گزارش ماهانه؛ نگاهی اجمالی به وضعیت حقوق بشر در مهر ماه ۹۷


خبرگزاری هرانا – آنچه در پی می‌آید گزارش ماهانه و اجمالی از وضعیت حقوق بشر در ایران در دوره زمانی مهرماه ۹۷ است که به همت نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران تهیه‌ شده است، این گزارش با توجه به حجم محدود آن و نیز به دلیل عدم اجازه فعالیت گروه‌های مستقل مدافع حقوق بشر در ایران نمی‌تواند بازتاب‌دهنده کامل وضعیت حقوق بشر در ایران باشد.

لازم به یادآوری است بخش آمار این تشکل به‌صورت سالانه گزارش مفصل‌تر خود را به اشکال آماری و تحلیلی از وضعیت حقوق بشر در ایران منتشر می‌کند.

خلاصه آنچه گذشت:

اخبار نقض حقوق بشر در مهرماه با اعدام، آزار کودکان, بازداشت‌های گسترده, نقض حقوق زندانیان, نقض پایدار آزادی بیان, اعتصاب‌ها، تجمعات اصناف و کارگران بخصوص کامیون‌داران و معلمان، آلودگی‌های بسیار محیط زیست و موارد دیگری که در استان‌های مختلف رخ داد همراه بود. این گزارش بر مبنای اطلاعاتی گردآوری شده که صحت آنها به احراز رسیده است.

اعدام

مجازات اعدام همچنان از فاحش ترین موارد نقض حقوق بشر در ایران است. ۱۷ مهرماه مصادف بود با روز جهانی مبارزه با مجازات اعدام که نهاد آمار مجموعه فعالان حقوق بشر طی گزارشی به هدف جلب توجه افکار عمومی نسبت به وضعیت هزاران نفری که اکنون در زندان‌های مختلف ایران در انتظار اجرای حکم اعدام خود هستند، به شرحی اجمالی آمار مجازات اعدام در بازه زمانی ۱۰ اکتبر ۲۰۱۷ تا ۱۰ اکتبر ۲۰۱۸ پرداخت.

مهرماه با بیش از ۲۵ مورد اجرای حکم از جمله اعدام یک کودک مجرم و بیش از ۲۰ مورد محکومیت که ۴ مورد آن محکومیت در ملأعام و محکومیت یک کودک مجرم به اعدام، همچنان بازگو کننده نقض حق حیات در زندان و دستگاه قضایی ایران است.

در این ماه شاهد محکومیت به اعدام ارسلان خودکام عضو سابق سپاه پاسداران، همسر لیلا تاجیک زندانی محبوس در بند زنان زندان اوین که هویتش همچنان احراز نشده، هدایت عبدالله‌پور و سه متهم جرایم اقتصادی بودیم. همچنین در این ماه جزئیاتی جدید از اعدام رامین حسین پناهی، زانیار و لقمان مرادی طی گزارشی منتشر شد.

آزادی اندیشه و بیان

نقض آزادی اندیشه و بیان در ایران در مهرماه امسال نیز به‌صورت گسترده در نقاط مختلف کشور ادامه داشت.

بازداشت‌هایی همچون بازداشت یک عضو شورای شهر شیراز، احمد عالی‌نژاد و همسرش در شیراز، دست‌کم ۲۰ تن در استان کهگیلویه و بویراحمد، عباس واحدیان ، نویسنده ساکن مشهد، زهرا مجد در اصفهان و بازداشت شش تن از افراد نزدیک به نهضت آزادی در نائین از مهم‌ترین بازداشت‌های این حوزه بودند.

در این ماه لیلا میرغفاری به ۲ سال حبس، اجلال قوامی به ۸ ماه حبس، حسن عباسی ۳۵ ماه حبس شامل ۵ فقره حبس ۷ ماهه، یک شهروند ساکن اراک به ۱ سال حبس و ۳۰ ضربه شلاق، حمیدرضا امینی به ۱۱ سال حبس، زنان معترض بازداشت شده در مردادماه از ۶ ماه تا یک سال زندان، محمد مهدوی‌فر، به چهار سال و شش ماه حبس، یک متهم “دو تابعیتی” هشت سال و نیم حبس، سهیل عربی به سه سال حبس، سه سال تبعید و جزای نقدی، افزایش محکومیت به ۱۵ سال عبدالرضا قنبری، علیرضا معینیان به هشت ماه حبس، تایید حکم شش ماه حبس جدید برای سعید شیرزاد، ۶ تن از بازداشت‌شدگان اعتراضات دی‌ماه در اراک جمعاً به ۶ سال حبس و ۴۴۴ ضربه شلاق و گروهی از فعالان سیاسی در استان کهگیلویه و بویراحمد به “حبس و نفی بلد” از ۸ تا ۱۸ سال محکوم شدند.

