داعش و زنان ربوده شده : نارین محمدی


daesh-zanan
پس از آنکه خبرهایی مبنی بر اینکه در سوریه گروههای مسلمان افراطی زنان را به جهاد نکاح دعوت می کنند منتشر شد، کمتر کسی به نتایج شومی که این عمل می­تواند به دنبال داشته باشد اندیشید. برخی صرفاً برای اینکه نشان دهند گروههای مخالف اسد که به عنوان اپوزسیون وارد عمل شده ­اند نه تنها آینده بهتری برای سوریه به ارمغان نخواهند آورد، بلکه چندین برابر اوضاع را بدتر هم خواهند کرد، اشاراتی کردند به اینکه زنان در سوریه باید به گروههای جنگجوی اسلامی خدمت جنسی بکنند. اما تا به حال واکنش جدی­ای به این مسئله در هیچ کجا دیده نشده است و در سطح اخباری کوتاه باقی مانده است.

حالا در عراق، پس از اینکه دولت خودخوانده خلافت اسلامی از زنان موصل دعوت کرد که تن به جهاد نکاح دهند، شاید باز کمتر کسی به این اندیشیده باشد که زنانی که این دعوت را دریافت کرده ­اند چه شرایط وحشتناکی را تجربه می­کنند. البته شکی در این نیست که زنانی هم هستند که به این دعوت لبیک می­گویند اما این باعث نمی شود فجایعی را که این امر به دنبال خواهد داشت نادیده بگیریم.
در این سوتر اما زنانی بودند که ربوده شدند: زنان کُردایزدی (در این کلمه “ز”ساکن است). پس از آنکه داعش شهر شنگال در غرب موصل را تصرف کرد، ساکنان آنجا می­دانستند که بی چون و چرا قتل عام خواهند شد. چرا که آنها مسلمان نیستند. برای همین تمامی مردم شهر پا به فرار گذاشتند. اما در این میان زنان و دختران جوانی شکار شدند، دزدیده شدند و در واقع به بردگی گرفته شدند. آوارگان ایزدی که در کوههای شنگال گیر افتاده ­اند تعداد دختران ربوده شده را ۵٠٠ نفر اعلام کرده ­اند. آنها بنا به برخی گزارشها به موصل تحت کنترل خلافت اسلامی منتقل شده ­اند تا چون عنیمت بین مردان جنگی تقسیم شده و در بازار به فروش برسند. در تصویری که چندی پیش در فیسبوک دست به دست می­شد تعدادی زن سفیدپوش محجبه در قفسی که بر روی یک وانت در حال حرکت قرار دارد، می­روند که به فروش برسند. (البته در درستی این تصویر تردید هست). داعش زنان را نمی­ کشد و همچون مردان قتل عام نمی­کند. آنها را غنایم جنگی می­داند که باید بین سربازان اسلام تقسیم شوند؛ در واقع به تاراج می­برد و در بازار سکس اسلام به حراج می­گذارد. به باور داعش با کشتار شوهران و برادران و پدرانشان، نسل آنها را از زمین بر­می­چینند و زنانشان غنایمی هستند که می­توان هم بهره جنسی کافی از آنها برد و هم نسل اسلام را با آنها ادامه داد. رسانه­ها اما به جز نشر اخبار جنایتهای علنی داعش – آنهم خیلی دیر، درباره این بعد پنهان فاجعه حرف نمی زنند. زنان به کنیزی گرفته می­شوند، فروخته می­شوند و مورد تجاوز جنسی قرار می­گیرند. و بدون شک محصول این تجاوزها نابودی زندگی همه این زنان و تولید فرزندانی است که آینده نامعلومی دارند.تاکنون هیچ قدرتی در جهان درباره وجود اراده­ای برای نابودی کامل داعش حرفی نزده است. ظاهراً هنوز هم چنین اراده­ای وجود ندارد. تازه­ترین تصمیم قدرتهای بزرگ جهان تحریم افرادی بود که به داعش کمکهای مالی و نظامی می­کنند. به نظر نمی­رسد هنوز خطر داعش درک شده باشد. گروهی که در واقع توان نظامی چندانی ندارد اما توان کافی برای اعمال خشونت به وحشیانه­ترین روش ممکن را دارد تنها با توسل به خشونت است که قدرتمند به نظر می­رسد.

