زندگی در سایه جنگ، اثر ستایش‌شده یک عکاس ایرانی


عکس‌هایی که در تایمز، اشپیگل، واشنگتن پست و نیویورک‌تایمز منتشر شده‌اند. دریافت ۱۰ جایزه بین‌المللی و”World Press Photo”. برگزاری ۳۸ نمایشگاه فردی و جمعی. این تنها بخشی از بیلان کار مجید سعیدی است.

مجید سعیدی بارها در ایران به عنوان “بهترین عکاس سال” برگزیده شده است. عکس‌های او در رسانه‌های معتبری چون تایمز، اشپیگل، واشنگتن پست و نیویورک‌تایمز منتشر شده‌اند. دریافت ۱۰ جایزه بین‌المللی همچون “World Press Photo” و برگزاری ۳۸ نمایشگاه فردی و جمعی. این‌ها بخشی از بیلان کار مجید سعیدی است.

مجید سعیدی سال‌هاست که به عکاسی مستند می‌پردازد. او در دو دهه گذشته با تمرکز بر جنبه انسانی وقایع در خاورمیانه به عکاسی در این منطقه پرداخته است.

پرتره ایرانی، کارگران معدن، ۳۳ روز در لبنان، خودسوزی، جنگ لیبی، جنگ عراق، و چندین مجموعه عکس دیگر در رقابت‌های جهانی با تحسین روبرو شدند و جوائز بسیاری کسب کرده‌اند.

مجید سعیدی عکاسی را در ۱۶ سالگی آغاز کرد. او در ۱۸ سالگی به مرز ایران و عراق رفت تا از آوارگان جنگ عکس بگیرد. او همچنین بیش از ۱۵ سال مدیر بخش عکاسی خبرگزاری‌های مختلفی در ایران بوده است.

جایزه POY در سال ۲۰۰۵ و ۲۰۰۹، جایزه هنری نانن در سال ۲۰۱۰، جایزه مطبوعات بین‌المللی چین و جایزه یونیسف در سال ۲۰۱۰، جایزه Lucie در سال ۲۰۱۱، جایزه کندی در سال ۲۰۱۲، جایزه ژاپن ز جایزه مطبوعات بین‌المللی چین در سال ۲۰۱۳، جایزه World Press Photo در سال ۲۰۱۳ و سرانجام جایزه لوکاس دوله‌گا (فرانسه) که در روز ۱۷ ژانویه (۲۷ دی) به مجید سعیدی اهدا شد.

مردم افغان و تاثیر چند دهه جنگ بر زندگی آن‌ها جدید‌ترین مجموعه عکس‌های مجید سعیدی است که او در اختیار دویچه وله قرار داده است.

مادری که پای او در جنگ آسیب دیده، برای فرزندش داستان می‌خواند.

مراسم صبحگاهی در یک آموزشگاه نیروی پلیس در کابل.

Leben im Krieg

ورزشکاری در حال استراحت. بدن‌سازی یکی از رشته‌های محبوب ورزشی در افغانستان است.

دانش‌آموز افغان در کلاس درسی در قندهار

بازی بچه‌ها در ویرانه‌های بازمانده از جنگ

اثر ۳۰ سال جنگ در تمام افغانستان دیده می‌شود. مردم به زندگی با بازمانده‌های جنگ عادت کرده‌اند.

یک معلم دینی دانش‌آموز را تنبیه می‌کند. افغانستان سیستم آموزشی مناسبی ندارد و بسیاری از کودکان مدرسه را رها کرده و به بازار کار می‌روند.

در حمله طالبان به قندهار در بهار ۲۰۱۱ چهار نفر کشته و ۳۶ نفر زخمی شدند. عکس یکی از زخمی‌شدگان را در بیمارستان نشان می‌دهد.

کلاس درس قرآن در مدرسه اسلامی نور در قندهار، بهار ۲۰۱۱

زن افغان شرکت کننده در کارگاه آ’وزشی سازمان “رحمت” که یک سازمان غیر دولتی مالزیایی است. این سازمان تلاش دارد با بالابردن توانایی‌های زنان در افغانستان به آن‌ها کمک کند. با وجود افزایش تنش‌ها میان طالبان و نیروهای ناتو، ۸۰ زن در هر کارگاه آموزشی شرکت می‌کنند.

مردی در شمال افغانستان همسر خود را برای معاینه نزد پزشک می‌برد.

بیماران روانی در یک تیمارستان

Majid Saidi

مجید سعیدی تلاش کرده است در عکس‌هایش داستان‌های ناگفته‌ای از مشکلات اجتماعی را بیان کند، خشونت و بی‌عدالتی‌های اجتماعی را به تصویر بکشد. مراسم جایزه لوکاس دوله‌گا (فرانسه) که در روز ۱۷ ژانویه (۲۷ دی) در شهرداری پاریس به مجید سعیدی اهدا شد

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است