گفتگوی جبهه ملی ایران – اروپا با مهندس رحمانی درباره نشست ۲۲ اردیبهشت شورای مرکزی جبهه ملی ایران


rahmaniپرسش ۱ :جناب مهندس رحمانی همانطور که میدانید در تاریخ ۲۲ اردیبهشت امسال انتخاباتی در شورای مرکزی جبهه ملی ایران برگزار گردید که نتیجه آن انتخاب اعضای جدید هیات اجرایی – هیات رهبری – هیات رییسه شورای مرکزی و ورود افراد جدیدی به شورای مرکزی جبهه ملی ایران است با توجه که اسم شما در لیست کاندیدای ورود به شورای مرکزی جبهه ملی ایران بوده است و همچنین در زمان انتخابات پلنوم مسوول سازمان دانشجویان و دانش آموختگان بوده اید خوشحال میشویم نظر خود را در این رابطه بیان فرمایید:

پاسخ : با سپاس از شما . بنده سعی میکنم مختصر و مفید پاسخگوی پرسش های شما باشم
در ابتدا باید به اطلاع شما برسانم بنده کاندیدای ورود به شورای مرکزی در پلنوم بودم و بهیچ وجه کاندید ورود به شورا در این شبهه انتخابات برگزار شده نبودم زیرا بصورت ریشه ای و اصولی با چنین شبهه انتخابات برنامه ریزی شده که متاسفانه در چند سال اخیر در جبهه ملی برگزار می گردد به شدت مخالفم
حتی در دیدار نوروزی خصوصی که با دکتر مجتهدی خدمت آقای ادیب برومند رفتیم پس از بیان ایشان که دوستان جوان را لایق ورود به شورا می دانستند به ایشان نسبت به روش ها و تضادهای اساسی با اساسنامه این گونه ورودها توضیح دادیم و خواستار خروج بسیاری از افراد وارد شده به شورا و بازگشت به شورای باقی مانده از پلنوم ۸۲ گردیدیم و مخالفت خود را با این شیوه ضد دموکراتیک بیان داشتیم البته ایشان در آن جلسه قبول کردند اما طبق روال گذشته حتما با مراجعات بعدی بعضی از اعضا تغییر نظر داده اند

پرسش ۲ : میشود لطف کنید دلایل مخالفت خود را با انتخابات برگزار شده بصورت دقیق تر بیان فرمایید:
پاسخ : تعاریف زیادی از دموکراسی در فلسفه سیاسی شده است اما انتخابات دموکراتیک را میتوان “روشی معین برای رسیدن به نتایجی نا معین ” دانست. این که افراد شجاعت به قضاوت گذاشته شدن عملکرد خود را توسط رای داشته باشند.
انتخابات دموکراتیک و اعتبارش نه در نصب بلکه در عزل است مهم کنار رفتن افراد صاحب منصب به شیوه دموکراتیک است . که متاسفانه در جبهه ملی کنونی با زیر پا گذاشته شدن معیار های دموکراتیک تقریبا منصب ها بصورت مادام العمر تعریف شده و فقط در صورت فوت اعضا برای آنها جانشین اتنخاب میگردد و انتخابات تبدیل شده به تایید افراد گزیده شده در گذشته و یا ورود افراد توافق شده نه بر اصل لیاقت و سابقه و ضوابط بلکه تماما بر اصل روابط با جناح خاصی از درون شورا.

