معصومه ابتکار: دمای هوای ایران دو درجه گرمتر شده است


 رییس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران می‌گوید که شاخص‌های محیط زیست کشور تغییر پیدا کرده است و در حال حاضر دمای هوا  ۱.۵ تا دو درجه نسبت به ۱۰ سال گذشته گرمتر شده است.

به گفته وی، «باید آمادگی داشته باشیم تا شرایط سختی که در آینده پیش‌رو داریم با برنامه‌ریزی و مدیریت گذر کنیم».

به گزارش خبرگزاری فارس، معصومه ابتکار روز سه شنبه ۲۳ تیرماه در چهارمین جلسه برنامه‌ریزی و توسعه استانداری تهران، گفت که علیرغم آلودگی هوا و سایر آلودگی‌هایی که تهران دارد، آلودگی نوری نیز برای شهروندان تهرانی پدید آمده است.

آلودگی هوای کلان‌شهرهای ایران خصوصا تهران طی چند سال گذشته همواره مورد هشدار کار‌شناسان محیط زیست بوده است، مخصوصا از سال ۸۸ که ایران به خاطر تحریم بنزین، تولید این محصول را در پتروشیمی‌ها آغاز کرد.

خبرگزاری مهر فروردین پارسال گزارش داد که تهران در سال ۹۱ «فقط سه روز هوای پاک داشت».

گزارش مهر حاکی بود که مسئولان شهرداری معتقدند دولت یعنی وزارت نفت، وزارت صنایع و سازمان محیط زیست با نظارت کم رنگ خود عوامل اصلی آلودگی هوای پایتخت هستند، موضوعی که با تکذیب مقامات دولت احمدی‌نژاد مواجه شد.

اکنون خانم ابتکار می‌گوید که مردم به امید تحولات جدی در مسائل زیست محیطی، اجتماعی و فرهنگی در جامعه به دولت تدبیر و امید رای دادند.

وی با اشاره به اینکه با بحران‌های جدی در کشور مواجه هستیم، تاکید کرد که «۲۶ برابر از طبیعت بهره بیشتری خورده‌ایم، استفاده از طبیعت توان خواست خود را دارد و بر اساس آمار‌ها، داریم طبیعت کشور خود را خفه می‌کنیم».

ابتکار اظهار داشت که در حال حاضر بحران در جامعه خود را آشکار کرده است ولی در آستانه بحران قرار نداریم.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران همچنین به وضعیت شهرسازی و جمعیت تهران اشاره کرد و اذعان داشت که الگوی شهرسازی در تهران اصلا منطبق با جمعیت آن نبوده است و از هر جایی که توانستیم برای تهران آب تامین کرده‌ایم ولی باز با کمبود آب مواجه هستیم.

بحران آب یکی از مواردی است که مقامات ایران پیوسته درباره آن هشدار می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، حمیدرضا جانباز مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور روز ۲۲ تیرماه گفت که در ماه‌های گذشته بحران آبی در برخی شهر‌ها وجود داشت و پیش‌بینی این بود که ۵۱۷ شهر در آستانه تنش آبی قرار دارند، خصوصا اصفهان و کرمان هم اکنون در وضعیت «قرمز» قرار دارند و شهرهایی مانند تهران در وضعیت «زرد» هستند.

ابتکار همچنین گفت که یکی از معضلات شهر تهران، آلودگی نوری است. در تهران نیاز است که تاریکی نیز داشته باشیم ولی متاسفانه ۲۴ ساعته تهران روشن است و به همه جا آسیب می‌رساند.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است