سناريونويسان در پي سناريوسازي ديگري براي جنبش دانشجويي

خبرنامه اميرکبير: چند هفته اي است که بدون آن که در روند فعاليت هاي دانشجويي تغييري رخ داده باشد و بدون آن که حادثه خاصي در پيش باشد کنترل هاي، به اصطلاح، نامحسوس فعالين دانشجويي افزايش چشم گيري يافته است و حمله برنامه ريزي شده رسانه هاي وابسته به نهادهاي امنيتي به دفتر تحکيم وحدت و فعالين دانشجويي از تقريبا يک ماه پيش تاکنون ادامه دارد.

 

از يک ماه پيش کمتر روزي است که در ستون اخبار ويژه روزنامه کيهان مطلبي به فعاليت هاي دانشجويان اختصاص داده نشده نباشد. ستون اخبار ويژه کيهان به طور سنتي بازگوکننده موضع نيروهاي تندرو امنيتي است. کيهان مرتبا دفتر تحکيم وحدت و سايت خبرنامه اميرکبير را در مرکز حملات خود قرار مي دهد. کيهان چند روز پيش، در آستانه سال تحصيلي جديد و شروع به کار شوراي مرکزي جديد دفتر تحکيم، با اختصاص يک صفحه به «دانشگاه» در چندين مقاله، گزارش و مطلب مختلف به فعاليت هاي دانشجويي حمله کرده است.

 

خبرگزاري فارس، که پيش از اين به علت انتشار اخبار دروغ چند روزي را در توقيف به سر برد، نيز به خبرسازي و جوسازي عليه فعاليت هاي دانشجويي در چند مدت اخير پرداخته است. علاوه بر فاز رسانه اي چندي پيش نيز خبر رسيد رضا سراج، رئيس سازمان بسيج دانشجويي، در سخنراني خود حملاتي را متوجه دفتر تحکيم کرده است. سايت منتشر کننده اين سخنراني، خبر را چند ساعت پس از انتشار از روي خروجي خود حذف کرد.

 

چندي پيش و در پي انتصاب رضا سراج به عنوان رئيس سازمان بسيج دانشجويي چند نفر از فعالين دانشجويي سابق که در دوره اصلاحات بازداشت و در زمان بازداشت مورد اذيت، آزار، ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفته بودند در اطلاعيه اي مشترکي اعلام کردند رضا سراج يکي از خشن ترين سربازجوهاي فعالين دانشجويي در آن زمان بوده است. سراج پيش‌بيني‌هايي از بروز تنش در فضاي کشور در پاييز و زمستان امسال کرده بود و با اشاره به تحولات اخير در اردوگاه اشرف و برنامه‌هاي گروه رجوي از تحرکات جديد اين گروه، طرح بحث «قيام» در اول مهر از سوي آن ها، ارتباط اين تحرکات با نيروهاي دموکراسي‌خواه داخل کشور، برنامه آن ها براي يک «زمستان داغ»، گفته بود: در انتخابات اخير طيف علامه دفتر تحکيم افراد خيلي تندتري انتخاب شده‌اند تا آنجا که بهزاد نبوي در توصيه‌اي به سازمان مجاهدين و حزب مشارکت از آنها خواسته تا از اين ها دوري کنند چراکه ممکن است همه‌چيز را با خود ببرند.

 

مشخص نيست اين نقل قول از يکي از اعضاي برجسته سازمان مجاهدين انقلاب از سوي سراج تا چه حد درست باشد. با اين وجود مسايل مطرح شده فوق حکايت از برنامه اي خاص جهت حمله فعاليت هاي فعالين دانشجويي است. اوج گيري تحرکات علني و غيرعلني امنيتي عليه فعاليت هاي دانشجويي در حالي که هنوز در ابتداي سال تحصيلي هستيم حکايت از وجود مسايلي در پشت پرده دارد.

 

نکته اي که در سال جاري در تحليل بسياري از مسايل داخلي بايد به آن توجه ويژه اي کرد در پيش بودن انتخابات رياست جمهوري است. انتخابات پيش رو براي اقتدارگرايان از اهميت و جايگاه خاصي برخوردار است. از سوي ديگر در بسياري از برخوردها و ايجاد محدوديت ها دست نيروها تا حدي بسته است. اقتدارگرايان در سال جاري قادر نيستند ريسک خيلي از مسايل را به راحتي و با دست باز بپذيرند و اين مسئله در رفتار و برخوردهاي آن ها تاثير مشهودي دارد. با اين پيشينه ذهني فضاي فعلي را مي توان با چند نگاه مختلف تحليل کرد:

 

۱- مرعوب کردن فعالين دانشجويي: يکي از اهداف پروژه هاي تبليغاتي رسانه هاي وابسته به اقتدارگرايان عليه يک گروه يا جريان خاص مرعوب کردن فعالين آن جريان و اجبار آن ها به محافظه کاري است. اين مسئله، بدون آن که اقتدارگرايان هزينه خاصي بابت آن پرداخت کنند، همواره از سوي آن ها دنبال شده است. پشت پرده ستون اخبار ويژه کيهان که گاه و بيگاه حملاتي را متوجه دفتر تحکيم و خبرنامه اميرکبير مي کند، مي تواند اين مسئله باشد.

 

۲- بدنام کردن و تضعيف جنبش دانشجويي: چند ماه پيش و پس از بروز پاره اي اختلافات درون دفتر تحکيم وحدت، اقتدارگرايان حساب ويژه اي روي اين اختلافات باز کرده بودند. آن ها انتظار داشتند با اين اختلافات دفتر تحکيم خود به خود مضمحل شود. کيهان و خبرگزاري فارس نيز آن زمان سعي مي کنند با دميدن در تنور اين اختلافات شدت آن را بيشتر کنند. پس از برگزاري نشست انتخاباتي، فروکش کردن اين اختلافات و ناکام ماندن بدخواهان جنبش دانشجويي، آن ها سعي مي کنند با پخش برخي شايعات عليه دفتر تحکيم وحدت، بر مبناي اختلافات گذشته، در برخي محافل مانند احزاب، گروه ها، مراجع تقليد، نهادهاي مختلف دولتي و… با بدنام کردن فعالين دانشجويي اين گروه ها را از ارتباط با اين مجموعه منصرف نمايند. تا از اين طريق بتوانند فعالين دانشجويي را منزوي کرده و جنبش دانشجويي را تضعيف کنند. روزنامه کيهان در بخشي از مطالب خود آورده بود: «اعضاي جديد گروهک ضدانقلابي تحکيم وحدت، اخيراً براي ترميم چهره به شدت ضدديني خود دست به دامان برخي از چهره هاي روحاني شده و به ديدار آنها رفته اند. اقدامات فوق زنگ خطري است براي برخي از چهره هاي حوزوي که دست مايه تبليغات جريانات انحرافي مخالف نظام و ضدحوزه نشده و لباس مقدس آنان محملي براي مشروعيت بخشيدن به مطامع حزبي و محفلي گروهکي نگردد.»

 

۳- زمينه سازي براي برخوردهاي آتي: هدفي که در ادامه اهداف فوق براي تبليغات ايجاد شده عليه فعاليت هاي دانشجويي قابل تصور است زمينه سازي و آماده سازي افکار عمومي به منظور برخوردهاي آتي با فعالين دانشجويي است. بازداشت بدون علت و سناريوسازي عليه فعالين دانشجويي در يکي دو سال اخير و پس از غائله نشريات جعلي دانشگاه اميرکبير و بازداشت بدون علت اخير دو عضو شوراي مرکزي دفتر تحکيم وحدت براي نهادهاي مسئول هزينه هاي زيادي را به همراه داشته است. لذا رسانه هاي وابسته به آن ها از ابتداي سال تحصيلي جاري تلاش دارند با زمينه سازي در اين خصوص برخوردهاي احتمالي آتي را براي اين نهادها کم هزينه سازند.

