اعتصاب همزمان هزاران معلم در چند استان و چندین شهر


هزاران معلم در چندین شهر کشور در اعتراض به مشکلات معیشتی اقدام به اعتصاب و تجمع کردند. این معلمان معترض، پیش از این هم طوماری را با ۶۰۰۰ امضا برای رئیس مجلس ارسال کرده بودند.

به گزارش کلمه، این اعتصاب که در روزهای سه شنبه ۳۰ دی و چهارشنبه اول بهمن صورت گرفت، در چند استان کشور از جمله تهران، البرز، سمنان، کردستان، فارس و آذربایجان غربی با همراهی گسترده معلمان همراه بود.

منابع خبری نزدیک به معلمان و خبرگزاری کار ایران گزارش داده اند که در شاهرود، قزوین، اسلامشهر، رباط کریم، شهر قدس، کرج، شهریار، شیراز، شاهرود، سقز، بانه، مریوان و … معلمان به این اعتصاب بزرگ پیوسته اند.

اعتراض معلمان متوجه وضع معیشتی خود، بودجه سال آینده وزارت آموزش و پرورش و خدمات ضعیف بیمه طلایی است. آنها می گویند “در حالی که بودجه برخی نهادهای خاص در سال آینده بیش از ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده‌ است، معلوم نیست دولت برای افزایش نزدیک به ۲۰ درصدی بودجه آموزش و پرورش چه توجیهی دارد؟

در تاریخ هشتم دی ماه امسال جمعی از معلمان در نامه ای سرگشاده خطاب به رئیس جمهور مطالبات و تقاضاهای خود را از مسئولان مطرح کردند. به دنبال این نامه واکنش هایی از سوی معلمان در خصوص بیان نیازها و دغدغه های خود به وجود آمد.

در راستای رساندن مطالبات جامعه فرهنگیان به گوش مسئولان، معلمان و فرهنگیان برخی از مدارس در روزهای سه شنبه و چهارشنبه (۳۰ دی ماه و ۱ بهمن ماه) در اقدامی مسالمت آمیز با عدم حضور در کلاس ها خواستار توجه مسئولان و پیگیری مطالبات به حق خود شدند.

آنها در این اقدام که بر مسالمت آمیز بودن آن تاکید داشتند با بیان دغدغه ها و نیازهای خویش خواستار رسیدگی هر چه سریع تر در خصوص وضعیت حقوقی و رفاهی خانواده بزرگ معلمان شدند.

این تنها باری نبود که معلمان به مسوولان نظام نامه نوشتند. آنان در تاریخ ۲۳ دی ماه سال جاری نیز با امضای طوماری خطاب به رییس مجلس مشکلات خود را طرح کردند.

متن کامل طومار ارسالی شش هزار امضایی معلمان به رئیس مجلس که در روزهای گذشته به مجلس تحویل داده شده است در ادامه می‌آید:

“رییس محترم مجلس شورای اسلامی جناب آقای لاریجانی

سلام علیکم

همچنانکه که مستحضرید هرگونه برنامه ریزی برای پیشرفت و تعالی کشور در گرو برنامه ریزی اصولی در آموزش و پرورش و نگاه صحیح به مقوله تعلیم و تربیت می‌باشد و این امر در سایه توجه خاص به متولیان امر تعلیم و تربیت یعنی معلمان رقم خواهد خورد.

هدف قوانینی چون قانون نظام هماهنگ پرداخت حقوق کارکنان دولت و قانون مدیریت خدمات کشوری ترقی و کارآمدی سیستم اداری کشور و رفع تبعیض و برقراری عدالت در پرداخت حقوق کارکنان دولت بوده است. ولی تدوین و تصویب این قوانین به اذعان دولتمردان و نمایندگان محترم نتوانسته است هدف مورد نظر را محقق نماید.

به باور جامعهٔ فرهنگیان کشور علت امر عدم عزم جدی مسئولان به رفع تبعیض و برقراری عدالت است.

امروزه معلمان کشور در تامین نیازهای اولیه زندگی خود درمانده‌اند و عموما زیر خط فقر به سر می‌بند و این امر به منزلت آن‌ها آسیب زده است. این موضوع موجب کاهش انگیزه‌های شغلی معلمان شده و آینده روشنی را برای کشور ترسیم نمی‌نماید.

معلمان کشور از تمجید و تعریف جایگاه علم و معلم خسته‌اند و از برخوردهای سیاسی با شکل معیشتی ناراضی‌اند و از مجلس و دولت انتظار «عمل» دارند.

ما امضا کنندگان طومار موکدا از نمایندگان مجلس و دولتمردان جمهوری اسلامی می‌خواهیم به دور از هرگونه شعار، رفتار تبلیغی و سیاسی با عزمی قاطع و راسخ، خواسته برحق جامعه فرهنگیان کشور مبنی بر تامین حقوقی که نیازهای یک زندگی شرافتمندانه را پاسخگو باشد، محقق نمایند.”

خواسته معلمان صنفی است، نه سیاسی

خواسته های معلمان بیش از آنکه نگاهی سیاسی داشته باشد، صنفی است.

یکی از دبیران مطالعات اجتماعی در چند دبیرستان قزوین، در گفتگو با خبرنگار همشاگردیها اظهار کرد:در اقدامی هماهنگ به منظور رساندن حرف دل معلمان به گوش مسئولان و نمایندگان کشور دیروز و امروز معلمان در برخی از مدارس استان قزوین در کلاس ها حضور نیافتند تا شاید به سبب این عدم حضور مسئولان کمی به فکر فرهنگیان باشند و صدای آنها را بشنوند.

وی تاکید کرد: ما از اینکه به کلاس ها نرفتیم ناراحتیم اما به سبب اینکه شاید صدای ما با این اقدام به گوش مسئولان برسد از حضور در کلاس اجتناب نمودیم.

وی افزود: همه کارشناسان و مسئولان به این نکته اذعان دارند که سرمایه گذاری در آموزش و پرورش یک امر بدیهی و لازم است از این رو در همه کشورها به آن توجه خاص می شود. چرا که تربیت نیروی انسانی به عنوان بخش مهمی از سرمایه هر کشور ، بر عهده آموزش و پرورش می باشد از این رو باید سرمایه گذاری در این بخش مورد توجه مسئولان قرار بگیرد.

این دبیر مطالعات اجتماعی با اشاره به خواسته های جامعه فرهنگیان از دولتمردان و نمایندگان مجلس عنوان کرد: در حال حاضر خواسته های معلمان فقط منتهی به حقوق و مزایا و مطالبات شخصی نیست بلکه ما خواستار توجه واقعی مسئولان به آموزش و پرورش و نیاز های آن هستیم.

وی ادامه داد: متاسفانه آنگونه که در جامعه شایع است و گفته می شود وضعیت رفاهی و حقوقی قشر زحمت کش معلمان خوب نیست و آنها بسیار در زحمت هستند.

وی افزود: در حال حاضر تقاضای جامعه فرهنگیان و معلمان در کشور و استان قزوین این است که به معلمان همان گونه نگاه شود که به سایر کارمندان نگاه شود.

این دبیر قزوینی با اشاره به وضعیت حقوقی خود به عنوان یک نمونه از کسانی که در مدرسه مشغول به تدریس هستند اذعان کرد: در حال حاضر بعد از ۲۳ سال زحمت و خدمت در آموزش و پرورش خالص دریافتی من طبق فیش حقوقی یک میلیون تومان است آن هم بدون هیچ گونه مزایا و تسهیلاتی. آیا با این حقوق می توان امور یک خانواده را چرخاند؟ چرا معلمان نباید در رتبه بندی انجام شده در خصوص وضعیت حقوقی با سایر کارمندان دولت وضعیتی مساوی و یکسان داشته باشند؟

وقتی از وی در خصوص بیمه طلایی فرهنگیان که مدت هاست از طریق مسئولان مطرح می شود پرسیدم با ناراحتی عنوان کرد: باور کنید این بیمه، بیمه برنز هم نبود چه برسد به بیمه طلایی!

وقتی علت را جویا شدم گفت: روال کار بدین شکل است که اگر کسی بیمار شد باید به پزشک مراجعه کند و خود هزینه را بپردازد. سپس با دریافت فاکتور و ارائه آن به اداره اموزش و پرورش منتظر نتیجه آن بماند. اداره آموزش و پرورش نیز این فاکتورها را به بیمه می دهد تا آنها طی ارزیابی که انجام می دهند اقدام نمایند حال اینکه کی و چه زمانی هزینه های انجام شده به معلمان برگردانده شود و آیا آن هزینه انجام شده کامل خواهد بود یا خیر، الله اعلم.

وی با انتقاد از سیستم بیمه فرهنگیان خاطر نشان کرد: وقتی فرهنگیان بیمه هستند و حق بیمه را واریز می کنند چرا به صورت مستقیم نمی توانند از خدمات بیمه استفاده نماید؟ چرا باید بعد از گذشتن از هفت خان رستم و طی مراحلی بسیار و گذشت مدت زمانی که گاه طولانی نیز می شود هزینه های انجام شده را دریافت نمایند؟

این دبیر قزوینی افزود: در حال حاضر تعرفه های پزشکی تغییر یافته و رشد صعودی داشته است اما در پرداخت ها و تعهدات بیمه گذار تغییری ایجاد نشده و روال سابق ادامه دارد. همچنین خدمات دندانپزشکی نیز شامل بیمه نمی شود.

