“گاردین” در مطلبی تحلیلی به منابع مالی داعش می پردازد. این نشریه گزارش خود را بر اساس اعترافات یک عضو داعش در حضور مقامات عراقی تهیه کرده است.


  • daesh1
  • مقامات عراقی در حال بررسی اطلاعات کامپیوترها و کارت های حافظه به دست آمده از داعش هستند.

روزنامه انگلیسی “گاردین” در گزارشی تحلیلی به چگونگی رشد سریع گروه دولت اسلامی عراق و شام، داعش، با استفاده از به اطلاعات به دست آمده از یک عضو دستگیر شده این گروه پرداخته است. در این گزارش آمده است نیروهای اطلاعاتی عراق با دستیابی به اطلاعات ۱۶۰ کامپیوتر و چندین کارت حافظه متوجه شده اند که چگونه گروه جهادی موسوم به دولت اسلامی عراق و شام، داعش، باصطلاح از فرش به عرش رسیده است.

بنا بر این گزارش، پس از بازجویی از “ابوحجار”، یکی از فرستادگان داعش، توسط نیروهای امنیتی و اطلاعاتی عراق اطلاعات دقیقی از منابع مالی گسترده و سازماندهی دقیق این گروه شبه نظامی بدست آمده است. مقامات عراقی نام و مشخصات عبدالرحمان البلاوی، رئیس شورای نظامی داعش، را با بازجویی از ابوحجار بدست آوردند و چند ساعت بعد بلاوی به دست نیروهای دولتی کشته شد.

با این وجود، گفته می شود کشته شدن بلاوی باعث شد داعش با کشتار گسترده سربازان در تکریت به انتقام گیری بپردازد.

یک مقام اطلاعاتی عراق به گاردین خبر داد که ابوحجار به آنها گفت “شما متوجه نیستید چه کار اشتباهی انجام داده اید.” ابوحجار به عراقی ها گفته بود موصل در این هفته تبدیل به جهنم خواهد شد. او افزود “قبل از تصرف موصل، کل دارایی‌ها و نقدینگی داعش ۸۷۵ میلیون دلار بود، اما بعد از آن با پول‌های سرقت شده از بانک‌ها و تجهیرات نظامی غارت شده یک و نیم میلیارد دیگر به دارایی داعش افزوده شده است.”

اطلاعات به دست آمده جزئیاتی از جهادی‌های خارجی که عمدتا از اروپا آمده اند و استفاده داعش از منابع نفتی شرق سوریه را فاش ساخته که در برخی موارد آن را به دولت بشار اسد هم فروخته اند.

گاردین در پایان می نویسد در حالی که مقامات امنیتی عراق در حال بررسی سوابق و بازیابی اطلاعات کارت های حافظه هستند، حمله خیره کننده داعش به موصل و سپس تکریت آغاز شد تا ظاهرا در مرحله بعد بغداد را به تصرف دربیاورند.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است