کوروش زعیم؛ زندانی سیاسی ۷۷ ساله با مشکلات متعدد پزشکی


کوروش زعیم فعال سیاسی و عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران که در زندان اوین نگهداری می‌شود، فارغ از کهولت سن از مشکلات عدیده پزشکی رنج برده و نیاز به چندین عمل جراحی دارد. وضعیت سلامتی او در زندان نامناسب گزارش می شود.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، کوروش زعیم متولد ۱۳۱۸، زندانی سیاسی بند هشت زندان اوین، مشغول تحمل چهار سال حبس خود در این زندان است.
این زندانی سیاسی نیاز به جراحی آب مروارید و لیزیک هر دو چشم دارد.
در طول مدت نگهداری در زندان اوین لکه آب مروارید وی بزرگتر شده است. درنتیجه جراحی‌اش نیز دشوارتر خواهد بود.
آقای زعیم دچار انحراف و عفونت سینوسی است و چندین سال به دلیل این مشکل تحت نظر دکتر بوده است.
این مشکل طوری است که شب‌ها موقع خواب دچار حالت خفگی می‌شود و نمی‌تواند به شکل مناسبی بخوابد.
در حالی که فتخ سمت چپ او متورم شده و نیاز به جراحی دارد، دندان‌هایش نیز وضعیت خوبی ندارند. ۸ عدد از دندان‌هایش نیاز به رسیدگی دارد و معمولا از درد دندان نیز رنج می‌برد.
مشکل بعدی این زندانی سالخورده اوین، غلظت خون اوست که پزشک بند ۸ نیز تایید کرده است، بایستی کیسه خون به اون تزریق شود.
این خدمات در زندان وجود ندارد، خانواده وی برای تهیه آن در خارج از زندان نیز دچار مشکل هستند چراکه برای خرید آن ممنوعیت وجود دارد.
زعیم سنگ کلیه نیز دارد و برای دفع ادرار با مشکل جدی روبروست.
این فعال سیاسی مردادماه سال گذشته از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی با اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود.
آقای زعیم نویسنده، مترجم و از اعضای شوراى مرکزى و هیئت اجرایى جبهه ملى است که پیش از این نیز سابقه بازداشت و احضارهای مکرر به مراجع قضایى را داشته است.
پیش از این شعبهٔ ۱۴ دادگاه انقلاب اسلامی تهران، به ریاست قاضی ماشاءالله احمدزاده، کورش زعیم را به دلیل «اقدام علیه امنیت ملی، فعالیت تبلیغی علیه نظام و تجمیع پرونده‌های دستگیری و زندان در سال‌های ۱۳۶۱، ۱۳۸۵، ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹» در فروردین ماه ۱۳۹۱، به سه سال حبس تعلیقی و پنج سال محرومیت از فعالیت‌های سیاسی و رسانه‌ای محکوم کرد که «نظر به کهولت سن متهم» این حبس به مدت پنج سال تعلیق شده‌ بود.
این فعال سیاسی روز ۲۶ تیرماه سال جاری جهت اجرای حکم حبس خود، با اجرایی شدن سه سال حبس تعلیقی پیشین جمعا برای گذراندن ۴ سال حبس قطعی، بازداشت و روز بعد به سالن ۱۰ بند هشت زندان اوینمنتقل شد.
از این نویسنده و پژوهشگر آثار متعددی در زمینه‌های علمی مثل “خود آموز ساختمان”، “کتابدستی ریاضییات”، “راهبرد زنده مانی”، “زیست انرژی”و تاریخی از جمله “بزرگان کاشان”، “امپراتوری شوروی به کجا می رود؟” و “تاریخچه جبهه ملی از پیدایش تا کودتای ۲۸ مرداد” انتشار یافته‌است. چندین اثر ادبی نیز از جمله “آزادی و مسئولیت روشنفکران “نوشته کارل پوپر توسط او ترجمه شده‌است. کورش زعیم با تاسیس کانون اندیشه و سخن و با پژوهش در زمینه‌های اقتصادی، کشاورزی و صنعتی به عنوان یک پژوهشگر نیز فعالیت کرده‌است.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است