اعتصاب زندانیان سیاسی ایران در آستانه سراسری شدن


• بنابر گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی، عده ای از زندانیان سیاسی رجایی شهر، زاهدان، سنندج و زندان‌های جنوب ایران به اعتصاب زندانیان ارومیه پیوستند. این اعتصاب از ده روز پیش آغاز شده است …

از ظهر دیروز تلفن‌های زندان ارومیه برای جلوگیری از اطلاع‌رسانی درباره اعتصاب غذای زندانیان سیاسی قطع شده است. امروز نیز با پیوستن تمامی زندانیان سیاسی کُرد تبعیدی زندان‌های جنوب ایران و زندانیان سیاسی رجایی شهر کرج به اعتصاب زندانیان سیاسی ارومیه، اعتراض این دسته از زندانیان برای داشتن بند سیاسی مستقل و توقف رفتارهای غیرانسانی، وارد مرحله‌ تازه‌ای شد.
بنابه گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، برخی از زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر کرج در اقدامی هماهنگ، امروز یکشنبه ۹ آذرماه ۱۳۹۳، از دو خواسته‌ی اصلی زندانیان سیاسی ارومیه مبنی بر داشتن بند سیاسی مستقل و توقف رفتارهای تبعیض‌آمیز و غیرانسانی در حق آنها، طی بیانیه‌ای حمایت کرده و با آنها همراهی کردند.
در بخشی از این بیانیه آمده است: «با اینکه ما خواهان رفع اتهام و آزادی زندانیان سیاسی از زندان‌ها هستیم، اما در شرایطی قرار گرفته‌ایم که نه می‌توانیم صدایمان را به جایی برسانیم و نه می‌گذارند دوران سخت زندان را تحمل کنیم. مسوولان زندان با پراکنده ساختن زندانیان سیاسی و انتقال آنها به بندهای غیر سیاسی و همچنین انتقال زندانیان جرایم خطرناک از جمله زندانیان شرور و مواد مخدر و معتاد به بند زندانیان سیاسی، عملا سعی در به خطر انداختن جان ما در زندان کرده‌اند. ماموران و بازجویان، زندانیان سیاسی را مورد ضرب و شتم قرار داده که از آن جمله حمله به بند ٣۵۰ اوین به عنوان نمونه ضرب و شتم آقایان بهنام ابراهیم‌زاده و محمد صدیق کبودوند و در زندان رجایی شهر نیز کتک زدن زندانیان بیمار در حین انتقال به بیمارستان به عنوان مثال ضرب و شتم شدید آقای لقمان مرادی بوده که شرایط تحمل زندان را برای ما عملا ناممکن کرده‌اند.»
این زندانیان سیاسی در پایان بیانیه ضمن اعلام حمایت از اعتصاب زندانیان سیاسی گفته‌اند: «ما تعدادی از زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر کرج، از تمامی زندانیان سیاسی محبوس در زندان‌های ایران می‌خواهیم که از این اعتصاب حمایت کرده و با آن همراه شوند. همچنین ما از تمام سازما‌های مدافع زندانیان، مدافعین حقوق بشر و نهادهای کمک‌رسان بین‌المللی می‌خواهیم با انتشار بیانیه و برداشتن قذم‌های عملی و واقعی نسبت به آزار و اذیت زندانیان سیاسی و تبعیض میان آنها با سایر زندانیان در ایران اعتراض کرده و خواستار توقف فوری اینگونه اقدامات ضد بشری شوند.»
تمامی زندانیان سیاسی کُرد در تبعید واقع در زندان‌های جنوب ایران نیز امروز یک‌شنبه ۹ آذرماه ۱٣۹٣، طی بیانیه‌ی ضمن حمایت از زندانیان سیاسی ارومیه در این اعتراض عمومی با سایر زندانیان سیاسی ایران همراه شدند.
در بیانیه زندانیان تبعیدی جنوب ایران آمده است: «یکی از سیاستهای مسوولان زندان، وزارت اطلاعات و دادگاه انقلاب رژیم ایران، نگهداری و تل‍‍‍‍‍‍‍فیق زندانیان سیاسی و مدنی با زندانیان دیگر با جرایمی از جمله‌ سرقت، قتل و از این دست بوده‌ و هدف از این کار نیز ۱. عدم اعتراف به‌ وجود زندانیان سیاسی در ایران ۲. برانگیختن اختلاف در میان زندانیان سیاسی ٣. ایجاد شک و گمان میان زندانیان سیاسی و کنترل کردن ارتباطات میان آن‌ها ۴. کاهش احساس همدردی و دوستی میان زندانیان سیاسی است. ما زندانیان سیاسی تبعیدی کُرد در زندان‌های جنوب ایران، ضمن محکوم کردن این عمل غیرانسانی که‌ همه‌ زندانیان در تبعید، همه‌ی این دردها را به‌ سخت‌ترین شیوه‌ تجربه‌ کرده‌ایم، پشتیبانی خود را از اعتصاب کنندگان زندان ارومیه‌ اعلام داشته‌ و از همه‌ی مجامع بین‌المللی پشتیبان حقوق بشر، می‌خواهیم که‌ از هر راهی که‌ میسر است از این زندانیان پشتیبانی کرده‌ و از هر فرصتی جهت ایجاد فشار بر این رژیم استفاده کنند.»
کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، پیش‌تر گزارش داده بود که نزدیک به ٣۰ زندانی سیاسی در زندان مرکزی ارومیه (دریا)، از روز پنج‌شنبه ٢٩ آبان‌ماه سال جاری، در بند ۱۲ زندان مرکزی ارومیه دست به اعتصاب غذا زده‌اند.
گفته شده در دهمین روز از این اعتصاب غذا، حال چند تن از این زندانیان رو به وخامت گذاشته اما همچنان این اعتصاب غذا ادامه دارد.
یک منبع مطلع درباره دلایل اعتصاب زندانیان به کمپین گفت: «این زندانیان در اعتراض به انتقال ۵۵ زندانی متهم به قتل و قاچاق مواد مخدر، به بند سیاسی و هم‌چنین انتقال ۳۵ زندانی سیاسی به بند زندانیان متهم به قتل و قاچاق مواد مخدر و نیز احضار زندانیان سیاسی به دفتر اطلاعات در زندان، شکنجه و تفتیش عقاید و پرونده‌سازی برای آنان به خاطر تبلیغ در زندان و تهدید خانواده‌هایشان دست به اعتصاب غذا زده‌اند. آن‌ها تاکید کردند خواسته‌ی اصلیشان، جداسازی بند زندانیان سیاسی از سایر زندانیان است و تا حصول نتیجه به اعتصاب غذای خود ادامه می‌دهند.»
گفته شده به دنبال این اعتصاب در هفته اخیر، مدیر داخلی و مسوولان حفاظت چند بار به بند ۱۲ مراجعه کرده‌اند. آنها در ابتدا به زندانیان سیاسی وعده‌ی رسیدگی داده‌اند و سپس با اعلام افزایش آمار انتقال زندانیان به این بند، زندانیان سیاسی را تهدید کرده و خواهان شکستن اعتصابشان شده‌اند.
یک منبع مطلع درباره وضعیت زندانیان اعتصاب‌کننده در بند ۱۲ گفته: «با طولانی‌تر شدن زمان اعتصاب غذا، حال چند از تن از این زندانیان بدتر شده و مسوولان زندان ارومیه نیز جز تهدید زندانیان اعتصاب‌کننده، به خواسته‌های آنها پاسخی نداده‌اند.»
این منبع همچنین گفته: «یکی از این زندانیان معترض، علی افشاری است که دو سال اخیر را با انواع امراض جسمی گذرانده و هیچ اقدامی نیز برای درمانش از سوی مسوولان زندان انجام نشده است. وی هم‌اکنون در وضعیت حاد جسمی و در شرایط بسیار خطرناکی است.»
زندانیان سیاسی در زندان‌های سنندج و زاهدان دیروز شنبه ٨ آذرماه ۱۳۹۳، در نهمین روز از اعتصاب غذای زندانیان سیاسی کُرد در زندان ارومیه، ضمن حمایت از اعتصاب غذای زندانیان ارومیه، با انتشار بیانیه‌هایی جدا اعلام داشته‌اند که در صورت عدم رسیدگی به خواسته‌های اعتصاب کنندگان، آنها نیز به اعتصاب غذا دست خواهند زد.
در بخشی از بیانیه زندانیان سنندج آمده: «ما جمعی از زندانیان سیاسی در زندان مرکزی سنندج، از اعتصاب غذای قهرمانانه‌ی زندانیان سیاسی ارومیه در جهت مقابله، مقاومت و مبارزه با این یورش ددمنشانه و نیل به خواسته‌های آنان به خصوص وجود بند مستقل سیاسی حمایت می‌کنیم.»
همچنین ٢٠ تن از زندانیان سیاسی زندان مرکزی زاهدان با انتشار نامهای سرگشاده خطاب به برخی از نهادهای حقوق بشری جهان، حمایت خود را از اعتصاب غذای زندانیان سیاسی زندان ارومیه اعلام کرده‌ و هشدار دادهاند در صورت عدم تحقق خواسته‌های زندانیان اعتصابی، آنها نیز دست به اعتصاب غذا خواهند زد.
هم‌اکنون ۴۵ زندانی سیاسی کُرد در زندان مرکزی ارومیه در حال سپری کردن دوران محکومیت خود هستند. منابع خبری کمپین گفته‌اند که ۱۰ نفر از این زندانیان محبوس در ارومیه، محکوم به اعدام هستند.
گفته شده که این زندانیان در شرایط بسیار نامناسبی نگهداری می‌شوند. چند روز پیش ماموران زندان ارومیه به بهانه‌ی ملاقات، همه‌ی زندانیان را عریان کرده و اقدام به بازرسی بدنی نامتعارف آنها کرده‌اند. بیشتر زندانیان محبوس در این زندان از حقوق اولیه انسانی خود در زندان محروم هستند و به صورت مداوم مورد نقض سیستماتیک حقوق بشر در محیط زندان قرار می‌گیرند.
همچنین آخرین آمار کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی نشان می‌دهد که بیش از ۴٠ درصد زندانیان سیاسی در زندان‌های ایران، از فعالین سیاسی و مدنی کُرد محبوس هستند و اقدام‌های دولت در اپراسیون‌های گسترده دستگیری فعالین سیاسی به اتهام‌هایی همچون عضویت در احزاب اپوزسیون کُرد، محاربه، اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و ایجاد اغتشاش و… کماکان ادامه دارد.
یک منبع مطلع درباره آخرین وضعیت زندان ارومیه به کمپین گفت: «دیروز پس از پایان ملاقات‌ها حدود ساعت ۱۲، گارد ویژه زندان وارد هواخوری بند سیاسی شده و تلفن‌ها را قطع کرده و شرایط امنیتی شدیدی را در زندان حاکم کرده‌اند.»
اعتصاب غذای زندانیان سیاسی کُرد محبوس در زندان مرکزی ارومیه کماکان در جریان است و هنوز مسوولان این زندان اقدامی عملی جز تهدید آنها برای تحقق مطالباتشان انجام نداده‌اند.

اسامی ٢۹ نفر از زندانیان سیاسی اعتصاب کننده بند ١٢ زندان مرکزی ارومیه:
علی افشاری، جعفر افشاری، ولی افشاری، حبیب افشاری، منصور آروند، کیهان درویشی، شیرکو حسن‌پور، محمد عبداللهی، خزر رسولی‌راد، سامان نسیم، امیر ملادوست، سیروان نژاوی، جعفر میرزایی، ابراهیم رضاپور، محمد عبدالبخت، عبدالله اصغری، عرفات اصغری، عبدالرحمان سلیمان، سیدسامی حسینی، عبدالله محمودی، احمد تمویی، عثمان مصطفی‌پور، بهروز آلخانی، مصطفی الرحمان، یوسف کاکه‌ممی، سیدجمال محمدی، علیرضا رسولی، شورش افشاری، مصطفی داوودی

۹ زندانی سیاسی در نوبت اول و ٣ زندانی سیاسی زندان رجایی‌شهر کرج در نوبت دوم:
صالح کهندل، شاهرخ زمانی، اسدالله هادی، رضا اکبری‌منفرد، ابوالقاسم فولادوند، علیرضا فراهانی، ایرج حاتمی، افشین حیرتیان، فرید آزموده
زانیار مرادی، بهنام ابراهیم‌زاده، لقمان مرادی

اسامی زندانیان سیاسی زندان مرکزی زاهدان:
شیخ‌محمد بلوچ‌زهی، خطیب‌محمد نقشبندی، محمدامین آگوشی، ایرج محمدی، ایوب ریگی، عبدالغنی ریگی، ملک‌محمد آبادیان، جواد آبادیان، هادی آبادیان، نظام‌الدین ملازاده، جابر آبادیان، گل‌محمد بلیل‌ایلی، عبدالغفار نقشبندی، پرویز زین‌الدینی ، جان‌محمد بری، غلام‌محمد بلوچ، زبیر هود، لال‌محمد شهری، دوست‌محمد نوری، مسعود نارویی

جمعی از زندانیان سیاسی زندان مرکزی سنندج و تمامی زندانیان سیاسی کُرد تبعیدی در زندان‌های جنوب ایران.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است