همچنین ۱۱ تن از فعالان مدنی از جمله “محمد نجفی” ، “علی باقری” و “عباس صفری” به سه سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق، “بهزاد علی‌بخشی”، “محمد یعقوبی”، “یوسف شیری‌لرد”، “ندا یوسفی”، “داوود رحیمی”، “مسعود عاجلو”و “محمد ترابی” به ۱ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق تعلیقی به مدت پنج سال و “کیان صادقی” به ۳ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق تعلیقی به مدت ۵ سال و چهار فعال سیاسی از جمله مرتضی نظری مجموعاً به ۱۳ سال حبس تعزیری، ۲ سال تبعید و جزای نقدی و زهرا زارع سراجی از بابت همین اتهامات به ۸ سال حبس تعزیری و پرداخت جزای نقدی محکوم شدند. دو تن دیگر از هم پرونده‌ای‌های ایشان به نام “علی کبیر مهر” و “علی بازآزاده” نیز به همین اتهامات به ۱۳ سال حبس تعزیری و تبعید محکوم شدند.

احضار افرادی چون حمید فرخ نژاد، پرستو صالحی، چند فعال سیاسی اصلاح طلب، کاظم ایمان‌زاده، عضو شورای شهر تهران، حسین احمدی نیاز و محمد نجفی به دادگاه و وزارت اطلاعات را نیز در این ماه شاهد بودیم.

از جمله اخبار در حوزه مطبوعات و رسانه نیز می‌توان به مجرم شناخته شدن هفته نامه نبض بازار ، سایت انتخاب خبر و هفته نامه پایتخت کهن در دادگاه مطبوعات و صدور کیفرخواست برای مدیران مسئول «شرق» و «شهروند» در پی انتشار گزارش «توریسم جنسی» اشاره کرد.

از دیگر مهم‌ترین اخبار می‌توان از ممانعت از برگزاری جلسه شورای مرکزی جبهه ملی ایران در تهران و ضرب و شتم یک خبرنگار توسط مأموران شهرداری در قزوین و محرومیت یک دانشجوی کرد از ادامه تحصیل نام برد.

زندان
حقوق زندانیان و شرایط نگهداری آنان در ایران همواره با نقض گسترده مواجه است. حق حیات، درمان و رسیدگی پزشکی و امنیت روانی همواره از مهم‌ترین موارد نقض حقوق زندانیان در ایران به شمار می‌رود.

مهرماه با حمله‌ها و اعمال فشارهای گسترده به زندانیان، ماه پر حادثه‌ای را برای آنها رقم زد. مضروب کردن محل جراحی آرش صادقی در بیمارستان توسط مأموران، حمله گارد زندان و مضروب شدن جدی زندانیان سیاسی در زندان ارومیه که در پی آن ده‌ها تن از زندانیان سیاسی در ارومیه دست به اعتصاب غذا زدند، ایراد جراحت و ضرب و شتم یک زندانی توسط پرسنل زندان رجایی شهر کرج، ضرب و شتم یک زندانی در زندان ارومیه، شکستن انگشتان یک زندانی توسط مسئولین زندان بندرعباس، ضربه مغزی یک زندانی در پی مضروب شدن توسط مسئولین در زندان مرکزی ارومیه و برهنه کردن و ضرب و شتم زندانیان در زندان زاهدان، چند نمونه از اعمال فشارها و ضرب و شتم‌های زندانیان در این ماه بود.

محرومیت از درمان فرهاد میثمی،آرش صادقی و یک زندانی در زندان سنندج همچنین مرگ یک زندانی در سایه عدم رسیدگی پزشکی در زندان زاهدان ازجمله تهدیدات درمانی بود که زندانیان با آن مواجه بودند.

