«واريز درآمد نفتي ايران به بانک هاي خاص»

شبکه تلويزيوني العالم، وابسته به جمهوري اسلامي ايران، روز شنبه خبر داد که دولت ايران به شرکت ملي نفت اين کشور دستور داده است که درآمد نفت را فقط  در «بانک هايي خاص»  که توسط بانک مرکزي ايران گزينش شده اند، مي تواند واريز کند.

طي سال هاي گذشته، شرکت ملي نفت، خود مسئول انتخاب بانک ها و واريز درآمد چند ميليارد دلاري از نفت در آنها بوده است.

اين گزارش پس از آن انتشار يافته است که بر اساس تحريم هايي که از سوي وزيران کشاورزي و شيلات کشورهاي عضو اتحاديه اروپا در روز سوم تير به تصويب برسد، فعاليت هاي شعب اروپايي بانک ملي – در لندن، پاريس و هامبورگ – متوقف شدند.

گوردون براون، نخست وزير بريتانيا، در جريان ديداري با جرج بوش، رييس جمهوري آمريکا، خبر داده بود که اتحاديه اروپا روند تحريم هاي جديد را با هدف ضربه زدن به صادرات نفت و گاز ايران آغاز خواهد کرد.

در همين ارتباط، روزنامه سرمايه روز شنبه نوشت:«براساس ابلاغ معاون اول رييس جمهوري، از اين پس شرکت ملي نفت مکلف است ۱۰۰ درصد وجوه حاصل از صادرات نفت خام را به حساب هاي معرفي شده از طرف بانک مرکزي به نمايندگي از طرف خزانه داري کل کشور، در بانک هاي خارج از کشور واريز کند.»

««اين تصميم به دليل گسترش دور جديد تحريم ها عليه ايران گرفته شده تا از بلوکه شدن منابع مالي ايران در بانک هاي خارجي جلوگيري شود.»

روزنامه سرمايه

اين روزنامه به نقل از يک مقام آگاه در وزارت نفت نوشت:«اين تصميم به دليل گسترش دور جديد تحريم ها عليه ايران گرفته شده تا از بلوکه شدن منابع مالي ايران در بانک هاي خارجي جلوگيري شود.»

وي که نخواست نامش فاش شود، به سرمايه گفت:« بسياري از بانک هاي خارجي رسماً مبادلات مالي خود با ايران را قطع کرده اند و روز به روز نيز بر دامنه گسترش آن افزوده مي شود. از جمله، در حال حاضر، برخي بانک هاي چيني نيز مبادلات مالي با ايران را قطع کرده اند.»

سرمايه همچنين در اين مورد افزود:«براساس گفته هاي اين مقام آگاه، ايران براي جلوگيري از بلوکه شدن منابع مالي خود ناچار به محدود کردن حساب هاي خود شده است و اين خود يک تصميم آگاهانه تلقي مي شود.»

شوراي امنيت سازمان ملل متحد تاکنون سه قطعنامه تحريمي را تصويب و خواستار تعليق غني سازي اورانيوم در ايران شده است.

اين قطعنامه ها، پاسخ منفي ايران را به دنبال داشته و در نتيجه، تحريم هاي در نظر گرفته شده در آنها عليه ايران به اجرا در آمده است.

در اين حال، روز يکشنبه، خبرگزاري دولتي جمهوري اسلامي، ايرنا، به نقل از غلامحسين الهام، سخنگوي دولت محمود احمدي نژاد، گزارش داد: «ايران براي مقابله با تحريم هاي تازه آماده است.»

اين سخنان پس از آن ابراز شد که کشورهاي عضو اتحاديه اروپا روز جمعه محدوديت هاي بازرگاني خود با ايران را تشديد کردند.

درعين حال، اعضاي گروه پنج به علاوه يک، شامل آمريکا، بريتانيا، فرانسه، روسيه، چين و آلمان، تهديد کردند در صورت سرپيچي تهران از تعليق غني سازي اورانيوم، قطعنامه تنبيهي ديگري براي مجازات جمهوري اسلامي ايران صادر خواهند کرد.

غلامحسين الهام گفت: «ايران برنامه هسته اي خود را تغيير نخواهد داد و مي تواند در هر شرايطي خود را اداره کند.»

کشورهاي غربي نگرانند که ايران از طريق برنامه هسته اي خود درصدد دستيابي به بمب اتمي باشد، ولي جمهوري اسلامي ايران چنين ادعايي را رد مي کند و هدف از اين برنامه را توليد انرژي عنوان کرده است.