«۲۰ کشته» در حمله به مدرسه‌ سازمان ملل در غزه، تکذیب آمادگی حماس برای آتش‌بس


ghazzeh-dabestane-sazemane-melalدر حالی‌که تلاش‌های بین‌المللی برای پایان دادن به خشونت‌ها در غزه هنوز نتیجه‌ای نداشته است، شمار قربانیان فلسطینی به دست‌کم ۱۲۶۰ نفر رسیده و در پی حمله به نیروگاه برق در غزه، برق خانه‌ها و مراکز امدادی قطع شده، حماس نیز آتش‌بس با اسرائیل را رد کرده است.

طی تازه‌ترین حملات در بامداد چهارشنبه هشتم مرداد ماه، به مدرسه‌ای در غزه، دست‌کم ۲۰ نفر کشته شده‌اند.

این مدرسه دخترانه در جبلیه به سازمان ملل تعلق داشته که به عنوان پناهگاه از آن استفاده می‌شده است.

یک مقام سازمان ملل حمله به مدرسه را تائید کرده ولی آمار قربانیان را کم‌تر از آنچه خبرگزاری‌ها نقل کرده‌اند، عنوان کرده است.

روز سه‌شنبه سازمان ملل متحد اعلام کرده بود انبار مهماتی را در یکی از مدارس این سازمان در باریکه غزه پیدا کرده است.

سخنگوی دفتر کار و رفاه سازمان ملل بدون نام بردن از گروه خاصی، عملکرد کسانی را که با ذخیره کردن مهمات در مدارس، جان غیرنظامیان را به خطر انداخته‌اند،‌ محکوم کرده است.

اسرائیل طی جنگ با حماس که وارد ۲۳امین روز شده است، مراکزی متعلق به سازمان ملل را که آنها را زرادخانه مهمات دانسته، حمله کرده است.

به گفته مقام‌های سازمان ملل بیش از ۲۰۰ هزار نفر از ساکنان غزه به مدارس این سازمان که حکم پناهگاه را پیدا کرده‌اند، گریخته‌اند.

بمباران غزه در شب سه‌شنبه و بامداد چهارشنبه ۸ مرداد، ادامه داشته است. بنا بر گزارش‌ها در عین حال در پی حمله تانک‌های ارتش اسرائیل به نیروگاه اصلی آن باریکه، مراکز امدادی، بیمارستان‌ها و خانه‌ها تنها ساعاتی از برق استفاده کرده‌اند.

گزارش‌ها در عین حال حاکی از آن است که حماس آتش‌بس با اسرائیل را که پیشتر مقام‌های تشکیلات خودگردان خواستار شکل‌گیری آن برای ۲۴ ساعت و احتمال تمدید آن به ۷۲ ساعت شده بودند، رد کرده است.

حماس همچنان خواستار پایان دادن به حصر چند ساله غزه و پایان کامل عمیلات نظامی برای برقراری آتش‌بس با اسرائیل است.

حصر غزه که از سال ۲۰۰۷ آغاز شده است به گفته اسرائیل برای جلوگیری از انتقال سلاح به شبه‌نظامیان در آن منطقه انجام شده اما ساز و کارهای امدادی می‌گویند این حصر جلوی انتقال مواد ضروری و مایحتاج اولیه را نیز گرفته است.

تل‌آویو از سوی دیگر حماس را مسئول مرگ‌ شهروندان هر دو طرف معرفی می‌کند و یکی از سخنگویان نخست‌وزیر اسرائیل در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان گفته است «آنها (حماس) کسانی هستند که به این نبرد ادامه می‌دهند».

محمد ضیف، یکی از فرماندهان عالی‌رتبه حماس، در شبکه تلویزیونی متعلق به حماس گفته است «راه میانی» وجود ندارد. او می‌گوید «تا وقتی مردم ما امنیت ندارند، اسرائیل امنیت ندارد».

​​

​​خبرگزاری رویترز نیز از قول او در این پیام ضبط شده تلویزیونی نقل کرده است که اسرائیل «تا وقتی مردم ما با وقار و آزادی زندگی نکنند، امنیت نخواهد داشت».

سخنگوی بنیامین نتانیاهو نیز در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان می‌گوید «مردم در حال جنگ هستند و مردم در حال قربانی شدن هستند، چون حماس به آتش‌بس «نه» گفته است».

یک مقام مصری، کشوری که یکی از میانجی‌گران بحران به شمار می‌رود، به رویترز گفته است «ما شنیده‌ایم که اسرائیل آتش‌بس را قبول کرده است، اما حماس نه».

همین خبرگزاری می‌گوید چنین چیزی را دولت اسرائیل نه تائید و نه رد می‌کند.

این موضوع به گزارش‌هایی باز می‌گردد در مورد آتش‌بسی بی‌قیدوشرط پیشنهادی از سوی مصر که «حماس آن را رد کرده»؛ در پی آن مصر می‌گوید پیشنهادی جدید به طرف فلسطینی ارائه می‌کند.

در عین حال تعداد کشته‌شدگان فلسطینی دست‌کم به ۱۲۴۰ نفر رسیده است که بیشتر آنها غیرنظامی و شمار قابل توجهی نیز کودک هستند.

۵۳ سرباز اسرائیلی و سه شهروند غیرنظامی در آن سوی باریکه غزه نیز قربانی حملات شبه‌نظامیان در غزه، از جمله در پی پرتاب موشک، شده‌اند.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است