پرسش ۳ : در ابتدای صحبت فرمودید مختصر و مفید اما هر چقدر جلو می رویم با پرسش های تازه تری روبرو میشویم.میشود خصوصا در باره مکانیسم همین انتخابات آخر توضیح بیشتری دهید
پاسخ : تقریبا از حدود ۵ سال پیش قرار بر اجرای پلنوم گردید و لیست افراد برگزیده شده و همچنین افراد کاندید به شورا مشخص گردید انتخابات پلنوم دوم در سال ۸۷ و بهار ۸۸ به اتمام رسیده بود. هر چند که شاهد ایجاد سازمان های یک شبه و قارچ گونه از سوی جناح حاکم بر تشکیلات و هیات اجرایی بودیم اما بهرحال این انتخابات برگزار شد . اما تمام این ۵ سال به بهانه های گوناگون هیات اجرایی با ریاست مادام العمر خود به بهانه های مختلف از برگزاری پلنوم شانه خالی کرد در ابتدا بهانه مخالفت نهاد های امنیتی بود که با اتفاقات اخیر فکر نکنم جدی بوده باشد و اراده ای درونی مانع از برگزاری انتخابات شده است بر طبق اصول دموکراتیک هیات اجرایی که توایی برگزاری پلنوم را نداشت بایستی استعفا میداد تا افراد توانمند انتخاب گردند که آن هم با ذات تمامیت خواهی و خود برتر بینی در تضاد آشکار بود
از حدود ۳ سال پیش زمزمه هایی از ورود خودسرانه افراد بصورت دعوت شخصی ریاست شورا ( که همزمان ریاست هیات رهبری را هم بر عهده دارند) برای حضور در جلسات شورا شنیده شد که البته بسیار سریع به واقعیت رسید . مکانیزم ترمیم شورا بر طبق اساسنامه رعایت نشد و فقط به علت دیدگاه شدیدا پترنالیستی (پدر سالارانه )ریاست شورا انجام شد.البته با نگاهی به اسم افراد وارد شده به شورا متوجه می شویم تمام افراد انتخاب شده وابسته به حزب خاصی که متاسفانه امروزه هیچ نماد بیرونی ندارد و افراد نزدیک به طیف خاصی در شورا هستند و جالب انکه به قدری شتابزده رفتار شد که بعضی از منتخبین با ادعای ایجاد اشکال در زندگی و شغل خود از حضور در این جلسات عذر خواستند که خود آبروریزی بزرگی بود.
تا زمانی که گروهی از اعضا به علت مخالفت با این روش های ضد دموکراتیک و خلاف اساسنامه ای از حضور در شورا سر باززدند تا جایی که در شش ماه گذشته تمام جلسات شورا به حد نصاب نرسید و برگزار نشد و از این زمان بود که شایعاتی از مذاکرات بین بزرگان دو طیف بر سر روشی برای برگزاری شورا و حل مشکلات و احتمالا توافقاتی شنیده میشد.

پرسش ۴ : بله حتی در رابطه با جلسه ۵ شنبه قبل از تشکیل شورا هم بیانیه ای صادر شد اما چطور شد که ناگهان تمام اعضا تنها ۴ روز بعد در جلسه حاضر شدند؟
پاسخ :این دقیقا نکته ای است که هنوز هیچ کس از شرکت کنندگان بدان پاسخی نداده است. این که چگونه مخالفان سر سخت شرکت در جلسات شورا خود میشوند موتور دعوت اعضا به شرکت در جلسه شورایی که تنها ۴ روز قبل از آن هیچکس حاضر به شرکت در آن نبود!
البته اتفاقات بعدی و تقسیم پست ها بین دو طیف در گیر با هم تا حدودی نور به پشت پرده می اندازد. هیات رهبری و یکی از نایب های ریاست شورا به افراد یک طیف رسید و هیات اجرایی و دیگر نایب رییس شورا به افرادی از گروه مخالف. همچنین در انتخابات اعضا جهت ورود به شورا کاملا انصاف !!!! رعایت شده و تعداد افراد از هر دو طیف به یک میزان ۳ به ۳ میباشد.
متاسفانه در این روش غیر دموکراتیک هر دو طیف با هم همکاری نزدیکی داشتند و تمام اصول آرمان مصدق را که بر پایه قانون و دموکراسی و انتخابات آزاد بنا شده است را زیر پا گذاشتند.

