بيانيه ي شوراي مرکزي دفتر تحکيم وحدت
هيجده تير ديگري در دانشگاه اميرکبير


جمعه ۹ اسفند ۱۳۸۷ - ۲۷ فوريه ۲۰۰۹

دفتر تحکيم وحدت ادامه بازداشت دانشجويان دانشگاه اميرکبير، و همچنين شبنم مدد زاده دانشجوي دانشگاه تربيت معلم، که هفته ي پيش بازداشت شده است و نيز تداوم فشار بر انجمن هاي اسلامي براي اعلام خروج از طيف علامه ي دفتر تحکيم وحدت را به شدت محکوم کرده و در راستاي سرکوب کامل فضاي دانشگاه در آستانه ي انتخابات ارزيابي مي کند. جاي آن است که اصلاح طلبان مدعي با سکوت خود در بزم سرکوب گران و زندانبانان شريک نشوند که همه بر جريده ي تاريخ ثبت است و دانشجويان همين روزها به قضاوت خواهند نشست.

حادثه ي روزهاي گذشته در دانشگاه اميرکبير تداعي گر روزهاي خونين تيرماه ۷۸ بود و صحن دانشگاه پلي تکنيک همچون کوي دانشگاه تهران جولانگاه نيروهاي لباس شخصي گرديد. خشونت ورزان فرمان بريده که دانشگاه را مقتل انديشه ورزي مي خواهند، کمر به حذف دانشجويان منتقد بسته اند و در اين راه از هر فضايي براي هجوم بي امان به دانشگاه بهره ي سوء خود را مي جويند. يک روز به بهانه ي سخنراني تئوريک و نظري مردي روحاني مسلک همچون دکتر محمد مجتهد شبستري که سالهاست رهرو انديشيدن در وادي کشف و شهود است و روزي ديگر به بهانه ي تدفين پيکر پاک شهيداني که حافظان حريم کشور بودند و به بهاي حراست از حرمت خاک ايران زمين در آستان خدا و ملت جانفشاني کردند. امروز دانشجويان، فرزندان ملت را، به اين بهانه وحشيانه مضروب مي کنند و تن شريف شان را به بند مي کشند.

خشونت ورزاني که يک روز سخنان دکتر هاشم آغاجري را دستاويز حملات سياسي خود قرار مي دهند و روزي ديگر دانشگاه را ميدان تاخت و تاز خود مي کنند تا رقيب سياسي خود را مرعوب و دانشگاه را متشنج کنند.

اگر تا ديروز مدعيان اصلاحات در برابر سرکوب فعالين دانشجويي سکوت نميکردند، خفاش شوم استبداد ديگر به خود اجازه نميداد که اين چنين بي پروا حکم ارتداد صادر کند و مخالفينش را به ترور و حذف فيزيکي تهديد کند، آناني که ديروز در دفاع از دانشجويان دفتر تحکيم وحدت حتي از زير بار اظهار حمايتي حداقلي در مواضع شان خودداري ورزيدند، امروز خود در گرداب هجمه به عضو ارشدشان گرفتار آمده اند. دفتر تحکيم وحدت که حمايت بيدريغ از دکتر هاشم آغاجري در غائله سال ۸۱ را در کارنامه ي درخشان خود دارد و هزينه هاي گزافي را در آن مقطع در دفاع از اين استاد برجسته ي دانشگاه پرداخته، امروز نيز در دفاع از اصل مسلم "آزادي بيان" حمايت خود را از دکتر هاشم آغاجري و کليه ي اشخاص، علي الخصوص دانشگاهيان، در ابراز نظرات و عقايدشان اعلام مي دارد.

نتايج انتخابات در جوامع مختلف يکي از مهمترين مظاهر عينيت يابي نظرات مردم آن جامعه نسبت به سياست هاي حاکم است. در جامعه ي ايران با توجه به غير دموکراتيک بودن ساختارهاي مديريتي و کلان، انتخابات به "تنها امکان" عينيت يابي اعتراض گسترده ي مردم نسبت به شرايط موجود بدل مي شود. خصوصا انتخابات رياست جمهوري مظهر چنين اعتراضي مي تواند باشد. لذا دولت نهم با علم به اينکه در صورت باز شدن فضاي نقادي در جامعه، بيش از پيش نقاب دروغينش مضحکه ي خاص و عام شده و امکان هرگونه "مهندسي کردن انتخابات" از مهندسين پر نفوذ سلب مي شود اقدام به قلع و قمع کامل منتقدين کرده است. و در حالي که از بي اعتباري و اضمحلال توان مديريتي در حال احتضار است، در ماه هاي آخر عمر خود پنجه ي خونين به گلوي دانشگاه مي فشارد و باکي از به هدر رفتن جان هاي شريف فرزندان اين ملت در تاريکناي سياه سلولهاي زندان ندارد.

پنجم اسفند ماه مراسم خاکسپاري شهدا در دانشگاه صنعتي اميرکبير با اعتراض خودجوش بخشي از دانشجويان اين دانشگاه به دليل احتمال بهره برداري سياسي از اين عمل، روبرو شد. دانشجويان منتقد مورد هجوم و ضرب و شتم وحشيانه ي برخي افراد و گروه هاي فشار خارج دانشگاه قرار گرفتند. و ده ها دانشجو هنگام خروج از دانشگاه بازداشت شدند. با اينکه از تعداد اوليه ي ۷۰ نفر بازداشتي، طي روزهاي گذشته تقريبا اين تعداد به تمامي آزاد شده اند با اين حال دست کم ۸ دانشجوي ديگر اميرکبير در بازداشت به سر مي برند. از آن جمله ۴ دانشجويي هستند که طي مراسم بزرگداشت مهندس بازرگان که به دليل فشارهاي امنيتي ساعاتي قبل از مراسم لغو شد بازداشت شدند.

طنز تلخ ماجرا آنجاست که عباس حکيم زاده، عضو شوراي مرکزي دفتر تحکيم وحدت، مهدي مشايخي، نريمان مصطفوي و احمد قصابان که همگي از اعضاي سابق و فعلي انجمن دانشگاه اميرکبير هستند، يک روز پس از مراسم تدفين، در حالي در منازلشان بازداشت شدند که نه تنها در روز تدفين شهدا در دانشگاه حضور نداشتند بلکه از جانب حراست دانشگاه ممنوع الورود شده بودند.

دفتر تحکيم وحدت ضمن اعتراض شديد نسبت به اينگونه وقايع و هتک حرمت دانشجويان و ايجاد جو متشنج در دانشگاه بوسيله ي ضرب و شتم دانشجويان و نيز بازداشت عباس حکيم زاده، عضو شوراي مرکزي دفتر تحکيم، اعلام مي دارد که اين اتحاديه مدت ها پيش از اين مواضع خود را در قبال چنين تحرکاتي در دانشگاه اعلام داشته بود و همچنان معتقد است که تدفين پيکر شهدا در دانشگاه موجب بهره برداري سياسي شده است و اين روند ادامه خواهد داشت. لذا اعتراض يا استقبال از چنين مراسمي را درخور قضاوت مستقيم خود دانشجويان دانشگاه دانسته و سطح معرفت عمومي دانشجويان در مواجهه با چنين مسائلي را مطلوب ارزيابي مي کند. خشونت سرکوب گران در مواجهه با دانشجويان معترض در حالي که در ضرب و شتم متعرض دختران شده اند جاي تأسف دارد. افرادي که سال پيش دست کشيدن استاد هشتاد ساله ي دانشگاه به موي دختر دانشجو را هتک حرمت دانسته و دانشگاه را سياه پوش و استاد را اخراج کردند، چگونه امروز هنگام هجوم به دانشجويان از کشيدن موي دختران ابايي ندارند؟ چگونه جماعتي که خود را متولي دفن شهدا در دانشگاه مي دانند خودسوزي جانباز جنگ تحميلي را با سکوت نظاره مي کنند و به قهر روزهاي عمر جوانان اين مملکت را در زندان ها مي ستانند؟

دفتر تحکيم وحدت ادامه بازداشت دانشجويان دانشگاه اميرکبير، و همچنين شبنم مدد زاده دانشجوي دانشگاه تربيت معلم، که هفته ي پيش بازداشت شده است و نيز تداوم فشار بر انجمن هاي اسلامي براي اعلام خروج از طيف علامه ي دفتر تحکيم وحدت را به شدت محکوم کرده و در راستاي سرکوب کامل فضاي دانشگاه در آستانه ي انتخابات ارزيابي مي کند. جاي آن است که اصلاح طلبان مدعي با سکوت خود در بزم سرکوب گران و زندانبانان شريک نشوند که همه بر جريده ي تاريخ ثبت است و دانشجويان همين روزها به قضاوت خواهند نشست.

دفتر تحکيم وحدت
نهم اسفند هشتاد و هفت

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .