اطلاعيه ي دفتر تحکيم وحدت در محکوميت فجايع خونبار غزه

 

دفتر تحکيم وحدت پيرامون فجايع خونبار غزه اطلاعيه اي منتشر و کشتار غيرنظاميان را محکوم کرد. متن اين اطلاعيه به شرح زير است:

آنچه هفته هاي متمادي است در غزه اتفاق مي افتد، قصه ي بيش از نيم قرن منازعات مناطق فلسطيني است که لکه ي خونبار و ننگيني بر صفحات تاريخ بشريت در استمرار خشونت و ميل به جنگ افروزي است. انسان هاي بي دفاعي که سال هاست ذيل بي تدبيري رهبران و کوردلي و فرصت طلبي ساير دول منطقه، قرباني اين جنگ شده اند، تجسم خشونت در رسم منحط خونريزي و جنگ اند؛ مسأله اي که هر وجدان سليمي را در انزجار از تداوم اين وضعيت به درد آورده و مصر مي کند.

بديهي است که هر نوع کشتاري از طرف هر گروه و فرقه و حکومتي که صورت بگيرد، از آنجا که حرمت و کرامت بشريت را مخدوش و مضمحل مي سازد، شديداً محکوم است. چه ستاندن جان انسان ها با بمب و اسلحه باشد و چه تجهيز، تسليح و تحريص طرفين براي گسترش آتش جنگ و آدم کشي.

خون خون مي آورد و خشونت خشونت؛ و اين چرخه ي باطل همچمنان مرگ مي آفريند. بيش از نيم قرن تجربه ي خونبار در سرزمين هاي فلسطيني ثابت کرده که چرخه ي باطل جنگ و ترور و خشونت هيچ سرانجامي جز تباهي بيشتر و ويراني فزون تر ندارد. عاملين و محرکان فاجعه ي انساني امروز در غزه دولت هايي هستند که با تجهيز طرفين به موشک، راکت، بمب و مهمات مي پردازند و رخصتي براي ايجاد اندک فضايي جهت گفتگو و مصالحه و قطع اين وضعيت نکبت بار نمي دهند. آيا تندتر کردن آتش منازعات از جيب ملت هايي نظير ايران و بر هم زدن معادلات به ضرر هر نوع ثبات و آرامش در مناطق بحران زده ي فلسطين نتيجه اي جز فاجعه ي غزه مي توانست داشته باشد؟

واگذاري “درک منطق صلح” به خود مردم منطقه انتظاري است که از برخي حاکمان فرصت طلب منطقه مي رود و برآورده نمي شود! حاکماني که لااقل بخشي از هويت و بقاي خود را در تدوام جنگ در منطقه تعريف کرده اند و براي اين مسأله از هيچ کوششي دريغ نمي ورزند. دست کساني که به تسليح و تشويق گروه هايي چون حماس پرداختند، گروهي که تا ديروز با صدام حسين نرد عشق مي باخت و بر اثر مرگ صدام جنايتکار ۳ روز عزاي عمومي اعلام کرد، به خون انسان هاي بي گناهي که در طول اين مخاصمات به زمين ريخته آلوده است و اکنون مي بايست در پيشگاه بشريت پاسخگوي وضعيت تأسف بار غزه باشند. جنايات امروز اسرائيل در غزه به شدت محکوم است. اما به همان اندازه پناه گرفتن گروه هاي تروريستي در کودکستان ها و بيمارستان ها جهت حمله به طرف مقابل که موجبات بمباران و مرگ بيشتر کودکان و غيرنظاميان را فراهم آورده نيز محکوم و حرکتي ضدبشري است.

دفتر تحکيم وحدت وضعيت فعلي در نوار غزه و کشتار غيرنظاميان و مردم بيگناه را شديدا محکوم کرده و قرباني شدن انسان هاي بي دفاع خصوصا کودکان را حاصل منازعاتي ديگر در صحنه ي منطقه اي و بين المللي مي داند. انتظار آن مي رفت که پيش از رسيدن فجايع بدين جا، نهادهاي بين المللي صلح و حقوق بشر، با وجود سنگ اندازي هاي برخي رهبران، براي قطع و فصل اين کشتارهاي ضدبشري اقدامات مؤثرتري انجام دهند. لذا جاي آن است که نهادها و سازمانهاي بين المللي براي توقف اين کشتار خشونت بار و گسستن اين تسلسل انتقام جويانه ي ضد بشري تصميمات عاجلي اتخاذ کرده و در مرحله ي عمل نيز مانع از کشتار انسان هاي بي دفاع خصوصا کودکان شوند.

روابط عمومي
دفتر تحکيم وحدت
نهم ديماه هشتاد و هفت