پرسش ۵ : هیچگونه اعتراضی به این روش در روز انتخابات داخل شورا نشده است؟
پاسخ : البته من خودم در ان جلسه شرکت نداشتم ( و البته نمیدانم چه انتخاباتی است که افراد بدون اطلاع خو کاندید میشوند و به جلسه دعوت نمیشوند) اما با توجه به جلسات متعددی که با شرکت کنندگان داشتم و کنار هم قرار دادن تمام گفته ها تنها دو نفر اعتراض میکنند
نفر اول آقای حسین شاه حسینی بودند که البته با فشار آقای دکتر باوند سکوت میکنند و دیگری آقای جمال درودی بودند که با برخورد تند و عصبی ریاست شورا و ریاست هیات اجرایی مواجهه میشوند البته به توصیه آقای دکتر باوند ایشان را کاندید میکنند برای هیات اجرایی که با مخالفت شدید ایشان مواجه میشود و اسم ایشان کنار گذاشته میشود غیر از این دو مورد هیچ کس دیگری نسبت به کاندید خواندن جهت پست خاصی و یا بر خلاف اساسنامه دانستن کل فرایند اعتراضی نمیکند و ظاهرا کل شبهه انتخابات با خوشحالی تمام اعضای شورا از این فتح الفتوح به پایان میرسد.و جالب آن که افرادی که خود با روش غیر دموکراتیک و روابط وارد شورا شده اند و در هیچ پلنومی برگزیده نشده اند در مورد افراد برگزیده پلنوم حق رای داشته اند!!

پرسش ۶ : البته چند روز بعد سه تن از اعضا در نامه هایی به کل روند اعتراض نمودند.و زمزمه هایی از مخالفت بعضی دیگر از اعضا نیز شنیده میشود
پاسخ : یه قول یکی از دوستان “نوش دارو پس از مرگ سهراب”
اتفاقا من به این اعتراضات نقد دارم .
اول اگر این دوستان همانگونه که خود گفته اند از اول به کل روند معترض بوده اند چرا جلسه شورا را ترک نکرده اند.ابستراکسیون یکی از روش های رایج در تمام دموکراسی ها است و قبلا توسط این دوستان در زمانی که حق خودشان و نه اعضا دیگر در تهدید بوده است انجام شده است.
در صورت خروج دو تن جلسه از اکثریت می افتاد. پس آقایان و خانم های معترض در جلسه نشسته اند و رای داده اند. و انهایی که کاندید بوده اند نسبت به این کاندیداتوری اعتراضی نداشتند.
نقد دوم: بعضی نامه اعتراض مینویسند و مصاحبه میکنند اما از انتشار آن در سایت های خود پرهیز میکنند یا یکی در میان آن وسط ها کوچک میگذارند که با اطلاع از وجود مطلب هم نمیشود آن را پیدا کرد.
نقد سوم : بزرگان هردو طیف پشت رای ها را امضا کرده اند یعنی به کل فرایند رای اعتماد داده اند پس اعتراض در این شرایط معنایی ندارد
حتی در زمانی که گروهی از اعضای شورا نسبت به نشناختن اسامی اعتراض میکنند ریاست هیات اجرایی با شیوه مخصوص خود شروع به معرفی افراد مینمایند که خود حدیث مفصلی است که از حوصله بحث خارج است
به طور کلی متاسفانه گروهی سیاست یک بام و دو هوا را نامش سیاست محافظه کارانه گذاشته اند که کاملا در تضاد با تعریف فلسفه سیاسی از کانسرواتیسم است . کانسرواتیسم کاملا بر روی مواضع اصولی خود پافشاری مینماید . چگونه است که سال ها سنگ بازگشت به پلنوم ۸۲ و احیای کمیسیون ها را داشته باشیم حالا که به هیات رهبری وارد شدیم و افراد دلخواه وارد شورا شده اند بگوییم کاری است که شده.
دشمنان و مخالفان مصدق به او لقب پیرمرد لجباز یکدنده داده بودند که نشان از ایستادگی او بر سر مواضع خودش دارد اگر قرار بر پیشه گرفتن سیاست مماشات و زد و بند گونه بود بزرگان جبهه ملی مانند مصدق و فاطمی و صدیقی و خلیل ملکی و……. همگی تا آخر عمر وزیر و وکیل می ماندند.

