گزارش شماره ۳۷- تاریخچه انتخابات در ایالت ویسکانسین آمریکا کیوان شکوری


ایالت ویسکانسین به مرکزیت مدیسون در غرب میانه آمریکا می باشد که در ۲۹ مِی ۱۸۴۸ بعنوان سی اُمین ایالت به ایالات متحده آمریکا پیوست و بزرگترین شهر آن میلواکی می باشد که تیم بسکتبال میلواکی باکز در آن قرار دارد و سابقا معادن سرب این ایالت نیمی از سرب کشور را تولید می کرد.
طبق آخرین سرشماری آماری جمعیت این ایالت ۵.۸۲۲.۴۳۴ تن می باشد که ترکیب جمعیتی آن از ۸۰.۹ درصد سفید پوست، ۷.۱ درصد اسپانیولی زبان یا لاتین تبار، ۶.۷ درصد سیاه پوست، سه درصد (Asian) آسیای شرقی، ۱.۲ درصد سرخ پوست و بومیان آلاسکا، ۰.۱ بومیان هاوایی و دیگر جزایر اقیانوس آرام و دو درصد دیگر نژادها تشکیل شده است.
ویسکانسین در تولید محصولات کشاورزی و لبنی بسیار شناخته شده و بخش مهمی از اقتصاد این ایالت را تشکیل می دهد، بطوریکه در تولید پنیر رتبه اول در کشور را دارد و به سرزمین لبنیات مشهور است. شیر، پنیر، سیب، ذرت، سویا، سیب زمینی، گاو، گوساله و سبزیجات فرآوری شده از عمده محصولات تولیدی در این ایالت می باشد. همچنین این ایالت از مراکز مهم تولید مشروبات الکلی است بخصوص آبجو آن بسیار مشهور می باشد. کاغذ، لوازم خانگی، محصولات رایانه ای، الکترونیکی، مواد شیمیایی، هوا فضا، تجهیزات حمل و نقل و محصولات معدنی غیر فلزی از دیگر تولیدات این ایالت می باشد.
نمایشگاه هوایی و نشست بزرگ سالانه هواپیما سازان جهان در شهر اوشکوش (Oshkosh)، ساختمان فرمانداری ایالت، خانه فرانک لوید رایت معمار بزرگ، موزه موتور سیکلت هارلی دیویدسون، موزه راه آهن، پارک آبی مشهور ویسکانسین، مجتمع خانه روی سنگ، Wisconsin Dells، Door County، شبکه های شگفت انگیز پیاده روی و هم مرزی این ایالت با دریاچه های میشیگان و سوپریور (Superior) و … باعث شده که این ایالت از مراکز جذاب برای توریست ها باشد.
از سال ۱۸۴۸ تاکنون که سبتامبر ۲۰۲۰ می باشد، ایالت ویسکانسین در ۴۳ دوره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شرکت کرده است که ۲۵ دوره جمهوری خواهان، ۱۷ دوره دموکرات ها و یک دوره حزب ترقی خواه (Progressive Party) برنده آرای الکترال این انتخابات شدند.
اگر بخواهیم این انتخابات را موشکافی کنیم، می بینیم که تا قبل از سال ۱۹۸۸ میلادی ۳۵ دوره این انتخابات برگزار شد که ۲۴ دوره جمهوری خواهان، ۱۰ دوره دموکرات ها و یک دوره هم حزب ترقی خواه برنده این انتخابات شدند. اما از سال ۱۹۸۸ تاکنون، هشت دوره مابقی این انتخابات برگزار شد که هفت دوره آن را دموکرات ها برنده شدند اما دوره آخر این انتخابات که مربوط به سال ۲۰۱۶ می باشد حزب جمهوری خواه برنده شد.
همانگونه که مشاهده می کنیم، جمهوری خواهان در طول تاریخ این انتخابات دست برتر را دارند و آخرین دوره این انتخابات را نیز برنده شدند. البته این نکته را هم باید در نظر گرفت که دموکرات ها بغیر از سال ۲۰۱۶ بقیه هفت دوره اخیر این انتخابات را برنده شدند و این نشان از وجود پتانسیل برای چرخش آرا مجدد بسمت دموکرات ها می باشد.
در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ در حوزه انتخابیه ویسکانسین از حزب دموکرات برنی سندرز با ۵۶.۶ درصد آرا موفق به شکست هیلاری کلینتون با ۴۳.۱ درصد آرا شد.
از حزب جمهوری خواه نیز تد کروز با ۴۸.۲ درصد آرا موفق به شکست دونالد ترامپ با ۳۵.۱ درصد آرا شد.
اما در انتخابات نهایی ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ در حوزه انتخابیه ویسکانسین، دونالد ترامپ با ۴۷.۲ درصد آرا موفق به شکست هیلاری کلینتون با ۴۶.۵ درصد آرا شد و ۱۰ رای الکترال این ایالت را به سبد جمهوری خواهان ریخت.
