گفت‌وگو با عیسی کلانتری، مشاور معاون اول رئیس‌جمهور: تنها تا ۳ سال دیگر ذخایر استاتیک آب داریم. پس از اتمام این ذخایر ایران چگونه خواهد شد؟


سالانه هزاران کشاورز هندی به دلیل بی‌آبی خودکشی می‌کنند 
دبیر کل خانه کشاورز و مشاور معاون اول رئیس‌جمهور این بار هم برآوردهای قابل توجهی از وضعیت مصرف آب و البته اتمام ذخایر آب استاتیک کشور مطرح می‌کند.

ابراهیم علیزاده: دبیر کل خانه کشاورز این بار هم برآوردهای قابل توجهی از وضعیت مصرف آب و البته چاه‌های غیرمجاز کشور مطرح می‌کند.

به گفته عیسی کلانتری سالانه از چاه‌های غیرمجاز کشور حدود ۱۷ میلیارد مترمکعب آب برداشت می‌شود که اگر همه این چاه‌ها هم مسدود شوند و میزان برداشت از چاه‌های مجاز هم هفت میلیارد مترمکعب کم شود، باز هم برای تعادل‌بخشی ظرف ۲۰ سال آینده باید شش میلیارد دیگر برداشت آب کاهش یابد تا ایران به حد مرز تعادل‌بخشی برداشت آب برسد.

وزیر اسبق کشاورزی در گفت‌وگویی با هفته‌نامه تجارت‌فردا به وضعیت حاد آب‌های استاتیک اشاره می‌کند که تاکنون به دلیل اضافه برداشت‌ها از منابع آبی تنها ۶۵ میلیارد مترمکعب از آب‌های استاتیک شیرین و لب‌شور باقی مانده است و با توجه به اضافه برداشت سالانه ۲۵ میلیارد مترمکعب در بهترین حالت تنها تا سه سال آینده ذخایر استاتیک در ایران وجود خواهد داشت.

به گزارش اقتصادنیوز،‌ نشست دشت‌ها و نبود محلی برای ذخایر آب از جمله اتفاق‌های پس از اتمام ذخایر استاتیک است که کلانتری در این مورد متذکر می‌شود: در این شرایط حتی بعداً که بارندگی در کشور به جای ۲۰۰ میلی‌متر به دو هزار میلی‌متر هم برسد چیزی در زیرزمین باقی نمی‌ماند.چرا که محلی برای ذخیره‌ آب وجود ندارد و همه این آب‌های ناشی از بارندگی در سطح زمین باقی می‌مانند و همه این آب‌های مانده بر سطح زمین مثل آب‌های موجود در کویر تبخیر می‌شود.پس از آن، نمک‌ها به روی زمین می‌مانند و زمین‌ها شور می‌شوند.

از نگاه او، مرحله بعد از آن، خشک شدن گیاهان و نابودی خاک‌هاست که البته در این مرحله شل شدن خاک و برهم خوردن اکولوژی رخ خواهد داد. وی حتی هشدار می‌دهد ایران به مانند کشورهایی مانند پاکستان و هندوستان نشود که به گفته او اکنون سالانه هزاران کشاورز هندی به علت اینکه نمی‌توانند زندگی کنند، خودکشی می‌کنند. به همین دلیل است که وی می‌گوید بحران آب، بدتر از حمله صدام به ایران است.

خلاصه‌ای از این گفت‌وگو را می‌خوانید:

*میزان آب‌های تجدیدپذیر زیرزمینی کشور ۳۳ میلیارد مترمکعب در سال است که ما سالانه ۵۸ میلیارد مترمکعب برداشت می‌کنیم. یعنی سالانه ۲۵ میلیارد پول مترمکعب اضافه برداشت داریم.

*یعنی علاوه بر اینکه همه چاه‌های غیرمجاز اضافه هستند بخشی از چاه‌های مجاز هم باید محدود شوند.
* در مورد حجم کلی برآوردی آب‌های استاتیک هم برآورد وزارت نیرو این است که به حدود ۵۰۰ میلیارد مترمکعب می‌رسد. از این میزان نزدیک به ۲۰۰ میلیارد مترمکعب آب‌های شیرین تا لب‌شور بوده که از آن ۲۰۰ میلیارد مترمکعب تاکنون ۱۳۵ میلیارد مترمکعب در سال‌های بیلان منفی برداشت کردیم و در مجموع ۶۵ میلیارد مترمکعب از آب‌های استاتیک شیرین و لب‌شور مانده است.

*باید مدیریت‌های کارآمد بیایند و به این وضعیت سامان دهند. مدیریت‌های کارآمد نبودند که این اتفاق‌ها افتاده است. چاه غیرمجاز غیرقانونی است.

*در زمان دولت آقای احمدی‌نژاد این میزان برداشت‌های غیرمجاز به اوج خودش رسید و ۷۵ میلیارد مترمکعب شد. ۷۵ میلیارد مترمکعب بیلان منفی یعنی تقریباً در هشت سال دوران فعالیت دولت‌های نهم و دهم سالانه متوسط ۹٫۵ میلیارد مترمکعب برداشت شد که سال آخرش نزدیک به ۱۸ میلیارد مترمکعب بود.

*کشورهایی هستند که ایران ممکن است مثل آنها شود. مثلا در یک بخشی از پاکستان یا در بخش‌هایی از عربستان که دیگر در آن بخش‌ها گندمی کشت نمی‌کنند.

*از سوی دیگر جنگ آب بین مناطق به وجود خواهد آمد؛ بین استان‌ها، بین همسایه‌ها، بین شهرستان‌ها، بین رودخانه‌هایی که از چند استان عبور می‌کند و علاوه بر آن، مشکلات فرهنگی، ‌اجتماعی، امنیتی و اقتصادی به وجود می‌آید.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است