کمیته حقوق بشر انجمن اسلامی امیرکبیر: مقامات امنیتی و قضائی مسئول مستقیم سلامتی و جان دانشجویان هستند



خبرنامه امیرکیبر: کمیته حقوق بشر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبر در بیانیه ای حملات وحشیانه به دانشجویان را محکوم کرده و اعلام کرد زورمداران حاکم اینک برای دستیابی به اهداف خود از هرگونه برخورد نفرت انگیز، غیرانسانی، ضد بشری، وحشیانه و همراه با خشونت کور دریغ نمی نمایند. این کمیته همچنین مقامات امنیتی و قضائی را مسئول مستقیم سلامتی و جان دانشجویان بازداشت شده دانست.

 

متن این بیانیه به شرح زیر است:

 

روز دوشنبه پنجم اسفند ماه ۱۳۸۷ و مقارن با اعتراضات دانشجویان این دانشگاه به پروژه ی دفن چند شهید گمنام، ضد و خوردهای خونین و رقت باری در دانشگاه امیرکبیر رخ داد، که شاید دانشگاه های ایران کمتر شاهد آن بوده باشد. دانشجویان معترض دفن چند شهید را دستاویز دولتی با منشاء سیاسی و توهین به شهدا تلقی کرده و از مدتها پیش اعتراض مسالمت آمیز خود را به مدیریت دانشگاه اعلام کرده و از طریق تهیه طوماری سه هزار امضائی خواهان توقف اجرای این امر شده بودند.

 

اما پاسخ مدیریت سرکوبگر این دانشگاه به این درخواست ها نه تنها واکنشی احترام آمیز و با رعایت حقوق دانشجوئی نبود بلکه با بازداشت غیرقانونی چهار دانشجوی پلی تکنیک، آقایان حسین ترکاشوند، اسماعیل سلمان پور و کوروش دانشیار از اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه پلی تکنیک و مجید توکلی عضو سابق شورای مرکزی، احضار دهها دانشجو و ممنوع الورود کردن نشان داد که تنها خود را در برابر اقتدارگرایان حکومتی مسئول و پاسخگو می داند.

 

در روز دفن شهدا در دانشگاه امیرکبیر، نزدیک به سی دانشجوی دیگر به دانشگاه ممنوع الورود شدند و از راه یافتن به خانه دوم خود باز ماندند. عده ای از این دانشجویان حتی در مقابل اصرار برای ورود به دانشگاه با تهدید های مامورین انتظامات دانشگاه مبنی بر بازداشت توسط نیروهای انتظامی روبرو شدند.

 

هزاران دانشجو که پیش تر اعتراض خود را از طریق جمع آوری امضا و تحصن مسالمت آمیز نشان داده بودند، در زمان برگزاری مراسم تدفین شهدا نیز با سردادن شعارهائی بار دیگر مخالفت خود را با این اقدام آشکار ساختند. اعتراضات این دانشجویان با یورش و تهاجم وحشیانه نیروهای امنیتی ناشناس با حمایت مستقیم علیرضا رهائی و دانشجویان بسیجی دانشگاه پلی تکنیک پاسخ داده شد و پس از پایان مراسم نزدیک به صد دانشجو بازداشت شدند و دهها تن دیگر در پی این یورش خصمانه زخمی و راهی بیمارستان شدند. طبق آمار گزارش شده حال دو تن از مجروحین وخیم اعلام شده و آنها در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان های اطراف دانشگاه پلی تکنیک بسر می برند.

 

گذشته از آنکه صرف برخورد با دانشجویان معترض، غیرقانونی و غیرقابل دفاع است، آنچه بر وقاحت این اعمال زشت و ننگین می افزاید، استفاده مهاجمین از ابزارهایی چون چاقو، اسپری فلفل و وسایل ورزش های رزمی، برای حمله به دانشجویان است. در این میان چند دانشجوی دختر نیز مورد توهین شدید مهاجمین و ضرب و شتم آنان قرار گرفتند که تصاویر رقت باری از این اعمال ننگین نیز منتشر شده است.

 

نیروهای امنیتی پس از آن صدها دانشجو را بازداشت کردند و آنها را برای بازجویی به کلانتری محل در میدان فلسطین بردند. تا روز ششم اسفند ماه ۴۰ نفر از دانشجویان بازداشتی آزاد شدند و طبق گزارشها بیش از ۲۰ دانشجو به زندان اوین در تهران منتقل شدند. در این میان نکته قابل توجه همکاری نزدیک علیرضا رهائی و مدیریت دانشگاه و نیروهای بسیجی داخل دانشگاه با نیروهای مهاجم امنیتی در بازداشت غیرقانونی دانشجویان بود.

 

فردای آن روز یعنی صبح روز ششم اسفند ماه، در مرحله دوم تهاجم به دانشجویان پلی تکنیک، نیروهای امنیتی به منازل آقایان مهدی مشایخی، نریمان مصطفوی و احمد قصابان از اعضای سابق انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر و نیز عباس حکیم زاده عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت حمله و آنها را بازداشت کردند و به تفتیش غیرقانونی منازل آنان پرداختند. لازم به ذکر است که در جریان تفتیش غیرقانونی منازل دانشجویان بویژه منزل احمد قصابان، نیروهای امنیتی در اقدامی آشکارا مغایر با قانون اساسی و مقررات اعلامیه جهانی حقوق بشر، با خرد کردن و شکستن تمامی وسایل منزل و بهم ریختن تمامی لوازم شخصی و خصوصی وی و نیز پاره کردن کتابها و جزوات درسی وی، حریم خصوصی آنان را مورد تجاوز قرار دادند.

