گذری و نظری : ضیاء مصباح



*سران «البته به اصطلاح !» قوا – در نشست‌های مکرر خود درباره چه مسائلی صحبت می‌کنند؟ ایا توان حل مسائل حکمرانی را دارند واین مهم رادرک می کنند ؟؟
* آنان از مردم فاصله گرفته‌اند وصرفا همکاران خود را می‌بینند، نمیخواهند بدانند برخی دغدغه‌های مردم که آنها را کلافه کرده ، چیست و به این دلیل، طرح و برنامه‌ای برای اصلاح رویه حکمرانی و پاسخگویی به مطالبات انباشته مردم ندارند.
*بعنوان نمونه شمارش معکوس فروپاشی شبکه گاز آغاز شده – به دلیل مصرف بالا یا سرمای هوانیست ، خبرها از حبس میلیونها مترمکعب گاز در عسلویه به دلیل مشکلات فنی کمپرسورها – حکایت دارد.
* کارمندان شریف شرکت گازباید بدانند : آبروریزی اخیر نتیجه حذف نخبه‌هاست تا انجا که مدیرعامل فعلی شرکت گاز، قبلا فرمانده بسیج وزارت نفت بوده و این خود نهایت بی دقتی در انتصابات است که با عنوان «شرایط احراز» بدفعات و بطور مفصل به این مهم پرداخته ایم . * با توجه به موضوع روز محافل اجتماعی – فر هنگی در این موقعیت مناسب بنظر میرسد اشاره نماید :اقتصاد کشور از روی ریل بودجه می‌گذرد،که در تعریف ساده اثار ان میتوان گفت درجه موفقیت اجرای بودجه ارتباطی مستقیم با آینده و پیش‌بینی هادارد و یک برنامه مالی برای کنترل عملیات و نتایج آتی بوده و شامل بخش‌بندی‌ واحدها، محصولات، پروژه‌ها یا نیروی انسانی است و برای کل مجموعه در نظر گرفته می‌شود.
ضمنا : دلایل زیادی برای اهمیت علم بودجه‌ریزی و تدوین ان وجود داشته و بیشتر ریشه در علم اقتصاد داشته و مبحث بودجه از گذشته ها تاکنون ارتباط تنگاتنگی با منابع مالی و «چگونگی هزینه‌کرد» آن دارد.
برای مرتفع ساختن کمیابی منابع از یک طرف و نامحدود بودن نیازها از طرف دیگر – کارشناسان و نظریه‌پردازان اقتصادی یکی از مهم‌ترین اهداف علم اقتصاد را تخصیص بهینه منابع کمیاب به نیازهای نامحدود می‌دانند، به نحوی که با تحقق اصولی برنامه مالی (بودجه )حداکثر رضایت حاصل شود.
بدلیل اهمیت و تاثیر چشمگیری که چگونگی پیش بینی بودجه بر اقتصاد و معیشت مردم دارد … الزاما بایستی این مهم بتصویب نمایندگان واقعی و متخصص مردم برسد – در حالیکه در همین شرایط «به اصطلاح نمایندگانی »با تحصیلات و گرایش‌های غیر مرتبط در کمیسیون بررسی گرد امده اند – بطوریکه از ۴۵ عضو این کمیسیون تنها چهار نفر اقتصاد خوانده‌اند «البته بشرطی رانتی نباشند !!» و از اعضای هیئت رئیسه هم تنها رئیس کمیسیون دانش‌آموخته اقتصاد است.
*نکته دیگر اینکه استفاده از مالیات و توزیع قسمتی از درآمد ثروتمندان برای از میان بردن فقر تنها درصورتی منطقی به نظر می‌آید که سیاستگذاری دولت عامل اصلی کوچک شدن سفره اقشار جامعه نباشد.
* تا زمانی که افراد امکان خلق ثروت را نداشته باشند، حتی اگر تمام دارایی ثروتمندان را در میان فقیران تقسیم کنیم اوضاع مشابه وضعیت کنونی، بهبود نخواهد یافت.
*از سوی دیگر در رابطه با عدم هماهنگی و اصراف و تبذیر -با تخصیص ۱۰ هزار میلیارد تومان برای ساخت یک سریال تفننی یا سیاسی تلویزیونی،باید گفت : هیچ بهانه‌ای برای عدم پیش بینی پرداخت کمک هزینه تحصیلی ماهانه به دانش‌آموزان در لایحه بودجه سال آینده، پذیرفتنی نیست .
**از منظری دیگر :مردم نیک میدانند که مسئولین نماهای کشورشان بیش از آنکه درد ساکنان این دیار فلک زده را داشته باشند، به فکر فلسطین، لبنان، سوریه، عراق، یمن، افغانستان و هر آنجاهایی هستند که مستضعفان تحت ستم و ظلم مستکبران، روز خود را به شب میرسانند. **موضوعی که اگر تا چند سال پیش مخفی و دور از چشم ملت انجام میگرفت، با اعلام صریح و بدون پردهٔ «حسن نصرالله »مشخص شد که :این گروهها از همه لحاظ با پول مردم این دیار بوسیله حکومت جاهل فاسد ساپورت می شوند و نظام حاکم از شیر مرغ گرفته تا جان آدمیزاد را در اختیارشان قرار می دهد.
**بدون دلیل نیست که حاکمان نظام مقدس! به قیمت قفل شدن اقتصاد و نابودی کشور- زیر بار تصویب قوانین مرتبط «با پولشویی» نمی روند …..
**جماعت خوب میدانند که اگر بنا باشد بودجهٔ اختصاص یافته و مرتبط با کمک به این جریان ها که باید صرف تأمین احتیاجات« حتی اولیه »جامعهٔ شود – علنی وبا اگاهی خلایق- نحوه توزیع ان اعلام گردد، نظام «به شدت مردمی حاکم !» بدون شک و بی تردید با چالش چندین برابری معترضان جان بلب رسیده مواجه خواهد شد،که اختصاص ارقام خاصی «البته نه چندان عریان» در بودجه سال اتی و اشارات اخیر« به اثر باتوم !»در برابردستور « تبین »تکافوی چندانی نخواهد کرد !

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است