بیانیه ۱۶۷ روزنامه‌نگار ایرانی در اعتراض به «تعطیلی زنجیره‌ای مطبوعات»


۱۶۷ روزنامه‌نگار ایرانی در بیانیه‌ای به توقیف روزنامه‌های «مردم امروز» و «روزان» و همچنین به گفته آنان «شیوه غیرقانونی توقیف و تعطیلی زنجیره‌ای مطبوعات» اعتراض کردند.

امضاکنندگان این بیانیه با اشاره به توقیف روزنامه‌های «مردم امروز» و «روزان» در یک ماه گذشته تاکید کردند که «شیوه غیرقانونی توقیف و تعطیلی زنجیره‌ای مطبوعات را در ایران پایانی نیست.»

به گفته این روزنامه‌نگاران، توقیف نشریات حق رسانه‌ها و جامعه را بر گردش آزاد اطلاعات، اخبار و افکار گوناگون، و حق مردم را برای دانستن پایمال کرده و امنیت شغلی و استقلال حرفه‌ای روزنامه‌نگاران به خطر می‌اندازد.

امضاکنندگان بیانیه همچنین تصریح کردند که توقیف مطبوعات از انباشت دانش و تجربه جلوگیری کرده و این فرصت را از روزنامه‌نگاران و مطبوعات می‌گیرد تا به تدریج مخاطبان را به رسانه‌ها جلب کنند.

در پایان این بیانیه آمده‌است: «ما روزنامه‌نگاران توقیف رسانه‌ها را محکوم کرده و خواهان فضایی هستیم که رسانه‌ها با اطمینان به کار خود ادامه داده و شور و نشاط به تحریریه مطبوعات بازگردد تا رسانه‌های کشور ما بتوانند کارکردهای حرفه‌ای خود را در انتقال خبرها و اطلاعات و افکار به جامعه تحقق بخشند.»

روزنامه «مردم امروز» به مدیرمسئولی احمد ستاری و سردبیری محمد قوچانی، روز شنبه ۲۷ دی‌ماه با دستور بازپرس شعبه ۲ دادسرای فرهنگ و رسانه توقیف شد.

علاءالدین ظهوریان، دبیر هیات نظارت بر مطبوعات، روز دوشنبه ۲۹ دی‌ماه از لغو مجوز و ارسال پرونده این روزنامه به دادگاه خبر داد.

روزنامه مردم امروز در آخرین شماره خود عکس جورج کلونی، بازیگر آمریکایی را در صفحه اول منتشر کرد که کاغذی در دست داشت و رویش نوشته بود «من شارلی هستم».

حمید رسایی، نماینده مجلس ایران، از تهیه طرحی خبر داده‌است که بر مبنای آن، «در صورت توقیف چندباره رسانه در اختیار یک فرد به دلیل توهین به مقدسات» آن فرد ممنوع‌القلم شود.

روزنامه شرق، دوم بهمن‌ماه، در نوشته‌ای این طرح را به توقیف روزنامه «مردم امروز» به سردبیری محمد قوچانی مرتبط دانسته بود.

توقیف مردم امروز، هشتمین توقیف در کارنامه کاری محمد قوچانی است که پیش‌تر سردبیری روزنامه‌های شرق، اعتماد ملی و هم‌میهن را در کارنامه داشت.

پیش از توقیف روزنامه مردم امروز، روز سه‌شنبه، دوم دی‌ماه، روزنامه روزان با دستور دادستانی تهران توقیف شده بود.

در پی توقیف این روزنامه، یغما فخشامی، خبرنگار سیاسی این روزنامه، نیز روز چهارشنبه، سوم دی‌ماه، بازداشت و روانه زندان اوین شده‌است.

روزنامه روزان در شماره شنبه، ۲۹ آذرماه خود، به مناسبت درگذشت آیت‌الله حسینعلی منتظری ضمن انتشار عکس وی در صفحه اول با تیتر «فقیهی متفاوت» مقالاتی را نیز در این باره منتشر کرده بود.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است