 

این وقایع در حالی است که چهار دانشجوی دیگر دانشگاه امیرکبیر؛ مجید توکلی، حسین ترکاشوند، اسماعیل سلمانپور، و کورش دانشیار از تاریخ ۱۷ بهمن ماه ۱۳۸۷ تاکنون در اوین در بازداشت غیرقانونی بسر می برند و با توجه به اعتصاب غذا نگرانی هائی در مورد وضعیت سلامتی آنان وجود دارد.

 

سرکوب وحشیانه نیروهای امنیتی و یورش و خشونت دانشجویان معترض به پروژه ی تدفین شهدا و استفاده از ابزارهائی چون چاقو، اسپری فلفل، لانچیکا، پنجه بوکس، باتوم و بازداشت غیرقانونی فله ای دانشجویان همان روز و فردای آن در کشور آزادی است که احمدی نژاد در میان ملل دنیا با غرور از ان سخن گفت و آنرا ازادترین ملت دنیا خواند.

 

بازداشت خودسرانه صد دانشجو و زخمی کردن عده ای دیگر آن چنان گستاخی و تجاوز آشکار به مسئله حیثیت و کرامت بشری است که دیگر نمی توان از بندهای حقوق بشر یاد کرد و از تضییع و پایمال شدن و نقض آن سخن گفت. اینک باید از روح انسانیت و کرامت بشری سخن گفت، یعنی همان مفاهیمی که ظاهراً برای صاحب منصبان کنونی غریب و نامانوس است. همان مفاهیمی که مهاجمانی که آن روز چشمان خود را بر مفاهیم انسانی بستند و وحشیانه و به خشونت آمیز ترین شیوه بر دانشجویان تاختند، با آن بیگانه اند. امروز باید از نقض ارزش های اساسی انسانی توسط پرادعاترین مردان مدعی اداره جهان و رهبران خشونت پیشه در دنیا سخن گفت. امروز باید از پایمال شدن ابتدایی ترین حقوق انسانی توسط دست نشاندگان و سر سپردگان انها در دانشگاهها همچون علیرضا رهائی در عرصه دانشگاه پلی تکنیک سخن گفت.

 

کمیته حقوق بشر انجمن اسلامی دانشگاه پلی تکنیک تهران ضمن اعتراض شدید به تهاجم وحشیانه و ضرب و شتم دانشجویان از سوی نیروهای امنیتی و لباس شخصی، بازداشت غیرقانونی و خودسرانه و فاقد مجوز قضائی دهها دانشجوی این دانشگاه و نیز چند تن از اعضای سابق شورای مرکزی دانشگاه پلی تکنیک را محکوم می کند و اعلام می دارد آنچه که طی روزهای اخیر در دانشگاه پلی تکنیک روی داد نشان میدهد که زورمداران حاکم اینک برای دستیابی به اهداف خود از هرگونه برخورد نفرت انگیز، غیرانسانی، ضد بشری، وحشیانه و همراه با خشونت کور دریغ نمی نمایند، چنان که آن رو درب های دانشگاه به دستور مستقیم علیرضا رهائی، مدیریت سرسپرده و بی کفایت دانشگاه، بروی چماقداران و مزدوران گشوده شد و در همان زمان بسیاری از دانشجویان همین دانشگاه از ورود به خانه دوم خود، با تهدید و ارعاب بازماندند.

 

کمیته حقوق بشر هم چنین با توجه به پیشینه سیاه حاکمیت کنونی در انجام غیرقانونی ترین و  ضدبشری ترین اقدامات و رویه ها در زیر پا گذاردن ابتدائی ترین حقوق متهم، در مورد وضعیت دانشجویان بازداشت شده در روز پنجم اسفند ماه (که همچنان اطلاعات دقیقی از مشخصات آنان در دست نیست) و نیز اعضای سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه پلی تکنیک، آقایان مهدی مشایخی، عباس حکیم زاده، نریمان مصطفوی و احمد قصابان و نیز چهار دانشجوی بازداشت شده که هم اکنون نزدیک به یک ماه از بازداشت آنها می گذرد، آقایان مجید توکلی، حسین ترکاشوند، اسماعیل سلمانپور، و کورش دانشیار نگرانی خود را اعلام می دارد و مقامات امنیتی و قضائی را مسئول مستقیم سلامتی و جان دانشجویان بازداشت شده می داند.

 

کمیته حقوق بشر دانشجویان در پایان ضمن تبریک به دانشجویان آگاه و فهیم پلی تکنیک که نشان دادند که همواره در دفاع از ارزش های اصیل بشری، مقابل ظلم و استبداد سرکوبگران حاکم سر فرود نمی آورند، آنان را بیش از پیش به هشیاری و ایستادگی در برابر آنان که استقلال دانشگاه و آگاهی دانشجو را بر نمی تابند، فرا می خواند.

 

کمیته حقوق بشر انجمن اسلامی دانشجویان

دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران)

اسفند ماه ۱۳۸۷
 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .