یادآوری مشفقانه درباره ۲ روزنامه‌نگار بازداشتی- احسان هوشمند


‌پس از حدود هشت ماه از بازداشت دو نفر از اعضای خانواده روزنامه‌نگاری در کشور، در دو روز آینده دادگاه این دو خبرنگار روزنامه‌های شرق و هم‌میهن برگزار می‌شود.

‌پس از حدود هشت ماه از بازداشت دو نفر از اعضای خانواده روزنامه‌نگاری در کشور، در دو روز آینده دادگاه این دو خبرنگار روزنامه‌های شرق و هم‌میهن برگزار می‌شود. این دو فرزند جوان روزنامه‌نگاری پس از درگذشت خانم مهسا امینی بازداشت شدند. هرچند تاکنون درباره مستندات طرح اتهام علیه این دو روزنامه‌نگار اطلاعات زیادی منتشر نشده اما اتهامات هر دو رسانه‌ای شده است. بخش قابل توجهی از همکاران این دو و روزنامه‌نگاران کشور در روزهای گذشته خواهان برگزاری علنی دادگاه این روزنامه‌نگاران هستند. بازتاب بسیار گسترده بازداشت این دو روزنامه‌نگار در سطح ملی و فراملی نمایانگر حساسیت افکار عمومی درباره این دو و فرایند دادرسی و دادگاه آنهاست. در ماه‌های گذشته کشور شاهد بروز ناآرامی‌های گسترده‌ای بود. جدای از اینکه چه متغیرهایی در بروز و استمرار این وضعیت ایفاگر نقش بود و چرا هزینه‌های سنگینی نیز دراین‌باره بر ملت ایران وارد شد اما یک نکته بسیار اساسی همچنان قابل طرح است که آیا امکان پرداخت هزینه‌های انسانی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی بسیار کمتری در مواجهه با این پدیده وجود نداشت؟

همچنین می‌توان پرسش کرد که برای ترمیم شکاف و سرمایه اجتماعی بزرگی که آسیب دید و هزینه‌هایی که پرداخت شد، راه و روش مدبرانه‌ای در دسترس نبود؟ آیا از همه امکانات کشور و ظرفیت‌های موجود برای ترمیم و اصلاح بهره گرفته شد؟ برگزاری دادگاه دو روزنامه‌نگار بازداشتی به صورت علنی و مطابق مرّ قانون و آزادی هر دو روزنامه‌نگار یکی از فرصت‌های ترمیمی در اختیار مسئولان کشور است. امروز بیش از هر زمان دیگری ترمیم سرمایه اجتماعی نیاز ایران ماست. مواجهه کشور با انواع مسائل و مشکلات و آسیب‌ها و پرهیز از گرفتارشدن جامعه در گره‌های پیچیده دیگر یکی از بدیهیات منطق حکمرانی مبتنی بر منافع ملی است. جایگاه ارجمند حرفه پرمخاطره روزنامه‌نگاری برای گذر از این پیچ تاریخی در این شرایط حساس بر خیرخواهان کشور پوشیده نیست. نوع برخورد با این دو روزنامه‌نگار و انعطاف و تدبیری ویژه می‌تواند نه‌تنها به آزادی این دو روزنامه‌نگار بلکه تزریق امید و اعتماد به این صنف منجر شود. چشم‌های بسیاری از خانواده بزرگ روزنامه‌نگاران کشور و دیگر هم‌وطنان مشفقانه و نگران به دادگاه این دو دوخته شده است. امید است با درایت، تدبیر و قانون به‌زودی این پرونده ختم به خیر شود.

اعتماد

 

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است