گروه گزارش‌گران بدون مرز: روحانی نباید در برابر حکم ۱۰ سال زندان نرگس محمدی سکوت کند


Narges_Mohamadi2015گروه گزارش‌گران بدون مرز محکومیت نرگس محمدی، روزنامه نگار و نائب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر، به ۱۰ سال زندان را به شدت محکوم کرده و از حسن روحانی رئیس جمهور ایران خواسته است در این مورد سکوت نکند.

این گروه روز چهارشنبه همچنین نسبت به وضعیت پنج روزنامه نگار دیگر – مهدی بوترابی، سروش فرهادیان، محمد صدیق کبودوند، آرش زاد و امید سلیمانی – ابراز نگرانی کرده بود.

بنابه گزارش ها جلسه رسیدگی به اتهام‌های نرگس محمدی صبح روز چهارشنبه، یک اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۵ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی برگزار شده بود.

نرگس محمدی درحالی دوباره محکوم به حبس می شود که درحال سپری کردن دوران محکومیت قبلی خود در زندان است.

گزارش‌گران بدون مرز (آر اس اف) نوشت که “روند محاکمه ناصحیح او تحت نفوذ وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران برگزار شد.”

خانواده خانم محمدی روز ۱۸ مه از این حکم آگاهی پیدا کرد.

کریستوف دلوار دبیرکل گزارش‌گران بدون مرز گفت:‌ “نرگس محمدی قهرمان اطلاع رسانی است که مایه افتخار روزنامه نگاری و دفاع از آزادی است. پرزیدنت روحانی نباید در برابر چنین حکم وحشتناکی ساکت بماند، هرچند خوب می دانیم که سیستم قضایی ایران تحت امر رهبر عمل می کند.”

وبسایت کانون مدافعان حقوق بشر پیشتر گزارش داد که “به‌موجب رأی دادگاه، خانم محمدی به استناد مواد ۵۰۰، ۶۱۰، ۴۹۸ و ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، در مورد اتهام اجتماع و تبانی به‌قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور به تحمل پنج سال و در مورد اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به تحمل یک سال حبس و در مورد اتهام تشکیل و اداره گروهک غیرقانونی لگام به تحمل ده سال حبس محکوم‌شده است.”

“ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی در مورد تعدد جرم مقرر می‌دارد که هرگاه عناوین ارتکابی بیشتر از سه جرم نباشد، رعایت حداکثر مجازات تعیینی اعمال می‌شود. بنابراین با این تجمیع، خانم محمدی به ده سال حبس محکوم‌شده است.”

تقی رحمانی همسر نرگس محمدی به گزارش‌گران بدون مرز گفت که “این حکم برای انتقام جویی نه فقط از نرگس، بلکه کل جامعه مدنی ایران است.”گروه گزارش‌گران بدون مرز

او گفت:‌ “این اقدام معمول سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات برای مرعوب کردن فعالانی است که موارد نقض حقوق بشر در ایران را آشکار می کنند، از جمله وضعیت زندانیان وجدان را.”

نرگس محمدی پیش از این در خرداد ۱۳۸۹ بازداشت شد و در مهر ۱۳۹۰ به سه اتهام “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر و تبلیغ علیه نظام” به ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم شد که این رأی در دادگاه تجدیدنظر به شش سال حبس کاهش یافت.

او سوم اردیبهشت‌ ۱۳۹۱برای اجرای حکمش به زندان اوین تهران فراخوانده شد و پس از آن در خرداد همان سال به دلایل نامشخصی به زندان زنجان انتقال یافت.

پس از آن، بر اساس تشخیص پزشکان حکم “عدم تحمل کیفر” گرفت و آزاد شد. با این حال او دوباره از اردیبهشت سال گذشته در زندان به سر می‌برد.

گزارش‌گران بدون مرز اخیرا جایزه قهرمان آزادی اطلاع‌رسانی را از جمله به خانم محمدی اعطا کرده بود.

گزارش‌گران بدون مرز پیشتر در روز چهارشنبه در بیانیه ای “باردیگر نگرانی عمیق خود را از بازداشت‌های خودسرانه و چگونگی نگاهداری روزنامه‌نگاران زندانی” مطرح کرده بود.

در آن بیانیه آمده بود که “از این میان محمد صدیق کبودوند از دوازه روز پیش در اعتصاب غذا بسر می‌برد و از آرش زاد ده ماه پس از بازداشت هیچ خبر رسمی منتشر نشده است.”

علاو بر محمد صدیق کبودوند و آرش زاد نسبت به وضعیت امید سلیمانی، سروش فرهادیان و مهدی بوترابی ابراز نگرانی شده بود.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است