اعتراض به اعمال فشار عليه روزنامه‌نگاران



 

انجمن دفاع از آزادي مطبوعات با صدور اطلاعيه‌اي افزايش فشار‌ها عليه مطبوعات و روزنامه‌نگاران در ايران را محکوم کرد.

در اين اطلاعيه از«تنگ‌تر شدن فضاي آزادي بيان و قلم و فعاليت روزنامه‌نگاري و مطبوعاتي» در ايران اظهار تاسف شده است.

اين انجمن همچنين در اطلاعيه خود از «برخورد تبعيض‌آميز و دوگانه در صدور مجوز پروانه‌هاي جديد انتشار» که از سوي هيئت نظارت بر مطبوعات صورت مي‌گيرد، اظهار «تاسف شديد» کرده است.

به اعتقاد صادرکنندگان اين اطلاعيه «رفتار تبعيض‌آميز وزارت ارشاد در حوزه‌‌هاي ديگر (چون پرداخت يارانه به نشريات) عمدتا متوجه رسانه‌هاي مستقل و منتقد دولت» مي‌شود.

انجمن دفاع از آزادي مطبوعات در عين حال اعلام کرده که اعمال فشار عليه فعالان مطبوعات در جهت تبعيت از «سانسور و خودسانسوري حکومتي» مغاير با مواد چهار و پنج قانون مطبوعات در جمهوري اسلامي است.
اين انجمن آمران و عاملان اين فشار‌ها را مستوجب مجازات دانسته است.

انجمن دفاع از آزادي مطبوعات همچنين چند برابر شدن هزينه‌هاي پست مطبوعاتي را که موجب افزايش شديد قيمت مرسولات مطبوعاتي و انتشاراتي شده، گامي مهم در جهت «محدود کردن فعاليت رسانه‌اي در کشور» ارزيابي کرده و خواستار لغو هزينه‌هاي تحميلي شده است.

در اين بيانيه تصريح شده که «هر اقدامي در جهت ايجاد و اعمال محدوديت براي فعاليت‌هاي مطبوعاتي، برخلاف منافع ملي ايران» است.

اين بيانيه پس از آن منتشر مي‌شود که هيئت نظارت بر مطبوعات امتياز هفته‌نامه «شهروند امروز» را لغو کرد و اجازه انتشار مجدد روزنامه «آينده‌ نو» را نداد.

پيش‌ترگروهي از روزنامه‌نگاران ايران نيز در ۱۹مرداد ماه امسال با صدور بيانيه‌اي از محمود احمدي‌نژاد خواسته بودند که به جاي «اعانه» دادن به خبرنگاران ايران، حقوق مردم اين کشور را رعايت کند و به آزادي بيان احترام بگذارد.

دولت نهم در آستانه ۱۷ مرداد، روز خبرنگار در ايران اعلام کرده بود که قصد دارد جوايزي نقدي به فعالان رسانه‌ها در اين کشور اهدا کند.

از زمان به قدرت رسيدن محمود احمدي‌نژاد در ايران، از سال ۱۳۸۴ محدوديت‌هاي زيادي براي خبرنگاران و روزنامه‌نگاران اعمال شده است.

هيئت نظارت بر مطبوعات که نهادي وابسته به وزارت ارشاد است، تا کنون ده‌ها روزنامه و مجله را لغو امتياز کرده و صد‌ها سايت توسط کميته فيلترينگ جمهوري اسلامي مسدود شده‌اند.

بر اساس اعلام نهاد‌هاي ناظر بر حقوق بشر، ايران يکي از نقض‌کنندگان آزادي بيان در جهان به شمار مي‌رود.

 

راديو زمانه