«گام هاي ناقضان حقوق بشر پرشتاب شده است»

 

طنين زنگهاي نقض حقوق بشر

«گام هاي ناقضان حقوق بشر پرشتاب شده است، به گونه اي که فرصت دفاع حذف مي شود و فرصت گفتگو لغو.» اين آغازين جمله تازه ترين بيانيه مطبوعاتي کانون مدافعان حقوق بشر درباره نقض اين حقوق در ايران است.

 حقوقي که به باور فعالان حقوق بشر، دولت ايران با امضاي ميثاق هاي بين المللي، ملزم به رعايت آن شده است.

در اين بيانيه کانون به موضوعات مختلفي پرداخته شده است، از افزايش فشارها بر فعالان حقوق بشر در ايران تا جلوگيري از سخنراني شيرين عبادي و حتي پروژه متروي اصفهان.


محمد علي دادخواه، سخنگوي کانون مدافعان حقوق بشر در مصاحبه اي با راديو فردا درباره اين بيانيه و در پاسخ به اين سوال که علت اعمال فشارهاي بيشتر بر مدافعان حقوق بشر از طرف دولت چيست، مي گويد: «در يک نظام قانون مدار که سعي در توسعه کشور دارد، اصولا سعي بر اين نمي شود که مدافعان حقوق بشر را محدود کنند، قاعدتا هنگامي که بعضي ها از قانون مي گريزند چنين تضييعاتي به وجود مي آيد.» 

در  اين بيانيه، از جمله به جلوگيري و درنهايت لغو سخنراني شيرين عبادي، برنده جايزه صلح نوبل ۲۰۰۳، از سوي ايران ومالزي، اعتراض شده است.

خانم عبادي قرار بود ۱۳ آبان ماه درنشست دو روزه دانشگاه کوالالامپور شرکت کند و در آنجا به سخنراني بپردازد. اما اين سخنراني لغو شد.

محمد علي دادخواه، لغو سخنراني شيرين عبادي را نقض حقوق انساني مي داند و در اين باره مي گويد: «هم دولت مالزي و هم دولت ايران مفاد ميثاق مدني سياسي را که تبيين کننده اعلاميه جهاني حقوق بشر است پذيرفته اند و نهايتا نمي توانند از حقوق انساني به اين نحو جلوگيري به عمل بياورند.»

ديگر مسائله مورد اعتراض، حکم ۱۱ سال حبس محمد صديق کبودوند، روزنامه نگار و دبير سازمان حقوق بشر کردستان، محکوميت شهناز غلامي، روزنامه نگار در دادگاه انقلاب تبريز، محدوديت هاي اعمال شده درباره آداب و رسوم و عبادات اهل تسنن و جلوگيري از ساختن مسجد و نقض حقوق اقليت ها در ايران است.  

در اين بيانيه همچنين به احداث مترو از خيابان چهارباغ اصفهان که بستر بناهاي تاريخي سي و سه پل و ميدان نقش جهان است، اعتراض شده است.

اين اقدام که پيشتر مورد اعتراض جمعي از فعالان اجتماعي، اعضاي تشکل هاي غيردولتي و شهروندان اصفهاني واقع شده بود، با بي توجهي مديران شهري روبه رو شد. پيش از اين هم دادگستري اصفهان به توقف عبور تونل مترو از زير خيابان چهارباغ راي داده بود.

محمد علي دادخواه در باره اين بخش از بيانيه مي گويد: «متروي اصفهان با وجود آنکه دستور دادسرا داشته است، يک مشت قانون شکن آمده اند و گفته اند ما [از زير چهارباغ] عبور کرده ايم. نهايتا اينها بايد پاسخگوي ملت در حال حاضر و در طول تاريخ باشند که چرا ميراث فرهنگي را معتبر ندانسته اند.»

محمد علي دادخواه با اشاره به بيانيه هاي پيشين و تاکيد بر اين مسئله که اين بيانيه بحث در انطباق و انحراف از قانون دارد، بازتاب آن را مثبت پيش بيني کرده و مي گويد: «ما فکر مي کنيم موثر خواهد بود چون مردم مي بينند که چه کسي مطابق قانون صحبت مي کند، يعني انطباق با قانون دارد و چه کسي از قانون مي گريزد يعني انحراف از قانون دارد، بحث ما بر سر انطبق و انحراف از قانون است. راجع به بيانيه هاي پيشين بارها شده است که ما حرفمان را زده ايم و بالاخره خردورزان جهان اين انديشه ها را تاييد کرده اند.»

اعتراض ها به «نقض حقوق بشر در ايران»، درحالي ست که ايران همواره اتهام نقض حقوق بشر را رد مي کند و عملکرد دولت را در چارچوب قانون اساسي و طبق بيانيه حقوق بشر مي داند.

رزا آژيري