کو عقل سلیم؟ بیژن مهر


مرغ طوفان گفت تمام خواسته های ملت ایران قابل تحقق است و نیازی به فروپاشی کشور نیست. انتخابات آزاد, آزادی مطبوعات ,رفراندم تغییر نظام…. چگونه چنین آوایی به گوشها آمد و رفت و هیچگاه به هوش نرسید؟.
درود بر روان پاک دکتر شاپور بختیار , روحت شاد.
طوفان پیش رو اجتناب ناپذیر است نشانه های آن نگاه های حسرت آلود کودکان کار ,جوانان بیکار ,زنان ستم دیده و ملت فقیر ایران به زندگی افسانه ای عده ای دزد وفاسد در جمهوری اسلامی است که جوابی برای این همه جنایت ندارند .ملت ایران شاهد است که اشرار مسلح بر تمام منابع و دستگاه ها غالب شده و هروز تلکه میشوند .برخورد ماموران رٰٰٰٰٰژیم با مردم به ویژه بانوان مانند سربازان یک ارتش اشغالگر اجنبی است .
میلیاردها دلار از سرمایه های ملت توسط اشرار به نام غارت شده و هزاران کودک ایرانی در طویله ها و چراگاهها درس میخوانند .کردستان محروم, سیستان و بلوچستان بی آب و خوزستان در غبار در شرایط بدوی به سر میبرند.از سویی دیگر دانولد ترامپ این عصاره جنون امپرالیسم آمریکا (به قول رفقای هوادار مسکو) حساب تازه ای برای حکومت ملا ها باز کرده است .او ۶۰۰ میلیارد دلار معامله تسحیلاتی با دشمنان قسم خورده تهران کرده است و بخوبی میداند با کمتر از اینها رژیم آخوندها از بین میرود و سود سرشاری نصیبش خواهد شد . ترامپ با سرو سامان دادن به اقتصاد آمریکا اکنون در جهان حرف اول را میزند و بیهوده نیست که شرکتها از معامله با ایران فرار میکنند .تحریم ها کشور را به ورشکستگی کشانده است. امروز همه میدانند شعار ” آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند” با امام به گور رفته و آمریکا میتواند غلط کند .
عقل سلیم میگوید باید به این بحران ها خاتمه داد و نگذاشت طوفان در پیش به گردباد مهیب تکه پاره شدن و تجزیه کشور بدل شود. اما کو عقل سلیم؟
در نبود رهبری مانند بختیار که توانایی عبور از طوفان را داشته باشد , چه باید کرد؟ رژیم بخوبی میداند که کارش تمام است .حرف های روحانی در باره مقاومت تا آخرین نفس در مقابل امریکا امیدوار کننده نیست و تنها باید زمان آخرین نفس مشخص شود .
انتظار اینکه این دولت و حکومت با یک کابینه ائتلافی از نیروهای ملی دست به تغییر در سیاست خارجی و مشکلات اقتصادی و محیط زیستی داخلی بزند بیهوده است اما برای ثبت در تاریخ و جلوگیری از بهانه جویی باید چنین فرصتی به آنها داد , البته با پیش شرط . یک برنامه جامع برای مقابله با نبود مدیریت ملی و برون رفت از کانون های بحران بوجود آمده توسط رژیم همچون یمن و سوریه با حفط منافع ملی با همکاری با این رٰژیم امکان پذیر است وگرنه شاهد از بین رفتن میلیاردها دلار سرمایه ملت خواهیم بود .همچنین با ورود افراد سالم و با دانش میتوان اعتماد مردم را جلب کرد که دیگر اشرار مسلح بر سرنوشتشان حاکم نیستند و میتوان به بهبود اوضاع امیدوار بود.
اما چه کسانی چنین ائتلافی را پیشنهاد میکنند و پیش شرط ها چیست؟
جبهه ملی ایران در آمریکا در تاریخ ۹ دی ۱۳۹۶در بیانیه ایران در آستانه انفجار نوشت:
” هممیهنان گرامی , در این شرایط حساس تشکیل شورای نجات ملی متشکل از کارشناسان اقتصادی برای چاره جویی و خروج از بحران برآمده از فساد و ناکار آمدی حکومت و احقاق حقوق مردم , افسران و پاسداران با سابقه عدالت خواهی و ملی برای جلوگیری از سرکوب وحشیانه مردم توسط حکومت , نمایندگان احزاب و مطبوعات برای ایجاد جو مسالمت آمیز و صیانت از منافع ملی ایران ,میتواند کارساز باشد.”
چنین شورایی حتی اگر رژیم به همکاری با آن تن نداد میتواند در صورت دوم یعنی اضمحلال کامل و اجتناب ناپذیر رژیم باز هم کار ساز باشد و از فروپاشی کشورجلوگیری کند وپیش شرط ها هم بسیار ساده هستند .عدم دخالت ولی فقیه ,شورای نگهبان و سپاه پاسداران و تفویض کلیه اختیارات به دولت ائتلافی.
بدین ترتیب شاید بتوان از فرو پاشی کشور جلوگیری کرد .در غیر اینصورت باید دید تحریم ها و حمله نظامی به ایران چه هزینه ای در بر خواهد داشت و این هزینه در کوتاه مدت قابل جبران خواهد بود یا خیر.
جمهوری اسلامی در این۴۰ سال بیش از ۴۰۰۰ میلیارد دلار برای ملت ایران و نسلهای آینده هزینه داشته است(۱۰۰۰ میلیارد خسارت جنگ ,۲۰۰۰ میلیارد دلار خسارت به منابع محیط زیستی ,۱۰۰۰ میلیارد اختلاس و سرمایه گذاری های ابلهانه )
حال اگر این رژیم در ۴۰ سال آینده بماند مقایسه کنید ضرر آنرا با ضرر حمله نظامی که به مراتب کمتر از پایداری رژیم خواهد بود اما تضمینی برای شرایط پس از حمله وجود ندارد و نمیدانیم چه سرنوشتی برای ما رقم خواهد خورد و باز باید به نقش حساس شورای نجات ملی اشاره کرد .
کو عقل سلیم؟.

بیژن مهر
۱۰ تیر ۱۳۹۷

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است