از سال ۱۸۴۸ تاکنون ۳۰ تن به سناتوری ویسکانسین در مجلس سنا آمریکا رسیده اند، که ۱۸ تن جمهوری خواه، ۱۱ تن دموکرات و یک تن با عضویت در احزاب جمهوری خواه و ترقی خواه، یعنی در دوران کاری خود تغییر حزب داده است. یکی از دو صندلی این ایالت در مجلس سنا از سال ۱۹۵۷ تاکنون در اختیار دموکرات ها و دیگری در حال گردش بین جمهوری خواهان و دموکرات ها بوده و از سال ۲۰۱۱ تاکنون در اختیار جمهوری خواهان می باشد. همانطور که مشاهده می کنیم جمهوری خواهان در طول تاریخ این انتخابات برتر هستند اما در حال حاضر هر دو حزب با یک سناتور با هم برابر هستند. Tammy Baldwin از حزب دموکرات و Ron Johnson جمهوری خواه دو سناتور حال حاضر این ایالت می باشند.
William Proxmire (۱۹۵۷-۱۹۸۹) با ۳۲ سال حضور در مجلس سنا، با سابقه ترین سناتور تاریخ این ایالت می باشد.
از سال ۱۸۴۸ تاکنون ایالت ویسکانسن ۱۸۵ نماینده داشته که هر کدام برای یک یا چند دوره نمایندگی کردند که ۱۰۶ تن جمهوری خواه، ۶۶ تن دموکرات، سه تن ترقی خواه، یک تن سوسیالیست، یک تن حزب کارگر، یک تن حزب خاک آزاد، یک تن حزب ویگ (Whig Party) و شش تن نمایندگانی که در دوران کاری خود تغییر حزب دادند که چهار تن عضویت در جمهوری خواه و ترقی خواه، یک تن دموکرات و دموکرات مستقل (Independent Democrat) و یک تن عضو احزاب جمهوری خواه و مخالف (Opposition Party) بودند. جمهوری خواهان علاوه بر اینکه در طول تاریخ این انتخابات برتر هستند و نماینده بیشتری راهی مجلس نمایندگان کردند، در حال حاضر نیز با پنج نماینده از مجموع هشت نماینده حال حاضر این ایالت برتر هستند که این نشان از گرایش بیشتر مردم به جمهوری خواهان در حال حاضر در این انتخابات می باشد.
وقتی به تاریخ انتخابات فرمانداری ایالت ویسکانسین نگاه می کنیم، تعداد ۴۵ فرماندار را مشاهده می کنیم که برای دوره های مختلف به این مقام رسیدند که ۳۰ تن جمهوری خواه، ۱۳ تن دموکرات، یک تن حزب ویگ و یک تن در دوران کاری خود تغییر حزب داد و عضو احزاب جمهوری خواه و ترقی خواه بود. اعداد نشان دهنده اختلاف بین احزاب می باشد و جمهوری خواهان در طول تاریخ این انتخابات با اختلاف زیاد دست برتر را دارند اما با اینحال Tony Evers فرماندار حال حاضر این ایالت که در سال ۲۰۱۹انتخاب شد از حزب دموکرات می باشد و این نشان دهنده گرایش مردم در این انتخابات به دموکرات ها می باشد.

نتیجه: با توجه به اینکه جمهوری خواهان با ۲۵ دوره برنده شدن در انتخابات ریاست جمهوری حوزه انتخابیه ویسکانسین دست برتر را دارند و آخرین دوره این انتخابات را نیز برنده شدند، جمهوری خواهان در طول تاریخ انتخابات سنا دست برتر را دارند و یکی از دو سناتور حال حاضراین ایالت جمهوری خواه و دیگری دموکرات، مجددا جمهوری خواهان در طول تاریخ انتخابات مجلس نمایندگان با تعداد بیشتر نماینده دست برتر را دارند و از هشت نماینده حال حاضر این ایالت پنج تن جمهوری خواه و نهایتا جمهوری خواهان با ۳۰ فرماندار در طول تاریخ این انتخابات برتر اما فرماندار حال حاضر این ایالت دموکرات می باشد، می توان گفت که ایالت ویسکانسین در طول تاریخ بیشتر به جمهوری خواهان گرایش داشته و در حال حاضر نیز گرایش به جمهوری خواهان نسبت به دموکرات ها بیشتر است، اما همانطور که بالاتر گفته شد این را هم باید در نظر گرفت دموکرات ها بغیر از سال ۲۰۱۶ بقیه هفت دوره اخیر این انتخابات را برنده شدند و این نشان از وجود پتانسیل برای چرخش آرا مجدد بسمت دموکرات ها می باشد و انتخاب فرماندار دموکرات در سال ۲۰۱۹ نیز این نشانه را بیشتر تقویت می کند.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است