 

۴- بالا گرفتن انتقادات از عملکرد وزارت اطلاعات: به نظر مي رسد عملکرد وزارت اطلاعات در برخورد گسترده با فعالين دانشجويي و هزينه زايي آن براي نظام مورد انتقاد مقامات و مسئولين نهادهاي مختلف قرار گرفته است. از اين رو مسئولين ذي ربط در اين وزارتخانه در تلاش هستند با تبليغات گسترده عليه فعالين دانشجويي، عقايد، ارتباطات و فعاليت ها و برنامه هاي آن ها هم مقامات مختلف را نسبت به عملکرد گذشته خود توجيه کنند، هم با پخش شايعات مختلف جلوي ارتباط گيري گروه هاي مختلف را با دانشجويان بگيرند(مورد ۲) و هم زمينه برخوردهاي آتي را فراهم آورند(مورد ۳). آن ها همچنين در تلاش هستند تا با کنترل شديد فعالين دانشجويي مدارکي را براي ادعاهاي خود بيابند. نکات مشترک کليه مطالبي که اخيرا عليه دانشجويان منتشر شده به اين شرح است:

 

الف- رقم خوردن انتخابات اخير دفتر تحکيم به نفع طيف بسيار تندرو و حذف ديگر طيف ها: سراج در اين زمينه مي گويد: «در انتخابات اخير جريان طيف علامه افراد خيلي تندتري انتخاب شده‌اند تا آنجا که بهزاد نبوي در توصيه‌اي به سازمان مجاهدين و حزب مشارکت از آنها خواسته تا از اينها دوري کنند چراکه ممکن است همه‌چيز را با خود ببرند». فارس نيز چند روز پيش در خبري گفته بود: «تلاش عناصر طيف افراطي و غيرقانوني دفتر تحکيم وحدت براي برقراري تجمع در حاشيه مراسم آغاز سال تحصيلي ناکام ماند. اين عناصر افراطي که سابقه‌ فعاليت‌هاي اپوزيسيوني و زيرزميني را در کارنامه خود دارند، پس از مواجه شدن با عدم همراهي دانشجويان دانشگاه تهران، از مقابل تالار علامه اميني متفرق شدند. نکته قابل توجه اين است که افراد ياد شده سال گذشته در تجمع مارکسيست‌ها در دانشگاه‌تهران نقش فعالي داشتند.» کيهان در همين زمينه و ذيل عنوان «دفاع از تروريسم، دستور کار جديد تحکيم» مي نويسد: «پس از اعدام يعقوب مهرنهاد، دبير تشکل غيردولتي انجمن جوانان صداي عدالت که به جرم همکاري با گروهک تروريستي جندالله و طراحي عمليات جنايتکارانه تاسوکي صورت پذيرفت، انجمن اسلامي غيرقانوني دانشگاه سيستان و بلوچستان در اقدامي تعجب برانگيز با راه اندازي چند وبلاگ تلاش گسترده اي در جهت پوشش اخبار کذب عليه نظام اسلامي آغاز نموده است. همچنين دفتر تحکيم وحدت و سايت خبرنامه اميرکبير نيز در اين خصوص به نحو تأييدآميزي موضع گيري نموده اند.» علاوه بر اين در اخبار مختلفي که در ستون ويژه کيهان مرتبا درج مي شود خبرنامه اميرکبير و اعضاي فعال دفتر تحکيم را طيفي نفوذي، غيرقانوني و تندرو مي داند.

 

ب- قصد فعالين دانشجويي جهت به آشوب کشيدن فضاي دانشگاه ها از ابتداي مهر: با توجه به بازداشت هاي گسترده دانشجويان در شهرهاي مختلف از جمله تهران، تبريز، زنجان، مشهد و… در تابستان سال جاري و برخورد سنگيني که در تابستان با دانشجويان صورت گرفت، نهادهاي امنيتي پيش بيني واکنش دانشجويان را پس از شروع سال تحصيلي مي کنند. لذا سعي آن ها بر اين است با تحليل هاي خود اعتراضات صنفي دانشجويان را به شکل «پروژه اي پيچيده جهت بر هم ريختن فضاي کشور» القا کنند. بار ديگر سراج در سخنراني اخير خود از «طرح بحث «قيام» در اول مهر، ارتباط اين تحرکات با نيروهاي دموکراسي‌خواه داخل کشور، برنامه آن ها براي يک زمستان داغ و…» سخن گفته است. همچنين فارس پس از مقدمه «با توجه به مباحث مطرح شده راجع به تحرکات مشکوک در زمينه بر هم زدن فضاي دانشگاه ها در اوايل مهر ماه» سخنان دبير واحد آموزش جامعه اسلامي دانشجويان را پوشش داده که گفته بود: «برخي جريانات ضد انقلاب در داخل کشور به دنبال ايجاد تنش در داخل کشور هستند، اما آن ها بايد بدانند که ديگر دانشجويان فريب آن ها را نخواهند خورد، زيرا دستشان در جنجال ها و بحران سازي هاي گذشته دانشگاه ها، براي دانشجويان رو شده است.» فارس در مطلب ديگري گفته بود: «عده‌اي از عناصر طيف غيرقانوني دفتر تحکيم وحدت با توزيع تراکت و بيانيه و تحريک دانشجويان، سعي داشتند تجمعي را برگزار کنند. برخي از اعضاي اين طيف افراطي و غيرقانوني سعي داشتند با حضور در تالار علامه اميني، در جريان برگزاري اين مراسم، اخلال ايجاد کنند که موفق نشدند.» کيهان در مطلب ديگري تحت عنوان «خشونت پرستان مهرستيز، کنکاشي در رويدادهاي احتمالي سال تحصيلي جديد» آورده است: «نگاهي به فضاي حاکم بر مقاطعي از تاريخ دانشگاه هاي کشورمان، اعمال و رفتار ناصواب برخي جريان هاي افراط کار سياسي را در کنار تمامي زيبايي هاي دانشگاه به نمايش مي گذارد که هيچ سنخيتي با فضاي آکادميک ندارند. وجود برخي نشانه ها، بيم مخدوش ساختن تصوير شفاف دانشگاه و سوق دادن آن به سمت ناآرامي و تشتت را مي دهند. انباشت مطالبات صنفي و نارسايي هايي که در خدمات رساني آموزشي و رفاهي به برخي واحدهاي دانشگاهي وجود دارد، بستر مناسبي براي بهره وري هاي سياسي تشکل ها و جريان هاي بيمار در داخل و خارج دانشگاه خواهد بود. از اين رو تداوم اعتراض هاي صنفي در دانشگاه هاي زنجان، تربيت معلم کرج، شيراز و … محتمل است. جريان هاي دانشجويي به حاشيه رفته اي که ادبياتي منسوخ يافته و راديکال منشي و غوغازيستي ايشان نوعي روان پريشي مزمن را در آن ها باعث گرديده است نيز مي توانند در زمره عوامل تشنج آفرين در سال تحصيلي جديد باشند. مسئوليت خطير مسئولان آموزش عالي کشور در اين خصوص آن است که بدون ترديد و تزلزل و مقتدرانه با عوامل سلب آرامش برخورد نموده و مهد آموزش و پرورش کشور را آفت زدايي کنند.»

 

ج- برنامه هاي دانشجويي تحت تاثير گروه رجوي، آمريکا، اروپا: پوشش دهي گسترده بيانيه سازمان مجاهدين خلق براي اول مهرماه و توصيه هاي اين گروه به دانشجويان در رسانه هايي چون فارس، کيهان، رجانيوز و… حکايت از دارد که اين رسانه ها سعي مي کنند فعاليت هاي دانشجويان را ذيل مفاد اين بيانيه تحليل و تفسير کنند. آن ها سعي مي کنند با وابسته خواندن دانشجويان، اعتراضات صنفي آن ها را به خط گيري از بيگانگان تعبير و تفسير کنند. فارس و کيهان در همين زمينه گفته بودند: «نشانه هايي وجود دارد که منافقين در خارج از کشور و برخي جريانات ضد انقلاب در داخل کشور هماهنگ شده و به دنبال ايجاد تنش در داخل کشور هستند، اما آن ها بايد بدانند که ديگر دانشجويان فريب آن ها را نخواهند خورد.» اين سخنان در حالي عنوان مي شود که چنين سناريويي در تابستان سال جاري با شکست کامل مواجه شد. کيهان در مطلب ديگري ادعا کرده است: «چندي است مخالفين جمهوري اسلامي ايران اهداف براندازانه خود را در دانشگاه ها و در قالب تشکيل گروه هاي مبتذل موسيقي دنبال مي کنند. اين گروه مبتذل خود را گروهي متشکل از تعدادي جوان ايراني و آلماني معرفي مي کند. اعضاي اين گروه هدف خود را تلاش براي جمع آوري امضا و ارائه آن در سالروز حقوق بشر به پارلمان اروپا در بروکسل اعلام کرده اند تا توجه مطبوعات و رسانه هاي بين المللي را به شرايط حاکم در ايران و به اصطلاح نارضايتي مردم جلب کنند. نکته مهم ديگر در خصوص اين تشکل آن است که پارلمان اروپا نيز از اين طرح اعلام حمايت نموده است.» فارس در مطلب ديگري گفته بود: «از چندي پيش برخي گروه‌هاي دانشجويي غيرقانوني با برگزاري جلساتي با عناصر اپوزيسيون داخل و خارج کشور به دنبال ايجاد تشنج در دانشگاه‌ها هستند.» جالب آن که در سناريوسازي «ارتباط با بيگانگان» آن چنان دست سناريونويسان باز است که تشخيص جعلي يا واقعي بودن مدارک ارائه شده در اين خصوص براي نهادهاي مافوق آن ها چندان راحت نيست.

 

د- نقش فعالين ملي- مذهبي در اجراي پروژه هاي بيگانگان توسط فعالين دانشجويي: در ستون اخبار ويژه کيهان هموار در کنار حمله به فعاليت هاي دانشجويي نام گروه ملي-مذهبي نيز به نوعي آورده مي شود تا آن جا که ستون نويس کيهان براي گروه ادوار تحکيم عنوان «نوچه هاي گروهک نهضت آزادي» يا «نوچه هاي نيروهاي ملي-مذهبي» را انتخاب کرده است. کيهان همچنين در مطلب ديگري مي نويسد: «طيف ملي- مذهبي دفتر تحکيم وحدت نيز در اين خصوص (حمايت از تروريسم) به نحو تأييدآميزي موضع گيري نموده اند.» کيهان در مطلب ديگري مي گويد: «کم نبوده اند افراد، جريان ها و تشکل هايي که طي يک دهه اخير، بوق تبليغاتي احزاب و جريان هاي سياسي بيرون از دانشگاه شده و به اقتضاي شرايط ديکته شده از سوي احزاب، محيط دانشگاه را ملوث به انواعي از تنش، بحران آفريني و غوغاسالاري ساخته و تشنج آفريني و تلاطم را جايگزين آرامش و سکون نموده اند.» همچنين در ادامه همين مطلب آمده است: «انتقادهاي مغرضانه و موج سنگين تبليغاتي و عمليات رواني احزاب و جريان هاي مخالف دولت که در قالب يک تخريب تمام عيار و بي سابقه از دولت نهم ظاهر گشته و تمامي ابزارها را در اين راستا به استخدام گرفته است. در اين ميان، شاخه دانشجويي بسياري از احزاب و گروهک هاي اپوزيسيون و منزوي مي توانند، به عنوان عوامل بحران آفرين در دانشگاه نقش آفريني کنند.»

 

عليرغم تمامي القائات فوق، فعاليت هاي صادقانه و مستقل دانشجويان در چندين سال اخير همواره کليه نقشه هاي شوم را نقش بر آب کرده است. اما جريانات مختلف دانشجويي بايستي با هوشياري کامل نسبت به اين گونه سناريوسازي ها، در کنار فعاليت هاي خود سعي کنند بهانه هاي واهي به دست سناريوسازان ندهند. خبرنامه اميرکبير در آينده گوشه هاي ديگري از اين سناريوي جديد، که براي جنبش دانشجويي در حال طرح ريزي و آماده سازي است، را با ارائه مستندات ديگري فاش خواهد کرد.