با هر نظریه ای که منافع ملی ما را مورد تهدید قرار دهد مخالفیم: خسرو سیف


گفتگو با خسرو سیف دبیر حزب ملت ایران

۱-از دیدگاه شما گروه دولت اسلامی عراق و شام (داعش) در زمره چه گروههائی قرار میگیرد؟ به عبارت دقیقتر آیا این گروه الگوی قرن بیست و یکمی طالبان در مرزهای غربی ماست پاپدیده جدیدی است؟

خسرو سیف;چگونگی بوجود آمدن داعش، مساله پیچیده ای نیست مگر القاعده و یا طالبان چگونه و بوسیله چه دولت هایی پدید آمدند. این گروه هم مثل آنها مگر می شود گروهی یا سازمانی با ساز و برگ نظامی یکدفعه مثل قارچ سبز شود ما باید توجه داشته باشیم این گروهها با حمایت و برنامه ریزی در جهت منافع گروهی و کشورهای خاصی ساخته و پرداخته می شوند، برای چنگ دندان نشان دادن به کشورهای دیگر.

۲-وقوع وقایع مهم در چارچوب اتفاقات عراق را چگونه ارزیابی میکنید به عنوان مثال عدم پیشروی داعش در کردستان و بلند شدن بانگ ایجاد کشور جدید را چگونه ارزیابی میکنید؟ منافع ملی ما در حمایت از کردهاست یا خیر؟ مرز این حمایت کجاست؟ آیا از تجزیه عراق و تشکیلی کشورهای جدید درورای مرزهای استعمار ساخته باید حمایت کرد یا خیر؟

خسرو سیف;مسئله تجزیه عراق چند سالی بود که در این زمینه زمزمه هایی شنیده می شد که عراق به سه کشور تقسیم خواهد شد. اصولاً دولت هایی که یک سویه عمل میکنند و در قدرت جز به خود و منافع گروهی و فرقه ای خود فکر نمی کنند عرصه را بر مردم خود تنگ می کنند به حق و حقوق مردم بی توجهی میکنند فضای جامعه خود را برای اجرای تصمیم های این چنین آماده می سازند، با توجه به دولت های مالکی در عراق و چگونگی عملکرد آن در طول این سالها جز نارضایتی مردم کشورش نتیجه ای نداشته است در نتیجه وقایع پیش آمده را نتیجه عملکرد غلط حاکمیت عراق در طول این چند سال می بینیم درمورد تجزیه عراق هم اگر حقوق اقوام و گرایش های موجود در عراق رعایت شده بود و بعنوان شهروند درجه ۲ به آنها نگاه نمی­شد مساله تجزیه عراق نیز هرگز طرح نمی شد اما درباره کردها همانطور که قبلاً گفتم باز می گویم آنها را ایرانی می دانیم و همیشه با آنها روابط دوستانه داشته و خواهیم داشت مگر اینکه عملکردشان در جهت مصالح ملی ما نباشد.

۳-میان دیدگاههای گروههای ناساز وار با جمهوری اسلامی همچون حزب ملت ایران و حاکمان در خصوص تحرکات عراق اختلافات اساسی و همپوشانی وجود دارد این اختلافات و همپوشانی ها در کجاست؟ خواهشمند است فارغ از تعارفات و خود خوری های سیاسی به این پرسش پاسخ دهید؟

خسرو سیف;در خصوص اختلاف نظر گروههای ناسازوار با جمهوری اسلامی باید بگویم نظرها هر چه باشد برای ما محترم است و تلاش هم برای اینست که هر فرد و گروهی بتواند آزادانه اظهار نظر بکند و در اینصورت ما به چنین شیوه مدیریتی در جامعه احترام می گذاریم ولی همزمان همانگونه که بارها و در بزنگاهها اعلام موضع کرده ایم با هر نظریه ای که منافع ملی ما را مورد تهدید قرار دهد مخالفیم و با آن به مخالفت بر خواهیم خاست ما مخالفیم برای مثال برای عراق و سوریه … از درآمد ملی ما آنها هزینه شود آنهم در حالیکه خود مردم مان در کشور در وضع کنونی نیازمند هستند ما در حزب ملت ایران همواره مخالفت خود را سالهاست طی بیانیه ها با این روش و عمل که مرغ همسایه غاز باشد اعلام کرده ایم.

۴-فرقه گرایی مذهبی و ورود صاحبان فتوی در عراق به این مسئله چه کمکی به حل این موضوع میکند و آیا کمکی میکند یا فقط به پیچیده تر شدن آن و خرابی های بیشتر یاری میرساند؟

خسرو سیف;ما ضمن اینکه مسلمانیم و به اسلام و ادیان دیگر هم احترام میگذاریم، دین را مسئله شخصی افراد می دانیم و حکومت دینی را چاره کار نمی دانیم، چه با این گونه شرایط و برداشت ها توانایی پاسخگویی به همه نیازهای اقتصادی – اجتماعی امروز را نخواهد داشت و بر این باوریم دولت باید از دین جدا باشد ولی دین را نمی توان از سیاست جدا دانست و از سویی اینهم بدیهی است هر زمان استقلال کشور با خطر روبرو شود باید هر فرد و گروه و طبقه ای از مذهبی و غیر مذهبی با هر چه در توان دارند از استقلال کشور و آزادی ملت دفاع کنند. از اینرو فراخوان مردم اگر در راستای همبستگی ملی و دفاع از آزادی و استقلال میهن باشد از سوی هر نیروئی و هر شخصیتی که باشد نه تنها مورد تایید است بلکه لازم هم هست.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است