گزارش شماره ۴۶- تاریخچه انتخابات در ایالت نیوجرسی آمریکا کیوان شکوری


ایالت نیوجرسی به مرکزیت ترنتون (Trenton) که در شرق آمریکا کنار اقیانوس اطلس قرار دارد، یکی از مستعمرات ۱۳ گانه بریتانیا محسوب می شد که در جریان انقلاب آمریکا بر علیه استعمار بریتانیا قیام و اعلام استقلال کردند و نهایتا در تاریخ ۱۸ دسامبر ۱۷۸۷ بعنوان سومین ایالت به ایالات متحده آمریکا پیوست.
این ایالت محل زندگی توماس ادیسون مخترع بزرگ بود و بدلیل اینکه در قرن ۱۹ یک ایالت پیشرو در صنعت بود به زادگاه انقلاب صنعتی آمریکا مشهور است. نیوجرسی بعلت اینکه شاهد چندین نبرد از جنگ های انقلابی آمریکا بود، لقب «گذرگاه انقلاب آمریکا» و شهر موریس ‌تاون (Morristown) این ایالت بدلیل اینکه در دو زمستان میزبان ارتش قاره ای به فرماندهی جرج واشنگتن بود، لقب «پایتخت نظامی انقلاب آمریکا» را گرفتند.
طبق آخرین سرشماری آماری جمعیت این ایالت ۸.۸۸۲.۱۹۰ تن می باشد که ترکیب جمعیتی آن از ۵۴.۶ درصد سفید پوست، ۲۰.۹ درصد اسپانیولی زبان یا لاتین تبار، ۱۵.۱ درصد سیاه پوست، ۱۰ درصد (Asian) آسیای شرقی، ۰.۶ درصد سرخ پوست و بومیان آلاسکا، ۰.۱ درصد سرخ پوست و دیگر جزایر اقیانوس آرام و ۲.۳ درصد دیگر نژادها تشکیل شده است.
دیوید کاپرفیلد (David Copperfield) شعبده باز مشهور آمریکایی، جردن باروز (Jordan Burroughs) کشتی گیر نامدار آمریکایی، جری سباستین لوئیس (Jerry Sebastian Lewis) هنرپیشه، کمدین، تهیه‌کننده، نویسنده و کارگردان سرشناس آمریکایی، باز آلدرین (Buzz Aldrin‎) فضانورد و دومین انسانی که به کره ماه قدم نهاد، آلفرد چارلز کینزی (Alfred Charles Kinsey) زیست شناس که بعنوان پدر علم سکسولوژی در جهان شناخته می‌شود و جان فرانسیس بون جووی جونیور (John Francis Bongiovi Jr) خواننده، ترانه‌سرا و بازیگر همگی متولد این ایالت می باشند.
این ایالت میزبان دانشگاه پرینستون (Princeton University) یکی از معتبرترین دانشگاه های جهان و چهارمین دانشگاه قدیمی ایالات متحده آمریکا که تاریخ تاسیس آن به سال ۱۷۴۶ میلادی باز می گردد، دانشگاه راتگرز (Rutgers University) یکی دیگر از دانشگاه های قدیمی و معتبر آمریکا، مؤسسه فناوری استیونز (Stevens Institute of Technology) و آزمایشگاه‌های بل (Bell Labs) آزمایشگاه های علمی و باسابقه ای که توسط الکساندر گراهام بل بنیان نهاده شد می باشد.
نسبت به مقدار خاک کشاورزی، صنعت کشاورزی خوبی دارد که بخش مهمی از آن محصولات گلخانه ای می باشد. صنایع داروسازی، علوم زیستی، فناوری اطلاعات، خدمات مالی و حمل و نقل این ایالت نیز فعال می باشد. در کنار اینها صنایع صنعت فیلم سازی نیوجرسی بسیار فعال و بعد از هالیوود بزرگترین مرکز فیلم می باشد. در واقع اولین استودیوی فیلم سازی جهان بنام Black Maria توسط ادیسون در این ایالت بنا نهاده شد و قبل از تاسیس هالیوود پایتخت فیلم جهان بود. ضمنا اولین درایو مووی (drive-in movie) جهان در شهر کمدن (Camden) این ایالت بنا نهاده شد.
