گزارش شماره ۱۵- تاریخچه انتخابات در ایالت فلوریدا آمریکا- کیوان شکوری


ایالت فلوریدا به مرکزیت شهرتالاهاسی در منتهی الیه جنوب شرقی آمریکا می باشد. فلوریدا نخستین منطقه از خاک اصلی ایالات متحده (سرزمین اصلی ایالات متحده آمریکا شامل ۴۸ ایالت این کشور به همراه منطقه کلمبیا به جز ایالت‌های آلاسکا و هاوایی و ناحیه‌های جزیره‌ای همچون ساموآ، جزایر ویرجین، جزایر ماریانای شمالی، گوآم و پورتوریکو است که با دیگر ایالت‌ها ارتباط مستقیم زمینی ندارند) بود که اروپایی‌ها بدان راه یافته و در آن ساکن شدند. خوان پونسه د لئون کاوشگر اسپانیایی با نیروهای تحت امر خود در سال ۱۵۱۳ میلادی اولین اروپایی هایی بودند که به این سرزمین قدم نهادند و این سرزمین را پاسکوا فلوریدا (Pascua Florida) نام نهادند. در زبان اسپانیایی هم معنی جشنواره گلها می دهد و هم معنی عید پاک و صاحبان نظر معتقدند که یا بعلت روز ورودشان به این سرزمین که روز عید پاک بوده و یا بعلت وجود گل های فراوان نام این سرزمین را فلوریدا نهادند.

فلوریدا در تاریخ ۳ مارچ ۱۸۴۵ بعنوان بیست و هفتمین ایالت به ایالات متحده آمریکا پیوست. این ایالت در سال ۱۸۶۱ هنگام جنگ‌های داخلی آمریکا از اتحادیه بیرون رفت و مجدداً در ۱۸۶۸ به اتحادیه یا همان ایالات متحده آمریکا پیوست.

طبق آخرین سرشماری جمعیت این ایالت ۲۱.۴۷۷.۷۳۷ تن می باشد که بافت جمعیتی آن از ۵۳.۲ درصد سفید پوست، ۲۶.۴ درصد اسپانیولی زبان ها یا لاتین تبارها ، ۱۶.۹ درصد سیاه پوست، ۳.۰ درصد (Asian) یا آسیای شرقی، ۰.۵ درصد سرخ پوست و بومیان آلاسکا،۰.۱ درصد بومیان هاوایی و دیگر جزایر اقیانوس آرام، و ۲.۲ درصد بقیه نژادها تشکیل شده است.

شهر سنت آگوستین در این ایالت که در سال ۱۵۶۵ بنا شد قدیمی‌ترین شهر در ایالات متحده آمریکا است. شهر جکسون ویل و میامی از شهرهای بزرگ و مهم این ایالت می باشند.

پارک ملی بیسکین، پارک ملی درای تورتوگز، پارک ملی اورگلیدز که از مراکز بزرگ زندگی تمساح ها می باشد، پایگاه فضایی کندی که هر ساله تعداد بسیار زیادی بازدید کننده به خود جلب می‌کند، پارک دیزنی (Disney Parks) و سواحل دیگر از مناطق مهم گردشگری این ایالت محسوب می شوند. همچنین اقامتگاه لوکس مارئهلاگو متعلق به دونالد ترامپ، چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا در پالم بیچ فلوریدا می باشد. از دیگر جاذبه های توریستی این ایالت زمین های گلف می باشد. فلوریدا با داشتن بیشترین تعداد زمین گلف در آمریکا، یعنی ۱۲۵۰ زمین زیبای گلف، امکانات مناسب و آب و هوای گرم سالانه میزبان مسابقه های مهم و توریست های گلف باز از سراسر دنیا می باشد.

بطور کل این ایالت با داشتن پارک های خاص برای مشاهده تمساح ها ، پرندگان تندرو و سایر حیوانات وحشی آب شیرین و سواحل زیبا برای قواصی، شنا، قایقرانی و زمین های گلف سالانه میلیون ها گردشگر به خود جذب می کند.

وینس لامار کارتر بسکتبالیست آمریکایی، جولیان ادوین کَنُنْبال اَدِرلی نوازنده آلتو ساکسیفون و جیمز داگلاس موریسون آهنگساز، شاعر، نویسنده، کارگردان فیلم آمریکایی و خواننده گروه دِ دورز از شخصیت های مشهوری هستند که متولد این ایالت بودند.

از سال ۱۸۴۵ که فلوریدا به ایالات متحده آمریکا پیوست تا کنون (آگوست ۲۰۲۰) ۴۳ دوره انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا برگزار شده که فلوریدا به غیر از انتخابات سال ۱۸۶۴ که بعلت جنگ های داخلی از این کشور جدا شده بود در بقیه ۴۲ دوره شرکت کرده است. دموکرات ها ۲۵ دوره، جمهوری خواهان ۱۶ دوره و حزب ویگ (Whig Party) یک دوره برنده این انتخابات شدند.

برای شکافتن این انتخابات بهتر است که به دو بخش تقسیم کنیم. بخش اول از سال ۱۸۴۸ میلادی که اولین دوره این انتخابات برگزار شد الی ۱۹۴۸ میلادی که در این بازه ۱۰۰ ساله ۲۵ دوره این انتخابات برگزار شد که دموکرات ها ۲۰ دوره، جمهوری خواهان چهار دوره و حزب ویگ (Whig Party) یک دوره برنده این انتخابات شدند. همانطور که بالاتر هم ذکر شد، سال ۱۸۶۴ انتخابات در این ایالت برگزار نشد. با این آمار می توان این بخش را بخش یا دوره دموکرات ها نامید. اما بخش دوم از سال ۱۹۵۲ الی ۲۰۱۶ میلادی می باشد که ۱۷ دوره این انتخابات برگزار شده است که دموکرات ها پنج دوره و جمهوری خواهان ۱۲ دوره برنده این انتخابات شدند که می توان این بخش را نیز بخش جمهوری خواهان نامید. نکته مهمی که وجود دارد، این است که در تمام ایالت هایی که اسپانیولی زبان ها جمعیت قابل ملاحضه ای دارند، پایگاهی برای دموکرات ها در انتخابات محسوب می شود و اسپانیولی زبان ها یا همان لاتین تبارها بصورت سنتی بخاطر مسائل مهاجرتی و خدمات عمومی به دموکرات ها گرایش دارند. تنها ایالتی که برعکس این می باشد فلوریدا است. بیشتر اسپانیولی زبان های فلوریدا از مخالفین انقلاب کوبا هستند که فرار و به این ایالت آمدند و بر خلاف بیشتر لاتین بارها راستگرا و طرفدار جمهوری خواهان هستند. هم اکنون دارای جامعه قوی و پیشرفته ای در فلوریدا می باشند. مارکو روبیو سناتور فلوریدا و تدکروز سناتور تگزاس هر دو از حزب جمهوری خواه در خانواده ای کوبایی متولد شده اند. این ایالت بعلت داشتن جمعیت زیادی کوبایی و لاتین تبار همیشه در نتیجه نهایی انتخابات سرنوشت ساز بوده است و بعضا مشکلات جنجانی نیز بوجود آمده است. برای نمونه در شمارش آرای انتخابات نهایی ریاست جمهوری برگزار شده در سال ۲۰۰۰ در حوزه انتخابیه فلوریدا بین جرج بوش پسر از حزب جمهوری خواه و ال گور از حزب دموکرات مشکل پیش آمد و بعلت اینکه برنده فلوریدا آرای لازم را برای الکتورال کالج و برنده شدن کامل ریاست جمهوری را بدست می آورد، بسیار حساس شد. در تمام سطوح دادگاه های ایالتی و حتی دادگاه دیوان عالی فلوریدا که تصمیم گیرنده نهایی در این ایالت می باشد، ال گور پیروز شد. اما جرج بوش پرونده را به دیوان عالی آمریکا برد ولی در آنجا قضات دیوان عالی آمریکا بنفع جرج بوش رای صادر کردند و بدین ترتیب وی بعنوان چهل و سومین رئیس جمهور آمریکا انتخاب شد. نکته دیگری که درباره این ایالت قابل توجه می باشد این است که از سال ۱۹۶۴ تا کنون به غیر از سال ۱۹۹۲ (که رای خود را به جرج هربرت واکر بوش یا همان بوش پدر دادند) همیشه رای خود را به کاندیدایی دادند که برنده نهایی انتخابات بوده است.

در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ در این ایالت از حزب دموکرات هیلاری کلینتون با ۶۴.۴ درصد آرا موفق به شکست برنی سندرز با ۳۳.۳ درصد آرا شد.

از حزب جمهوری خواه نیز دونالد ترامپ با ۴۵.۷ درصد آرا موفق به شکست مارکو روبیو و تد کروز به ترتیب با ۲۷ درصد و ۱۷.۱ درصد آرا شد.

در انتخابات نهایی سال ۲۰۱۶ در ایالت فلوریدا دونالد ترامپ با ۴۸.۶ درصد آرا موفق به شکست هیلاری کلینتون با ۴۷.۴ درصد آرا شد و ۲۹ رای الکترال این ایالت را بنام خود کرد.

بطور کلی و در طول تاریخ انتخابات ریاست جمهوری در ایالت فلوریدا دموکرات ها دست برتر را دارند، ولی با توجه به آمار ۶ دهه اخیر این انتخابات در فلوریدا بطور کل می توان این ایالت را یک ایالت جمهوری خواه و یا با گرایش بیشتر به جمهوری خواهان در این انتخابات دانست. اما با وجود اینکه آخرین دوره برگزار شده این انتخابات در سال ۲۰۱۶ را جمهوری خواهان برنده شدند، آمار سال های اخیر حاکی از رقابت شدید بین دو حزب است، بطوریکه در ۲۰ سال اخیر و از چهار دوره انتخابات برگزار شده، دو دوره دموکرات ها و دو دوره جمهوری خواهان برنده این انتخابات شدند.

از سال ۱۸۴۵ تاکنون (آگوست۲۰۲۰) تعداد ۳۶ سناتور از ایالت فلوریدا انتخابات و راهی مجلس سنای آمریکا در واشنگتن شدند که ۲۴ تن دموکرات، ۱۱ تن جمهوری خواه و یک تن عضو حزب ویگ (Whig) بودند.

برای اینکه بتوانیم این انتخابات را دقیق تر مورد مطالعه قرار دهیم، بهتر است به دو بخش تقسیم کنیم. بخش اول از سال ۱۸۴۵ الی ۱۹۶۹ میلادی می باشد که مجموعا ۲۵ سناتور انتخاب شدند که از این تعداد ۲۰ تن دموکرات، چهار تن جمهوری خواه و یک تن از حزب ویگ (Whig Party) بودند. نکته قابل توجه این است که در یک بازه زمانی ۹۴ ساله، از سال ۱۸۷۵ الی ۱۹۶۹ میلادی تمام ۱۶ سناتور انتخاب شده از حزب دموکرات بودند و جمهوری خواهان در این ۹۴ سال هیچ سهمی در مجلس سنا نداشتند و چهار سناتور جمهوری خواه که در بخش اول گنجانده شدند، برای قبل از سال ۱۸۷۵ بودند.

اما در بخش دوم که از سال ۱۹۶۹ الی ۲۰۲۰ میلادی می باشد، ۱۱ سناتور انتخاب شد که از این تعداد چهار تن دموکرات و هفت تن جمهوری خواه بودند که نشان از گرایش مردم به جمهوری خواهان می باشد. اما وقتی تعداد دوره های حضور این سناتورها را نگاه می کنیم، متوجه می شویم که چهار سناتور دموکرات مجموعا ۵۹ سال و هفت سناتور جمهوری خواه ۳۸ سال سابقه حضور در مجلس سنا را دارند که این آمار نشان از برتری دموکرات ها در این بخش نیز دارد. در واقع گرایش مردم در بخش دوم به جمهوری خواهان نسبت به بخش اول بیشتر شده است و حتی هر دو سناتور حال حاضر این ایالت از حزب جمهوری خواه می باشند، اما بطور کلی در طول تاریخ دموکرات ها دست برتر را دارند.

Duncan U. Fletcher (۱۹۰۹۱۹۳۶) با ۲۷ سال حضور در مجلس سنا و Spessard L. Holland (۱۹۴۶۱۹۷۱) با ۲۵ سال حضور در مجلس سنا هر دو نیز از حزب دموکرات با سابقه ترین سناتورهای تاریخ فلوریدا می باشند.

Marco Rubio و Rick Scott دو سناتور حال حاضر ایالت فلوریدا در مجلس سنا آمریکا می باشند که هر دو هم عضو حزب جمهوری خواه هستند.

از سال ۱۸۴۵ میلادی تا کنون (آگوست ۲۰۲۰) تعداد ۱۵۲ نماینده از ایالت فلوریدا برای مجلس نمایندگان آمریکا انتخاب شده اند که ۹۰ تن عضو حزب دموکرات، ۶۱ تن حزب جمهوری خواه و یک تن عضو حزب ویگ (Whig) بوده اند.

برای بررسی بهتر، این انتخابات را به سه بخش تقسیم می کنیم. بخش اول مربوط به قرن نوزدهم یعنی از سال ۱۸۴۵ الی ۱۹۰۰ میلادی که بعضا دوره نمایندگی آن ها به قرن بیستم نیز کشیده شد، ولی مبنای ما اولین دوره ای می باشد که در قرن نوزدهم انتخاب شدند. در قرن نوزدهم مجموعا ۱۸ تن برای نمایندگی مجلس نمایندگان آمریکا از حوزه انتخابیه فلوریدا انتخاب شدند که ۱۳ تن از حزب دموکرات، چهار تن از حزب جمهوری خواه و یک تن از حزب ویگ (Whig Party) بودند. در قرن بیستم، ۷۹ نماینده انتخاب شدند که ۵۵ تن از حزب دموکرات و ۲۴ تن از حزب جمهوری خواه بودند. نکته قابل توجه این می باشد که از سال ۱۹۰۰ الی ۱۹۵۳ میلادی تعداد ۳۰ نماینده انتخاب شدند که همگی از حزب دموکرات بودند. اما نیمه دوم قرن بیستم جمهوری خواهان خوب عمل کردند و تقریبا پا به پای دموکرات ها با ۲۴ نماینده پیش آمدند. در قرن بیست و یکم یعنی از سال ۲۰۰۰ تا کنون ۵۵ نماینده در این ایالت انتخاب شده اند که ۲۲ تن دموکرات و ۳۳ تن جمهوری خواه می باشند. در حال حاضر از ۲۷ نماینده این ایالت در مجلس نمایندگان آمریکا ۱۳ تن از حزب دموکرات و ۱۴ تن از حزب جمهوری خواه می باشند که با سابقه ترین آنها Alcee Hastings از حزب دموکرات ( از ۱۹۹۳ تا کنون) با ۲۷ سال سابقه حضور در مجلس نمایندگان آمریکا می باشد. همانطور که آمار نشان می دهد بطور کلی در طول تاریخ این انتخابات دموکرات ها بهتر عمل کردند اما در ۲۰ سال اخیر گرایش مردم ایالت فلوریدا در این انتخابات به جمهوری خواهان بیشتر شده ولی در حال حاضر هر دو حزب با اختلاف یک نماینده به نفع جمهوری خواهان در حال پیشروی هستند.

ایالت فلوریدا از سال ۱۸۴۵ تا کنون ۴۶ فرماندار داشته که بعضا مثل Abraham K. Allison و William Marvin انتخابی نبودند، بلکه انتصابی بودند. Abraham K. Allisonرئیس مجلس سنای ایالتی فلوریدا بود که پس از خودکشی فرماندار John Milton بعلت شکست در جنگ داخلی آمریکا، طبق قانون عهده دار این پست شد. اما بخت با Allison همراهی نکرد و خودش نیز شش ماه بعد بعلت اینکه در ارتش کنفدراسیون در جنگ بر علیه دولت فدرال شرکت کرده بود، دستگیر و راهی زندان شد و William Marvin با حکم رئیس جمهور اندرو جانسون، بعنوان فرماندار فلوریدا جانشین وی شد. از این ۴۶ فرماندار ۳۴ تن از حزب دموکرات، ۹ تن جمهوری خواه، یک تن حزب ویگ (Whig Party)، یک تن حزب Provisional و یک تن از حزب Prohibition بوده اند. دموکرات ها در طول تاریخ انتخابات فرمانداری در ایالت فلوریدا بسیار خوب درخشیدند، بطوری که تا قبل از سال ۱۹۹۹ فلوریدا تنها پنج فرماندار جمهوری خواه داشت، در حالی که سهم دموکرات ها ۳۴ تن بود. اما از سال ۱۹۹۹ ستاره بخت جمهوری خواهان درخشید و گرایش مردم در این انتخابات بسمت جمهوری خواهان تغییر جهت داد و از آن تاریخ تاکنون هر چهار فرماندار منتخب این ایالت از حزب جمهوری خواه می باشند. همانطور که مشاهده می کنیم دموکرات ها در طول تاریخ انتخابات فرمانداری در این ایالت با فاصله زیاد دست برتر را دارند، اما در ۲۰ سال اخیر کاملا وضعیت بنفع جمهوری خواهان شده و مردم این ایالت در انتخابات فرمانداری جمهوری خواه هستند.

نتیجه: همانطور که آمار نشان می دهد در طول تاریخ انتخابات ایالت فلوریدا دموکرات ها برتر از جمهوری خواهان می باشند، اما با توجه به آمار ۲۰ سال اخیر ریاست جمهوری در این ایالت و اینکه آخرین دوره این انتخابات را جمهوری خواهان برنده شدند و هر دو سناتور این ایالت از حزب جمهوری خواه می باشند که یکی از آن ها از سال ۲۰۱۹ در این پست قرار گرفته است و نشان از گرایش سال های اخیر مردم این ایالت در انتخابات مجلس سنا می باشد و از ۲۷ نماینده این ایالت در مجلس نمایندگان آمریکا ۱۴ تن جمهوری خواه می باشند و اینکه همه فرمانداران ۲۰ سال اخیر این ایالت جمهوری خواه می باشند، بطور کلی می توان ایالت فلوریدا را در حال حاضر یک ایالت با گرایش جمهوری خواهی دانست.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است