در طول تاریخ، جنگی نبوده که در آن زنان جان سالم به در برند. در خاورمیانه، از ناآرامیهای داخلی گرفته تا یورش اسلام  و حمله چنگیزخان مغول- که مخربترین آنها بود- و جنگهای مدرن زنان بیچاره­ترین قربانیان بوده اند. همیشه ربوده شده­اند و مورد تجاوز قرار گرفته­اند. در روم باستان هم افسانه زنان “سابینی” مشهور است. مردان رومی زنهای سابینی را می­ربودند و به آنها تجاوز می­کردند. گفته می‌شود سرباز‌های روس هم به دستور استالین برای انتقام از آلمان به تجاوز تشویق شده بودند. هزاران زن آلمانی برای نجات از تجاوز روس‌ها خودکشی کردند. بعضی منابع تعداد کل زنان آلمانی را که مورد تجاوز قرار گرفتند تا دو ملیون نفر ذکر کرده‌اند. در کتابی با عنوان «سقوط برلین در سال ١٩۴۵» نوشته “آنتونی بیور”، آمده است که ٧/٣درصد کودکانی که در برلین بین سال‌های ١٩۴۵و ١٩۴۶به دنیا آمدند، پدران روسی داشتند[۱].در زمان جنگ جهانی اول نیز سربازان آلمانی به زنان بلژیکی تجاوز می­کردند. در همان جنگ جهانی دوم نیروهای ژاپنی به بیش از ٢٠هزار زن[۲] آسیایی که بیشترشان کره­ای بودند تجاوز کرده­اند.به برخی از این قربانیان که در میان آنها دختران یازده ساله هم وجود داشت ۵۰ بار در روز تجاوز شده بود.[۳]در سال ١٩٧١ نیز که بنگلادش از پاکستان جدا شد به تعدادی از زنان بنگلادشی تجاوز شد و در دهه ٩٠ میلادی نیز همین اتفاق در مورد زنان بوسنیایی تکرار شد.[۴]

طبق تازه­ترین تحقیقات[۵]، هشت درصد جمعیت مردان امروز آسیا مستقیماً از نژاد چنگیزخان مغول و خاندان وی می­باشند. یعنی چنگیزخان مغول به هر جایی که حمله کرده مردها را قتل عام و زنها را به یغما برده است. طبق همین تحقیق حدود ٣۵٠ میلیون نفر از مردم جهان دارای ژن مغولی‌اند.

فکرش را بکنید که این واقعه دردناک در عصر ما هم تکرار شده است و زنان همچنان به عنوان غنایم جنگی به اسارت درآمده و  مورد تجاوز قرار می­گیرند.

در نیجریه گروه مسلمان افراطی بوکوحرام هم ٢٧۶ زن و دختر مسیحی را ربودند و گفته می شود که آنها را به قیمت ١٢ دلار در بازارهای چاد و کامرون می­فروشند. یکی از دخترانی که توانسته فرار کند گفته است که روزی ۱۵ بار توسط افراطیون اسلامی مورد تجاوز قرار گرفته است.[۶]

در حال حاضر هم گروه تندرو خلافت اسلامی (داعش) تعداد زیادی –به گفته شاهدان ۵٠٠ – زن و دختر کُرد ایزدی را ربوده و در بازار موصل آنها را می­فروشند. گفته می شود داعش پس از تسلط بر موصل از زنان این شهر خواست که در اسرع وقت مشخصات و آدرس خود را در اختیار دولت خودخوانده خلافت اسلامی قرار دهند تا برایشان خواستگار بفرستند.

این شواهد به ما نشان می­دهند که زنان در طول تاریخ چگونه قربانی شده و چه تاریخ وحشتناکی را از سر گذرانده­اند. و هنوز با گذشت قرنها استراتژی جنگ نه تنها تغییری نکرده بلکه بالاخص در کشورهای عقب مانده همچون گذشته زنان را تهدید می­کند.

تجاوز و به یغما بردن زنان در جنگ عواقب فرهنگی و اجتماعی سختی برای زنان و خود جامعه به همراه دارد. از طرفی قربانیان اگر زنده بمانند تا پایان عمر نخواهند توانست به زندگی عادی خود بازگردند. اثرات مخرب روانی این اتفاق  نه تنها همیشه با آنها خواهد بود بلکه به نسلهای بعد نیز منتقل خواهد شد. فرزندانی که بر اثر تجاوز جنسی در بوسنی بدنیا آمده­اند هنوز هم در جامعه پذیرفته نشده­اند. برخی از زنانی که نتوانستند بچه­هایی را که به خاطر تجاوز به دنیا آورده بودند رها کنند توسط خانواده­هایشان ترد شدند. عدم ثبات و از هم گسیختگی و آینده مبهم فرزندانی که محصول تجاوز در جنگ هستند می­تواند این فجایع انسانی را بازتولید کند. یعنی بچه­هایی که در این سیستم رشد می­کنند به احتمال قوی دوباره جذب همان سیستمی می­شوند که مسبب تولد آنهاست. کودکانی که در سالهای اول زندگی از شرایط مناسب برای رشد و تربیت برخوردار نباشند راحتتر به سمت گروههایی چون داعش کشیده می­شوند. چه بسا که تمامی اعضای گروه داعش قربانیان نابسامانیهای دوران کودکیشان باشند.

اما وجود همه این شواهد چه کمکی به بهتر شدن وضعیت زنان می­کند؟ و در پایان، چگونه می­توان زنان و دخترانی را که داعش ربوده است نجات داد؟

http://nnsroj.com/fa/Detiles.aspx?id=7507&id_map=29

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است