روسیه ایران را از تعیین آینده سوریه کنار می‌گذارد | پیام برای پوتین دردی را دوا نمی‎کند – داود هرمیداس باوند


هرمیداس باوند، کارشناس مسائل بین الملل با تاکید بر اینکه هدف روسیه استفاده از سوریه در مواجهه با غرب گفت: توافق نهایی در سوریه بین آمریکا، روسیه و کمی ترکیه در کنار نظرات اسرائیل خواهد بود و ایران با تمام هزینه‌ها و تلفاتی که در این کشور داده و وجوهات میلیاردی که خرج کرده به‌کلی از مسئله تعیین آینده سوریه کنار خواهد گذاشت . بدین معنا که روسیه تاکنون استفاده ابزاری از جمهوری اسلامی کرده است و در نقاط حساس همسو با غرب حرکت کرده است.

علی‌اکبر ولایتی، فرستاده ویژه رئیس‌جمهور روز چهارشنبه عازم مسکو شد تا پیام مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهوری ایران باهدف «تأکید بر اهمیت و گسترش روابط ایران و روسیه» را به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه تقدیم کند. این در حالی است که حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران و محمدجواد ظریف در حاشیه اجلاس شانگهای با رؤسای جمهور چین و روسیه دیدار کرده بودند.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه در خصوص سفر ولایتی گفته است: «پس از خطای راهبردی رئیس‌جمهور آمریکا و خروج این کشور از برجام، جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت با اعزام تعدادی از فرستادگان ویژه که حامل پیام مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران هستند دیدگاه‌ها و مواضع کشورمان را در قبال این رفتار خودخواهانه و خلاف موازین بین‌المللی امریکا برای سایر کشورها تشریح کند.»

مراجعه به تاریخ رابطه ایران و روسیه بدون شک این مسئله را روشن می‌سازد که روس‌ها همواره در طول تاریخ به دنبال منافع خود بودند و در این رابطه نشانه‌های فراوانی هم وجود دارد ازجمله می‌توان به نشست اخیر اوپک که در آن روس‌ها سمت عربستان لغزیدند و یا رفت‌وآمدهای اخیر دیپلمات‌های روس و اسرائیل برای خروج ایران از سوریه اشاره کرد.

داوود هرمیداس باوند، کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با جامعه ایرانی درباره قابل‌اعتماد بودن طرف روس برای ایران گفت: روابط ایران با روسیه یک سابقه تاریخی دارد که در آن نشان داده می‌شود روسیه در نهضت‌های ضداستعماری مانند ملی شدن صنعت نفت هرگز از ایران حمایت به عمل نیاورده است، حتی زمانی که پرونده هسته‌ای ایران در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد به شورای حکام و سپس شورای امنیت فرستاده شد روسیه همسو با کشورهای غربی به قطعنامه‌های بین المللی علیه ایران رأی مثبت داد.

وی در ادامه اضافه کرد: روسیه در سوریه به دلیل آنکه تصور می‌کرد بشار اسد سقوط خواهد کرد، سیاست صبر و انتظار را در پیش گرفت ولی وقتی این اتفاق روی نداد و از طرف دیگر به خاطر مسئله جدایی اوکراین و کریمه از سوی غرب منزوی‌شده بود، از سوریه برای ایجاد تعاملات جدید با غرب استفاده کرد.

هماهنگی روسیه و غرب در سوریه

این کارشناس روابط بین‌الملل یادآور شد: اقداماتی که تاکنون آمریکایی‌ها در سوریه انجام داده اند، از جمله هدف قرار دادن مواضع گروه های تروریستی بااطلاع روسیه بوده است. اسرائیل هم بااطلاع روسیه مواضعی که ایرانی‌ها قرار داشتند را موردحمله قرار داده ولی روسیه به ایران اطلاع نداد و نکته دیگر این است که اسرائیل مطرح کرده، اجازه نخواهد داد که ایران در سوریه حضور داشته اشد و یا پایگاهی در مرز با اسرائیل داشته باشد و روسیه هم از آن حمایت به عمل‌آورده است.

وی افزود: اساسا شوروی سابق رابطه بسیار ویژه‌ای با اسرائیل داشته و در ایجاد آن نقش مهمی ایفا کرده، روسیه این رابطه را حفظ کرده و مصالح اسرائیل را همیشه مدنظر قرارداده است و در همین راستا باید اشاره کرد که یکی از دلایل تاخیر در تحویل موشک اس ۳۰۰ به ایران، خواست اسرائیل بود.

هرمیداس باوند با تاکید بر اینکه هدف روسیه استفاده از سوریه در مواجهه با غرب است گفت: توافق نهایی در سوریه بین آمریکا، روسیه و کمی ترکیه در کنار نظرات اسرائیل خواهد بود و ایران با تمام هزینه‌ها و تلفاتی که در این کشور داده و وجوهات میلیاردی که خرج کرده به‌کلی از مسئله تعیین آینده سوریه کنار خواهد گذاشت . بدین معنا که روسیه تاکنون استفاده ابزاری از جمهوری اسلامی کرده است و در نقاط حساس همسو با غرب حرکت کرده است.

روسیه در حد حرف از ایران حمایت می‌کند

این کارشناس روابط بین‌الملل درباره ارسال دو پیام همزمان از ایران برای پوتین گفت: روسیه در حد کلمات و حرف از ایران حمایت می کند. غیر از روسیه، چین و هند هم به همین شکل رفتار کرده‌اند. زمانی که به ارز نیاز داشتیم آنها در برابر نفت به ما کالا دادند و از این وضعیت ایران بسیار منتفع شدند. تعاملات چین با آمریکا ۶۰۰ میلیارد است قطعاً آن را به خاطر نفت ایران رها نمی‌کند، این شرایط برای دیگر کشورها از جمله روسیه هم حاکم است؛ بنابراین پیام برای پوتین هیچ دردی را دوا نخواهد کرد. متأسفانه آقای ولایتی به من گفته بود که تنها خدمتی که روس‌ها برای ایران انجام دادند تحویل دارویی بود که غربی‌ها حاضر به ارائه آن نبودند.

هرمیداس باوند در ادامه افزود: روس‌ها بر اساس پیام مقامات ایران بر مصلحت کشور خود چشم پوشی نمی‌کنند. چیدن تمام تخم‌مرغ‌ها در سبد روسیه اشتباه بزرگی است. البته در کشور برخی ندانسته و برخی از سر اجبار به سمت این کشور کشیده می شوند و زمانی به اشتباه خود پی می‎برند که کار از کار گذشته است و سرمایه های زیادی به هدر رفته است.

جامعه ایرانی

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است