معلمان معترض در ایران خواستار آزادی هم‌صنفان خود شدند


معلمان در تهران و چند استان دیگر با برگزاری تجمع‌ نسبت به “بودجه آموزش و پرورش در سال ۹۴ و تبعیض میان کارمندان دولت” اعتراض کردند. معترضان می‌گویند دستمزد آنان در مقایسه با دیگر کارمندان دولتی با مدرک مشابه کمتر است.

تجمع معلمان جز تهران، در استان‌های خراسان رضوی، لرستان، هرمزگان، کردستان، فارس، خوزستان و قزوین هم برگزار شد

تجمع معلمان جز تهران، در استان‌های خراسان رضوی، لرستان، هرمزگان، کردستان، فارس، خوزستان و قزوین هم برگزار شد

گروه‌های مختلفی از معلمان در چندین شهر ایران در “اعتراض به بودجه در نظر گرفته شده برای آموزش و پرورش در سال ۹۴ و اعمال تبعیض بین کارکنان دولت” روز یکشنبه (اول مارس/ ۱۰ اسفند) تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا تجمع اعتراضی معلمان در تهران با حضور دو هزار معلم در ساعت ۲ بعداز ظهر در مقابل ساختمان مجلس برگزار شد. “سکوتم از رضایت نیست”، “ما از فرق می‌نالیم، نه از فقر” و “معلم بیدار است، از تبعیض بیزار است” از جمله شعارهایی بوده است که روی پلاکاردهایی که معلمان با خود داشته‌اند، به چشم می‌خورد.

اعتراض صنفی معلمان با نام "تجمع سکوت" و بدون شعار دادن برگزار شد

اعتراض صنفی معلمان با نام “تجمع سکوت” و بدون شعار دادن برگزار شد

به نوشته ایلنا اعتراض صنفی معلمان با نام “تجمع سکوت” و بدون شعار دادن برگزار شده است. با این حال این خبرگزاری بدون ذکر بیشتر جزئیات افزوده، گزارش‌هایی از “برخی اعتراضات” به تجمع سکوت معلمان دریافت کرده است.

معلمان معترض هشدار داد‌ه‌اند که افزایش ۲۲ درصدی بودجه آموزش و پرورش در لایحه بودجه ۹۴ کسری بودجه ۵ هزار میلیاردی این وزارت خانه را برطرف نمی کند. آنها در قطعنامه‌‌ای که در پایان این تجمع همخوانی شد تأکید کرده‌اند، در صورت تصویب این میزان افزایش آنها در سال آینده “با حقوق پایین‌تر از خط فقر باز هم برای حق التدریس اندک خود باید ماه‌ها منتظر بمانند تا این دستمزد ناچیز را به صورت قطره‌چکانی دریافت کنند.”

درخواست برای آزادی معلمان در بند

معترضان همچنین با گلایه از تبعیض حاکم میان خود و دیگر کارمندان دولت خواستار اضافه شدن “حق مسکن، ایاب و ذهاب و هزینه غذا به حکم‌های حقوقی خود و نیز اصلاح ناکارآمدی‌های شدید انواع بیمه به ویژه بیمه تکمیلی” شده‌اند.

"سکوتم از رضایت نیست"، "ما از فرق می‌نالیم، نه از فقر" از جمله شعارهای نوشته شده روی پلاکاردهای همراه معلمان بود

“سکوتم از رضایت نیست”، “ما از فرق می‌نالیم، نه از فقر” از جمله شعارهای نوشته شده روی پلاکاردهای همراه معلمان بود

تجمع‌های روز یکشنبه که به جز تهران، در استان‌های خراسان رضوی، لرستان، هرمزگان، کردستان، فارس، خوزستان و قزوین نیز برگزار شد، مدارس این استان‌ها را به حالت نیمه تعطیل کشاند.

به نوشته ایلنا در مریوان ۱۳۰۰ معلم و در قزوین نیز حدود ۴۰۰ معلم، شماری از فرهنگیان بازنشسته و دانش‌آموزان مدارس در مقابل ادارات آموزش و پرورش تجمع کردند.

همچنین گزارش شده است که معلمان در قطعنامه پایانی تجمع خود در تهران، به نام “دو نفر از معلمانی که دستکم ۵ سال گذشته را بدون مرخصی در زندان سپری کرده‌اند” اشاره کرده و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط آنان شده‌اند. ایلنا اشاره‌ای به معلمان محبوس که در این قطعنامه از آنان نام برده شده، نکرده است. از دیگر خواسته‌های معلمان معترض، لغو کلیه احکامی بوده است که توسط هیأت‌های تخلفات اداری برای فعالان صنفی و فرهنگی صادر شده است.

در هفته‌های اخیر هزاران معلم در استان‌های مختلف ایران در اقدامی هماهنگ در اعتراض به بی‌توجهی مسئولان به وضعیت معیشتی آنان دست به اعتصاب و تجمع زدند.

معلمان معترض ۲۳ دی‌ماه طوماری را با ۶ هزار امضا خطاب به علی لاریجانی، رئیس‌مجلس ، نوشته و خواستار پاسخگویی و تلاش مجلس برای رفع مشکلات معیشتی و تحقق درخواست‌های “به حق” خود شدند.

دویچه وله فارسی

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است