کازینوها و سواحل زیبای شهر آتلانتیک سیتی (Atlantic City)، پارک ایالتی آزادی (Liberty State Park)، شهر تاریخی پرینستون با پارک ایالتی میدان جنگ (Princeton and the Battlefield State Park) که محل نبرد پرینستون در سال ۱۷۷۷ میلادی از جنگ های انقلاب آمریکا می باشد، کشتی جنگی نیوجرسی (Battleship New Jersey) که در واقع موزه شناور بر روی آب می باشد، پارک تاریخی ملی توماس ادیسون (Thomas Edison National Historical Park) که در واقع خانه و آزمایشگاه ادیسون می باشد، Delaware Water Gap National Recreation Area که منطقه تاریخی و تفریحی می باشد، آکواریوم Adventure ، منطقه تاریخی و قدیمی Old Victorian Cape May و پارک تفریحی Morey’s Piers از جاذبه های گردشگری این ایالت می باشند.
ایالت نیوجرسی از سال ۱۷۸۹ تاکنون که اکتبر ۲۰۲۰ می باشد، در همه ۵۸ دوره انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده است که ۲۵ دوره دموکرات ها، ۱۸ دوره جمهوری خواهان، پنج دوره حزب فدرالیست (Federalist)، پنج دوره حزب جمهوری خواهان دموکراتیک (Democratic-Republican)، چهار دوره حزب ویگ (Whig Party) و یک دوره حزب جمهوری خواه ملی (National Republican) برنده آرای الکترال این ایالت شدند. یک دوره نیز مربوط به سال ۱۸۶۰ آرای الکترال چهار به سه بین جمهوری خواهان و دموکرات ها تقسیم شد.
برای بررسی این انتخابات را به دو بخش تقسیم می کنیم. بخش اول از سال ۱۷۸۹ الی ۱۸۹۲ میلادی می باشد، که ۲۷ دوره این انتخابات برگزار و ۱۰ دوره دموکرات ها، پنج دوره فدرالیست ها، پنج دوره جمهوری خواهان دموکراتیک، چهار دوره حزب ویگ، یک دوره جمهوری خواهان ملی برنده آرای الکترال این ایالت شدند و یک دوره نیز انتخابات سال ۱۸۶۰ همانگونه که بالاتر ذکر شد، آرای الکترال بین دو حزب تقسیم شد.
بخش دوم از سال ۱۸۹۶ الی اکتبر ۲۰۲۰ می باشد که ۳۱ دوره این انتخابات برگزار شد و دموکرات ها ۱۴ دوره که هفت دوره آن مربوط به هفت دوره اخیر این انتخابات می شود و جمهوری خواهان ۱۷ دوره برنده آرای الکترال این ایالت شدند. همانطور که مشاهده می کنیم، دموکرات ها در طول تاریخ این انتخابات برتر و با توجه به اینکه برنده هفت دوره اخیر این انتخابات نیز هستند، می توان شانس آن ها را در انتخابات پیش رو زیاد دانست.
در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ در نیوجرسی از حزب دموکرات هیلاری کلینتون با ۶۳.۲ درصد آرا موفق به شکست برنی سندرز با ۳۶.۸ درصد آرا شد.
از حزب جمهوری خواه نیز دونالد ترامپ با ۸۰.۴ درصد آرا موفق به شکست جان کی سیچ با ۱۳.۴ درصد آرا شد.
در انتخابات نهایی ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ در حوزه انتخابیه نیوجرسی، هیلاری کلینتون با کسب ۵۵ درصد آرا موفق به شکست دونالد ترامپ با ۴۱ درصد آرا شد و ۱۴ رای اکترال این ایالت را به سبد دموکرات ها ریخت.
از سال ۱۷۸۹ تاکنون ۶۷ تن به سناتوری ایالت نیوجرسی در مجلس سنا آمریکا رسیدند که بعضا چند دوره در این پست بودند. ۲۴ تن از این سناتور ها از حزب دموکرات، ۲۱ تن جمهوری خواه، پنج تن فدرالیست (Federalist)، چهار تن حزب جمهوری خواهان دموکراتیک (Democratic-Republican)، سه تن طرفدار دولت (Pro-Administration)، دو تن حزب ویگ (Whig Party)، یک تن مردان آدامز (Adams’s Men)، یک تن ضد جکسونی ها (Anti-Jacksonians) و شش تن سناتورهایی که در دوران کاری خود تغییر حزب دادند که دو تن عضو احزاب طرفدار دولت و فدرالیست (Pro-Administration and Federalist Party)، یک تن دموکرات و جکسونیان (Democratic and Jacksonian)، یک تن عضو احزاب جمهوری خواهان دموکراتیک و ویگ و ضد جکسونی ها (Democratic-Republican and Whig and Anti-Jacksonians)، یک تن عضو جمهوری خواهان دموکراتیک و جمهوری خواهان کرافورد و جکسونیان (Democratic-Republican and CRR and Jacksonian) و یک تن عضو جمهوری خواهان آدامز کلای و مردان آدامز و ضد جکسونی ها (Adams-Clay Republicans and Adams’s Men and Anti-Jacksonians) می باشند و همانطور که در گزارش های قبلی هم ذکر کردیم در واقع این سه اسامی یک حزب در دوره های مختلف می باشد و اینجانب فقط برای امانتداری در تاریخ و نشان دادن روند کاری احزاب در دوره های مختلف عینا ذکر کردم.
همانطور که مشاهده می کنید دموکرات های نیوجرسی در طول تاریخ انتخابات مجلس سنا آمریکا در این ایالت برتر و هر دو سناتور حال حاضر این ایالت رابرت منندز (Robert Menendez) و کُری آنتونی بوکار (Cory Anthony Booker) از حزب دموکرات می باشند.
کلیفورد فیلیپ کیس، جونیور (Clifford Philip Case, Jr) ۱۹۵۵ الی ۱۹۷۹ از حزب جمهوری خواه با ۲۴ سال حضور در سنا و هریسون آرلینگتون ویلیامز جونیور (Harrison Arlington Williams Jr) ۱۹۵۹ الی ۱۹۸۲ از حزب دموکرات با ۲۳ سال حضور در مجلس سنا از میان همه سناتورهای این ایالت دارای بیشترین سابقه می باشند.
