گزارش شماره ۲۸- تاریخچه انتخابات در ایالت اورِگِن آمریکا کیوان شکوری


ایالت اورِگِن (Oregon) به مرکزیت سِیلِم (Salem) در شمال غربی آمریکا با داشتن طبیعتی بسیار زیبا در تاریخ ۱۴ فوریه ۱۸۵۹ میلادی بعنوان سی و سومین ایالت به ایالات متحده آمریکا پیوست. پُرتلند و یوجین از شهرهای مهم آن هستند.
جمعیت این ایالت ۴.۲۱۷.۷۳۷ تن می باشد که ۷۵.۱ درصد سفید پوست، ۱۳.۴ درصد اسپانیولی زبان یا لاتین تبار، ۴.۹ درصد (Asian) آسیای شرقی، ۲.۲ درصد سیاه پوست، ۱.۸ درصد سرخ پوست و بومیان آلاسکا، ۰.۵ درصد بومیان هاوایی و دیگر جزایر اقیانوس آرام و ۴ درصد دیگر نژادها هستند.
اورگان دارای کشاورزی متنوعی است و محصولاتی مثل : توت ، گلابی ، سیب زمینی ، تخم مرغ ، پیاز، انگور شراب ، گیلاس ، یونجه و ذرت شیرین تولید می کند. همچنین این ایالت یکی از بزرگترین مراکز تولید و پرورش فندق، ماهی قزل آلا و اسب موستانگ در دنیا می باشد. البته گاو و گوسفند و انواع ماهی های دیگر هم تولید می شود ولی نه به اندازه قزل آلا و در کنار اینها تولید درخت کریسمس هم دارد.
اورِگِن در ضمینه تکنولوژی، فناوری پیشرفته و دیجیتال وضعیت خوبی دارد و میدان گازی (Mist-Gas) برای اقتصاد اورگان بسیار مهم است. الوار، کاغذ، خمیر کاغذ، تخته سه‌لایی و کنسرو ماهی از دیگر تولیدات مهم این ایالت می باشد.
دفاتر مرکزی شرکت های بزرگی مثل: Nike، Daimler Trucks North America، Collins، Precision Castparts، Lithia Motors و تعدادی دیگر در این ایالت قرار دارد.
طبیعت زیبای این ایالت چشم هر مسافری را به خود جلب می کند و از مراکز مهم گردشگری در این ایالت، غارهای اورگان، پارک ملی دریاچه کِرِیتر(Crater Lake National Park)، منطقه دیدنی ملی تنگه رودخانه کلمبیا (Columbia River Gorge National Scenic Area)، ساحل کَنون (Cannon Beach)، پارک واشنگتن در پورتلند، Silver Falls State Park، Sublimity و Newport از جمله مناطق پر آوازه گردشگری این ایالت می باشد.
لینوس کارل پاولینگ دانشمند، فعال صلح، نویسنده، استاد دانشگاه و برنده دو جایزه نوبل، فرناز فصیحی روزنامه نگار ایرانی – آمریکایی، ریموند کِلِوی کاروِر جونیور نویسنده داستان های کوتاه و شاعر و فیلیپ همپسون نایت یکی از بنیان‌گذاران و رئیس بازنشستهٔ شرکت نایکی از چهره های مشهور متولد این ایالت هستند.
از سال ۱۸۶۰ تاکنون (سبتامبر ۲۰۲۰) تعداد ۴۰ دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایالت اورِگِن برگزار شده که ۲۴ دوره جمهوری خواهان، ۱۵ دوره دموکرات ها و یک دوره مربوط به سال ۱۸۹۲ آرا بین حزب جمهوری خواه و حزب مردم (People’s Party) تقسیم شد. تا سال ۱۹۸۴ میلادی ۳۲ دوره این انتخابات انجام شد که جمهوری خواهان با ۲۴ دوره در مقابل دموکرات ها با هفت دوره برتر بودند اما از سال ۱۹۸۸ میلادی هشت دوره این انتخابات برگزار شد و همه این هشت دوره را دموکرات ها برنده شدند. در واقع جمهوری خواه هان در طول تاریخ این انتخابات برتر هستند اما در حال حاضر با توجه به برنده شدن دموکرات ها در تمام هشت دوره انتخابات اخیر یک ایالت دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری است.
در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ در ایالت اورِگِن از حزب دموکرات برنی سندرز با ۵۶ درصد آرا موفق با شکست هیلاری کلینتون با ۴۴ درصد آرا شد.
از حزب جمهوری خواه نیز دونالد ترامپ با ۶۶.۶ درصد آرا موفق به شکست تد کروز با ۱۷ درصد آرا شد.
