در خواست کانون مدافعان حقوق بشر از دبیر کل سازمان ملل متحد: مقام‌های ایرانی را به مدارا در برابر دراویش مجاب کنید


uno-2

 

کانون مدافعان حقوق بشر در پی بی‌توجهی مقام‌های مسئول ایرانی به خواسته‌های دراویش گنابادی و همچنین بازداشت گسترده و ضرب و شتم آنان و خانواده‌هایشان در مقابل دادستانی تهران نامه سرگشاده‌ای را به بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد ارسال کرد.

این سازمان مرد نهاد از دبیر کل سازمان ملل متحد خواسته است تا در گفت و گوهایش با مقام های ایرانی، آنان را مجاب کند تا سیاست مدارا و پرهیز از خشونت را براساس گفته هایشان و همچنین تعهدات بین المللی در خصوص دراویش و دیگر گروه‌های مذهبی ایرانی به کار بندند.

جمعی از دراویش گنابادی و خانواده هایشان روز شنبه بیست و نهم شهریور ماه ۱۳۹۳ مقابل دادستانی تهران رفته بودند تا از حقوق زندانیانشان دفاع کنند.

کانون مدافعان حقوق بشر در نامه خود به آقای بان کی مون به رنج ها و سختی‌های ۱۵ ساله گروهی از پیروان تصوف در ایران اشاره کرده است. همچنین برخورد خشن با وکلای این دراویش از دیگر موضوع های مورد اشاره در نامه این سازمان مردم نهاد به دبیر کل سازمان ملل متحد است.

نامه کانون مدافعان حقوق بشر به دبیر کل سازمان ملل متحد که رونوشت آن برای گزارشگر وضعیت حقوق بشر در ایران، گزارشگر آزادی مذهب، گزارشگر آزادی بیان و کمیسر عالی حقوق بشر ارسال شده به امضای شیرین عبادی که ریاست این کانون را برعهده دارد، رسیده است.

به گزارش سایت کانون مدافعان حقوق بشر، متن نامه کانون مدافعان حقوق بشر به بان کی مون که در تاریخ ۲۹ شهریور ماه ۱۳۹۳ برای دبیر کل سازمان ملل متحد ارسال شده، به شرح زیر است:
جناب آقای بان کی‌ مون، دبیر کل محترم سازمان ملل متحد

بیش از ۱۵ سال است که گروهی از پیروان “تصوف” به نام “دراویش گنابادی” با اذیت و آزارهای مداوم مواجه اند. زندان، محرومیت از حقوق اجتماعی، تهدید و اجبار تراشیدن موی سر، ریش و سبیل، آزار و اذیت هایی است که این گروه در طول این سال ها با آنها مواجه بوده و هستند. دردناک تر آنکه وکلایی که از این زندانیان دفاع کرده اند نیز خود دچار خشم مقام های مسئول ایرانی شده و هم اکنون همراه با موکلان شان در زندان بسر می برند.

این در حالی است که پیروان این گروه در زندان نیز با فشارهای مضاعف مواجه اند. بدین جهت تعدادی از آنان هم اکنون در اعتصاب غذا بسر می برند که یک نفر از این دراویش در شرایط جسمی نامناسب قرار دارد.

بنابراین سایر دراویش گنابادی برای اعتراض به تبعیضی که در حق پیروان تصوف اعمال می شود طی نامه ای علنی خطاب به مسئولان اعلام کرده بودند که چون ترتیب اثری به هیچ یک از خواسته های آنان داده نشده است، داوطلبانه به زندان می روند تا بدین وسیله ظلمی که بر این گروه می رود را به گوش جهانیان برسانند.

از همین رو آنان امروز- شنبه بیست و نهم شهریورماه ۱۳۹۳- مقابل دادستانی تهران رفتند اما مأموران امنیتی و انتظامی مانع حضور آنان شده و پس از ضرب و شتم شدید دراویش و خانواده هایشان تعدادی زیادی از آنان را بازداشت کردند.

از آنجا که ادامه این وضعیت برای این دراویش غیر قابل تحمل شده است، هر لحظه امکان تشنج‌های بیشتری وجود دارد. بنابراین خواهشمندیم هنگام دیدار و گفت و گو با مقام های مسئول ایرانی با اعلام مراتب فوق، آنان را مجاب کنید تا سیاست مدارا و پرهیز از خشونت را براساس گفته هایشان و همچنین تعهدات بین المللی در خصوص این افراد و دیگر گروه های مذهبی ایرانی به کار بندند.

با توجه به وضعیت حساس خاورمیانه، ایجاد هر نوع تنش در ایران می‌‌تواند نتایج ناگواری برای این کشور فراهم آورد و تنها راه ایجاد آرامش، احترام به حقوق شهروندان است.

همچنین به اطلاع می رساند که “تصوف” در ایران ریشه تاریخی و پیروان کثیری دارد. تعدادی از آنان پیرو گروه “گنابادی” هستند. این گروه مسلمان و شیعه هستند و بر طبق عقاید مذهبی خود هر گونه رفتار خشنی را نفی می‌کنند.
شیرین عبادی
ریس کانون مدافعان حقوق بشر
۲۹ شهریور ماه ۱۳۹۳
رونوشت:
– احمد شهید، گزارشگر وضعیت حقوق بشر در ایران
– گزارشگر آزادی مذهب
– گزارشگر آزادی بیان
– کمیسر عالی حقوق بشر

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است