اعتراض و اعتصاب ده‌ها زندانی در زندان گچساران نسبت به شرایط زندان و تداوم اعتصاب غذای ۶ تن دیگر از دراویش گنابادی زندانی و اعتصاب غذا و داروی رضا سیگارچی در زندان تهران بزرگ و یک ماه بی خبری از وضعیت هشت درویش گنابادی محبوس در فشافویه و عدم دسترسی به وکیل هوشمند علیپور، یک ماه بی‌خبری از وضعیت شهروندان بهایی بازداشت شده در کرج، تداوم محرومیت از ملاقات برای سه زندانی سیاسی در بند زنان زندان اوین و تداوم بی خبری از سرنوشت زانیار دباغیان فعال کارگری ساکن سنندج از دیگر مهم‌ترین اخبار زندانیان در این ماه بود.

لازم به ذکر است در مهرماه سه زندانی در زندان زاهدان، زندان ارومیه و زندان سراوان اقدام به خودکشی کردند.

اقلیت‌ها
اعمال فشار و تهدید اقلیت‌های مذهبی و اتنیک‌ها در مهرماه نیز ادامه داشت.

بازداشت ۸ شهروند بهایی در بهارستان اصفهان، ۲ شهروند در کرج، ۱ شهروند در شیراز، پلمب محل کسب و بازداشت یک شهروند در کرج، ۲ شهروند دیگر در شیراز و ۱ شهروند دیگر در کرج از مهم‌ترین بازداشت‌های اقلیت مذهبی بودند.

همچنین در این ماه یک یک شهروند بهایی محروم از تحصیل ساکن یزد از کار نیز اخراج شد و منزل یک شهروند بهایی دیگر که زندانی است، مورد تفتیش قرار گرفت و والدینش برای مدتی بازداشت شدند.

بازداشت پنج تن از علمای اهل سنت خاش توسط مأموران امنیتی در پلیس راه زاهدان – خاش برای ساعاتی و بازداشت ۳ تن از علمای بلوچ حوزه علمیه قلمویی اهل سنت شهرستان سیریک و اعتراض علمای اهل سنت نسبت به توهین بازیکن فوتبال به مقدسات اهل تسنن از مهم‌ترین اخبار اهل سنت در این ماه بود.

ازجمله دیگر اخبار در حیطه اقلیت‌های دینی می‌توان به بازداشت ۶ تن از هواداران جریان موسوم به “یمانی” در شهرستان ایذه اشاره کرد.

اتنیک‌ها در این ماه با بازداشت‌ها و محکومیت‌های بسیار گسترده‌ای روبرو بودند.

بازداشت‌های گسترده شهروندان عرب که پس از حمله مسلحانه در اهواز آغاز شده بود، کماکان ادامه دارد. تعداد بازداشت شدگان در پی این حمله بسیار زیاد بوده و همچنان در حال بررسی و احراز هویت بازداشت شدگان هستیم. به جز این دسته از بازداشت شدگان افرادی چون نسیم صادقی، محمد عبدالمحمدزاده، مجتبی پروین، ابراهیم دیوازی، یک شهروند در ایلام، یک شهروند اهوازی، هفت شهروند در مریوان، ارومیە و سنندج، دو نفر در کرمانشاه و مریوان، یک شهروند در سقز، یک شهرند در پاوه ، دو شهروند در اشنویه، دو شهروند اهوازی و یک شهروند در سردشت ازجمله بازداشت شدگان اتنیک ها هستند.

همچنین در این ماه محکومیت افرادی چون عباس لسانی،کیومرث اسلامی، یک شهروند سنندجی، پنج متهم در ارومیه، یک شهروند در کامیاران، اقبال احمدپور، کیوان علیالی، حسین علی محمدی الوار و افزایش محکومیت دو بازداشت‌شده درگیری‌های عفرین سوریه را در خبرها شاهد بودیم.

لازم به ذکر است که در این ماه جواد احمدی یئکانلی به پلیس اطلاعات و امنیت خوی احضار شد.

حقوق کودک
کودکان از جمله آسیب پذیرترین اقشار جامعه هستند. در این میان رئیس اورژانس اجتماعی کشور با بیان این که ۳۰ درصد از تماس‌های برقرار شده مربوط به «خشونت خانگی» بوده است، گفت که “خشونت خانگی رتبه نخست را در مدارج مربوط به کودک آزاری به خود اختصاص داده است به‌طوری که از این میزان ۵۰ درصد مربوط به غفلت در حوزه آموزش کودکان، ۳۰ درصد مربوط به کودک آزاری جسمی، ۱۵ درصد کودک آزار روانی و چهار درصد جنسی بوده است”.