در انتخابات نهایی ریاست جمهوری آمریکا سال ۲۰۱۶ برگزار شده در حوزه انتخابیه اورِگِن، هیلاری کلینتون با ۵۰.۱ درصد آرا موفق به شکست دونالد ترامپ با ۳۹.۱ درصد آرا شد و هفت رای الکترال این ایالت را به سبد دموکرات ها ریخت.
از سال ۱۸۵۹ الی سبتامبر ۲۰۲۰ میلادی تعداد ۴۱ سناتور از اورِگِن راهی مجلس سنای آمریکا شدند که ۲۴ تن جمهوری خواه و ۱۷ تن دموکرات بودند. همانطور که آمار نشان می دهد جمهوری خواهان در طول تاریخ این انتخابات برتر هستند اما یکی از دو کرسی این ایالت در مجلس سنا از سال ۱۹۹۶ و دیگری از سال ۲۰۰۹ به دست دموکرات ها رسید. یعنی این ایالت در طول تاریخ انتخابات مجلس سنا جمهوری خواه بوده اما در حال حاضر دموکرات می باشد.
Mark O. Hatfield (۱۹۶۷-۱۹۹۷) با ۳۰ سال حضور در مجلس سنا و Charles L. McNary (۱۹۱۸-۱۹۴۴) و Robert W. Packwood (۱۹۶۹-۱۹۹۵) هر دو با ۲۶ سال حضور در سنا و هر سه تن از حزب دموکرات با سابقه ترین سناتورهای تاریخ این ایالت می باشند.
Ronald L. Wyden و Jeff Merkley دو سناتور حال حاضر اورِگِن در مجلس سنا می باشند.
از سال ۱۸۵۹ تا کنون (سبتامبر ۲۰۲۰) مجموعا ۶۲ نماینده از ایالت اورِگِن راهی مجلس نمایندگان آمریکا شدند که ۳۳ تن جمهوری خواه و ۲۹ تن دموکرات بودند. درست است که جمهوری خواهان دست برتر در طول تاریخ این انتخابات دارند اما در حال حاضر از پنج نماینده این ایالت در مجلس نمایندگان آمریکا چهار تن دموکرات و یک تن جمهوری خواه می باشند و Peter DeFazio از حزب دموکرات یکی از نمایندگان حال حاضر این ایالت می باشد که از سال ۱۹۸۷ تاکنون در این مقام است و با ۳۳ سال سابقه حضور یکی از با سابقه ترین نمایندگان حال حاضر مجلس آمریکا می باشد.
از سال ۱۸۵۹ تعداد ۳۷ تن به مقام فرمانداری ایالت اورِگِن رسیدند که ۲۰ تن جمهوری خواه، ۱۶ تن دموکرات و یک تن مستقل بودند و بعضا بیش از یک دوره در این مقام بودند. نکته ای که وجود دارد این است که مجموع ۲۰ فرماندار جمهوری خواه ۷۷ سال ساکن دفتر فرمانداری بودند اما ۱۶ فرماندار دموکرات تقریبا ۷۹ سال ساکن بودند و با این محاسبه می توان هر دو حزب را در طول تاریخ تقریبا با هم برابر بدانیم.
همانطور که مشاهده می کنید هر دو حزب در طول تاریخ تقریبا با هم برابر اما از سال ۱۹۸۷ تا کنون هر پنج فرماندار از حزب دموکرات بودند و این ایالت را باید در انتخابات فرمانداری یک ایالت با گرایش زیاد به دموکرات ها دانست.

نتیجه: با توجه به اینکه جمهوری خواه هان در طول تاریخ انتخابات ریاست جمهوری با ۲۴ دوره برتر از دموکرات ها هستند اما دموکرات ها همه هشت دوره اخیر این انتخابات را برنده شدند و جمهوری خواهان با ۲۴ سناتور در برابر ۱۷ سناتور دموکرات در طول تاریخ برتر هستند اما هر دو سناتور حال حاضر این ایالت دموکرات هستند و مجددا جمهوری خواهان با ۳۳ نماینده در مقابل دموکرات ها با ۲۹ نماینده در طول تاریخ مجلس نمایندگان برتر هستند اما از پنج نماینده حال حاضر این ایالت در مجلس نمایندگان آمریکا چهار تن دموکرات می باشند و در نهایت دموکرات ها با کمی حدودا سابقه بیشتر در فرمانداری و اینکه هر پنج فرماندار اخیر از دموکرات ها بوده است، می توان نتیجه گرفت که ایالت اورِگِن در طول تاریخ جمهوری خواه بوده ولی بطور میانگین از ۲۵ سال قیل گرایش به دموکرات ها در این ایالت زیاد شده و هم اکنون یک ایالت کاملا دموکرات می باشد.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است