۲۵ نوامبر «روز جهانی عدم خشونت بر زنان» را گرامی بداریم


کمیته زنان جمهوریخواه ایران، روز ۲۵ نوامبر «روز جهانی عدم خشونت بر زنان» را گرامی داشته و هر گونه خشونت علیه زنان را در سراسر جهان محکوم می‌کند.

خشونت علیه زنان یک پدیده مردسالارانه، تاریخی- جهانی و ایدئولوژیک بوده و گستره ای از تنوع اشکال را دارد. ایران از جمله کشورهایی است که ابتدایی ترین حقوق انسانی زنان نظیر: سرپرستی فرزندان، سهم برابر ارث، حق سفر، انتخاب پوشش، انتخاب رشته تحصیلی و ….پایمال می‌شود. در جمهوری اسلامی، زنان ایران، درعرصه های مختلف حیات اجتماعی و خانوادگی هر روزه با خشونت فیزیکی و روانی مواجه هستند و آمارهای دقیقی بخصوص از خشونت خانگی وجود ندارد زیرا غالبا قربانیان خشونت خانگی کمتر به مراجع قانونی مراجعه می‌کنند.

با استناد به پژوهشی دولتی در ایران، در بیست و هشت استان، ۶۶ درصد زنان برای حداقل یکبار قربانی خشونت خانگی بوده و سی و دو جلد از آمارتکاندهنده این پژوهش توسط دولت قبلی ایران ( احمدی‌نژاد ) معدوم شده است و دولت فعلی مدعی است، امکان امارگیری مجدد وجود ندارد! همچنین، طبق اعلام کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نیز مرگ ناشی از خشونت زنان بین سنین ۴۵-۱۵با میزان مرگ ناشی از سرطان برابر است ( سالانه ۴۰ هزار نفر).

قوانین و دیدگاه‌های حکومت ارتجاعی که با تامین امنیت زنان مقابله می‌کنند، همچنان توانسته اند از بدو ربودن قدرت در ایران، تحت پوشش دین و باورهای ضد حقوق بشری به حاکمیت خود ادامه داده و بدلیل ناتوانی از پاسخگویی به خواستهای بحق زنان، اعمال خشونت را تنها راه حل بدانند.

طی چهل سال گذشته زنان در ایران پیوسته علیه قوانین تبعیض‌آمیز و خشونت زا مبارزه کرده و در فقدان نهادهای حمایت کننده گاها دستاوردهایی نه چندان چشمگیر داشته اند.

فعالین زنان همواره با وجود محدودیتهای بسیاردر صدد مبارزه با قوانین حکومتی-دینی برآمده اند که در گسترش خشونت خانگی علیه زنان عوامل اصلی هستند. بطورنمونه گروه ترنج با ساخت اپلیکیشنی با همین نام امکان اطلاع رسانی برای فرد خشونت دیده را امکانپذیر ساخته ; و در نمونه ای دیگر تجمع زنان با عنوان « درخواست برای تغییر قوانین زن ستیز» که با برخورد شدید پلیس و دستگیری و زندان خاتمه یافت. زنان تاثیرگذار همانند نسرین ستوده، نرگس محمدی و…که هم اکنون زندانی هستند، مهرانگیز کار و شیرین عبادی و … نقش موثری در ارتقا آگاهی زنان حق طلب ایران داشته اند.

کمیته زنان ضمن محکوم نمودن انواع خشونت‌های دولتی و خانوادگی خواستار: لغو قوانین ضد زن در ایران، فرهنگ سازی در رفع خشونت از زنان، و ایجاد خانه های امن برای زنان آسیب دیده از خشونت می‌باشد .

«کمیته زنان جمهوریخواه ایران»

۱۸ نوامبر، ۲۰۱۸ / ۲۷ آبان، ۱۳۹۷

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است