پرسش ۷: نظر شما به تغییرات جدید چیست با فرض به کنار گذاشتن غیر دموکراتیک بودن و خلاف اساسنامه بودن انتخابات که شما بدان با دلایل و استدلال خود پرداختید آیا تغییرات انجام شده میتواند منشا حرکتی نوین باشد؟
پاسخ : باید بگویم کل این اتفاق فقط باخت باخت بوده
یکم شاهد کنار گذاشتن شخصیتی مهم و تاثیر گذار مهندس امیر انتظام از هیات رهبری هستیم. به بهانه مشاور بودن ایشان . مهندس امیرانتظام برگزیده پلنوم ۸۲ هستند.
دوم طیفی که تا حدودی سعی میکرد همیشه حرکتی رو به جلو داشته باشد یک سری پست های تشریفاتی را بعهده گرفته که قبلا هم داشته اما بازوی اجرایی جبهه ملی را به گروه مقابل واگذار نموده است. از این به بعد هر حرکتی ریاست مادام العمر هیات اجرایی بر علیه فعالان پیشرو جبهه ملی نماید ظاهری قانونی خواهد داشت و بر اساس انتخاباتی است که بزرگان هر دو طیف با امضای خود ان را تایید نموده اند.حتی ارسال ایمیل هایی به نام دفتر مردمداری جبهه ملی سریعا متوقف شد.
در زمینه شورا هم که بعضی از منتخبین طیف پیشرو به علت اعتراض به کل فرایند شرکت نخواهند کرد اما برگزیدگان طرف مقابل که قابلیت حرکت های میدانی خارق العاده ای دارند حضور خواهند داشت. که نتیجه از همین الان معلوم است سقوط بیش از پیش جبهه ملی در منجلاب اختلافات درونی و دوری از وظیفه ملی خود.

پرسش ۸: با سپاس از وقتی که به ما دادید در پایان اگر سخن آخری دارید لطفا بفرمایید.
پاسخ : در ماه خرداد هستیم و هشتمین سالگرد از میان ما رفتن شادروان پرویز ورجاوند .متاسفانه جانشینان اردلان و موحد و ورجاوند و مهندس حاج قاسمعلی بهیج وجه نتوانستند جای خالی آن بزرگواران و دانشمندان را پر کنند. شادروان ورجاوند در رشته خود متخصصی بسیار توانا بود و به جای سخن پراکنی های بیهوده همیشه با عمل خود به پیش میرفت و منشا بسیاری از تحولات بود همچنین شادروانان اردلان و موحد و حاج قاسمعلی .
مشکل از آنجا شکل میگیرد که همیشه افرادی میخواهند خود را به سیستم تحمیل کنند و اجازه نمیدهند یک سیستم دموکراتیک جای مدیریت فردی را بگیرد.این اندیشه که من از همه بیشتر میفهمم و من از همه لیاقتم بیشتر است سر منشا تمام اتفاقات بد است . در سازمانی دموکرات نمیتوان پست هایی با مدیران مادام العمر داشت که با وجود خطاهای گوناگون با واژه کناره گیری آشنا نباشند.
پوپر یکی از بزرگان اندیشه لیبرال دموکرات در قرن بیستم میگوید “اشتباه در این است که همیشه بزرگان بدنبال انتخاب فرد برای مدیریت بوده اند افلاطون میگوید فلاسفه باید حاکم باشند مارکس میگفت پرولتاریا و ……… و تماما به آرزوی ایجاد بهشت بر زمین جهنم بر پا کردند اما باید با روشی درست سیستمی بنا کنیم که حتی اگر شیطان بر مسند مدیریت نشست نتواند هیچ کار خلاف قانونی انجام دهد”
البته این اتفاقت هیچ ربطی به آرمان بزرگ مردی چون مصدق ندارد که او در عمل و نه در حرف ثابت کرد تا به چه میزان بر آرمان های انقلاب مشروطه چون قانونمندی و آزادی پایبند است و نباید اتفاقات این چنینی را به حساب راه مصدق گذاشت

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است