دویچه وله

هيات ايراني در انتظار ويزاي آمريکا

 

در مورد علت تعلل واشنگتن در صدور ويزا براي رييس جمهور و همراهانش نظرات متفاوتي وجود دارد. مقام‌هاي ايراني اميدوارند که اين کار هرچه زودتر انجام شود تا احمدي‌نژاد بتواند، دوم مهرماه در مجمع عمومي سازمان ملل سخنراني کند.

رييس دولت نهم و جمعي از مسئولان دولتي، خود را آماده مي‌کنند، تا اول مهرماه راهي نيويورک شوند. چنين سفري سال گذشته نيز در همين روزها انجام شد، اما تعدادي از کساني که قرار بود رييس جمهور را همراهي کنند، از سفر بازماندند.

 

دولت آمريکا، سال پيش ويزاي محمود احمدي‌نژاد و عده‌اي از اعضاي هيات را بيست و ششم شهريور ماه صادر کرد و به عده‌اي نيز اجازه‌ي ورود به خاک اين کشور را نداد. اين سفر، در ادامه نيز حاشيه‌هاي زيادي داشت که سخنراني محمود احمدي‌نژاد در دانشگاه کلمبيا، در نظر منتقدان، اوج جنجال‌هاي آن قلمداد مي‌شود. رييس دانشگاه کلمبيا نشست يادشده را با سخنان تند و توهين‌آميزي عليه رييس جمهور آغاز کرد که بي‌سابقه خوانده شده و بسياري را در سودمندي چنين سفرهايي به ترديد انداخته است.

 

تکرار جنجال؟

 

شواهد نشان مي‌دهند که سفر اخير رييس جمهور، لااقل در گام‌هاي نخست، شباهت‌هاي فراواني به سفر سال گذشته دارد.

گفته مي‌شود که هيات ايراني از حدود دو ماه پيش مدارک خود را براي دريافت ويزا به مقامات آمريکايي ارائه داده است.

وزيرامور خارجه روز گذشته ضمن تاييد صادر نشدن ويزاها به خبرنگاران گفت: «ما در سال‌هاي گذشته نيز با تاخيراتي مواجه بوده‌ايم، اما اميدواريم هر چه زودتر اين اتفاق بيفتد.»

به گفته‌ي منوچهر متکي، «نمايندگي‌‌هاي ذيربط پي‌گير اين امر هستند.» او روز ۱۲ شهريور در يک کنفرانس مطبوعاتي از کامل شدن برنامه‌هاي سفر احمدي‌نژاد و ابلاغ آن به نمايندگي جمهوري اسلامي در مقر سازمان ملل متحد خبر داده بود. روز يکشنبه نيز يک مقام مسئول به خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفته است: «جاي نگراني وجود ندارد و ويزاي رييس‌جمهور براي شرکت در مجمع عمومي قطعا صادر خواهد شد.»

 

توصيه‌هاي خيرخواهانه

 

برخي از سايت‌هاي خبري گزارش مي‌دهند که از سوي کارشناسان مستقل سياسي به محمود احمدي‌نژاد توصيه شده، با توجه به تجربه‌ي سفر سال پيش، از رفتن به نيويورک خودداري کند.

شهاب نيوز در مقاله‌اي که روز ۲۳ شهريور منتشر شد، حضور در دانشگاه کلمبيا را "فاجعه" خوانده و مي‌نويسد، به اعتقاد بسياري از ناظران «با توجه به وقايع تاسف‌برانگيز سال گذشته که شديداً به ضرر وجهه و آبروي جمهوري اسلامي تمام شد» بهتر است محمود احمدي‌نژاد از اين سفر صرف‌نظر کند. شهاب نيوز با اشاره به مقاله‌ها و گزارش‌هاي مخالفت‌آميزي که در روزهاي گذشته در رسانه‌هاي آمريکايي منتشر شده و برنامه‌هاي اعتراضي گروه‌هاي مخالف، از قول روزنامه‌ي واشنگتن پست مي‌افزايد: «فضاي محافل سياسي و دانشگاهي عليه احمدي‌نژاد شديدتر از هر زمان ديگر است.»

 

تاثير احمدي نژاد بر انتخابات آمريکا

 

سفر سال پيش رييس جمهور ايران به نيويورک نيز با هشدارها و انتقادهاي مشابهي همراه بود. حاميان و نزديکان احمدي‌نژاد اما اين انتقادها را ناموجه مي‌دانند و حضور او در سازمان ملل متحد را مثبت و سودمند ارزيابي مي‌کنند.

حميد رضا ترقي، معاون بين‌الملل حزب موتلفه‌ي اسلامي مي‌گويد: «در سفر قبلي، دکتر احمدي‌‌نژاد تاثيرگذاري زيادي در افکار عمومي دنيا داشت و آمريکايي‌‌ها از اين نظر ضرر کردند.»

وي روز يکشنبه، ۲۴ شهريور به ايسنا گفت: «حضور احمدي‌‌نژاد مي‌تواند انتخابات آينده‌ي رياست جمهوري آمريکا را تحت تاثير قرار دهد». او تاکيد مي‌کند که با تعلل در صدور ويزا «آمريکايي‌‌ها به دنبال آن هستند که از هر گونه تاثيرگذاري ايران در انتخابات بکاهند و اجازه ندهند مسائلي در آمريکا طرح شود که باعث آگاهي ملت آمريکا شود.»

 

وزير امور خارجه ايران با ابراز اطمينان از سفر به آمريکا مي‌گويد: «رييس جمهور ديدارهاي قابل توجه سياسي نيز با برخي از همتايان خود در نيويورک خواهد داشت و سرفصل مهم اين گفت‌وگوها همبستگي براي صلح و عدالت است.»

ظهر روز دوشنبه ۲۵ شهريور، خبرگزاري فارس گزارش داد: «رييس جمهور به علت آماده‌سازي مقدمات سفر به نيويورک، در هفته جاري کليه‌ي ديدارها و مراسم افطاري را لغو کرده است.»

بهزاد کشميري‌پور