از سال ۱۷۸۹ تاکنون تعداد ۳۱۹ تن از حوزه انتخابیه نیوجرسی به عضویت مجلس نمایندگان آمریکا در آمده اند، که ۱۲۵ تن عضو حزب دموکرات، ۱۰۹ تن حزب جمهوری خواه، ۲۵ تن جمهوری خواهان دموکراتیک (Democratic-Republican)، ۱۶ تن حزب ویگ (Whig Party)، ۱۰ تن حزب فدرالیست (Federalist)، پنج تن جکسونیان (Jacksonian)، چهار تن طرفدار دولت (Pro-Administration)، چهار تن ضد جکسونی ها (Anti-Jacksonians)، یک تن مردان آدامز (Adams’s Men)، یک تن حزب مخالف یا اپوزیسیون (Opposition Party)، یک تن حزب دموکراتیک ضد لکامپتون (Anti-Lecompton Democratic Party) و ۱۶ تن نمایندگانی بودند که در دوران کاری خود تغییر حزب دادند که دو تن عضو مردان آدامز و ضد جکسونی ها (Adams’s Men and Anti-Jacksonians)، دو تن عضو احزاب جمهوری خواه و اپوزیسیون (Republican and Opposition Party)، دو تن جمهوری خواهان دموکراتیک و جمهوری خواهان جکسونی و جکسونیان (Democratic-Republican and Jackson-Republican and Jacksonian)، دو تن عضو جمهوری خواهان دموکراتیک و جمهوری خواهان آدامز کلای و مردان آدامز و ضد جکسونی ها (Democratic-Republican and Adams-Clay Republicans and Adams’s Men and Anti-Jacksonians)، یک تن عضو احزاب ویگ و جمهوری خواه، یک تن دموکرات و جمهوری خواه، یک تن طرفدار دولت و فدرالیست (Pro-Administration and Federalist Party)، یک تن عضو احزاب ویگ و مخالف یا اپوزیسیون (Whig and Opposition Party)، یک تن جمهوری خواهان جکسون و جکسونیان (Jackson-Republican and Jacksonian)، یک تن دموکرات و جکسونیان، یک تن دموکرات و دموکراتیک ضد لکامپتون (Democratic and Anti-Lecompton Democratic Party)، یک تن عضو جمهوری خواهان دموکراتیک و جمهوری خواهان آدامز کلای (Democratic-Republican and Adams-Clay Republicans) بودند و دو تن نیز نمایندگانی که طبق منابع مورد استناد ما احزاب آنها نامشخص است.
طبق آمار ارائه شده دموکرات ها از نظر تعداد نماینده برتر هستند، اما تعداد دوره هایی که نمایندگان جمهوری خواه رای آوردند بیشتر از دموکرات ها می باشد. در حال حاضر نیز از ۱۲ نماینده این ایالت در مجلس نمایندگان آمریکا ۱۰ تن دموکرات و دو تن جمهوری خواه می باشند.
از سال ۱۷۸۷ که نیوجرسی به ایالات متحده پیوست، تا به امروز ۶۴ تن به مقام فرمانداری این ایالت رسیدند که بعضی یک دوره و بعضی بیش از یک دوره در این مقام بودند. در میان این ۶۴ تن اسم توماس وودرو ویلسون (Thomas Woodrow Wilson) بیست و هشتمین رئیس جمهور آمریکا نیز به چشم می خورد. ازاین تعداد فرماندار، ۲۷ تن دموکرات، ۲۳ تن جمهوری خواه، پنج تن حزب فدرالیست (Federalist)، چهار تن جمهوری خواهان دموکراتیک (Democratic-Republican)، سه تن حزب ویگ (Whig Party)، یک تن جمهوری خواهان جفرسونیان (Jeffersonian-Republican) و یک تن که در دوران کاری خود تغییر حزب دادند و عضو احزاب دموکرات و جکسونیان بود. همانطورکه آمار نشان می دهد دموکرات ها در طول تاریخ این انتخابات برتر و فرماندار حال حاضر این ایالت فیل مورفی (Phil Murphy) نیز از حزب دموکرات می باشد.

نتیجه: با توجه به اینکه دموکرات های نیوجرسی در طول تاریخ انتخابات ریاست جمهوری و مجلس سنا برتر و برنده هفت دوره اخیر انتخابات ریاست جمهوری و دو سناتور حال حاضر این ایالت نیز دموکرات می باشند و جمهوری خواهان در طول تاریخ انتخابات مجلس نمایندگان برتر اما از ۱۲ نماینده حال حاضر این ایالت ۱۰ تن دموکرات و دو تن جمهوری خواه و مجددا دموکرات ها در طول تاریخ فرمانداری برتر و فرماندار حال حاضر این ایالت نیز دموکرات می باشد، می توان نتیجه گرفت که نیوجرسی در طول تاریخ گرایش بیشتری به دموکرات ها داشته و در حال حاضر نیز یک ایالت با گرایش زیاد به دموکرات ها می باشد.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است