گزارش فارن‌پالیسی از نقش اسرائیل در جنگ سوریه- فرنوش رام


روزنامه آمریکایی فارن پالیسی در دو گزارش در روزهای پنجشنبه ۱۵ شهریور و جمعه ۱۶ شهریور با ادعای «گسترش جنگ مخفی اسرائیل علیه ایران» و مشارکت فعالانه اسرائیل در عملیات جنگی سوریه نوشته است که ارتش اسرائیل ۱۲ گروه از شورشی‌های مسلح در جنوب سوریه را تجهیز نظامی کرد و به آنها کمک مالی می‌داد.

بر اساس این گزارش‌ها، هدف اسرائیل از یک سو جلوگیری از تثبیت نیروهای داعش در بخش جنوبی سوریه و از سوی دیگر مقابله با احتمال نزدیک شدن همپیمانان ایران به مرزهایش بود.

پیش از این، وال استریت جورنال نوشته بود اسرائیل هفت گروه مختلف شورشی را در ارتفاعات سوری جولان تجهیز نظامی می‌کرد، و این کمک‌ها از جمله به گروه فرسان الجولان می‌رسید که ۴۰۰ جنگجوی آن ماهیانه حدود ۵ هزار دلار پول می‌گرفتند.

اما بر اساس گزارش جدید فارن پالیسی، اسرائیل از سال ۲۰۱۶ در چارچوب طرح «همسایه خوب»، در کنار کمک بشردوستانه، تجهیزات نظامی مختلف مانند تیربار، خمپاره و نیز خودرو را از سه نقطه مرزی به دست ۱۲ گروه شورشی می‌رساند.

فارن پالیسی افزوده است که اسرائیل به هر یک از نیروهای شورشی این گروه‌ها نیز ماهیانه معادل ۷۵ دلار آمریکا پول می‌داد و افزون بر آن، کمک‌های مالی دیگری به گروهها اعطا می‌کرد، که به ادعای خود شورشی‌ها و روزنامه‌نگاران محلی، با آن از بازار سیاه جنگ‌افزار خریداری می‌شد.

به نوشته این روزنامه، شورشی‌ها با این یاری‌های اسرائیل امیدوار بودند که این کشور در عملیات جنگی علیه بشار اسد با هدف جلوگیری از نزدیک شدن نیروهای دولتی سوری به جنوب سوریه دخالت کند، اما هنگامی که قوای اسد و نیروی هوایی روسیه عملیات نظامی را برای بیرون راندن شورشی‌ها آغاز کردند، احساس این گروه‌های شورشی «خیانت» از سوی اسرائیل بود زیرا اسرائیل تنها اوضاع را رصد می‌کرد.

در همین حال، فارن پالیسی نوشته است که کمک اسرائیل به معارضین سوریه، به بزرگی یاری سایر رقیبان یا دشمنان منطقه‌ای ایران، مانند قطر، عربستان، ترکیه و آمریکا نبوده است.

به نوشته نشریه سیاست خارجی، این اقدامات اسرائیل همزمان با گام‌های دیگر این کشور در حملات هوایی به اهداف ایرانی در سوریه و نیز ایجاد فشار سیاسی بر ایران انجام می‌شد.

اسرائیل از آغاز ۲۰۱۷ پی در پی تکرار کرد که ایران با آوردن بیش از ۸۰ هزار جنگجوی شیعه از کشورهای مختلف می‌خواهد حضور نظامی‌اش در سوریه را «تثبیت کند»؛ وزیر دفاع اسرائیل آشکارا این امر را به «انداختن طناب دار به دور گردن اسرائیل» تشبیه کرد اما ایران و سوریه، این دو دوست دیرینه، هنوز نیز بر «یاری مستشاری» ایران تاکید دارند.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در واکنش به توافق نظامی تازه امضا شده میان ایران و سوریه، در جریان سفر هفته گذشته امیر حاتمی وزیر دفاع ایران به دمشق، گفت که «هیچ توافقی» اسرائیل را از اقدامات لازم برای تامین امنیت خود باز نخواهد داشت.

ارتش اسرائیل ۱۳ شهریور در بیانیه‌ای تایید کرد که در ۱۸ ماه گذشته، ۲۰۲ بار به سوریه و اکثرا به «اهداف ایرانی» حمله کرده است. بعد از این بیانیه نادر نیز چند مورد دیگر از حملات در سوریه به اسرائیل نسبت داده شد.

سفارت اسرائیل در آمریکا به گزارش فارن پالیسی در خصوص کمک‌های نظامی و مالی اسرائیل به ۱۲ گروه معارض در سوریه واکنش نشان نداد. اما ارتش اسرائیل دوشنبه گذشه تکرار کرده بود که در جنگ داخلی سوریه «دخالت نداشته است».

رسانه‌های اسرائیل نیمه تابستان امسال به نقل از فرماندهان ارتش خبر دادند که انتقال محموله‌های «بشردوستانه» به آن سوی مرز متوقف شد، و در دلیل آن نوشتند که اسرائیل با بقای حکومت بشار اسد کنار آمده و در مذاکراتش با روسیه، فشار بر دمشق جهت رعایت توافق ترک مخاصمه سال ۱۹۷۴ را پیگیری می‌کند.

در همین حال، وزیر دفاع و نخست وزیر اسرائیل این هفته گفتند، «حق» خود می‌دانند که به «هدف‌های ایرانی» در عراق و «هر جای دیگر» حمله کنند؛ هر چند که به گزارش رسانه دولتی اسرائیل، آمریکا از این کشور خواسته تا «کار عراق را به آمریکا واگذار کند».

فارن پالیسی نیز نوشته است که با وجود «مشارکت کامل» اسرائیل در عملیات جنگی سوریه، معلوم نیست که این کشور توانسته باشد اهداف خود را کاملا تامین کرده باشد.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است