پلمپ کانون مدافعان حقوق بشر را بشکنيد



يورش به کانون مدافعان حقوق بشر از احتمال حملات گسترده تر عليه مدافعان حقوق بشر خبر مي دهد.
 


‫امروز کمپين بين المللي حقوق بشر در ايران وسازمان ديده بان حقوق بشر اعلام کردند که يورش غير قانوني نيروهاي امنيتي به کانون مدافعان حقوق بشر در ايران در تاريخ اول دي ماه ۱۳۸۷، باعث نگراني هاي بسياري مبني بر تلاش در به سکوت کشاندن جامعه حقوق بشر در ايران شده است.


‫کمپين بين المللي حقوق بشر در ايران و ديده بان حقوق بشر مشترکا از دولت ايران خواستند که فورا اجازه بدهند که کانون مدافعان حقوق بشر دفترش را باز کند و در مورد مقاماتي که بدون حکم قضايي مسئول اين حمله هستند تحقيق کرده و از آنها بازخواست کند که پاسخگو باشند.


‫کانون مدافعان حقوق بشر توسط خانم عبادي؛ برنده جايزه صلح نوبل در سال ۲۰۰۳ ميلادي و ساير مدافعان برجسته حقوق بشر در ايران در سال ۱۳۷۹ تاسيس شد. کانون مدافعان حقوق بشر درصدد برگزاري مراسمي در روز اول دي ماه در دفتر کانون به مناسبت شصتمين سالگرد بيانيه حقوق بشر بود.


‫کنتيت راث؛ مدير کل ديده بان حقوق بشر در اين زمينه گفت: "پلمپ کانون مدافعان حقوق بشر فقط حمله به شيرين عبادي و همکاران ايشان در کانون نيست، بلکه حمله به تمامي جامعه بين المللي حقوق بشر است که ايشان يک عضو موثر و بسيار مهم آن است." وي اضافه کرد "مقامات ايران بايد به کانون اجازه بدهند که دفترش را باز کند و قبل از هز چيزي بايد بررسي کنند که چرا اين يورش اتفاق افتاده است."


‫کمپين بين المللي حقوق بشر در ايران و ديده بان حقوق بشر ازاحتمال سرکوب هاي بعدي و محاکمه خانم عبادي و اعضاي کانون مدافعان حقوق بشر در ايران ابراز نگراني جدي کردند.در موارد مشابه ديگر، حمله به دفاتر فعالان و آزار و اذيت با بازداشتها و دستگيري هاي خودسرانه پي گرفته شده است و غالبا به محاکماتي بر اساس اتهامات واهي منجر شده است. در حال حاضر، محمد صديق کبودوند؛ موسس سازمان حقوق بشر کردستان، در اجراي حکم ۱۰ سال زندان فقط بخاطر فعاليتهاي دفاع از حقوق بشر در زندان بسر مي برد.


‫نرگس محمدي؛ سخنگوي کانون مدافعان حقوق بشر به کمپين بين المللي حقوق بشر در ايران گفت که تقريبا ۳۰۰ نفر از حاميان و مدافعان حقوق بشر به اين مراسم خصوصي دعوت شده بودند. درست چند ساعت قبل از شروع برنامه، در حدود ساعت ۳ بعدازظهر که ايشان به دفتر کانون مدافعان حقوق بشر رسيد متوجه شد که دهها نفر از نيروهاي انتظامي و ماموران لباس شخصي سعي به ورود به ساختمان داشتند.


‫خانم محمدي گفت: "من از آنها حکم قضايي تفتيش دفتر را خواستم اما به جاي حکم، سردارمسئول حمله به دفتر به من گفت که لباس او مبناي قانون است و او نيازي به هيچ حکم قضايي ندارد. در حالي که من مشغول گفتگو با سردار بودم، يکي از ماموران لباس شخصي به من حمله کرد و در حالي که با فرياد فحاشي مي کرد منو تهديد کرد. نيروهاي پليس مداخله کردند و و او را دور کردند در حالي که او همچنان بر سر من فرياد مي زد که "اگر زن نبودي، من پاهاتو مي گرفتم، مي کشيدم روي زمين و پرتت مي کردم توي خيابان."


‫ماموران دولتي در حضور خانم عبادي و محمدي، و دو تن ديگر از اعضاي کانون مدافعان حقوق بشر وارد ساختمان شدند. ماموران از ساختمان فيلمبرداري کردند و ساختمان را تفتيش کردند. آنها اعضاي کانون را به زور از ساختمان بيرون کرده و همه درهاي آن را پلمپ کردند.


‫نيروهاي لباس شخصي فيلمبرداري کرده و مانع ورود آنها به ساختمان شدند. آنها همچنين دوربين خبرنگاراني را که حضور داشتند، مصادره کردند. خانم محمدي در مورد رفتار ماموران امنيتي با مدعوين گفتند: "ماموران لباس شخصي به ميهمانان حمله کرده و آنها را تهديد کردند. از جمله اينکه آنها به سينه و سر آقاي هادي اسماعيل زاده؛ عضو کانون مدافعان حقوق بشر، ضربه وارد کرده و تلفن موبايلش را ازش گرفتند. رفتار ماموران لباس شخصي زشت و خشونت بار بود."


‫هادي قائمي؛ سخنگوي کمپين بين المللي حقوق بشر در ايران گفت: "اگر خانم شيرين عبادي و کانون مدافعان حقوق بشر نتوانند يک مراسم ساده براي بزرگداشت شصتمين سالگرد بيانيه عمومي حقوق بشر برگزار کند، پس هيچ شهروند ايراني براي صحبت در باره حقوق بشر و ترويج آن اصلا امنيت نخواهد داشت." وي تاکيد کرد که "اين شاخص خيلي خوبي است براي انکه ببينيم ظرفيت تحمل دولت در مورد موافعان حقوق بشر چقدر است و امروز شاهد بوديم که هيچ ظرفيتي وجود ندارد."


‫کانون مدافعان حقوق بشر طبق اساسنامه خود موظف به «دفاع رايگان از متهمان عقيدتي و سياسي»، «حمايت از خانواده هاي زندانيان سياسي و عقيدتي» و «گزارش دهي منظم و مستمر در موارد نقض حقوق بشر در ايران» است.


‫دولت ايران موظف است که بطور يقين از مدافعين حقوق بشر محافظت کند. بر اساس اعلاميه سازمان ملل متحد در مورد مدافعين حقوق بشر، که در مجمع عمومي اين سازمان با توافق تمامي اعضا در سال ۱۹۹۸ به تصويب رسيد، دولتها موظف شدند که در مقابل هر گونه خشونت، تهديد، اقدام تلافي جويانه، تبعيض قانوني يا عملي، فشار و يا هر گونه عمليات خودسرانه اي که ممکن است بخاطر تلاش مشروع مدافعان در ارتقاء حقوق بشر عليه آنها رخ دهد، همه اقدامات لازم را توسط همه مقامات خود براي حفاظت از مدافعين حقوق بشر در پيش بگيرند.

 

سازمان ديده‌بان حقوق بشر

کمپين بين‌المللي حقوق بشر در ايران