یاد دکتر پرویز ورجاوند را گرامی می داریم


یاد دکتر پرویز ورجاوند دلبسته ایران گرامی

varjavand_1386دکتر پرویز ورجاوند، عضو شورای رهبری و سخنگوی جبهه ملی ایران بامداد روز شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۶ در بیمارستان باهنر در تهران، دوستان و همرزمان خویش را تنها گذاشت و پیمانی را که با هم میهنان خویش برای رسیدن به آزادی و استقلال میهن بسته بود انجام نیافته، دیدگان فروبست.

دکتر ورجاوند ، در طول زندگی پربار و افتخار آفرین خویش ، از روزی که به خیل پیروان مکتب دکتر مصدق پیوست تا برای رسیدن به آزادی و حاکمیت ملی مبارزه کند تا لحظه ای که چشم از جهان فرو بست ، همواره مورد خشم حکام ستمگر و ضد ملی بود.
دکتر پرویز ورجاوند در سال ۱۳۱۵خورشیدی متولد شد و در سال ۱۳۲۹ به عضویت جبهه ملی درآمد.دکتر ورجاونددر سال ۱۳۴۴ بهنگام تحصیل در دانشگاه سوربن فرانسه ،کنفدراسیون اروپایی جبهه ملی ایران را تاسیس کرد.وئ استاد باستان‏ شناسی و هنر دانشگاه تهران و رییس بخش ایلات و عشایر در مرکز مطالعات اجتماعی دانشگاه تهران بود. پرویز ورجاوند در نخستین دولتی که پس از انقلاب ایران تشکیل شد، سرپرستی وزارت فرهنگ را به عهده داشت که پس از وی به وزارت ارشاد اسلامی تغییر نام داد.در اوایل دهه ۶۰ که آیت آلله خمینی،دکتر مصدق و جبهه ملی را مرتد اعلام کرده بود،دکتر ورجاوند به جرم آزادیخواهی در حکومت اسلامی ،با اتهامی واهی از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۳ به زندان رژیم اسلامی افتاد و بشدت تحت شکنجه و آزار قرار گرفت.این باستان شناس برجسته که از اعتبار جهانی برخوردار بود به عنوان رییس کنفرانس هزاره سامانیان در تاجیکستان از سوی یونسکو برگزیده شد اما حاکمان ضد فرهنگ جمهوری اسلامی از خروج او از ایران جلوگیری کردند. آقای ورجاوند که در ماههای اخر حیات خود با اتهام «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» رو به رو بود، به دلیل مشکلات جسمی در چندین نوبت نتوانست در دادگاه حاضر شود و هر بار دادگاه او به تعویق می افتاد. یادش را گرامی میداریم

جبهه ملی ایران (آمریکا)
۹ جون ۲۰۱۵
www.jebhe.net

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است