آژانس خبري کوروش

تظاهرات امروز ميدان آزادي به خشونت کشيده شد
اسوشيتدپرس : به گزارش اسوشيتدپرس تظاهرات امروز ميدان آزادي با تيراندازي به خشونت کشيده شد. اين تير اندازي ظاهرا توسط نيروهاي وابسته به دولت صورت گرفت.خبرنگار اسوشيتدپرس شاهد کشته شدن يک نفر و زخمي شدن چند تن در ميدان آزادي بود. تيراندازي از يک مجتمع متعلق به بسيجيها که وابسته به سپاه پاسداران است صورت گرفت.

------------------------------

'حداقل يک نفر' کشته در راهپيمايي تهران
بر اساس تازه ترين گزارش ها در جريان تجمع اعتراضي در مسير بين ميدان انقلاب و ميدان آزادي تهران صداي تيراندازي هاي پراکنده شنيده شده است.خبر شنيده شدن صداي تيراندازي هاي پراکنده از سوي شبکه پرس تي وي هم گزارش شده که يک خبرنگار آن از فرار کردن مردم از صحنه تيراندازي خبر داد.اين خبرنگار برخي از حاضران در راه پيمايي را مسلح توصيف کرد و گفت آنها با شليک به سوي مردم باعث برهم زدن فضا شدند.خبرگزاري فرانسه از کشته شدن يکي از معترضين خبر داده است.خبرگزاري آسوشيتدپرس اين حادثه را ناشي از تيراندازي از يک مقر بسيج در نزديکي مسير حرکت تظاهرکنندگان دانسته و نوشته حداقل يک نفر در اثر اين تيراندازي کشته شده است.خبرگزاري آسوشيتدپرس همچنين تصاوير سه نفر از زخمي شدگان در جريان تظاهرات را منتشر کرده است؛ در يکي از اين تصاوير، يک تظاهر کننده به تصوير کشيده شده که به گفته اين خبرگزاري در اثر شليک گلوله از سوي شبه نظاميان و بر اساس تصوير از ناحيه زانو مورد اصابت گلوله قرار گرفته است


قلم

موج سبز مردم تهران از امام حسين(ع) تا آزادي

شکوه مدنيت ملت ايران؛تهران يکپارچه سبزپوش شد/موسوي،خاتمي ، رهنورد وکروبي در ميان سيل خروشان مردم
قلم - مردم تهران در خلق حماسه‌اي ديگر از شرق تا غرب تهران را سبزپوش کردند.گزارشهاي خبرنگاران قلم حاکيست در اين حرکت مدني مهندس موسوي،خاتمي ،رهنورد و کروبي و ... مردم را همراهي مي‌کردند.

----------------------------------------------------------

"تظاهرات سکوت" صدهاهزار تهراني/دفاع آرام و مدني مردم از راي خود/موسوي چون نگيني در حلقه سبز مردم

قلم - صدها هزار تهراني در حاليکه موسوي و خاتمي را چون نگيني دربرگرفته بودند با شکوه "سکوت " خود از شرق تا غرب تهران را پياده پيمودند و با نمايشي از رفتار ملتي بزرگ از آراي خود دفاع کردند.
به گزارش قلم نيوز از بعد از ظهر امروز ،دقايقي قبل از ساعت 16 گروههاي مردمي دسته دسته از ميدان امام حسين(ع)،به سمت ميدان ازادي حرکت کردند . اين جمعيت ميليوني که حضورشان حيرت همگان را برانگيخته بود ، بدون سردادن شعار و با نمادهاي سبز خود در حاليکه عکسهاي مهندس موسوي را در دست داشتند به آرامترين شکل ممکن مسير چند کيلومتري را پيمودند . تظاهرات همراه با سکوت که براي نخستين بار در چنين سطحي در کشور انجام مي‌شد نقطه عطفي در حرکتهاي مدني محسوب مي‌شود. جمعيت مشتاق که بي‌صبرانه منتظر حضور مهندس موسوي و سيد محمد خاتمي بودند بعد از ديدن آنان با شعارهاي الله‌اکبر آنان را همراهي کردند اما پس از آن نيز همچنان بر عهد خود مبني بر رعايت نظم و ارامش و پرهيز از شعار باقي ماندند. دسته‌هاي مردمي که از تمام خيابانهاي منتهي به مسير انقلاب تا آزادي يه جمعيت مشتاق مي‌پيوستند تنها نمادهاي خود را به نشانه همبستگي بالا ميبردند و نشانگان پيروزي را به رخ مي‌کشيدند. تا لحظه ارسال اين خبر حضور مردم مشتاق تهران از اکثر خيابانهاي تهران گزارش مي‌شود


دويچه وله

التهاب در رشت -  اصفهان - مشهد

رشت و اصفهان از شهرهاي ملتهب ايران پس از اعلام نتيجه انتخابات هستند. دانشگاه صنعتي اصفهان پس از يورش نيروهاي امنيتي تعطيل شد. امتحانات دانشگاه گيلان نيز لغو شده‌اند. فعاليت‌هاي کلان اقتصادي در رشت به حداقل رسيده‌اند.

يک شاهد عيني از درگيري‌هاي يک‌شنبه شب در خيابان‌هاي اطراف دانشگاه گيلان و خيابان منظريه خبر مي‌دهد. به نقل از او، پليس از نوجوان ۱۲ ساله تا زن ۶۰ ساله را کتک زده است. اين شاهد عيني از بازداشت يک زن مسن، پس از اعتراض به ضرب و شتم ديگران گزارش مي‌دهد.

قرار بود امروز مردم رشت در محوطه اطراف دانشگاه گيلان براي همبستگي با تظاهرات تهران، تجمع کنند. شاهد عيني از حضور محسوس نيروهاي امنيتي و نظامي در شهر مي‌گويد. او به کاهش جدي فعاليت‌هاي روزمره اقتصادي و اجتماعي در رشت و حالت شوک در ميان مردم اشاره مي‌کند.

اين دانشجو به دويچه‌وله گفت: « ‌ علاوه بر خود پليس، نيروهاي لباس شخصي و شبه نظامي که لباس سياه پوشيده‌اند، اينها دارند مردم را سرکوب مي‌کنند. نيروهاي انتظامي با اونيفورم و با اسم هستند ولي آنها را کسي نمي‌شناسد.»

شيشه‌بسياري مجتمع‌هاي آموزشي دانشگاه گيلان که در حومه رشت قرار دارند، در پي تظاهرات اعتراضي شکسته شده‌اند. امتحانات همه لغو شده و محله‌ها و خيابان‌ها ملتهب به نظر مي‌رسند.

اصفهان

يورش گارد ويژه و لباس شخصي‌ها به دانشگاه صنعتي اصفهان، به ضرب و شتم تعدادي دانشجو، آسيب ديدن برخي تالارهاي دانشگاه و در نهايت تعطيلي اين مرکز آموزشي منجر شد. کليه امتحانات اين دانشگاه به تيرماه موکول شدند. دانشگاه اصفهان پس از تعطيلي همچنان تحت کنترل است.

فاصله ميان ميدان انقلاب تا ميدان شهدا، محل تظاهرات روز دوشنبه مردم اصفهان بود. يک شهروند از بالاتر بودن تعداد پليس به نسبت مردم در سطح شهر گفت. او از سرداده شدن شعارهايي چون ايول ايول درصف تظاهرکنندگان ابراز تعجب مي‌کند و پاره‌اي رفتارها را نادرست مي‌داند: « اگر اعتراض‌ها به شيوه‌هاي آرام‌تر انجام شوند، خيلي بهتر است. آتش روشن کردن و سنگ انداختن درست نيست. کانديداهاي ما دارند مردم را به آرامش دعوت مي‌کنند و هزينه‌اش را مردم با اين کارها مي‌دهند. چانه زدن در بالا که جوابي نمي‌گيرد، فشار از پايين هيچ راندماني ندارد. فقط هزينه دارد براي مردم بايد کتک بخورند، بازداشت شوند، خسارت ببينند، ماشين شان خورد شود... مردم نبايد هزينه بدهند. بعيد است رييس جمهور عوض شود يا اتفاقي بيفتد که انتخابات دوباره برگزار شود.»

مشهد

يکشنبه شب در دانشگاه فردوسي مشهد، تجمعي اعتراضي برگزار شد. روز شنبه خيابان‌هاي خيام و سجاد، صحنه گردهمايي مردم معترض بودند. پليس در خيابان‌ها حضور دارد و مراقب اوضاع است. روز يکشنبه اجتماعي در دفتر امام جمعه پيشين مشهد برگزار شد. اعتراض‌ها در شهر مشهد سرو صداي شهرهاي ديگر را ندارند.

--------------------------------------------------------------------------

حمله‌ي نيروهاي امنيتي به کوي دانشگاه تهران

گزارش‌ها از تهران حاکي از آن است که در پي حمله‌ي شبانه‌ي نيروهاي امنيتي و انتظامي به تجمع دانشجويان در خوابگاه دانشگاه تهران در خيابان اميرآباد شمالي، شماري از دانشجويان به شدت زخمي شده‌اند.

بنا بر گزارش‌هاي رسيده، تجمع دانشجويان در خوابگاه دانشگاه تهران شامگاه يکشنبه ۲۴ خرداد (۱۴ ژوئن) برگزار شده بود. اين تجمع ادامه‌ي اعتراض‌هاي دامنه‌دار اخير در تهران و ديگر شهرهاي ايران به نتايج اعلام‌شده‌ي انتخابات رياست جمهوري بود.

معترضين مي‌گويند، وزارت کشور با تاييد مقام‌هاي ارشد جمهوري اسلامي، نتايج انتخابات را به سود نامزد مورد نظر خود، محمود احمدي‌نژاد دستکاري کرده ‌است. ميرحسين موسوي و مهدي کروبي، دو تن از نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري که به دسته‌ي اصلاح‌طلبان تعلق دارند، نتايج اعلام‌شده‌ي انتخابات را غيرقابل قبول دانستند و خواستار ابطال نتايج انتخابات شده‌اند.

براساس گزارش‌ وبسايت خبري «بامداد خبر»، نيروهاي امنيتي که از آغاز تجمع دانشجويان، در اطراف خوابگاه مستقر بودند، حوالي نيمه‌شب وارد خوابگاه شماره ۲۳ اميرآباد شدند. ساعاتي بعد با استفاده از گاز اشک‌آور، حمله به ديگر ساختمان‌هاي خوابگاه آغاز شد. سايت «بامداد خبر» نوشته است، شماري از دانشجويان ساکن کوي دانشگاه تهران، در اثر اصابت گلوله، زنجير، چاقو، باتوم و چماق به شدت مجروح شدند.

براساس اين گزارش، نيروهاي امنيتي و لباس‌شخصي‌ها مقارن ساعت ۲ صبح دوشنبه با ورود به تک‌تک ساختمان‌ها و اتاق‌هاي خوابگاه، دانشجويان را به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند. به گفته دانشجويان، نيروهاي مهاجم به انواع سلاح‌هاي سرد و گرم، باتوم، چماق، چاقو، زنجير، نارنجک صوتي، گاز اشک‌آور، فلفل و تفنگ مجهز بودند.

هنوز روشن نيست که حمله‌ي نيروهاي امنيتي به خوابگاه دانشجويان، تلفاتي نيز داشته است يا نه. گفته مي‌شود دست‌کم ۱۵ دانشجو در اين حمله زخمي شده‌اند. احتمال مي‌رود نيروهاي امنيتي و انتظامي به ديگر خوابگاه‌هاي دانشجويي، از جمله خوابگاه دختران و خوابگاه دانشکده‌ي پزشکي نيز حمله کنند.

ادامه‌ي درگيري‌ها در شهرها

همچنين از تهران خبر رسيده است که براي دومين شب متوالي مردم با رفتن روي پشت‌بام‌ها فريادهاي «الله اکبر» سر دادند. بنا بر گزارش‌ها در مواردي نيز شعار «مرگ بر ديکتاتور» به گوش مي‌رسيد. رفتن بر پشت‌بام‌ها و دادن شعار، در برخي ديگر از نقاط ايران نيز گزارش شده است. در شهرهاي شيراز، اصفهان، رشت، مشهد و شمار ديگري از شهرها مردم در طول روز با نيروهاى ضد شورش درگير شدند.

در اين ميان رئيس ستاد انتخاباتي ميرحسين موسوي طي نامه‌اي از وزارت کشور درخواست صدور مجوز، براي برگزاري راهپيمايي در ساعت ۱۶ روز دوشنبه ۲۵ خرداد (۱۵ ژوئن) کرده است. مسير پيش‌بيني شده براي اين راهپيمايي، از ميدان انقلاب به سوي ميدان آزادي است. به‌نظر مي‌رسد هواداران موسوي صرفنظر از پاسخ وزارت کشور، قصد دارند اين راهپيمايي را برگزار کنند. احتمال دارد در ديگر شهرهاي بزرگ کشور نيز چنين راه‌پيمايي‌اي برگزار شود. ميرحسين موسوي در راهپيمايي تهران شرکت و در ميدان آزادي براي مردم سخنراني خواهد کرد.

اعتراض‌ها در ايران در حالي ادامه دارد که مقام‌هاي وزارت ارشاد از خبرنگاران خارجي خواسته‌اند ايران را ترک کنند. اکثر منابع خبري نزديک به اصلاح‌طلبان، از جمله وبسايت‌هاي خبري آنها تقريبا به‌طور کامل از کار افتاده‌اند. سيستم ارسال پيامک نيز که از پيش از آغاز انتخابات از کار افتاده بوده، همچنان غيرفعال است. شبکه‌ي تلفن همراه نيز بسته‌ به شرايط اوضاع قطع و وصل مي‌شود. گزارش‌ها حاکي از آن است که در حمله‌ي شبانه به خوابگاه دانشجويان در تهران، تلفن‌هاي همراه از کار افتاده بود. احتمال دارد در جريان راهپيمايي عصر دوشنبه نيز فعاليت تلفن‌هاي موبايل دوباره مختل گردد.


راديو فردا

کوي دانشگاه؛ پليس راه باز کرد، لباس شخصي‌ها حمله کردند

در حمله يکشنبه شب نيروهاي پليس و لباس شخصي‌ها به کوي دانشگاه تهران، از گلوله‌‌هايي استفاده شده که بر بدن مضروبين نقاط ريز سوختگي ايجاد مي‌کند.

يک شاهد عيني که يکشنبه‌شب و در جريان حمله به کوي دانشگاه در ميان دانشجويان حضور داشت در گفت‌وگو با راديو فردا به توصيف وقايعي پرداخت که حدفاصل ساعت ۹:۳۰ يکشنبه‌شب تا حوالي ۳ بامداد روز دوشنبه در کوي دانشگاه رخ داده است.

به گفته اين دانشجو که خود شب گذشته مورد اصابت ضربات باتوم نيروهاي حمله کننده به کوي دانشگاه قرار گرفته بود، نيروهاي ضد شورش حوالي ساعت دوي بامداد با قطع شدن تمام تلفن‌ها در منطقه اميرآباد، وارد کوي دانشگاه شدند و محل تجمع دانشجويان را به هم ريختند و راه را باز کردند و پشت سر آنها نيروهاي لباس شخصي با همراهي نيروهاي پليس به کوي دانشگاه هجوم بردند.

تجمع حدود يک هزار نفري دانشجويان ساکن کوي دانشگاه از حوالي ساعت ۹:۳۰ يکشنبه شب و در اعتراض به نتايج انتخابات رياست جمهوري ۲۲ خرداد، آغاز شد و به گفته اين شاهد عيني تا حدود ساعت ۱۱ شب به صورت مسالمت‌آميز ادامه داشت.

با اين حال آن طور که اين دانشجوي حاضر در محل تجمع مي‌گويد، نيروهاي ضد شورش از حوالي ساعت ۱۱:۳۰ شب کل منطقه کوي دانشگاه را محاصره کردند و اقدام به سنگ‌پراني به سمت دانشجويان تجمع کننده کردند.

وي همچنين اضافه کرد که همزمان با تبادل سنگ ميان نيروهاي پليس و دانشجويان، شدت پرتاب گاز اشک‌آور به داخل محوطه کوي که تا ساعت دوي بامداد ادامه داشت در حدي بود که اصلاً نمي‌شد در منطقه کوي دانشگاه نفس کشيد و چندين نفر از دانشجويان از حال رفتند. با اين حال روشن کردن آتش در ورودي کوي مناع از ورود پليس ضد شورش به دانشگاه بود.

اين شاهد عيني همچنين گفت که گرچه در حمله دوشب پيش به کوي دانشگاه از گلوله‌هاي پلاستيکي استفاده مي‌شد که با فشار به افراد ضربه وارد مي‌کردند، اما گلوله‌هايي که در يورش شب گذشته نيروهاي پليس به کوي دانشگاه استفاده شد به صورت نقاط ريز بر بدن افراد سوختگي ايجاد مي‌کرد، گويي که يک ماده شيميايي بر بدن آنها پاشيده شده است.

به گفته وي، در جريان اين حمله دست‌کم شش نفر از دانشجويان مجروح شدند و از جمله يکي از آنها از ناحيه سر و يک نفر از ناحيه شکم دچار آسيب‌ديدگي شديد شد. وي همچنين از زخمي شدن چند دانشجوي ديگر بر اثر ضربات باتوم نيروهاي پليس خبر داد.

«بين ۱۶۰ تا ۴۰۰ نفر بازداشت شده‌اند»

اين دانشجوي حاضر در محل درگيري در کوي دانشگاه اضافه کرد که درگيري داخل کوي حدود نيم ساعت ادامه داشت و پس از آن دانشجويان سعي کردند داخل ساختمان‌ها پناه بگيرند که اين بار نيروهاي لباس شخصي وارد ساختمان‌ها شدند و با شکستن در بعضي از اتاق‌ها بعضي از دانشجويان را کشان کشان بردند و با وارد کردن ضربات باتوم و با همکاري نيروهاي پليس آنها را بازداشت کردند.

وي گفت که تعداد افرادي که بازداشت شده‌اند بين ۱۶۰ تا ۴۰۰ نفر تخمين زده مي‌شوند گرچه رقم ۱۶۰ نفر معقول‌تر به نظر مي‌رسد.

اين شاهد عيني با اين حال گفت که از لحظه‌اي که کوي دانشگاه به تصرف کامل لباس شخصي‌ها و پليس درآمد، به شدت دانشجويان مورد ضرب و شتم قرار مي‌گرفتند ولي آماري از کساني که در اين ماجرا آسيب ديده‌اند در دست نيست چراکه در آن لحظه نمي‌شد ديد که کساني که زخمي مي‌شوند با چه حال و روزي از کوي خارج مي‌شوند.

اين دانشجوي حاضر در محل درگيري‌ها گفت که در تجمع مسالمت‌آميز يکشنبه شب، هيچ اقدام تحريک‌آميزي صورت نگرفته بود و تجمع به صورت تجمعاتي بود که پيش از اين برگزار مي‌شد اما نکته در اينجاست که هيچوقت برخورد به اين اندازه شديد نبود و شدن برخورد به هبچ وجه متناسب با حرکت دانشجويان نبود.

وي گفت که نيروهاي ضد شورش و لباس شخصي‌ها به سمت دانشجويان سنگ پزتاب مي‌کردند و دانشجويان را با سنگ مي‌زدند و پس از آن با گاز اشک‌آور حمله‌ور شدند و آنقدر به مدت سه ساعت به داخل کوي دانشگاه گاز اشک‌آور پرتاب شد که کل فضاي کوي را گاز اشک‌آور گرفته بود.

اين شاهد عيني گفت که آتشي که در ورودي کوي روشن شده بود تنها به نگهباني سرايت کرد اما شماري از اتاق‌هاي ساختما شماره ۲۳ که مجاور خيابان بودند، بعد از شليک مستقيم گاز اشک‌آور به داخل آنها آتش گرفتند.

وي اضافه کرد که حتي امدادگراني که در حال امدادرساني به مجروحان و زخمي‌ها در داخل ميدان بودند از هجوم ضربات باتوم در امان نماندند و به آنها اجازه داده نمي‌شد به کارشان برسند.

«رئيس دانشگاه پاسخگو باشد»

اين دانشجوي حاضر در وقايع شب گذشته کوي دانشگاه، گفت که روز دوشنبه نزديک به چهار هزار از دانشجويان دانشگاه تهران در داخل محوطه دانشگاه تحصن کردند و خواستار پاسخگويي رئيس دانشگاه تهران در قبال اتفاقات شب گذشته کوي دانشگاه شدند.

وي گفت که از نگاه تحصن کنندگان اين اتفاقات در حوزه مسئوليت رئيس دانشگاه افتاده و گفته مي‌شود که اين نيروها بدون اجازه رئيس دانشگاه نمي‌توانستند وارد کوي شوند.

اين شاهد عيني افزود که دانشجويان از صبح امروز در حال ترک کوي دانشگاه هستند و ظاهراً دانشگاه با تعيين ضرب‌الاجل اعلام کرده که امتحانات لغو شده و کوي دانشگاه بايد تخليه شود.

وي همچنين اضافه کرد که با توجه به فضاي رعب و وحشتي که ايجاد شده و زخمي‌ها و بازداشتي‌هاي ماجراي يکشنبه‌شب، تصور نمي‌کند که جمعيت زيادي دوشنبه شب به کوي دانشگاه بازگردند.

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .