گزارش خبرگزاری رسمی کشور سوئد از بازی ایران و سوئد: خشم در پیوند با تبعیض جنسیتی در فوتبال


zanan-footbal-sooedپیش از بازی دوستانهٔ روز سه شنبه میان تیم های سوئد و ایران، چند کنشگر حقوق بشر درخواست تحریم مسابقه را دارند. در ایران، زنان حق ورود به استادیوم ها را برای دیدن مسابقه ها ندارند.
زنان به عنوان شهروندان درجه دو به شمار می آیند و تبعیض علیه آنان روزانه اعمال می شود.
بنا بر قانون، که خود بر اساس قوانین شریعت در جمهوری اسلامی ایران وضع شده ، ممنوعیت ورود زنان به استادیوم ها برای تماشای فوتبال، یک مسئله مهم و نمادین است. خانم نازنین افشین جم ، فعال شناخته شده حقوق بشر ایرانی – کانادایی در گفتگو با خبرگزاری رسمی سوئد اظهار داشتند: ( خبرگزاری رسمی اسکاندیناوی ؛ ت- ت)«ممنوعیت ورود زنان به استادیوم ها برای دیدن مسابقه های فوتبال پس از انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ آغاز شد؛ دلیل این ممنوعیت از اینجا سرچشمه می گیرد که در قانون های جمهوری اسلامی ایران، آمیزش میان زن و مرد برخلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران نهادینه شده است.»
دریا صفایی سخنگوی گروه «اجازه دهید زنان به استادیوم ها بروند» گفت: « برای من تحریم زنان مساله تبعیض جنسیتی ست؛ تشویق تیم مورد علاقه، جزو یکی از حقوق بنیادین بشری ست.»

نسرین ستوده در ایران زندگی می کند. ایشان که وکیل برخی از مهمترین افراد، از جمله خانم شیرین عبادی، برنده جایزهٔ صلح نوبل را به عهده داشته است، چنین اظهار داشه اند: « مذاکرات هسته ای با غرب هیچ گونه بهبودی در مورد مسالهٔ حقوق بشر در ایران را به همراه نداشته است و اکنون شمار اعدام ها از پیش نیز، بیشتر شده است. ( خبرگزاری رسمی اسکاندیناوی؛ ت- ت ).

sweden
نازنین افشین جم، کارزار بین المللی علیه عدم اجازهٔ ورود زنان به استادیوم هارا رهبری می کند. این کمپین واکنش پرزیدنت فیفا، اقای سیپ بلاتر را بهمراه داشته و ایشان در مقاله ای اشاره کرده اند که این مشکل را با اقای حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در میان گذاشته اند.
جمهوریاسلامیایران برای بازی های آسیایی ۲۰۱۹، در مقابل امارات متحدهٔ عربی میزبانی این بازی ها را از دست داد.
خانم جنیفر وگراپ، گزارشگر روزنامهٔ «افتون بلادت» گفت: «فوتبال بسیار قدرتمند است. کشورها از جمله ایران تا زمانی که اجازهٔ ورود زنان به استادیوم ها را ندهند، نباید اجازه داشته باشند که در مسابقه ها شرکت کنند. این موضوع مثبت است که ایران می خواهد در جامعۀ مهم ورزشی شرکت داشته باشد، اما مهم است که اجازه داده نشود که جمهور اسلامی ایران، تنها از دستآوردهای جامعه دمکراتیک، آنچه را که بهترین هست انتخاب کند.»
خانم نازنین افشین جم معتقد است که مردم سوئد می توانند عامل تغییرات برای ورود زنان به استادیوم ها باشند.
با توجه به تاریخ درخشان سوئد در مورد حقوق زنان، دولت سوئد و کسانی که علاقمند به فوتبال هستند، می باید مسابقۀ روز سه شنبه را به خاطر قانون های تبعیض گرایانه در جمهوری اسلامی ایران ( علیه زنان ) تحریم کنند.
ناتالی بزر/ ت – ت ( خبر گذاری رسمی اسکاندیناوی)

http://jebhe.net

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است