در گزارشی دیگر مریم صدیقی معاون امور اجتماعی بهزیستی استان البرز گفت که کودک‌آزاری علت ۱۲ درصد تماس‌های اورژانس اجتماعی استان است. به گفته صدیقی به‌طور میانگین ماهانه حدود ۴۰ تماس در رابطه با گزارش کودک‌آزاری با سامانه ۱۲۳ گرفته می‌شود.

۴ مورد قتل و مرگ کودکان در پی کودک آزاری در تهران، فلاورجان اصفهان، قائمشهر و نیک آباد اصفهان را شاهد بودیم.

همچنین تعرض پدری به فرزندش در تهران، متهم شدن به تجاوز یک مربی بوکس به شاگردان نوجوانش، سوختگی دختر ۷ ساله با آب جوش در گناوه و تنبیه بدنی یک دانش‌آموز در کازرون ازجمله مهم‌ترین کودک آزاری‌ها در این ماه بودند.

در این ماه شاهد خودکشی یک دانش‌آموز در شهرستان ریگان و دو دختر ۱۴ و ۱۶ ساله در آبادان و سنندج بودیم.

فرسودگی مدارس و عدم ایمنی محیط‌های آموزشی از مهم‌ترین مسائل خطرناکی ست که کودکان بخصوص در مناطق محروم با آن مواجه هستند. در این ماه مدیر آموزش و پرورش شهرستان رزن از ریزش دیوار یکی از مدارس روستاهای این شهرستان بر سر دانش‌آموزی خبر داد و گفت که “طبق نظر پزشکان یک قسمت از قفسه سینه امیرحسین دچار فرورفتگی شده، حدوداً از ناحیه کتف زخم برداشته که نیاز به جراحی دارد و مهره‌های گردن هم آسیب دیده اما در مجموع وضعیت عمومی او خوب است و در هوشیاری کامل به سر می‌برد”. گفتنی است که روز دوشنبه ۱۶ مهرماه نیز مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان از فوت یک دانش‌آموز خبر داد و گفت که “دنیا ویسی” دانش‌آموز پایه اول دبستان روستای گرماش شهرستان سنندج، بر اثر ریزش دیوار حیاط مدرسه جان خود را از دست داد. سپس دادستان کردستان اعلام کرد ادعای تعرض به دنیا ویسی و چگونگی مرگ این دانش آموز بررسی خواهد شد.

زنان
زنان در ایران همواره مورد تبعیض و خشونت قرار داشتند. از مهم‌ترین موارد تبعیض در این ماه می‌توان به موضوع حضور زنان در ورزشگاه‌ها اشاره کرد.

پس از فشارهای رئیس جهانی فدراسیون فوتبال برای حضور زنان در استادیوم‌های ایران، تعدادی از زنان که به صورت گزینشی و از میان خانواده بازیکنان فوتبال و مسئولان فدراسیون فوتبال بودند، به‌عنوان تماشاگر، مسابقه دوستانه تیم‌های ملی فوتبال ایران و بولیوی را از نزدیک تماشا کردند که این حضور گزینشی بسیار مورد انتقاد واقع شد.

در این میان یکی دیگر از فعالان حقوق زنان در ایران بازداشت شد. مریم آزاد، فعال اهل شیراز هنگام سفر به ترکیه در فرودگاه تهران دستگیر شده است.

در رابطه با خشونت علیه زنان مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد از تشکیل ۴۲۹ پرونده در رابطه با همسرآزاری در پزشکی قانونی استان طی ۶ ماهه امسال خبر داد و گفت که در این مدت ۴۰۴ مورد از شکایت در رابطه با همسر آزاری‌ها در حوزه زنان بوده است.

از مهم‌ترین اخبار مربوط به زنان می‌توان به قتل زنی پس از به اجرا گذاشتن مهریه خود، توسط همسرش و اقدام به خودسوزی زنی دیگر در مشهد اشاره کرد.

گفتنی است احکام تبرئه بازداشت شدگان تجمع روز جهانی زن قطعی شد.

کارگران و اصناف
مهرماه با اعتصاب‌ها و تحصن‌ها و تجمعات زیادی از جانب کارگران، اصناف و کارکنان همراه بود که مطالبه بیشتر آنها معوقات مزدی و دستمزد پایین بود.

رانندگان کامیون در ایران برای سومین بار در اعتراض به برآورده نشدن مطالبات صنفی‌شان دست به اعتصاب سراسری زدند. طی بیست روز اعتصاب دستکم ۲۶۱ تن از رانندگان معترض در ۱۹ استان‌ مختلف کشور بازداشت و از سوی مقامات قضایی به صدور احکام سنگین حتی اعدام تهدید شده‌اند. پایداری رانندگان کامیون در پیگیری مطالبات صنفی خود نهایتاً باعث شد در دویست و نهمین نشست شورای عالی هماهنگی ترابری کشور پیشنهاد تعیین کرایه حمل و نقل جاده‌ای داخلی بار بر اساس تن-کیلومتر که یکی از مهم‌ترین خواسته‌های رانندگان کامیون بود پس از سال‌ها تلاش فعالان صنفی این حوزه به تصویب رسید. علیرغم تحقق بعضی از مطالبات اعتصاب کنندگان هنوز مشخص نیست چه سرانجامی در انتظار ۲۶۱ بازداشت شده روزهای اخیر خواهد بود.

تحصن سراسری معلمان که به دنبال فراخوان قبلی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران آغاز شد در بسیاری از استان‌های ایران از جمله “کرمان، لرستان، خوزستان، کرمانشاه، اصفهان، کردستان، البرز، همدان، فارس، زنجان، قم، مازندران، تهران، خراسان شمالی، ایلام، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، گیلان و هرمزگان” ادامه یافت. این تحصن در اعتراض به پایین بودن حقوق فرهنگیان و وضعیت معلمان زندانی شکل گرفت.

اعتصاب بازاریان نیز که به دنبال فراخوان‌های قبلی در اعتراض به مشکلات اقتصادی نظیر بی‌ثباتی نرخ ارز، گرانی، فقر، بیکاری، رکود بازار و افزایش نرخ تورم آغاز شد برای دو روز متوالی در تعدادی از شهرهای ایران از جمله “کرج، شهرضا، شهریار، شیراز، کرمانشاه، تبریز و سراب” ادامه یافت.

از دیگر مهم‌ترین اخبار در حوزه کارگران و اصناف می‌توان به محکومیت شش تن از بازداشت شدگان تجمع معلمان به حبس و شلاق، محکومیت روح‌الله مردانی، معلم و دانشجوی دانشگاه تهران که پیش‌تر در اعتراضات سراسری دی‌ماه سال گذشته بازداشت شده بود، احضار پنج معلم در سقز توسط نهادهای نظارتی اشاره کرد.

همچنین دو دست‌فروش تو‌سط مأموران شهرداری در قزوین و گرگان مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

بهداشت و محیط زیست
«افساد فی‌الارض»، اتهام مهم و نگران‌کننده‌ای است که مقام‌های قضایی ایران علیه ۵ نفر از فعالان محیط زیست که هشت ماه پیش بازداشت ‌شده‌اند، به کار برده‌اند. محمد حسین آقاسی، وکیل چند نفر از بازداشتی‌های محیط زیستی می‌گوید دادستان با استناد به نامه‌ای که از سوی ارتش و از طریق شورای عالی امنیت ملی به دادستانی رسیده، تصمیم گرفته عنوان اتهام را در کیفر خواست این ۵ نفر تغییر دهد.

از سوی دیگر در این ماه جواد حیدریان خبرنگار حوزه محیط زیست و تعدادی دیگر از خبرنگاران که قصد سفر به کشور آلمان را داشتند، با ممانعت مأموران وزارت اطلاعات از سفر آنها جلوگیری و پاسپورت آنها ضبط شد

اما در ارتباط با محیط بانان متأسفانه در این ماه شاهد کشته و زخمی شدن ۷ نفر از آنان در استان‌های گلستان، اصفهان، فارس و در پارک ملی “قمیشلو” در استان اصفهان بودیم.

مسئله آلودگی و تولید زباله در ایران تبدیل به معضل بزرگی شده است. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی متوسط تولید زباله در جهان روزانه ۳۰۰ گرم است و بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی وزارت کشور، ایرانی‌ها روزانه ۷۰۰ گرم زباله تولید می‌کنند. این آمار وقتی در کنار آمار جهانی قرار می‌گیرد به‌واقع نشان می‌دهد، ایرانی‌ها بیش از سایر ملت‌های دنیا زباله تولید می‌کنند که بسیار نگران کننده است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست میاندوآب نیز اعلام کرد که ورود پساب آلوده کارخانه قند این شهرستان به داخل رودخانه زرینه‌رود و عدم اختصاص حق‌آبه اکولوژیستی رودخانه از سوی امور منابع آب عامل مرگ و میر هزاران ماهی در این رودخانه است.

همچنین در این ماه گزارشاتی از گرد و غبار و آلودگی در شهر کرمان، ماهشهر، رامشیر ،ریگان و استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان را در اخبار مشاهده کردیم.

حقوق فرهنگی
از جمله اخبار نقض حقوق فرهنگی در این ماه می‌توان به بازداشت تعدادی از عکاسان شیرازی و بسته شدن صفحه اینستاگرام آنها اشاره کرد.

همچنین ۲ مدیر فرهنگی سیستان و بلوچستان به اداره اطلاعات در پی برگزاری برنامه‌های شاد احضار شدند.

اما مهم‌ترین رویداد درزمینهٔ جلوگیری از نشر آثار هنری می‌توان به توقیف سریال “۱۳ شمالی” اشاره کرد که هر شنبه در شبکه نمایش خانگی پخش می‌شد و تا رفع ابهامات و اعمال اصلاحات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجازه پخش نخواهد داشت.

خشونت نظامی و قضایی و امنیت شهروندان
از مهم‌ترین اخبار خشونت‌های نظامی در این ماه می‌توان به کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از شهروندان توسط ارگان‌های نظامی اشاره کرد.

در مهرماه کشته شدن ۵ نفر از جمله یک کودک در اثر تیراندازی بی‌ضابطه مأموران در ایرانشهر، جاسک، آزادشهر و زخمی شدن دو تن در آزادشهر و خراسان رضوی و همچنین حمله نیروهای امنیتی و انتظامی به دست‌فروشان سوخت در سراوان را شاهد بودیم.

از مهم‌ترین اخبار مربوط به کولبران می‌توان به کشته و زخمی شدن هفت کولبر در سردشت، بانه، پیرانشهر و ارومیه، یک کولبر در مرزهای سردشت، دو کولبر در ارومیه، یک کولبر در منطقه نوسود در استان کرمانشاه اشاره کرد.

همچنین سه کولبر در مریوان، دو نفر در استان‌های کردستان و ایلام، دو نفر در مهران و یک نفر در ایلام بر اثر انفجار مین کشته و زخمی شدند.

از دیگر مهم‌ترین اخبار در این حوزه می‌توان از محکومیت یک زندانی در ارومیه به قطع دست، اجرای حکم ۷۴ ضربه شلاق در ملأعام در “بخش زبرخان نیشابور”، مقاومت در مقابل حکم شلاق اجرای حکم مرتضی پروین که به توقف آن منتهی شد، و دو مورد اسیدپاشی در تهران و خودسوزی یک مرد همدانی یاد کرد.

۱گزارشاتی که توجهات زیادی به خود جلب کرد

در این بخش سعی شده به گزارش‌هایی از نقض حقوق بشر در مهرماه که با حساسیت و توجه بیش‌تری از سوی افکار عمومی مواجه شدند، اشاره شود. بدیهی ست که این توجه بیش‌تر، الزاماً به معنی شاخص بودن این دسته از گزارش‌های به لحاظ حجم نقض حقوق بشر نیست.

از مهم‌ترین خبرها که در این ماه بازتاب بسیار گسترده‌ای در کشور داشت می‌توان از اعتصاب کامیون‌داران و معلمان، همچنین مضروب کردن محل جراحی آرش صادقی و بازداشت یک عضو شورای شهر شیراز نام برد.

۲گزارشاتی که علی‌رغم اهمیت با بی‌توجهی روبرو شدند

در مقابل بخش قبل، بسیاری از گزارش‌های حقوق بشری اساساً باکم توجهی و بعضاً بی‌توجهی رسانه‌ها و افراد فعال در شبکه‌های اجتماعی که به هر ترتیب تشکیل‌دهنده‌ی قسمتی از افکار عمومی هستند؛ روبه‌رو شدند. گفتنی است این نوع کم‌توجهی‌های بعضاً غیر تعمدی یا بعضاً تبعیضات هدفمند، زمینه بیشتری از تداوم و گسترش نقض حقوق بشر را فراهم می‌آورد.

از مهم‌ترین خبرها که در این ماه شایسته توجه بیشتر در رسانه و در بین مردم بودند می‌توان به حمله گارد زندان و مضروب شدن جدی زندانیان سیاسی در زندان ارومیه، یک ماه بی‌خبری از وضعیت هشت درویش گنابادی محبوس در فشافویه، بازداشت‌های گسترده بهاییان و یک ما بی‌خبری از وضعیت شهروندان بهایی بازداشت شده در کرج اشاره کرد.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است