۶۰ «مدرسه جامع محیط زیست» در ایران راه‌اندازی می‌شود


سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت آموزش و پرورش از مهرماه امسال، در یک برنامه مشترک ۶۰ مدرسه محیط زیستی در ایران راه‌اندازی می‌کنند.

Environment Training_Children_Iran«مدارس جامع محیط زیست» در سه مقطع دبستان، راهنمایی و متوسطه تشکیل می‌شود و دانش‌آموزان به مدت نُه سال تحت آموزش خواهند بود. این مدارس به اختصار «جم» خوانده می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد درویش، مدیرکل آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت از محیط زیست کشور گفته بسیاری از مشکلاتی که امروز گریبان محیط ریست را گرفته، ناشی از این است که «فهم اکولوژیک و سواد محیط زیست را در برنامه‌های آموزش و پرورش در اختیار مدیران فردای کشور قرار نداده‌ایم.»

درویش افزوده: «کودکان‌مان از فهم اکولوژیک برخوردار نشده‌اند و باید تلاش کنیم نسلی را پرورش دهیم که عناصر و کلمات زیست محیطی برای آن‌ها ارزشمند باشد و شاهد حضور مدیرانی نباشیم که محیط زیست را سد راه توسعه می‌دانند.»

درویش ابراز امیدواری کرد که تا ۱۰ سال آینده، همه ۱۰۵ هزار واحد آموزش و پرورش ایران به مدارس زیست محیطی تبدیل شود.

به گفته علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش، طرح مدارس محیط زیست به همه ادارات کل آموزش و پرورش کشور ابلاغ می‌شود و این مدارس به رسمیت شناخته خواهند شد.

محیط زیست در ایران طی دهه‌های اخیر با مشکلات زیادی روبرو بوده است. از جمله آتش‌سوزی جنگل‌ها، خشک شدن دریاچه‌ها و تالاب‌ها، دست‌اندازی به محیط زیست مانند کاهش مداوم جنگل‌ها، مراتع، تخریب کوهستان‌ها و شکار حیوانات.

روند فزاینده تخریب محیط زیست در ایران سبب شد که مرداد سال گذشته ۲۴ حزب در ایران در نامه‌ای سرگشاده خطاب به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری درباره‌ نابودی محیط زیست کشور هشدار بدهند.

به گفته امضاکنندگان این نامه، «وضعیت محیط زیست کشور در بحرانی‌ترین دورانِ تاریخ خود به سر می‌برد. وضعیت تا آن اندازه بحرانی و در خطر است که می‌گویند جنگل‌های این سرزمین ــ که روزانه ۴۰ هکتار از وسعت‌شان کاسته می‌شود و این تخریب روندی صعودی دارد ــ تا چند دهه‌ی دیگر به وضعیتی هم‌چون وضعیتِ کنونیِ تالاب‌های آن دچار خواهند شد.»

گنجاندن دروسی مرتبط با محیط زیست در کنار آموزش‌های دینی که «به انضباط اخلاقی و نفع ملی بیشتر بینجامند»، از نکاتی است که از دیدگاه امضاکنندگان این نامه برای جامعه‌ امروز ضروری است.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است