‘یک تریلیون دلار بردند، میلیون‌ها نفر مردند’: علی سودایی


کودکان بی‌خانمان در دهلی نو
“شبکه‌ای از فساد، معاملات مشکوک بر سر منابع طبیعی، پولشویی، شرکت‌های صوری و فرار مالی، باعث می‌شود که سالانه دست‌کم یک تریلیون دلار از کشورهای در حال توسعه خارج شود.”
سازمان غیرانتفاعی ‘وان’ (یک ONE) در گزارش تازه خود می‌گوید این حجم از فساد به بهای مرگ میلیون‌ها نفر تمام شده است.
به گفته سازمان وان این خطر وجود دارد که دستاوردهای فعالیت‌های فقرزدایی دو دهه اخیر به واسطه فساد گسترده از میان برود و اگر این “رسوایی یک تریلیون دلاری” در کار نبود، می‌شد سالانه جان ۳.۶ میلیون نفر را نجات داد.
در این گزارش آمده است که اگر فساد در کشورهای منطقه ‘آفریقای سیاه’ از میان می‌رفت:

  • امکان آموزش ۱۰ میلیون کودک فراهم می‌شد
  • بودجه لازم برای استخدام ۵۰۰ هزار نفر معلم دبستان تامین می‌شد
  • می‌شد برای ۱۱ میلیون نفر داروهای ضد اچ‌آی‌وی/ایدز تهیه کرد

یک تریلیون چه قدر است؟

  • شمردن از یک تا یک تریلیون برایتان نزدیک به ۳۲ هزار سال طول می‌کشد
  • اگر یک تریلیون دلار را با اسکناس‌های یک دلاری روی هم بچینید، یک سوم فاصله زمین تا ماه را بالا می‌رود
  • یک تریلیون دلار اندازه درآمد سالانه اتریش، دانمارک و فنلاند روی هم است

‘وان’ سازمانی است که در سال ۲۰۰۴ و با همکاری ۱۱ سازمان خیریه و نهاد بشردوستانه برای مبارزه با فقر شدید و بیماری‌های قابل پیشگیری تاسیس شده است.
برآوردها حاکی از این است که بیش از یک میلیارد و دویست میلیون نفر در فقر شدید و با درآمدی حدود ۱ دلار در روز زندگی می‌کنند.
‘وان’ می‌گوید می‌توان با اقدامات مناسب تا سال ۲۰۳۰ این فقر شدید را از میان برد.
این سازمان برای مقابله با فساد چهار اقدام کلی را پیشنهاد کرده است:

  • افشای فعالیت‌های شرکت‌های صوری: در بسیاری از کشورها تاسیس شرکت به مدارکی کمتر از دریافت گواهینامه رانندگی نیاز دارد. حجم عمده‌ای از فساد مالی از طریق این شرکت‌ها ممکن می‌شود.
  • شفافیت درآمدهای ملی: یک سوم فقیرترین افراد جهان در کشورهایی زندگی می‌کنند که از نظر منابع طبیعی بسیار غنی هستند. اما فساد باعث می‌شود که درآمدهای حاصل از این منابع به رشد اقتصادی و افزایش رفاه آنها کمکی نکند.
  • مقابله با فرار مالیاتی: ‘وان’ برآورد می‌کند که حدود ۲۰ تریلیون دلار دارایی اعلام‌نشده به ‘بهشت‌های مالیاتی’ و کشورهایی منتقل شده است که نظارت سختی بر انتقالات پولی ندارند و سرمایه‌داران از معافیت‌های مالیاتی بسیاری برخوردار هستند. مبداء بیش از ۳ تریلیون دلار از این دارایی‌ها کشورهای در حال توسعه بوده‌اند.
  • شفافیت اطلاعات دولتی: ‘وان’ می‌گوید که با انتشار اطلاعات دولتی تصمیمات بهتری درباره سیاست‌های عمومی گرفته خواهد شد و اگر شهروندان به این اطلاعات دسترسی بیشتری داشته باشند فساد پایین می‌آید.

فقر و نابرابری

هرچند در سال‌های اخیر فقر شدید به طور چشمگیری پایین آمده و شماری از کشورهای در حال توسعه رشد بالایی داشته‌اند، شواهد حاکی از افزایش نابرابری اقتصادی در بسیاری از کشورها است.
سازمان ملل متحد سال گذشته در گزارشی اعلام کرد که در بسیاری از کشورها رشد و توسعه با افزایش نابرابری همراه بوده است، هرچند در برخی کشورها نیز نابرابری پایین آمده است.
در مجموع نابرابری اقتصادی در اکثریت کشورهای توسعه‌یافته بالا رفته است.
در میان کشورهای مختلف نیز نابرابری قابل ملاحظه‌ای وجود دارد، به ترتیبی که کشورهای ثروتمند، با تنها ۱۶درصد جمعیت جهان، بیش از ۵۵درصد درآمد سالانه در جهان را به خود اختصاص می‌دهند.

BBC

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است