یکی دیگر از معلمان که مشغول تدریس درس هنر در مدارس قزوین است در گفتگو با خبرنگار همشاگردیها با اشاره به مشکلات عدیده فرهنگیان اظهار کرد: عدم توجه به مشکلات فرهنگیان نتیجه ای جز اصطکاک میان دولت و مردم ندارد.

وی ادامه داد: در حالی هنوز معوقات سال گذشته برخی از فرهنگیان داده نشده است با این حال برخی از مسئولان چنین وانمود می کنند که فرهنگیان در پر قو می خوابند و هیچ مشکلی ندارند در حالی که چنین نیست و معلمان با مشکلات بسیار روبرو هستند.

وی با بیان اینکه معلمان به حق خود راضی هستند تاکید کرد: ما فقط خواهان احقاق حق و حقوق معلمان و رسیدگی مسئولان به مشکلات بی شمار آنها هستیم.

وی ادامه داد: اینکه در جامعه چنین عنوان می شود که به معلمان چیزی مازاد بر حق و حقوقشان داده می شود اشتباه است. آنچه که داده می شود حق مسلم آنها است که گاه از سال پیش مانده است.

این معلم قزوینی تاکید کرد: سر و صدا به راه انداختن در خصوص چنین موضوعاتی جز بدبینی مردم نسبت به معلمان نتیجه ای ندارد و این موضوع تمامی فرهنگیان را ناراحت می کند که وقتی اتفاقی نیافتاده چرا چنین جریان سازی و واکنش هایی در بوق و کرنا می شود و چنین القا می شود که معلمان حقوقی بالا می گیرند و در آسایش هستند.

تفاوت میان حقوق و مزایای معلمان با دیگر کارمندان فاحش است

این دبیر هنر تصریح کرد: تفاوت میان حقوق یک معلم با یک کارمند بسیار فاحش است. در حالی که هر دو جزء کارمندان دولت محسوب می شوند چرا تفاوت و شکاف به این بزرگی در حقوق و مزایای آنها وجود دارد؟

وی توضیح داد: برای مثال حق اولاد برای یک کارمند دیگر ۹۰ هزار تومان است که برای یک معلم ۲۵ هزار در نظر گرفته می شود. و یا معلمان چیز به نام حق مسکن ندارند. هیچ وامی نمی توانند از طریق اموزش و پرورش دریافت کنند و یا چیزی به نام بن کالا که در دیگر سازمان ها مرسوم است در میان معلمان وجود ندارد.

وی با اشاره به صندوق ذخیره فرهنگیان خاطر نشان کرد: این صندوق قرار بود در خدمت خانواده بزرگ آموزش و پرورش باشد و زمینه حل مشکلات آنها از طریق بانک سرمایه را ایجاد کند اما در حال حاضر به نفع عده خاص و ذی نفوذ مصادره شده است و سودش به جای آنکه به معلمان و فرهنگیان برسد به افراد خاص اختصاص می یابد.

تبعیض میان معلمان با سایر کارمندان برداشته شود

یکی دیگر از دبیران با انتقاد از وضع نابسامان فرهنگیان اظهار کرد: یک معلم نه کارانه ی ماهیانه دارد نه اضافه کار، نه حق مسکن دارد و نه حق ایاب و ذهاب، نه حق مأموریت دارد و نه حق شیفت، نه بن خرید کالا دارد و نه کمک های غیر نقدی ماهیانه، نه پاداش آخر سال دارد و نه مانند شرکت های دولتی پاداش بستن حساب ها، نه مانند برخی از کارکنان، وام های چند ده میلیونی با درصدهای پایین جهت خرید خودرو و آپارتمان دارد.

وی ادامه داد: جامعه فرهنیگان از رئیس جمهور خواستار تصویب هر چه سریع تر طرح رتبه بندی معلمان قبل از پایان سال است و می خواهد که این طرح در حکم سال جاری اعمال و اجرا شود چرا که در نظام هماهنگ پرداخت حقوق به گونه ای محترمانه بر سر فرهنگیان کلاه گذاشته شد!

وی عنوان کرد: حقوق کارمندان متناسب با تورم افزایش نمی یابد و در حالی که اجناس چند برابر شده است حقوق ما یا افزایشی ندارد و یا افزایش آن با تورم موجود قابل قیاس نیست.

وی با اشاره به میزان ساعات تدریس معلمان در هفته گفت: در حال حاضر هر معلم باید ۲۴ ساعت در هفته تدریس نماید در حالی که در تمامی دنیا ۱۸ ساعت میباشد.

این دبیر قزوینی تاکید کرد: خواسته ما تنها این است که تبعیض موجود در نگاه های مسئولان نسبت به معلمان برداشته شود. ما نه زیاده خواه هستیم و نه چیزی ماورای حقوقمان را می خواهیم.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است