دفتر کانون مدافعان حقوق بشر پلمب شد


 

مأموران امنيتي و انتظامي ايران، روز يکشنبه، با يورش به دفتر کانون مدافعان حقوق بشر در يوسف‌آباد تهران، اقدام به پلمپ اين دفتر کردند.

نرگس محمدي، سخنگوي کانون مدافعان حقوق بشر در گفت و گو با راديو فردا گفت که نيروهاي انتظامي، مأموران کلانتري و لباس شخصي‌ها ساعت سه بعد از ظهر بدون ارائه کردن حکم قضايي وارد ساختمان شدند.

وي افزود: حدود ۱۰ تا ۱۵ نفر وارد ساختمان شده و اقدام به فيلمبرداري از داخل ساختمان کردند.

به گفته خانم محمدي کانون مدافعان حقوق بشر قصد داشت روز يکشنبه، با چند روز تاخير، به مناسبت شصتمين سالگرد تصويب اعلاميه حقوق بشر، جشني برگزار کند.

وي اضافه کرد که اين کانون مي‌خواست در اين مراسم به تقي رحماني، از فعالان اجتماعي-سياسي جايزه دهد و همچنين قرار بود ۱۰ نفر در اين مراسم سخنراني کنند.

به گفته وي حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر ميهمان از جمله فعالان حقوق زنان، فعالان دانشجويي و کارگري به جشن روز يکشنبه دعوت شده بودند.

خانم محمدي مي‌گويد وي نمي‌داند که به چه جرمي در کانون مدافعان پلمب شده است.

کانون مدافعان حقوق بشر با مشارکت خانم شيرين عبادي، برنده ايراني جايزه صلح نوبل و آقايان محمد سيف‌‌زاده، محمدعلي دادخواه، عبدالفتاح سلطاني و محمد شريف از وکيلان دادگستري فعال در پرونده‌هاي حقوق بشر در ايران پايه‌گذاري شده است.

فعاليت اين کانون علاوه بر پيگيري موارد نقض حقوق بشر، دفاع از زندانيان سياسي - عقيدتي و نيز حمايت از خانواده زندانيان سياسي را نيز شامل مي‌شود.

بر اساس اين گزارش اقدام نيروهاي امنيتي و انتظامي متشکل از مأموران پليس امنيت و پليس کلانتري يوسف آباد، با برخورد فيزيکي با اعضاي کانون مدافعان حقوق بشر از جمله آقاي اسماعيل‌زاده و خانم محمدي همراه بوده و اين اقدام در زمان حضور خانم عبادي در دفتر کانون صورت گرفته است.

اين گزارش همچنين حاکي است که مأموران امنيتي و انتظامي بدون ارائه کارت شناسايي اقدام به برخورد با اعضاي کانون و پلمب اين دفتر اقدام کرده‌اند.

پيشتر در مرداد ماه سال ۸۵، دبيرخانه کميسيون ماده ‪ ۱۰‬قانون فعاليت احزاب و جمعيت‌ها در ايران با صدور اطلاعيه‌اي اعلام کرد که فعاليت کانون مدافعان حقوق بشر غير قانوني است و اگر اعضاي اين کانون به فعاليت ادامه دهند تحت پيگرد قضايي قرار خواهند گرفت.

 

نيوشا بقراطي

راديو فردا