلانتري ۱۷ در حوالي ترمينال شهري٬ چند مرکز اطلاعاتي٬ امنيتي و انتظامي در اطراف چهار راه دانشکده و رودخانه شهرچاي اورميه منتقل شده٬ با چماق و باتوم مورد حمله بيرحمانه مأموران قرار گرفته اند.

بنا به گزارشها در مورد هويت تمام بازداشت شدگان بعد از کتک زدن آنها تحقيق مي شود. عده اي از بازداشت شدگان که مأموران آنها را با عنوان «تجزيه طلبان با سابقه» و «پان تورکيستها!» صدا مي کرده اند به مراکز ديگر منتقل شده اند. اينها عمدتا کساني هستند که سابقه شرکت و يا دستگيري در اعتراضهاي روز جهاني زبان مادري٬ آغاز مدارس٬ اعتراضات خردادماه آذربايجانيها و مراسمهاي ۲۱ آذر را داشته اند.

افراد بدون سابقه [کيفري] که کمتر از ۲۵ سال دارند٬ پس از تحمل ضربه هاي لگد٬ باتوم و چماق مأموران در صورت مراجعه خانواده و سپردن کفالت آزاد شده و مسنترها به مراکز امنيتي تحويل داده مي شوند.

يک شهروند اورميه اي که پسر ۲۱ ساله خود را از يکي از کلانتري ها تحويل گرفته در گفتگو با همکاران گروه خبري اورمونيوز حال فرزندش را بسيار وخيم گزارش کرده است. مأموران دست پسرش را شکسته و دندانهاي فک پايين او را خرد کرده اند. اين جوان اورميه اي به همراه هشت نفر ديگر در حياط يکي از کلانتري ها مورد حمله حدود ۲۰ مأمور چماق به دست قرار گرفته است.

از سوي حدود ده مأمور يگان ويژه به يک خوابگاه دخترانه واقع در پشت اداره آگاهي در کوي مخابرات اورميه حمله کرده٬ پس از زخمي کردن مسئول خوابگاه که مانع ورود آنها شده بود٬ وارد اتاقها شده و موبايل تمام دانشجويان را ضبط کرده اند. به گزارش خبرنگار اورمونيوز عده اي از دانشجويان از پنجره هاي مشرف به محوطه اداره آگاهي از جواناني فيلمبرداري کرده اند که پيراهنشان بالاي سرشان کشيده شده و زير ضربه هاي سنگين مأموران قرار داشتند.

عليرغم اينکه خطوط اينترنتي در اورميه به طور کامل قطع نشده٬ از ظهر روز دوشنبه ۲۵ خردادماه امکان فرستادن هر گونه ايميل و يا حتي وارد شدن به تمام سايتهاي داراي سرويس پست الکترونيکي غيرممکن شده است.

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .