گزارشهاي کوتاه از تظاهرات امروز در تهران

ما ساعت 5 از ونك راه افتاديم و تا ميدان ولي عصرپياده آمديم مردم معترض در اين مسير در پياده رو در حال حركت بودند.
در ميدان ولي عصر به مردم حمله كردند و يك نفر هم با دوربين حرفه اي از مردم عكس مي گرفت (احتمالاً خبرنگار سايت گرداب بود).
ميدان ولي عصر تا چهار راه ولي عصر به شدت شلوغ بود (حدود 2 ساعت پيش) و تعداد نيروهاي ضد شورش و انتظامي بسيار كمتر از مردم بود
نيروهاي انتظامي اصلاً انگيزه ي كتك زدن نداشتند از آنجايي كه ماسك ضد گاز نداشتند از گاز خودشان اذيت مي شدند و در تعداد زياد گاز اشك آور در نقاط مختلف خيابان شليك مي كردند.خودشان هم آتش روشن كرده بودند


حمله نيروهاي لباس شخصي به خوابگاه هاي پلي تکنيک

خبرنامه اميرکبير: نيروهاي لباس شخصي مجهز به سلاح هاي سرد و گرم با همراهي موتورسواران سازماندهي شده به برخي از خوابگاه هاي دانشگاه اميرکبير حمله کردند.

نيروهاي لباس شخصي در حمله به خوابگاه گلشن در خيابان به آفرين، با ورود به خوابگاه، تعدادي از دانشجويان و نگهبانان خوابگاه را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

به گزارش خبرنامه اميرکبير، نيروهاي لباس شخصي بخش هايي از ساختمان و امکانات خوابگاه را نيز تخريب کردند. در اين حمله اين افراد از گاز اشک آور استفاده کرده و به سالن مطالعه، حمام، نمازخانه و طبقات مختلف خوابگاه گلشن حمله کردند.

از وضعيت چند تن از دانشجويان اين خوابگاه پس از اين حملات اطلاعي در دسترس نيست.

همچنين نيروهاي لباس شخصي به همراهي نيروهاي نظامي به درب خوابگاه ياوري دانشگاه اميرکبير نيز مراجعه نموده و به تهديد دانشجويان پرداختند.

نيروهاي لباس شخصي اعلام کرده اند که امشب مجددا به خوابگاه ها حمله خواهند کرد.


درگيريهاي شديد در ميدان انقلاب و شعار مرگ بر خامنه اي

خيابانهاي 16 آذر و کارگر و اطراف آن تجمع کردند ،و با نيروهاي سرکوبگر درگير شدند .

جوانان و مردم طي درگيريهاي که با نيروهاي سرکوبگر داشتند توانستند راه را باز کنند و بسوي ميدان انقلاب حرکت کنند ميدان انقلاب ،16 آذر و خيابان کارگر بيشترين تعداد جمعيت در آن متمرکز هستند. تعداد جمعيت در آنجا به هزاران نفر مي رسد و هر لحظه بر تعداد آنها افزوده مي شود. درگيريها در اين مناطق بسيار گسترده است و تعداد زيادي از جوانان دستگير شدند. فقط در ميدان انقلاب ساعت 19:30 در حدود 16 نفر دستگير شدند آمار دستگيريها بسيار زياد است. همچنين تعداد زيادي از مردم در اثر ضربات باتوم بشدت زخمي شدند همچنين بصورت گسترده اقدام به پرتاب گاز اشک آور و گاز فلفل مي کنند . درگيريها بشدت ادامه دارد.

مردم و بخصوص جوانان با هر حمله اي که توسط نيروهاي سرکوبگر صورت مي گيرد و جوانان دستگير مي شوند جمعيت يک صدا شعار مرگ بر خامنه اي ،مرگ بر ديکتاتور را سر ميدهند. همچنين جوانان وقتي که به مقابله با نيروهاي سرکوبگر بر مي خيزند با شعار نترسيد نترسيد ما همه با هم هستيم را سر ميدهند.

نيروهاي تحت امر ولي فقيه علي خامنه اي ، گارد ويژه، سپاه پاسداران،بسيج و لباس شخصيها بصورت گسترده اي و بي سابقه اي در مناطق مرکزي حضور دارند و بصورت وحشيانه به مردم بي دفاع يورش مي برند. بنابه گفتۀ شاهدان عيني با تمام توان نيروهاي خود را وارد آنجا کرده اند و همچنين به تعداد آنها افزوده مي شود.


درگيري پليس و نيروهاي ضد شورش با هزاران معترض در تهران

تجمع و راهپيمايى هزاران نفر در تهران به مناسبت سالگرد حادثه ۱۸ تير در روز پنجشنبه به درگيرى با پليس ضد شورش انجاميد و نيروهاى امنيتى به سوى معترضان گاز اشك آور پرتاب كردند.

گزارش هاى دريافتى از شاهدان عينى از تهران حاكى است كه تظاهركنندگان با سر دادن شعارهاى «مرگ بر ديكتاتور» از مسيرهاى مختلف به سمت خيابان انقلاب و دانشگاه تهران حركت كرده و با حضور گسترده نيروهاى امنيتى روبرو شده اند.

نيروهاى ضد شورش، بسيجى و لباس شخصى با حمله به تظاهر كنندگان با باتوم و سلاح هاي سرد ديگر به ضرب و شتم آنها پرداخته اند و براى جلوگيرى از هر گونه تجمع بزرگى، گاز اشك آور به در بزرگ دانشگاه تهران شليك مى شود.

به رغم هشدارهاى امنيتى مقام هاى جمهورى اسلامى ايران مبنى بر برخورد شديد با هرگونه تجمع و راهپيمايى به مناسبت سالگرد حمله به كوى دانشگاه تهران، معترضان به نتايج انتخابات دهم رياست جمهورى در روزهاى اخير از تصميم براى برگزارى اعتراض خيابانى در روز پنجشنبه خبر دادند.

در فراخوان هاى صورت گرفته در سايت هاى اينترنتى، مسيرهاى ميدان ونك، قندى، امام حسين، توپخانه، راه آهن، آزادى، رودكى، صادقيه و كارگر به عنوان محل تجمع و آغاز راهپيمايى روز ۱۸ تير اعلام شده بود.

پليس تمام اين مسيرها را با حضور نيروهاى ضد شورش تحت كنترل شديد امنيتى خود در آورده است ولى به رغم اين حضور گسترده، راهپيمايى دسته هاى پراكنده معترضان به سمت دانشگاه تهران گزارش شده اند.

هلى كوپترهاى نظامى وابسته به سپاه پاسداران هم اكنون بر فراز شهر تهران در پرواز هستند و سيستم تلفن همراه در پايتخت ايران دچار اختلال شديدى شده است.

در روزهاى گذشته امكان ارسال پيام كوتاه از طريق موبايل براى دومين بار ظرف يك ماه گذشته به طور كامل قطع شد.

حركت هاى اعتراضى در ايران پس از برگزارى انتخابات دهم رياست جمهورى آغاز شد و به مدت دو هفته ادامه يافت. مخالفان خواستار ابطال نتيجه آن و برگزارى مجدد انتخابات شده اند.

آيت الله على خامنه اى، رهبر جمهورى اسلامى، و نيروهاى نظامى به مخالفان هشدار داده اند كه با هر گونه راهپيمايى و تجمع آنها به شدت برخورد مى شود.

به دنبال اين هشدار تظاهرات مسالمت آميز معترضان در تهران به شدت سركوب شد و بيش از دو هزار و ۵۰ نفر از فعالان سياسى، مدنى، دانشجويان و مردم عادى از سوى نيروهاى امنيتى بازداشت شدند.

در شامگاه ۱۸ تير سال ۱۳۷۸ گروهى از نيروهاى انتظامى و لباس شخصى هاى نزديك به ارگان هاى نظامى با حمله به كوى دانشگاه، دانشجويان را به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند و اتاق هاى آنها را تخريب كردند.

در جريان اين حمله مرگ حداقل يك نفر تاييد شد و اعتراض هاى دانشجويان به آن، شش روز تهران را در آشوب هاى خيابانى فرو برد.


دويچه وله

درگيري‌ در ‌تظاهرات ۱۸ تير در اطراف دانشگاه تهران

صدها تن از نيروهاي پليس ضدشورش در خيابان‌هاي اطراف دانشگاه تهران مي‌کوشند با پرتاب گاز اشک‌آور از راهپيمايي‌ها به مناسبت ۱۸ تير جلوگيري کنند. صدها نفر با شعار "مرگ بر ديکتاتور" به سوي دانشگاه تهران به حرکت درآمده‌اند.

يک شاهد عيني که نمي‌خواست نامش فاش شود به خبرگزاري رويترز گفت که نيروهاي پليس در حال پراکنده کردن تجمع‌هاي چند صد نفره هستند و از گاز اشک‌آور استفاده مي‌کنند. اين شاهد عيني افزود که شمار زيادي نيروهاي لباس شخصي و بسيج موتورسوار در حال گشت در منطقه‌ي حول دانشگاه تهران هستند.

اين خبرگزاري به نقل از يک شاهد عيني ديگر افزود که نيروهاي بسيجي و ضدشورش عليه حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر تظاهرکننده که در حمايت از کانديداي رياست جمهوري ميرحسين موسوي شعار مي‌دادند، وارد عمل شده‌اند.

اين شاهد عيني گفت که رفت و آمد در منطقه بسته‌شده و موتورسواران بسيجي مدام در حال رفت و آمد در خيابان و ميدان انقلاب هستند. وي گفت که نيروهاي پليس حتا شکل گرفتن گروه‌هاي کوچک را نمي‌داده‌اند.

به گزارش خبرگزاري فرانسه، تظاهرکنندگان خواستار پيوستن نيروهاي پليس به آنها هستند.

به گزارش خبرگزاري‌ها، سيستم مخابراتي ارسال پيامک‌ها توسط تلفن‌هاي دستي براي دومين مرتبه در سطح تهران قطع شده است. هم‌اکنون هليکوپترهاي نظامي بر فراز تهران در پرواز هستند.

نيروهاي انتظامي پيش از اين تظاهرکنندگان را از آمدن به خيابان‌ها برحذر داشته بودند. به گفته‌ي مقامات جمهوري اسلامي‌، براي اين تظاهرات هيچ گونه درخواستي داده نشده است.

اين راهپيمايي‌ها به مناسبت دهمين سالگرد ۱۸ تير برگزار مي‌شود. ده سال پيش در چنين روزي نيروهاي امنيتي جمهوري اسلامي و انصار حزب‌الله به خوابگاه دانشجويان حمله برده، بسياري را مجروح کردند و چندين کشته بر جاي گذاردند. به گزارش نهادهاي حقوق بشري، در اين رويداد سال ۱۳۷۸ حدود ۱۷ نفر در خوابگاه دانشجويان و سپس زير شکنجه کشته شدند.

از حدود ۱۰ روز پيش تظاهرات اعتراضي به رويداد خونين ۱۸ تير ۷۸ در شماري از شهرهاي ايران اعلام شده بود. امروز در شماري از شهرهاي کشورهاي اروپا و آمريکا تظاهراتي به اين مناسبت برگزار مي‌شود.


فعالين حقوق بشر و دمکراسي

اعتراضات مردم به نقاط مختلفي تهران گسترش يافته است

بنابه گزارش رسيده از تهران ، تعداد زيادي از مردم وجوانان در حال حاضر بسوي ميدان آزادي در حرکت هستند .

مردم و جوانان از طرف ميدان آزادي و توحيد و ساير خيابانها که قصد داشتند به سوي ميدان انقلاب بروند و در آنجا اجتماع خود را برگزار کنند با انبوهي از نيروهاي سرکوبگر مواجه شدند و راه آنها را سد کردند .گفته مي شود مسير توحيد به سوي انقلاب بصورت کامل توسط سرکوبگران بسته شده. مردم و جوانان مسير خود را عوض کردند و به سوي ميدان آزادي در حال حرکت هستند. گزارشهايي حاکي از تجمع مردم در ميادين مختلف شهر است. همچنين لحظه به لحظه بر تعداد جمعيت افزوده مي شود. اعتراضات بصورت متمرکز نمي باشد بلکه در سطح شهر پراکنده شده است.

جوانان با شعارهايي مانند مرگ بر ديکتاتور و نترسيد نترسيد ما همه با هم هستيم به اعتراضات خود ادامه ميدهند.

نيروهاي گارد ويژه ،سپاه پاسداران، بسيج و لباس شخصيها بصورت بسيار گسترده اي در خيابانها تهران حضور دارند. آنها با باتوم وگاز اشک آور بسوي مردم حمله مي کنند و مردم را مورد ضرب وشتم خود قرار ميدهند.همچنين هلي کوپترهاي نظامي بر فراز خيابانهاي تهران به پرواز در آمده اند.

فعالين حقوق بشر و دمکراسي ايران، يورش به اعتراضات مردم و مورد ضرب وشتم قرار دادن آنها را محکوم مي کند. و از جامعۀ جهاني خواستار حمايت از مردم بي دفاع ايران است.

 


آغاز اعتراضات جوانان و مردم تهران در ميدان انقلاب

بنابه گزارش رسيده از تهران ، لحظاتي پيش تعدادي از جوانان در ميدان انقلاب اعتراضات خود را آغاز کردندو نيروهاي سرکوبگر بسوي آنها يورش بردند.

تعداد زيادي از جوانان و دانشجويان در ميدان انقلاب تجمع کردند و اعتراضات خود را از لحظاتي پيش آغاز کردند .از خيابان آزادي و فردوسي و نقاط مختلف به سمت ميدان انقلاب در حال حرکت هستند . جوانان شعارهايي مانند مر گ بر ديکتاتور و نترسيد نترسيد ما همه با هم هستيم. درگيريها در ميدان انقلاب از شدت بيشتري برخوردار است.

تعداد زيادي از نيروهاي سرکوبگر در خيابانها مسقر شدند و تعداد آنها بسيار زياد مي باشد و در مواردي به جوانان حمله مي کنند و آنها را مورد ضرب وشتم قرار ميدهند همچنين اقدام به پرتاب گاز اشک آور بسوي تجمع کنندگان مي کنند.

فعالين حقوق بشر و دمکراسي ايران، اعتراضات از حق مسلم مردم ايران مي باشد و سرکوبگران در صورت سلب حق آنها و تعدي به حقوق مردم ايران مرتکب جنايت عليه بشر مي شوند .

 


تعطيلي مغازه داران در بخشهاي مرکزي شهر تهران

بنابه گزارش ارسالي زير تعدادي از بازاريان مناطق تهران به مناسبت 18 تير روز سرکوب خونين دانشجويان و مردم ايران از ساعت 13:00 به بعد امروز اقدام به بستن مغازه هاي خود نمودند. آنها با اين اقدام اعتراض خود را نسبت به سرکوب خونين دانشجويان و مردم ابراز مي دارند.

گزارش ارسالي مي افزايد : اگر چه امروز پنجشنبه است و بيشتر خريد و فروشها در اين روز انجام ميشود و فروشگاهها تا پاسي از شب باز هستند اما به مناسبت 18 تيركليه فروشنده هاي بازارهاي ميوه و تره بار وابسته به شهرداري منطقه 10از ساعت 13:30 بازار را تعطيل كرده اند.80 درصد مغازه ها و پاساژهاي خيابان رودكي واقع در منطقه10 از ساعت 15، 90 درصد فروشگاهها و پاساژهاي اصلي صادقيه و ستارخان، 90 درصد فروشگاههاي انقلاب كه مركزاصلي خريد و فروش كتاب و لوازم پزشكي است و فروشگاهها و پاساژهاي خيابان ولي عصرو پاساژ اصلي مركز خريد و فروش كامپيوتر در ولي عصراز ساعت 14 ، 70 درصد فروشگاهها و مراكز اصلي خريد خيابان جمهوري و شانزليزه ازساعت 13و پاساژ بزرگ بازار رضا در توپخانه تعطيل كرده اند.



اعتراضات امشب تبديل به فراخواني براي حضور گسترده در گراميداشت 18 تير

بنابه گزارشات رسيده از تهران، مردم در آستانۀ سالگرد 18 تير، سرکوب خونين دانشجويان و مردم بر بامهاي منازل خود حاضر شدند و صداي اعتراض خود را عليه استبداد حاکم سر دادند.

مردم تهران و بخصوص جوانان هماندد شبهاي گذاشته از ساعت 22:00 بر بام منازل خود حاضر شدند و بانگ الله اکبر و شعار مرگ بر ديکتاتور سر دادند. اعتراضات امشب مردم نسبت به شبهاي گذشته شدت بيشتري داشت. تعداد بيشتري بر بامهاي خود حاضر شده بودند تا با فريادهاي گسترده خود ياد سرکوب خونين دانشجويان و مردم ايران در 18 تير 1378 را گرامي بدارند.

جوانان علاوه بر سر دادن بانگ الله اکبر و مرگ بر ديکتاتور به همديگر وعدۀ حضور گسترده در گراميداشت 18 تير در مناطق مرکزي شهر تهران که قرار است روز پنجشنبه برگزار شود را ميدادند. اعتراضات امشب تبديل شده بود به اطلاع رساني و تشويق همديگر براي حضور گسترده در گراميداشت روز 18 تير .

اعتراضات شبانۀ مردم تهران تا ساعت 22:30 ادامه داشت.

فعالين حقوق بشر و دمکراسي در ايران، يکبار ديگر سرکوب خونين 18 تير را محکوم مي کند وياد و خاطرۀ جانباختگان آن را گرامي ميدارد. برگزاري مراسم گراميداشت اين روز ملي از حقوق اوليۀ مردم ايران مي باشد .


تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .