آخرين گزارشات از چندي زندانيان در بند


 

خانواده هاي فعالان سياسي و مطبوعاتي بازداشت شده بعد از کودتاي 22 خرداد در حاليکه از يک سو نگران وضعيت نامشخص و بلاتکليف عزيزان دربند خود هستند، از سوي ديگر نظاره گردادگاههاي نمايشي هستند که توسط مباشران دولت کودتا برگزار مي شود. اين خانواده ها که برخي از آنها کوچکترين خبري از عزيزانشان ندارند و برخي ديگر به تماس هاي تلفني کوتاه دل بسته اند، در گفتگو با روز خواسته خود مبني بر لزوم مشخص شدن وضعيت اين زندانيان را مطرح کرده اند.

در اين شرايط صدور وثيقه هاي سنگيني چون 600 ميليون تومان براي جواد امام، از اعضاي شوراي مرکزي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي بر اين شائبه دامن زده که مسولان قضايي و امنيتي قصد آزاد کردن اين زندانيان را ندارند و فقط رفع تکليف کنند و با فرستادن توپ به زمين خانواده هاي زندانيان، آنان را مقصر زنداني بودن عزيزانشان جلوه دهند.

در همين حال روز گذشته حمزه غالبي، رئيس ستاد جوانان ستاد ميرحسين موسوي با قرار وثيقه آزاد شد.محمد ذبيحي، رئيس دانشگاه تربيت مدرس قم و عضو ارشد ستاد اصولگرايان حامي مهندس موسوي هم پس از دو هفته بازداشت، آزاد شد، اما پسر وي، طاها ذبيحي، هنوز در بازداشت به سر مي‌برد. از سوي ديگر گزارش ها از آزادي عبدالرحيم سليماني اردستاني از اعضاي مجمع مدرسين و محققين حوزه علميه قم که به طرز اهانت آميزي در بهشت زهرا دستگير شده بود، حکايت دارد.
در اين ميان خانواده هاي بهزاد نبوي و فيض الله عرب سرخي همچنان از آنها بي خبرند و تاکنون هيچ گونه ملاقاتي با اين فعالان سياسي نداشته اند. همسران اين دو فعال سياسي به روز گفته اند که به شدت نگران عزيزان دربند خود هستند.

 

بي خبري از عبدالله مومني و محمد ملکي
از 28 روز پيش تاکنون هيچ خبري از عبدالله مومني نيست و خانواده اين فعال دانشجويي سرشناس به شدت نگران هستند. خانم فاطمه آدينه وند، همسر عبدالله مومني با تاکيد بر اينکه "اين بي اطلاعي به شدت آزاردهنده است" به روز گفت: بعد از ملاقاتي که با عبدالله داشتيم هيچ خبري از او نداريم و با توجه به وضع جسمي و روحي بسيار بدي که ايشان در ملاقات داشتند به شدت نگران هستيم.
وي افزود: نميدانيم عبدالله زنده است يا بلايي سر او آورده اند و کجا است و در چه شرايطي به سر مي برد.
خانم ادينه وند که براي پيگيري وضعيت همسرش به دادگاه انقلاب و زندان اوين مراجعه کرده، افزود: ما را به دادگاه انقلاب راه نمي دهند؛ ديروز هم که به زندان اوين رفتم گفتند برويد خانه زنگ ميزنيم بياييد براي ملاقات. ما برگشتيم اما هيچ خبري نشد.
وي با يادآوري اينکه آخرين ملاقاتي که با همسرش داشته بر نگراني او افزوده، مي گويد: هر اتفاقي براي عبدالله بيفتد مسوليت آن با مسولان دستگاه قضايي است. من واقعا مي ترسم بلايي سر او آورده باشند که حتي تماس تلفني هم نميگيرد و در بي خبري مطلق هستيم.
خانواده محمد ملکي نيز به شدت نگران وضعيت سلامتي او هستند و از روز بازداشت تا کنون هيچ خبري از آقاي ملکي ندارند. عمار ملکي، پسر دکتر ملکي در گفتگو با روز ضمن ابراز نگراني شديد از وضعيت پدرش گفت: روز چهارشنبه مادرم براي پي گيري پرونده پدرم به دادگاه انقلاب مراجعه کرده اما گفته اند که قاضي در مرخصي است و بعد تاکيد کرده اند که به شما هيچ جوابي نمي دهيم و وکيل ايشان براي پي گيري بيايد.
وي افزود: پدرم از روز بازداشت تاکنون تماس تلفني نداشته و ما هيچ خبري از وضعيت ايشان نداريم و فقط ميدانيم که در بند 209 زندان اوين و در سلول انفرادي است.
به گفته عمار ملکي، اتهام دکتر ملکي اقدام عليه امنيت ملي از طريق تحريک به شرکت در اغتشاشات است. پسر آقاي ملکي اين اتهام را مضحک مي خواند و مي گويد: پدر من به خاطر بيماري پروستات و وضعيت جسمي اي که داشت شامل اين اتهام نمي شود؛ اين اتهامي مضحک است. از سوي ديگر پدر من انتخابات را تحريم کرده بود و هيچ فعاليتي در انتخابات نداشت.
وي تاکيد مي کند: به نظر مي رسد خود آقايان هم يک نوع سردر گمي دارند و مشخص نيست با توجه به شرايط جسمي پدرم، به چه دليلي ايشان را بازداشت کرده اند.
عمار ملکي با ابراز نگراني از وضعيت جسمي پدرش گفت: روز پنج شنبه بايد آمپولي به پدرم تزريق مي شد که به علت بيماري پروستات ايشان هر 28 روز يکبار تزريق مي شود. از وزارت اطلاعات با مادرم تماس گرفته و آمپول را خواسته اند اما پزشک پدرم مخالفت کرده و گفته که تزريق اين آمپول، ضعف شديد جسماني به دنبال دارد و در شرايط زندان به صلاح نيست که تزريق شود.
وي با بيان اينکه روند درمان آقاي ملکي مختل شده، مي گويد: ما نگران هستيم که آيا داروها را به پدرم مي دهند يا نه.

 

ملاقات با احمد زيدآبادي
خانواده احمد زيدآبادي، روز گذشته در سالروز تولد اين روزنامه نگار سرشناس ايراني با او ملاقات کردند. مهديه محمدي، همسر احمد زيدآبادي وضعيت روحي همسرش را خوب توصيف کرد و به روز گفت: هنوز بازجويي احمد تمام نشده و در بند 240 زندان اوين نگهداري مي شود.
وي افزود: آقاي زيدآبادي به شدت مضطرب بود و يک حالت نگراني خاصي داشت و مي گفت که نگرانم چه خواهد شد و نمي توان اوضاع را تحليل کرد.
به گفته خانم محمدي، احمد زيدآبادي از سخنان اخير آيت الله خامنه اي خبر داشت. خانم محمدي گفت: احمد مي گفت که ميداند يک نفر از کيهان قرار است جايگزين آقاي دعايي در روزنامه اطلاعات شود اما او هيچ خبر ديگري نداشت و من به او خبر تغيير پست مرتضوي را دادم که خيلي خوشحال شد.
همسر زيدآبادي افزود: از احمد پرسيدم که تو چرا در دادگاه حرف نزدي و او گفت که به هر صورت همه بايد از گذشته خود اظهار ندامت کنند و ما هم بايد بياييم و مثل بقيه بچه ها در دادگاه حرف بزنيم.
به گفته خانم محمدي، در اين زمينه تمام گفته هاي آقاي زيدآبادي با تاکيد بر کلمه "بايد" بوده است.
او با بيان اينکه "من به احمد گفتم که مردم اين دادگاه ها را قبول ندارند" تاکيد کرد: وکيل احمد هنوز پرونده او را نديده و وکالتنامه را براي امضا به احمد نداده اند اما مي گفت که در دادگاه يک نفر به او گفته که وکالت او را مي پذيرد که من اعتراض کردم و گفتم تو خودت وکيل داري و نبايد وکيل تسخيري را بپذيري اما احمد گفت چاره اي نيست.
به گفته خانم محمدي، رنگ چهره زيدآبادي به شدت زرد بوده و او در اين مورد گفته است که شايد به اين دليل باشد که آفتاب نمي بينيم.
همسر زيدآبادي افزود: احمد طوري راه مي رفت که من به شدت نگران شدم و پرسيدم که چه اتفاقي افتاده که گفت مدام توي سلول هستم و راه نمي روم براي همين اينگونه شده ام.

سحرخيز همچنان در انفرادي
از وضعيت عيسي سحرخيز، روزنامه نگار سرشناس ايراني نيز هيچ خبري در دست نيست. مهدي سحرخيز، پسر اين روزنامه نگار با ابراز خرسندي نسبت به تغيير دادستان تهران به روز گفت: هفته گذشته مادرم به دادگاه انقلاب رفته و در خواست ملاقات کرده اما هيچ جوابي نداده اند و برخلاف دستور قاضي پرونده، پدرم همچنان در سلول انفرادي است.
به گفته او، حساب بانکي آقاي سحرخيز از سوي دادستاني مسدود شده بود که با پي گيريهاي وکيل و خانواده اين روزنامه نگار، حساب مالي باز شده است.
نسرين ستوده، وکيل آقاي سحرخيز نيز درباره وضعيت موکلش به روز گفت: بعد از ملاقات دو هفته پيش هيچ خبري از وضعيت آقاي سحرخيز نداريم.
وي افزود: در روز ملاقات متوجه شدم که قاضي دستور انتقال آقاي سحرخيز به بند عمومي را داده اما برخلاف دستور قاضي ايشان همچنان در سلول انفرادي است و بازپرس پرونده گفت که وزارت اطلاعات درخواست کرده مدت انفرادي ايشان يک ماه ديگر تمديد شود.
به گفته خانم ستوده، بازپرس پرونده با تمديد مدت انفرادي آقاي سحرخيز به مدت ده روز موافقت کرده اما اکنون با سپري شدن اين ده روز هنوز اين روزنامه نگار در سلول انفرادي است. خانم ستوده گفت: اين روند کاملا غير قانوني است و اميدوارم امروز با مراجعه به دادگاه انقلاب بتوانم اين مساله را حل کنم.
وي با ابراز نگراني از وضعيت موکلش گفت: موقع بازداشت، آقاي سحرخيز را به شدت مورد ضرب و شتم قرار داده بودند و دنده اش شکسته اما در ملاقات با ايشان فهميدم که اجازه مداوا نداده اند از سوي ديگر ايشان روز 12 تير بازداشت شده اما روز 23 مرداد به او تفهيم اتهام شده است که اين مساله نقض آشکار قانون است.
توهين به رهبري، تبليغ عليه نظام و اجتماع و تباني به قصد بر هم زدن امنيت کشور، اتهاماتي است که به عيسي سحرخيز تفهيم شده است.

 

فشارهاي شديد بر محمد علي دادخواه
خانواده محمد علي دادخواه، حقوقدان سرشناس ايراني هم هفته گذشته با او در زندان اوين به صورت کابيني ملاقات کردند. برادر اين عضو کانون مدافعان حقوق بشر با بيان اينکه آقاي دادخواه به بند 8 زندان اوين منتقل شده به روز گفت: وضعيت روحي ايشان خوب بود و سعي ميکرد خود را خيلي شاد و باروحيه نشان دهد که ما نگران نباشيم.
برادر آقاي دادخواه افزود: در اين ملاقات و همچنين تماس تلفني که سه روز پيش ايشان با مادرم داشتند تنها احوالپرسي بوده و هيچ حرفي درباره بازجويي ها و شرايط زندان نزدند و فقط گفتند که بايد با تبديل قرار آزاد شوند.
به گفته برادر اين حقوقدان، دادستان تهران قول تبديل قرار آقاي دادخواه به وثيقه را داده بود اما به اين قول خود عمل نکرده است. او گفت: اميدواريم تغيير دادستان مثبت باشد و براي پي گيري خواهيم رفت.
نسرين ستوده که وکالت آقاي دادخواه را نيز برعهده دارد دو هفته پيش با موکلش ديدار داشته است. او به روز گفت: آقاي دادخواه هفته هاي اول به شدت تحت فشار بوده و او را از بالاي پله هاي مارپيچ با چشم بند رها ميکردند که فکر کند پايين مي افتد و در آخرين لحظه او را مي گرفتند و اين عمل را چندين بار تکرار ميکردند. از سوي ديگر مدتي طولاني به او اجازه دستشويي رفتن داده نمي شد و در بازداشت قريب 48 ساعت او را گرسنه نگاهداشته و هيچ چيزي براي خوردن به او نداده بودند.
وکيل آقاي دادخواه افزود: آقاي دادخواه به شدت تحت فشار بوده و از او خواسته بودند که همکاري اش با کانون مدافعان حقوق بشر و خانم شيرين عبادي را قطع و اعلام کند اعضاي کانون مدافعان حقوق بشر خائنان به وطن هستنداما او نپذيرفته و با تمام فشارها زير بار خواسته هاي آنها نرفته است.
به گفته خانم ستوده، آقاي دادخواه به شدت لاغر شده و ريش انبوهي بر صورت داشته است.

 

پرونده کيوان صميمي در دادگاه انقلاب نيست
نسرين ستوده درباره کيوان صميمي، موکل ديگرش نيز به روز گفت: تاکنون بيش از ده بار درباره آقاي صميمي به دادگاه انقلاب مراجعه کرده ام اما هيچ جوابي نميدهند و وکالتنامه را قبول نمي کنند.
به گفته خانم ستوده، مسولان دادگاه انقلاب عنوان کرده اند که پرونده آقاي صميمي در دادگاه انقلاب نيست.

 

بهمن احمدي امويي، همچنان ممنوع الملاقات
بهمن احمدي امويي، روزنامه نگار هم همچنان در سلول انفرادي و ممنوع الملاقات است. بهرام احمدي امويي برادر اين روزنامه نگار با ابراز نگراني از وضعيت برادرش به روز گفت: بهمن سه روز پيش با همسرش تماس گرفته و از پشت تلفن تشخيص اين موضوع که روحيه بهمن خوب است يا نه کار خيلي ساده اي نيست اما به نظر ژيلا صدايش خوب بود و روحيه اش هم بد نبود.

وي با بيان اينکه "هنوز پرونده بهمن بعد از هفتاد روز حتي ثبت کيفري نشده است و ما شماره اي از پرونده اش نداريم و اين کار خانواده و وکيلش را براي پيگيري پرونده دشوار مي کند" افزود: تنها جوابي که بهمن تلفني در پاسخ نگراني ما داده اين است که بازجوها به او گفته اند پرونده او مفقود نشده و نزد قاضي مرتضوي است.البته آن موقع هنوز مرتضوي برکنار نشده بود.اما حتي اگر پرونده اش در دفتر دادستان تهران هم هست بايد مثل اغلب پرونده هاي ديگر که در دفتر دادستان است ، داراي شماره کيفري باشد و سوابقي از آن در دادگاه انقلاب وجود داشته باشد که چنين چيزي وجود ندارد.
به گفته برادر اين روزنامه نگار، وکيل و خانواده بهمن احمدي امويي هيچ خبري از وضعيت پرونده او ندارند: تنها چيزي که مي دانيم اين است که بهمن به هنگام تفهيم اتهام برگه وثيقه خودش را امضا کرده.بنابراين او با قرار وثيقه زنداني است و طبق قانون بايد اجازه بدهند ما وثيقه تعيين شده را توديع کنيم و او را آزاد کنند.خانواده ما براي تامين وثيقه آمادگي دارند اما هيچ کدام از بازپرس ها در دادگاه انقلاب در اين باره پاسخ مشخصي به ما و وکيلش نمي دهند و نمي دانيم چرا کسي به ما پاسخگو نيست.
وي افزود: من در نيوزيلند زندگي مي کنم اما برادرم در ايران بارها از چهار محال و بختياري براي پيگيري پرونده بهمن به تهران آمده است اما در دادگاه انقلاب تهران تنها به او گفته اند ما نمي توانيم پاسخي بدهيم چون اصلا پرونده اينجا نيست.
به گفته بهرام احمدي امويي، "بهمن به همسرش، ژيلا بني يعقوب گفته است که بازجويي اش تمام شده و پرونده اش براي رسيدگي قضايي به دادگاه ارسال شده است. ولي او هم از شماره پرونده و شماره شعبه دادگاهش بي خبر بود ولي مي گفت که بازجويش به او اطمينان داده است پرونده مفقود نشده و نزد دادستان تهران است و در حال حاضر امکان هيچ گونه پيگيري در دفتر دادستان تهران براي خانواده ما وجود ندارد.يعني انگار روال مشخصي وجود ندارد که کسي براي پيگيري پرونده به دفتر دادستان تهران برود يا حداقل ما نمي دانيم."
او خواستار مشخص شدن تکليف برادرش شد و اين سوال را مطرح کرد که "چرا نبايد سابقه اي از پرونده او در هيچ يک از شعبه هاي دادگاه انقلاب نباشد ؟چرا حق ملاقات و دسترسي به وکيل به برادرم داده نمي شود تا ما از سلامتش مطمئن شويم؟"
برادر بهمن احمدي امويي تصريح کرد: "مادر هشتاد و چند ساله ام خيلي نگران سلامت بهمن است.چرا در طول هفتاد روز بايد فقط يکبار اجازه ملاقات به او داده باشند."
ژيلا بني يعقوب، همسر بهمن نيز که ديروز موفق به ملاقات با او نشده بود، به سايت کانون زنان ايران گفته است: "ماموران پذيرش بخش ملاقات بند 209 اوين به من گفتندبهمن اجازه ملاقات ندارد و ديگر به اينجا مراجعه نکنيد.اگر روزي هم قرار شد به شما با او ملاقات بدهند، خودمان تلفن مي کنيم."

 

عبدالله رمضان زاده همچنان در انفرادي
خانواده عبدالله رمضان زاده هفته گذشته با اين فعال سياسي اصلاح طلب ملاقات کردند. خانم سکينه کريم زاده، همسر عبدالله رمضان زاده درخصوص وضعيت همسرش به روز گفت: ديروز آقاي رمضان زاده تماس گرفتند و گفتند که درخواست تبديل قرار بازداشت به قرار وثيقه را داده اند و از ما خواستند که به آقاي شيري، وکيل ايشان بگوييم درخواست ايشان را پي گيري کنند.
خانم کريم زاده، وضع روحي همسرش را خوب توصيف کرد و گفت: ديروز که همسرم تماس گرفت صدايش بهتر بود و ميدانست که قاضي مرتضوي از دادستاني تهران رفته و از اين موضوع خيلي خوشحال بود.
البته به گفته همسر رمضان زاده، قرار بازداشت اين فعال سياسي براي دو ماه ديگر تمديد شده است. او گفت: همسرم همچنان در انفرادي است و حدود ده تا دوازده کيلو لاغر شده و مي گفت که يک ماه است بازجويي اش تمام شده اما با اين وجود همچنان او را در انفرادي نگه داشته اند. من از ايشان پرسيدم که يک ماه است بازجويي ات تمام شده چرا هنوز در انفرادي هستي و چرا به ما ملاقات نميدادند که جوابي نداد.
خانم کريم زاده افزود: آقاي رمضان زاده در ملاقاتي که داشتيم تاکيد کرد که روي مواضعم ايستاده ام و کوتاه نيامده ام و اينها اشتباه کرده اند که ما را بازداشت کرده اند.
به گفته خانم رمضان زاده، اين فعال سياسي از اوضاع کشور هيچ گونه اطلاعي نداشته و فقط از انتصاب صادق لاريجاني به عنوان رئيس قوه قضائيه باخبر بوده. اين موضوع را هم در دادگاه متوجه شده است.

 

نگراني مسعود باستاني از جو بيرون زندان
روز گذشته مهسا امرآبادي، براي ملاقات با مسعود باستاني به زندان اوين مراجعه کرد اما به او اجازه ملاقات ندادند.
مادر مهسا امرآبادي درباره وضعيت دامادش مسعود باستاني به روز گفت: يک روز بعد از دادگاه مسعود تماس گرفت. نگران جو بيرون از زندان بود و مدام از مهسا مي پرسيد که درباره دادگاه مردم چه مي گويند؟ باور کرده اند؟ که ما با او صحبت کرديم و گفتيم که اين اعترافات هيچ ارزشي ندارد و کمي به او روحيه داديم و آرامش کرديم.
وي افزود: هيچ يک از کارهايي که مسعود کرده جرم نيست و درباره همکاري با شهرگان و چکاوک از دو سال پيش که ماموران اطلاعات به خانه او ريختند اين موضوع را ميدانستند و حالا نميدانم يک شبه چرا اين مساله جرم تلقي شده است.
به گفته خانم امرآبادي، "کار مسعود باستاني روزنامه نگاري بوده و يک روزنامه نگار عملکردي شفاف دارد و هيچ چيزي براي پنهان کردن ندارد که اکنون بخواهند کشف کنند و انگشت روي آن بگذارند."
او گفت: مسعود کارش نوشتن بود و مي نوشت و حق التحرير دريافت ميکرد؛ اگر يک خبرنگار بابت نوشته هايش پولي نگيرد چگونه بايد زندگي کند؟
خانم امرآبادي با بيان اينکه دريافت پول در مقابل نوشتن مطلب از سوي روزنامه نگاران جرم نيست، خواهان روشن شدن وضعيت داماد خود شد.
او در عين حال گفت که "قول داده اند تا آخر هفته ملاقات بدهند و از سوي ديگر مدارک مهسا امرآبادي همسرباستاني را که تازه از زندان آزاد شده را نيز هنوز به او تحويل نداده اند."

صدور وثيقه هاي سنگين براي بازداشت شدگان
مادر شيوا نظرآهاري از صدور وثيقه 500 ميليون توماني براي اين فعال حقوق بشر خبر داد. خانم کريمان به روز گفت: ديروز با شيوا ملاقات کابيني داشتيم و وضع روحي او خيلي خوب بود اما هنوز بازجويي هاي او تمام نشده و با گذشت 80 روز از بازداشت همچنان از او بازجويي مي شود.
او افزود: در مراجعه به دادگاه انقلاب گفتند که قرار وثيقه 500 ميليون توماني صادر کرده اند که ما حيرت زده شديم و من به آقاي سبحاني گفتم اين مقدار را چگونه تامين کنيم که ايشان گفتند با من بحث نکنيد.
به گفته خانم کريمان، صدور وثيقه اين چنيني به معناي سنگ انداختن براي عدم آزادي شيوا است.
او با بيان اينکه شيوا همچنان در سلول دو نفره در بند 209 زندان اوين است گفت: براي شهرام جزايري و پاليزدار هم چنين مبلغي براي وثيقه صادر نکرده اند که اکنون براي شيوا صادر کرده اند!
خانم کريمان افزود: وکيل شيوا گفته که نامه آخر بازجو که نظر نهايي او درباره پرونده شيواست هنوز روي پرونده نيست و وقتي اين نامه به پرونده اضافه شود مي توانيم مبلغ قرار وثيقه را کمتر کنيم.


تهيه کننده :فرشته قاضي

 روز

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .