بازداشت و ضرب و شتم گسترده مردم در ميدان ۷ تير


به دعوت جبهه ملي ايران ٬طبق سنت همه ساله براي گراميداشت شهداي رخداد سي تير ۱۳۳۱ قرار بود که اتوبوس ها از ميدان ۷ تير عازم ابن باوين مزار شهدا شوند. از ساعت ۴ بعد از ظهر جمعيت زيادي که بيشتر آنان جوانان با علائم سبز بودند در اين ميدان جمع ميشوند با ممانعت نيروهاي گارد ضد شورش ٬نيروي انتظامي و امنيتي و لباس شخصي ها مواجه مي گردند که وحشيانه به ضرب و شتم و دستگيري تجمع کنندگان مي پردازند. بر اساس گزارشات دريافتي از ميدان هفت تير آقايان حسين عزت زاده ٬اصغر فني پور٬حسين مجتهدي ٬حاج آقا کميليان ٬علي قادري٬حميد مجتبايي٬رباطي و خانم مرادي از اعضاي جبهه ملي ايران به همراه عده زياد ديگري از هموطنان از جمله دستگير شدگان هستند.

خبرگزاري جبهه ملي ايران - آمريکا


اعتراضات و درگيريها در نقاط مختلف و يورش وحشيانه نيروهاي سرکوبگر به مردم

از ساعت 17:00 مردم تهران از مناطق مختلف بسوي ميدان 7 تير روانه شدند و علاوه بر ميدان 7 تير در اکثر مناطق مرکزي حضور داشتند. مردم و بخصوص جوانان به صورت گروهاي چند صد نفري جمع مي شدند و اقدام به دادن شعارهاي مانند مرگ بر ديکتاتور،ايراني ميميرد ذلت نمي پذيردو شعارهاي ديگر را سر مي دادند. وقتي که با يورش مامورين مواجه مي شدند با آنها درگير و بعد از آن پخش مي شدند و در نقطه اي ديگر دوباره اعتراضات و درگيريها را ادامه مي دادند. عمده اعتراضات در ميدان 7 تير ،ولي عصر،ميدان انقلاب ، و ساير مناطق ديگر مي باشد.

نيروهاي سرکوبگر که از گارد ويژه، سپاه پاسداران، بسيج و لباس شخصيها در تمامي مناطق مرکزي بصورت گسترده و بي سابقه اي حضور دارند. آنها بصورت 10 متر به 10 متر در ميادين و خيابانها آرايش بسته بودند. همچنين مامورين گارد ويژه که سوار بر موتور هستند و بصورت کله اي در خيابانهاي اصلي و ميادين مانور مي دهند و به مردم يورش مي بردند و آنهارا آماج باتوم هاي خود قرار ميدادند. انبوهي از خودروهاي نيروهاي سرکوبگر در خيابانها و ميادين اصلي شهر مسقر هستند. خيابانهاي مرکزي شهر بصورت يک حکومت نظامي اعلام نشده است.

نيروهاي سرکوبگر به مردم و جوانان وحشيانه يورش مي برند و آنها را آماج باتوم هاي خود قرار ميدهند .آنها از حرکت چند نفري با هم وحشت دارند و با مشاهدۀ حرکتهاي چند نفري مردم و جوانان بسوي آنها يورش مي برند و آنها را مورد ضرب وشتم قرار ميدهند. با هر يورش نيروهاي سرکوبگر بسوي مردم و ضرب وشتم يا دستگيري آنها باعث سر دادن شعارهاي مرگ بر ديکتاتور از نقاط مختلف مي شد. تا به حال تعداد زيادي در اثر ضربات باتوم زخمي شده اند و تعداد بيشماري دستگير و به نقاط نامعلومي منتقل شدند.

فعالين حقوق بشر و دمکراسي


 

درگيري‌هاي خشونت‌بار در ميدان هفت تير

 

گزارش‌ها از تهران حاکي از آن است که نيرو‌هاي ضد شورش و لباس شخصي‌ها با يورش به معترضان به نتيجه انتخابات تلاش کردند تا تظاهرات آرام آنها را بر هم بزنند.

خبرگزاري رويتز به نقل شاهدان عيني گزارش کرده که صد‌ها هوادار ميرحسين موسوي، عصر امروز سه‌شنبه قصد داشتد در اعتراض به نتيجه انتخابات در ميدان هفت تير تهران تجمع کنند که نيرو‌هاي امنيتي آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

اين درگيري‌ها حدفاصل خيابان کريم‌خان تا ميدان هفت تير رخ داد و نيرو‌هاي ضدشورش براي پراکنده کردن معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کردند.

رويترز گزارش کرده که معترضان شعار «احمدي‌نژاد استعفا، استعفا» و «مرگ بر ديکتاتور» سر مي‌دادند.

شاهدان عيني از بازداشت ده‌ها تن خبر داده‌اند.
خبرگزاري جبهه ملي نيز از بازداشت برخي از اعضاي اين جبهه خبر داده است.

بنابر اعلام اين خبرگزاري، «حسين عزت‌زاده ٬اصغر فني‌پور، حسين مجتهد، علي قادري٬ حميد مجتبايي» از جمله اعضاي جبهه ملي هستند که در اين درگيري‌ها بازداشت شده‌اند.

تجمع امروز به مناسب ۳۰ تيرماه سال ۱۳۳۱ برگزار شده بود. در چنين روزي هواداران محمد مصدق با تظاهرات در شهرهاي مختلف، شاه ايران را به پذيرش خواسته‌هاي خود مبني بر کنار گذاشتن دولت قوام السلطنه مجبور کردند.

اين تجمع در حالي برگزار شد که احمدرضا رادان، جانشين فرمانده نيروي انتظامي هشدار داده بود که پليس با هرگونه تجمع غيرقانوني برخورد خواهد کرد.

رادان به خبرگزاري مهر گفته بود که «پليس وظيفه دارد با اين تجمعات غيرقانوني برخورد قاطعانه‌اي داشته باشد.»

گزارش‌هاي غير رسمي تاکنون از جان باختن بيش از ۱۰۰ نفر در ايران طي ناآرامي‌هاي يک ماه گذشته حکايت دارد. مقام‌هاي دولتي ايران تعداد کشته‌‌شدگان را تنها ۲۰ نفر اعلام کرده‌اند.

راديو زمانه


 

خبرگزاري ها از برگزاري تجمعي اعتراضي در مرکز شهر تهران خبر مي دهند


خبرگزاري هاي بين المللي از برگزاري تجمعي اعتراضي در ميدان هفت تير تهران خبر مي دهند.
يک شاهد عيني به خبرگزاري رويترز گفته است، ميان صدها نفر از هواداران نامزدهاي اصلاح طلب انتخابات اخير رياست جمهوري با پليس ضد شورش درگيري پديد آمده و ماموران امنيتي جمهوري اسلامي دهها نفر از ايرانيان معترض را بازداشت کرده اند.
بر پايه همين گزارش تظاهرکنندگان شعار «احمدي نژاد، استعفا، استعفا» و«مرگ بر ديکتاتور» سر مي دادند.
شاهد عيني ِ ياد شده همچنين به رويترز گفته است، صدها مامور پليس ضد شورش و «لباس شخصي» در ميدان هفت تير تهران انبوه شده اند و معترضان پشتيبان ميرحسين موسوي را زير رگباري از مشت و لگد گرفته اند.


راديو فردا

 


 

پليس ايران به تظاهرکنندگان حمله کرد

به گزارش خبرگزاري رويترز به نقل از يک شاهد عيني، در روز سه‌شنبه (۳۰ تير) پليس ضدشورش تهران به شرکت‌کنندگان در تظاهراتي در مرکز شهر تهران حمله برد و چندين نفر را دستگير کرد. اين شاهد عيني گفت: «صدها پليس ضدشورش و ماموران لباس شخصي مردمي را که براي حمايت از ميرحسين موسوي جمع شده بودند، مورد ضرب و شتم قرار دادند.» وي افزود که صدها تن از معترضان در ميدان هفت تير گرد آمده‌اند و از جمله شعارهايي که مي‌دهند "مرگ بر ديکتاتور" و "احمدي‌نژاد، استعفا، استعفا" است.

دويچه وله

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .